Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco problemer med start.
#37
Ups jeg må vist prøve igen. Jeg havde kun printet resumeet af dit råd ud og er ikke sikker på om jeg fik turnet den 2 hele omgange.

Hvad betyder om jeg kan mærke kompressionen. Skal der kun være modstand 1/2 omgang af de 2 omgange når der er tændrør i? Der var forskel når jeg gjorde det uden og med tændrør (det virkede som om tingene arbejdede derinde med tændrør i).

M.v.h.

Larzini
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
Forstås motoren er en 4 takter. De 4 takter kørers igennen på 2 hele omgange på krumtappen. rækkefølgen er fast, men hvor du lige starter med at dreje motoren er ikke godt af vide. Men det hedder sig. Indsugning, kompression, forbrænding, og udstødning. Det er de 4 takter motorern laver. Hver takt tager en ½ omgang på krumtappen.

Indsugningstakten kan du ikke mærke nogle modstand på, det er når stemplet bevæger sig ned med inssugningsvetilen åben, ingen modstand altså.

Når stemplet når i bund lukket indsugningsvetiler og stemplet begynder nu at bevæge sig opad, Ventilerne er lukket og det luft der er blevet suget ind skal nu trykkes sammen i forbrændingskammeret. Derved kan du mærke at der kommer mere og mere modstand på krumtappen når du forsøger at dreje motoren rundt. Når stemplet når top med lukket vetiler er modsatnden størst pga luften i forbrændingskammeret er presset sammen, så lige så snart stemplet passerer top " færbrændings takten " hvor gnisten slår på tændrøret", trykker det komprimeret luft i forbrændingskammeret på stemplet og trykker stemplet ned, så du får hvis du prøver at dreje motor manuelt men hurtigt, får sådan en fjedrende effekt i starten med modstand på indtil et vist punkt og puf motoren bliver lige pludslig meget meget læt at dreje, nårmest selv vil dreje en ½ omgang. Det er kompressions / forbrændingstakten man kan mærke.

Den modstand / meget lidt modstand " det drejer som om 2 x ½ omgang " du oplever fortæller at motoren kører rundt som den skal. og at ventilerne er i orden.

Kickstarter skjoldet skal du vente til sidst med. for det er nok det der er synderen. ;-)

Nu skal du tage en strips og spænde dit bagbremse greb sammen. Sådan så du ikke skal bruge begge hænder til at starte knallerten med. du skal jo klemme bremsegrebet sammen inden du kan trykke på elstarten. Derfor skal du aktivere grebet med en strips.

Nu kan du kikke ind på starter motor og drev og trykke på elstarten og se hvordan det virker.

Elstart motoren er en motor med en bevægelig aksel "stator" der kan bevæge sig frem og tilbage " via et magnetdrev" altså forstås tandhjulet på startermotoren hopper ca 1½cm ud af motoren når du trykker på elstarten. " Du kan ikke selv hive starterkrænsen ud med fingerne, den er fjederpåvirket "

Men når du trykker på elstarten skal tandhjulet på starteren hoppe ud og tage fat i tandhjulet på krumtappen. " vaiatoren " det kan du se nemt med øjene om hvordan denne mekaniske fungerer.

Se hvordan starteren arbejder og meld tilbage ;-)

PS. ikke stik fingerne der ind når du trykker, en starter motor kan snilt kværne en finger. Kik hvordan det virker ikke røre.
Svar
#39
Tak skal du have.

Jeg prøver i morgen. Skal tændingen iøvrigt være slået til når jeg drejer motoren manuelt med og uden tændrør?

M.v.h.

Larzini
Svar
#40
Fin forklaring :wink: . Vil bare lige gøre opmærksom på, at det ikke er på alle modeller, man kan få elstarteren til at fungere, uden monteret variodæksel, da akslen fra drevet, på de modeller, skal være "holdt fast" i hullet, eller lejet, indvendigt i dækslet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#41
PS nu kan jeg se på min egen knallert at starter mekaniske har en extra gearing. Der sidder en eller anden for for centrifugal påvirket dims som udgør " magnetdrevet" så glem det med at du ikke kan hive stator frem " det er åbenbart ikke sådan på knallertere" ;-)

På min baotian. er startor i startermotoren fast, og der sidder en gearing der ved påvirkning af en roterende kræft tvinger gearings tandhjulet frem.


Jeg skal lige lure det inden du skal prøve at starte knallerten. For den hopper nok af hvis du prøver uden akslen er støttet udvendigt.. "kickstarter skjoldet"

Kragen det så jeg godt. ;-) . Derfor lige mit signal. VENT LIGE 2 MIN ;-)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
http://rasser.fotoz.dk/billeder/vis/i1325926

Her kan du se hva du skal gøre.

Dimmeren jeg står med i hånden er den der er griber fat i krumtappen " tandhjulet på variatoren"
uden den dimmer er Kickstarter totalt sat ud af drift.

Den sidder med en låsering og når den er fjernet skal du dreje dimmeren op " den har skråt skårne tænder" så den drejes ned og op.

Du kan også lige kikke efter om starter bøsningen sidder i. Det er sådan en rørstump der skal gribe og styre det tandhjul der hopper ud og griber fat i det store tandhjulet. Den Bøsning er meget vigtigt sidder i, det ligner bare en rørstump, men den styrer akslen til dit hopud tandhjul. Hvis du kan forstå.. Uden bøsningen vil den højest sansynligt nok også skrige som en gris, fordi tandhjulet kammer over fordi der ikke er noget til at styre akslen.

Sæt din kiksater ud af funktion og check om starterbøsningen er der. Er det hele som det skal være og du har fjernet dimmeren kan du nu montere sideskjoldet. og prøve om du kan starte på elstarten.
Svar
#43
Det er lige meget om det er med eller uden tænding. bare gør det uden, Det har ingen indflydelse.

Men nu er jeg næste helt sikker på at det er din kickstarter der er syndere og måske starterbøsningen.

PS starter bøsningen " rørstumpen" skal sidde fast, den må ikke kunne tages ud sådan bare lige. Hvis der ingen bøsning er tilstede skal du self købe en ny og sætte i, og hvis den nye ikke vil side fast i hullet så skal der fuskes lidt. normalt vil det kræve et helt nyt kickstarterdæksel, men kan du finde ud af at bruge kemisk metal så fikser du også lige det i et snuptag.

Men hvis starterbøsningen sidder på sin plads og du har fjernet dimmeren og har monteret side skjoldet igen så tror jeg du bliver en glad mand i morgen for så starter knallerten på elstart.
Svar
#44
Øhh starterbøsningen hvilken er den på følgende link og hvor skal den sidde?:

http://www.thansen.dk/search.asp?c=37623...bmit=S%F8g

Og hvad er "dimmeren"?

M.v.h.

Larzini
Svar
#45
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3763...2116139420


Dette er din bøsning.


Dimmeren kan du se her.

På en giganto. = http://www.thansen.dk/product.asp?c=3763...2116126919

Kik på mit link i teksten længere oppe der er det illusteretet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
Så lykkedes det at få min Giantco startet.

Det var ganske rigtigt starterdrev/kickstarterskjold der var årsagen. Starterbøsningen manglede ikke, men når jeg sætter skjoldet på så har starterdrevet svært ved at ramme hullet ved starterbøsningen i kickstarterskjoldet. Derfor var der et slip på 2-3 m.m. når jeg satte skjoldet på, og starterdrevet sad ikke ordenligt på plads ved startermotoren.

Det jeg gjorde var at sætte starterdrevets spids på skjoldet og så få det listet ind over det store tandhjul på variatoren

Mange mange tak for hjælpen Grin

Iøvrigt er det ikke første gang jeg har problem med at sætte kickstarterskjoldet på så det "fanger" starterdrevet. I efteråret skete det samme en dag jeg tog det af p.g.a. mgl. start. Dengang var jeg så træt at jeg trådte hårdt på kickstarteren med det resultat at mit gamle skjold blev ødelagt indvendigt.

M.v.h.

Larzini
Svar
#47
Nåre. Men så er de jo lige før du kan gen-montere starter dimmeren. Nu ved montering skal du huske af dimmeren at låseringen/glideringens øje skal peje ind i mod starterskjoldet og væk fra varioatoren. "vigtigt".

Og når du propper dimeren ind på plads er det nemmest at gøre med ½ udløst starter. så glider/drejes den nemmest på plads.


God fordøjelse. nu lærte du lidt som du kan give videre til andre.

Mvh. Rasmus.

Ps. det er altid en fornøjelse at hjælpe andre som ikke tager hjælpen for givet ;-)
Svar
#48
Ja "dimmeren" kommer på en af dagene:-) Jeg behøvede dog ikke at pille låseringen af, blot dreje på kickstart så løftede dimmeren sig automatisk.

Rigtig god bededagsferie.

Carpe diem

Larzini
Svar


Forum spring: