Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvordan måles hestekræfter?
#1
Hej herinde Smil .

Jeg sidder her (det gør jeg ofte) og kigger lidt på min computerudskrift fra min 'knallert' fra en rullefelts måling og er en smule des... :raisebrow: .

På lodret akse vises HKerne og på den vandrete hastigheden. Til min forundring varierer HKerne med hastigheden og de er 'mindst' ved højeste hastighed, hvor jeg syntes HKerne burde være højest?

Jeg fik en 'indviklet forklaring' om, at sådan kunne jeg bare ikke lige sige, da variator og ruller også er indblandet i målingen. Hvis min maskine havde haft gear, så havde det været mere ligetil.
Vil det sige, at når fabrikken opgiver HKer, så er de målt direkte på motoren uden 'udenomspjat'?
Hvis ja, hvordan kan man så måle HKerne lige nu og her??

Please, vil nogen hjælpe en stakkels uvidende nysgerrig mand?

Jan Smil .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej Jan, det skal skam være sådan at den har sit maks HK et sted på kurven (der hvor cylinderen "peaker" og derefter vil den naturligt falde. Du kan godt have en motor der yder max ved fx 7000 omdrejninger i minuttet med en ydelse på 8 HK som så ved 10.000 o/m leverer 4 HK, da det ikke er der den yder sit maks.

Og du skal have et rullefelt for at kunne måle HK og når det gøres måler man på hjulet, hvilket man oftest regner ud fra.
Svar
#3
@Pgo-Fan Smil .

Den er jeg helt med på, at en motor har et optimalt punkt hvor omdrejninger og HKer går op i en højere enhed.

Du skriver at HKerne skal måles på et rullefelt, jo, men som jeg skriver så sidder jeg jo netop med sådan en udskrift og det er den der forvirrer mig ?
Skal computeren til rullefeltet da-så ha besked på at måle på en anden måde, hvis motor-HKerne skal vises direkte uden alt det andet er indblandet?

Jan Smil
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#4
HOV... Tilføjelse Grin .

Eller skal jeg bare finde det sted på kurven hvor der vises 'max-heste' og så sige, det er mine maksimale HKer jeg kan opnå?

Jan Smil .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#5
Ja det er altid max heste man går ud fra når man nævner hvor meget den har, så bare se det højeste punkt på kurven, men når det så er sagt så er det faktisk mere væsentligt at den har en "flot" kurve, det er meget bedre end en dårlig kurve der måske viser mindre HK :wink: .

Hvis man må spørge hvad er din opsætning og hvor mange HK har den opnået Smil ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
@Pgo-Fan Det må du da godt Smil .

Jeg må kong-kludre at jeg har fået tilføjet 3 fine arabiske avlsheste fordi, Aprilia opgiver at en SR125 har 13 heste ved fødslen og efter min ombygning med Malossi 172 ccm-kit, makreludblæsning af fineste 180 ccm. Jolly Moto type, samt dysse og strålespids justeringer, så har det hele kun givet mig 3 heste mere (godt 16 heste nu, ref. kurve) ?? og ??

Hastigheden fejler skam ikke noget.. Før lidt over 100 i godt vejr og nu.. 140 og 'mere' uden de vilde problemer (målt en søndag formiddag vist nok i "Tyskland", har en dårlig hukommelse :wink: ).

Så det er de bedste 3 heste jeg længe har hørt om? Nå så undgår jeg jo vist også en omregistrering, for mig bekendt så må jeg hæve motorkraften med 20% og 20% af 13 heste er jo omkring 2,6 HK, såå, fint nok.

Joo er lidt forundret Jan Smil .

PS: Kurven er flot, næsten uden 'buler'..
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#7
SørensenDK Skrev:@Pgo-Fan Det må du da godt Smil .

Jeg må kong-kludre at jeg har fået tilføjet 3 fine arabiske avlsheste fordi, Aprilia opgiver at en SR125 har 13 heste ved fødslen og efter min ombygning med Malossi 172 ccm-kit, makreludblæsning af fineste 180 ccm. Jolly Moto type, samt dysse og strålespids justeringer, så har det hele kun givet mig 3 heste mere (godt 16 heste nu, ref. kurve) ?? og ??

Hastigheden fejler skam ikke noget.. Før lidt over 100 i godt vejr og nu.. 140 og 'mere' uden de vilde problemer (målt en søndag formiddag vist nok i "Tyskland", har en dårlig hukommelse :wink: ).

Så det er de bedste 3 heste jeg længe har hørt om? Nå så undgår jeg jo vist også en omregistrering, for mig bekendt så må jeg hæve motorkraften med 20% og 20% af 13 heste er jo omkring 2,6 HK, såå, fint nok.

Joo er lidt forundret Jan Smil .

PS: Kurven er flot, næsten uden 'buler'..
Nu er hestekræfter mange størrelser, alt afhængig af, hvilken norm, man måler efter. Amerikanere kan f.eks. godt lide, at opgive hk (bhp) målt uden gearkasse m.m., med en motor spændt op i en prøvestand. Tyskernes hk (PS) måler med gearkasse osv., men heller ikke på hjulene. Franskmændenes cv, er igen noget helt andet, der ikke relaterer direkte til motorydelsen. På dynoer, er der også to værdi, når man måler på baghjulene. En konkret værdi, og den mest almindelige, en beregnet værdi, der er lidt højere. For at få en realistik værdi fra den beregnede baghjulværdi fra dynoen, skal man normalt fratrække 10-20 %, før man har den værdi, maskinen har på baghjulet på en almindelig vej. Man kan altså ikke sammenligne fabrikkens angivelser, med de beregnede værdier fra en dyno. Dynoer justeres ikke til at kunne vise andet, end en af de to dynoværdier.

De maksimale hk ( begrebet hk er ivørigt "bandlyst" som måleenhed i EU, der skal anvendes kW :wink: ), yder motoren kun i et meget smalt effektområde, eller rettere ved et ganske bestemt omdrejningstal. På begge sider af dette omdrejningstal, falder hk'erne. På f.eks. en lille GY6 firtakter, vil hk'erne falde til ca. det halve, hvis omdrejninger er ca. 1.000 o/m over eller under det ideelle omdrejningstal. Det maksimale antal hk'er er derfor ikke det vigtigste, man skal holde øje med, da det ikke siger meget om fartydelsen. Det er vigtigere, at man har så stort et dreningsmoment, som muligt, da det er det, der skiller fårene fra bukkene, når man skal derudaf. Det største drejningsmoment har det fleste, ved ca. 1.000 o/m mindre, end de o/m, hvor den yder flest hk'er. Det er altså de omdrejninger, man skal justere rullevægten og varioen til at holde, længst muligt, indtil remmen er kørt helt ud.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
@ kragen Smil .

Takker for fyldesgørende forklaring, ja så ka vi jo tygge lidt på den :eh: .

Nå, mange eller få heste, den kører jo egentlig meget godt og det er jo hovedsagen. Nu vi er ved hestene, så får min nye lydpotte alle hestene inde på marken til at vende sig om og se forskræmte ud når jeg køre forbi, fristes til at stoppe en klud i den Grin . Men det er jo en helt anden historie..

Tøffer skyndsomt videre.. Jan Fortvivletcooter: .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#9
kragen

Nu nævner du "Det er altså de omdrejninger, man skal justere rullevægten og varioen til at holde, længst muligt, indtil remmen er kørt helt ud."

Jeg har fået rullet min Texas Free med følgende resultat:
3,9Hk - 7778o/m
5,6Nm - 4254o/m

Er det så de 4254o/m jeg skal prøve at ramme med mine ruller, mens scooteren trækker sig op i fart?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
hellbinde Skrev:kragen

Nu nævner du "Det er altså de omdrejninger, man skal justere rullevægten og varioen til at holde, længst muligt, indtil remmen er kørt helt ud."

Jeg har fået rullet min Texas Free med følgende resultat:
3,9Hk - 7778o/m
5,6Nm - 4254o/m

Er det så de 4254o/m jeg skal prøve at ramme med mine ruller, mens scooteren trækker sig op i fart?
Hvis du kan - så ja Griner

Tallene lyder dog lidt "unormale". Hvad siger manualen? På en Agility f.eks. ligger maks hk (3,7) ved 7.500 o/m, og maks, drejningsmoment ( 3,5 Nm)ved 7.000 o/m. Og 7.000 o/m gider jeg ikke høre på. Så mine ruller, er derfor lidt for tunge.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
4-takt, luftkølet (GY6 Motor)
70cc
Alle begrænsninger er fjernet

# Cylinder - New-Competition 70cc
# Topstykke - New-Competition 70cc
# Cdi - Baotian ubegrænset
# Variator - Naraku Racing
# Rem - Naraku Racing
# Ruller - Naraku Racing
# Karburator - 19mm CVK karburator

Copy - paste inde fra min profil på scootergalleri.

Jeg kan ikke huske hvad manualen siger om hk, og mener faktisk at det slet ikke står i manualen.
Svar
#12
Det er egentligt sørgeligt, at det kun har givet 0.2hk at skifte alle de dele ud. Hvis min Texasen har samme heste som kymco fra fabrikken.
Svar


Forum spring: