Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hul i stempel
#1
Hej jeg ved ikke om der er nogle der kan hjælpe men jeg har købt en gokart til gadebrug og motoren er helt standart og den bliver ved med og brænde hul midt i stemplet. jeg har lige brændt hul i stempel nummer 5 og det er lidt trist at den ikke kan være bare lidt stabil!!
det er en 96cc 2 takter!
Jeg fik af vide at det var fordi det kørte for magert eller det forkerte varmetal på tændrøret!
Jeg har prøvet lidt forskelligt med hensyn til dyserne, standart kører den med en 82,5 dyse men jeg synes at den kører bedst og holder længst med en 115 dyse.
Og når jeg siger længst er det max 1 time!!
Tændrøret mener jeg at det hedder NGK CR7HSA!!
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe!!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Frejlev80 Skrev:hej jeg ved ikke om der er nogle der kan hjælpe men jeg har købt en gokart til gadebrug og motoren er helt standart og den bliver ved med og brænde hul midt i stemplet. jeg har lige brændt hul i stempel nummer 5 og det er lidt trist at den ikke kan være bare lidt stabil!!
det er en 96cc 2 takter!
jeg fik af vide at det var fordi det kørte for magert eller det forkerte varmetal på tændrøret! jeg har prøvet lidt forskelligt med hensyn til dyserne, standart kører den med en 82,5 dyse men jeg synes at den kører bedst og holder længst med en 115 dyse.
og når jeg siger længst er det max 1 time!!
tændrøret mener jeg at det hedder NGK CR7HSA!!
jeg håber der er nogen der kan hjælpe!!
Du bedes venligst trykke på saksesymbolet [Image: icon_edit.gif] , i øverste højre hjørne i dit indlæg, og rette indlægget, så det kommer i overensstemmelse med gældende regler, for indlæg i dette forum. Vi går bla. meget op i, at man især husker, at der skal benyttes stort begyndelsesbogstav ved sætningsbegyndelser. Det gælder altså også, efter følgende tegn: punktum (.), udråbstegn (!) og spørgsmålstegn (?).

Du kan læse mere om, hvorfor vi går meget op i, at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926

Skulle dette give anledning til spørgsmål, er du meget velkommen til, at sende en PB.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Frejlev80 Skrev:Jeg fik af vide at det var fordi det kørte for magert eller det forkerte varmetal på tændrøret!

Jeg kan ikke sige andet end, at det ville også være min diagnose. Og ved så ekstrem overtemperatur - hul i stemplet på blot een time er ret imponerende synes jeg - må selve tændrøret og topstykket da også vise alle tegn på at være grundigt brændt. Mon ikke røret har små runde perler af smeltet metal på elektroden og isolatoren hvis du kigger godt efter?

Jeg ved ikke hvad der er "normalt" med hensyn til dyser og tændrør på din go-cart motor, men du ved i det mindste hvilken vej du skal skrue. Prøv at starte med at finde ud af hvilket standard-rør som sidder i din type motor fra fabrikken (snak med de andre kørere, søg på nettet eller e-mail/ring til producenten) og sæt sådan eet i. Monter dernæst en noget federe dyse og kør en tur. Kig så på tændrøret eller topstykket og prøv at vurdere om forbrændingen er ren, for vam eller for kold. Der er mange billeder på internettet der viser hvordan man tolker tændrørets farve, hvis du har brug for det. Alternativt kan du overveje at købe eller låne (skulle undre mig meget hvis ikke en af mekanikerne på banen har et sæt) Colortune som gør det lidt nemmere for dig at finjustere din blanding. Men forbered dig på at du må skifte dyser nogle gange indtil du rammer idealet og husk at det er billigere at starte med "fed" og gradvist gå mod mindre dyser eftersom du ikke ødelægger stempler ved for fed blanding.

Med hensyn til hvilken dyse den kører bedst med, vær opmærksom på at en motor ofte kører rigtig godt med for mager blanding - specielt bliver den meget omdrejningsvillig. Problemet er bare at den ikke bliver ved med at køre i ret lang tid....

8)
Svar
#4
Diagnose = for mager blanding. For mager brændstof blanding giver explosions lignde tilstande i forbrændingen, og du får en forbrænding i kammeret som ligner en svejseflamme fra en skærebrænder, sæt en skærebrænder på dit stempel og der går hul i det. Som nævnt den kører rigtig godt med en mager blanding men kun kortvarigt. hvis du laver blanding således at den 4 takter ved høje omdrejninger inden for de første 15min, og først når den er gennemvarm begynder den at 2 takte ved omdrejninger så kører du med en rigtigt blanding.

2 muligheder, enten skift til en større dyse, eller vælg et andet luftfilter. Andet luftfilter som har en større luftmodstand, det skaber også mere vacum i karburatoren som gør den at suger mere benzin fra dyserøret.

Powerfilter er ikke skabt til noget godt formål, Ihvertfald ikke i længden, du kan være heldig at få 1 hk mere, men skal betale prisen i sidste ende. Hverken knallerter, motorcykler eller biler har godt af powerfiltere. De er ringe til at filtrere støvpartikler og slider stempelringe og cylinder op hurtigt. De skaber for lidt vacum i karburatorer så køretøjet kommer til at køre med for mager blanding også selv om man dyser op, pga manglede vacum ved dyserøret.. det slider luft masse målere op på 1/3 tid. De er ikke godt for noget som helst.
Svar


Forum spring: