Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vil dobbelt udstødning gøre min Giantco sprint hurtigere?
#1
Hej alle sammen. Jeg har kigget på den her
[Image: image-E67F_4BB9D01A.jpg]
[code]http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=11213&aID=21789&mId=1972[/code]
Jeg tror os det vil se fedt ud, men gøre det min scooter hurtigere?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg har aldrig set den før, men jeg tvivler. Generelt kan man i ikke vinde ret meget via udstødningen på 4-taktere. Men du har i hvert fald ret i at den ser godt ud...

8)
Svar
#3
Runnerdude Skrev:Jeg har aldrig set den før, men jeg tvivler. Generelt kan man i ikke vinde ret meget via udstødningen på 4-taktere. Men du har i hvert fald ret i at den ser godt ud...

8)
Jeg har os lige set den idag, jeg synes den ser mega fed ud. Grin
Overvejer stærkt at købe den, men det ville os være ekstra plus hvis den gjorde min scooter hurtigere, eller bare bedre optræk
Svar
#4
Så vidt jeg ved er Sprint ikke begrænset i udstødningen, så jeg tvivler som sagt på det. Men det kan jo være at der dukker svar op fra nogen som har prøvet den i praksis...

8)
Svar
#5
bettebo Skrev:Jeg har os lige set den idag, jeg synes den ser mega fed ud. Grin
Overvejer stærkt at købe den, men det ville os være ekstra plus hvis den gjorde min scooter hurtigere, eller bare bedre optræk
Den/de vil ikke give øget acceleration eller topfart. På en 50ccm firtakter er det det også uden betydning, om man fjerner "tragten" i forrøret, der sidder på på de fleste udstødninger til totaktere, men i misforståelse, også har fundet vej til mange potter, der sælges til firtaktere. Selvom der i firtakteren, der styres af ventiler, også forekommer et lille "overlap" mellem ind- og udsugning, så er det så at sige helt uden betydning. På en totakter derimod, hvor "overlappet" er i porte, og mere simultant, har resosnanseffekten i forrøret afgørende betydning. Det samme gælder følgelig ekspansionsdelen (lydpotten), der skal være afpasset forrørets volumen. På en firtakter gælder derfor, at udstødningen bare skal kunne fjerne udstødningen fra cylinderen helt, og uden modstand, inden næste portion udstødning kommer fra cylinderen. Som bekendt, varer det dobbelt så lang tid på en firtakter, som på en totakter. På en totakter, skal der derimod være en nøje tilpasset modstand i udstødningen, der passer til de omdrejninger i motoren, hvor man ønsker effekten. Så tjek lige, om den udstødning I har set jer lun på til totakteren, også passer til cylinderkittets omdrejninger :wink: .

De fleste firtaktere er bygget til en 80 ccm motor, og der er derfor ingen grund til, at skifte udstødningen ud, med en større. Det er først, når man kommer over 90-100ccm, at man bør overveje, anden udstødning. En almindelig knækpotte, giver heller ingen mening på en lille firtakter. Skulle man i teorien drage nytte af det minimale behov for resonanseffekten, ville det kræve, at knæpotten skulle være ca. dobbelt så lang, som en knækpotte til en totakter Fortvivlethock: . Katalysator og/eller "røgvender" i originaludstødninger, kan dog nedsætte effekten; men det er en anden historie.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Synes den er tudgrim, den udstødning Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
kragen Skrev:Den/de vil ikke give øget acceleration eller topfart. På en 50ccm firtakter er det det også uden betydning, om man fjerner "tragten" i forrøret, der sidder på på de fleste udstødninger til totaktere, men i misforståelse, også har fundet vej til mange potter, der sælges til firtaktere. Selvom der i firtakteren, der styres af ventiler, også forekommer et lille "overlap" mellem ind- og udsugning, så er det så at sige helt uden betydning. På en totakter derimod, hvor "overlappet" er i porte, og mere simultant, har resosnanseffekten i forrøret afgørende betydning. Det samme gælder følgelig ekspansionsdelen (lydpotten), der skal være afpasset forrørets volumen. På en firtakter gælder derfor, at udstødningen bare skal kunne fjerne udstødningen fra cylinderen helt, og uden modstand, inden næste portion udstødning kommer fra cylinderen. Som bekendt, varer det dobbelt så lang tid på en firtakter, som på en totakter. På en totakter, skal der derimod være en nøje tilpasset modstand i udstødningen, der passer til de omdrejninger i motoren, hvor man ønsker effekten. Så tjek lige, om den udstødning I har set jer lun på til totakteren, også passer til cylinderkittets omdrejninger :wink: .

De fleste firtaktere er bygget til en 80 ccm motor, og der er derfor ingen grund til, at skifte udstødningen ud, med en større. Det er først, når man kommer over 90-100ccm, at man bør overveje, anden udstødning. En almindelig knækpotte, giver heller ingen mening på en lille firtakter. Skulle man i teorien drage nytte af det minimale behov for resonanseffekten, ville det kræve, at knæpotten skulle være ca. dobbelt så lang, som en knækpotte til en totakter Fortvivlethock: . Katalysator og/eller "røgvender" i originaludstødninger, kan dog nedsætte effekten; men det er en anden historie.
Tak for det gode svar. Grin
Svar
#8
Hej
Nu kender jeg ikke din opsætning på din scooter. Men en bedre variator Malossi, Naraku eller Polini. Et sæt Dr.Pulley ruller
En større cylinder f.eks. 72cc eller 80cc
Efter jeg fik Naraku variator på, vil jeg aldrig gå tilbage til standart. Den kør rigtig godt, det døde punkt omk. 20-30 km/t er væk. Den kør også bedre op af bakker.
Dr.Pulley ruller giver nærmest et højere gear, og derved mere fart.
Jeg har fortrydt at jeg ikke har købt det noget før !

Køb det og du vil aldrig fortryde !
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar
#9
Flemmingo Skrev:Hej
Nu kender jeg ikke din opsætning på din scooter. Men en bedre variator Malossi, Naraku eller Polini. Et sæt Dr.Pulley ruller
En større cylinder f.eks. 72cc eller 80cc
Efter jeg fik Naraku variator på, vil jeg aldrig gå tilbage til standart. Den kør rigtig godt, det døde punkt omk. 20-30 km/t er væk. Den kør også bedre op af bakker.
Dr.Pulley ruller giver nærmest et højere gear, og derved mere fart.
Jeg har fortrydt at jeg ikke har købt det noget før !

Køb det og du vil aldrig fortryde !
Tak for det råd.
Det tror jeg, at jeg vil købe når jeg lige får løn.
Hvor hurtig køre din scooter nu?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hej
Min scooter kørte omkring de 80 km/t (speddometer) som er omkring 60 km/t ægte, målt på forskellig fart måler omkring Randers.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar


Forum spring: