Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skal der olie i benzintanken på ny scooter?
#1
Hej!
Jeg har lige købt en ny Keeway F-act for et par dage siden og jeg har kørt ca 20 km. på den.
Den kører fint. Fik forhandleren til at fjerne ringen og sætte et andet forrør på, så den kører ca 60 km/t. Grin
I dag fik jeg øje på en seddel i rummet under sædet hvor der står .

In order to perform your
new MC please supply 2.5%
special 2 stroke oil to the fuel
before starting (100km.)

Vil det sige at jeg skal komme 2 takts olie i benzintanken.? Eller er det for sent nu hvor den har kørt 20 km uden. Forhandleren snakkede ikke om noget, så jeg ved ikke om han har gjort det.
Der er selvfølgelig olie i oliebeholderen, så hvorfor skal der olie i tanken? Har nye scootere brug for mere smøring når de er nye?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Først tillykke med din nye maskine Smil. Hvor købte du den ?
Jeg købte samme model den 27 december, og jeg brugte ikke noget ekstra i tanken Smil, og min har da snart rundet de 1000 km Smil.
Uden større problemer, så tror ikke der sker noget ved at lade vær, så længe du følger "tilkørselsskemaet" i manualen ( dvs hold lidt igen med gassen de første 100 km ) så går det nok Grin
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#3
Michael Skrev:Hej!
Jeg har lige købt en ny Keeway F-act for et par dage siden og jeg har kørt ca 20 km. på den.
Den kører fint. Fik forhandleren til at fjerne ringen og sætte et andet forrør på, så den kører ca 60 km/t. Grin
I dag fik jeg øje på en seddel i rummet under sædet hvor der står .

In order to perform your
new MC please supply 2.5%
special 2 stroke oil to the fuel
before starting (100km.)

Vil det sige at jeg skal komme 2 takts olie i benzintanken.? Eller er det for sent nu hvor den har kørt 20 km uden. Forhandleren snakkede ikke om noget, så jeg ved ikke om han har gjort det.
Der er selvfølgelig olie i oliebeholderen, så hvorfor skal der olie i tanken? Har nye scootere brug for mere smøring når de er nye?
Hej Michael,tillykke med dit nye køretøj :thumpup: Der menes bare at man skal huske at komme 2takts olie på før man køre(I dit tilfælde i oliebeholderen :wink: )
Livet er den bedste pædagog
Svar
#4
Når nu din knallert er tunet lidt sker der bestemt ikke noget at komme extra 1½% i benzintanken også. Den der smør godt kører godt. din motor bliver belastet lidt mere når den kører det hurtigere, og det eneste der smører hele forbrændingen . Stempelringe og krumtap, plejstangsleje og detsligende bliver smurt via 2 takts olien. mere press giver større friktion, så lidt extra i benzin tanken har ingen skade til, spec når den er helt ny..
Svar
#5
Hej,
og tak for svarene. Der er delte meninger om olie i benzintanken kan jeg se, men jet tror jeg hælder en lille sjat olie i næste gang jeg tanker. Det kan da i hvert tilfælde ikke skade.

Og ja, det vil nok være en god ide at ikke at køre med fuld gas her i starten, selvom der svært… Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Da jeg i 2001 købte Big1, fik jeg da at vide af forhandleren, at jeg skulle komme lidt ekstra olie i benzintanken. Det gjorde jeg så i et stykke tid (kan ikke huske hvor længe Smil ). Men på det tidspunkt sad der så også et Sportkit på Blink med øjet.

På Big2 hældte jeg ikke ekstra olie i tanken, men den er så også "lovlig". Og den har kørt fint, uden det ekstra olie. Måske fordi jeg kører med semi og fuldsyntetisk olie ??(skifter imellem dem )
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
Jeg har nu aldrig kørt med olie i benzin tanken på de scootere jeg har haft
Svar
#8
Rasmus L Skrev:Når nu din knallert er tunet lidt sker der bestemt ikke noget at komme extra 1½% i benzintanken også. Den der smør godt kører godt. din motor bliver belastet lidt mere når den kører det hurtigere, og det eneste der smører hele forbrændingen . Stempelringe og krumtap, plejstangsleje og detsligende bliver smurt via 2 takts olien. mere press giver større friktion, så lidt extra i benzin tanken har ingen skade til, spec når den er helt ny..

Nu spørger jeg måske dumt, men om den er lovlig og kører 30 eller om ringen er fjernet og den kører 60 kan vel hvad angår smøring vel være ligemeget hvis motoren kører med nogenlunde samme omdrejninger ved begge hastigheder eller er der noget jeg ikke forstår rigtigt? Fortvivlethock:
Svar
#9
Pugholm Skrev:Nu spørger jeg måske dumt, men om den er lovlig og kører 30 eller om ringen er fjernet og den kører 60 kan vel hvad angår smøring vel være ligemeget hvis motoren kører med nogenlunde samme omdrejninger ved begge hastigheder eller er der noget jeg ikke forstår rigtigt? Fortvivlethock:
Du har stort set, forstået det rigtigt :wink: . Grunden til, at man på en ny cylinder/motor skal hælde lidt ekstra olie i benzinen det første stykke tid er, at der skal bruges lidt ekstra olie til, at danne en hinde, så væggene er "mættede". Derfor lægger man normalt også et nyt cylinderkit i oliebad over natten, inden man monterer det.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Motoren skal jo arbejde mere, fra 30 km/t til 60km/t også selv om omdrejningstaller er ens. Det samme med en bil, selv om du kører med 4000omdrejninger i 2 gear. og kører med 4000omdrejninger i 4. gear. motoren skal arbejde mere for at give det samme. motoren bliver mere presset ved at skulle køre hurtigere med en højere gearing, selv om omdrejninger en ens.

Det er precist som Kragen skriver. det er kun for at undgå mere slid end højest nødvendigt, hæld du bare en sjat i tanken, det har ingen skade til at smøre en ny motor med lidt extra. Du skal så vide at den kan sode en smule mere, men det skulle ikke være nok til at sode tøndrøret til, med mindre du hælder for meget i.

Selfølgelig kan du være ligeglad, og bare køre med den orginale olieblanding. og den skal som nok nok også køre med det. Men vil du være god ved den, så smør den lidt mere. så får du en en smulie bedre tilkørt motor og lidt mindre underkompression fra stempelringene, og i sidste ende en smule mere træk og lidt mere topfart.

Men husk at tilkøre den ordentligt. du mister effekt ved ikke at køre den til som anvist, det er super vigtigt.
Svar
#11
Rasmus L Skrev:Men husk at tilkøre den ordentligt. du mister effekt ved ikke at køre den til som anvist, det er super vigtigt.

Det var da alligevel den største løgn jeg til dato har hørt.

Du mister ikke effekt på maskinerne idag ved at give dem prygl fra starten, ikke engang med tuncylinder kit.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#12
Hehe.. fortsæt du bare i den tro.
Svar


Forum spring: