Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco problemer med start.
#25
Nu er jeg ikke ekspert, men kan det ikke have noget at gøre med at kickstarterarmen ikke gik retur at den gik ud af kompression?

Der er ikke noget problem (m.h.t. kompression) når jeg bruger elstart.

Men nu vil kickstarterarmen slet ikke bevæge sig når jeg træder på den.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Kunne du ikke prøve at forklare hvad du mener med , ud af kompression , jeg ved hvad der er værd at vide om kompression , men fatter ikke en lyd.??
Det er nemmest at hjælpe , hvis vi snakker om det samme.
Svar
#27
Jeg kan bedste forklare det ved at vise dette link:

http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...c&start=30

Tidligere kunne jeg godt træde kickstarteren ned, men den sagde en skærende lyd og så kom den ikke til at stå som på ovennævnte billede (er det ikke det der hedder kompression?).

Jeg har netop sat et nyt batteri i og nu giver det klik og hylelyd når jeg prøver på elstart. Motoren tager ikke fat, og kickstarteren sidder helt fast og kan ikke trædes ned.

Jeg havde ellers fået arrangeret at scooteren blev hentet af en kammerat og kørt op til hans ven, der er mekaniker, men da han hørte at det var en Giantco sagde han fra:-(

M.v.h.

Larzini
Svar
#28
Kompression har ingenting med starter at gøre , når den står på mærkerne , ja , det er kompressionstakten , men når du træder på kick flytter det sig , men det ændrer ikke noget , hver anden gang stemplet er i top passer mærkerne igen .
Hvis du ikke har haft kæden-knast osv, skilt ad , så glem alt om det, problemet er i variator siden , af med dækslet og se hvad der er galt , noget kan være faldet af/knækket og sidder i klemme.
Men pil det af og kik.
Svar
#29
Iøvrigt ikke meget mekaniker i ham der ikke tør skrue i Giantco , idag er alle biler-lastbiler-osv firtaktere , både bensin og diesel.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Først. Pil det kickstarter skjold af. Så kan du arbejde videre uden at skulle tænke på den til at starte med.

Har du pillet ved Knasthjulet ?

Stiller du knasthjulet forkert bare 1 gang og turner motoren med elstart knalder du dine ventiler. Når man piller ved knasthjulet / kæden skal man altid lave en manuel test med en skrælde og gerne uden tændrør, Så kan du mærke med det samme hvis der ikke er frigang mellem stempel og ventiler.

Elstarten trækker bare igennem og skulle man have været lidt træt og havde sat det forkert så er det bare ærgeligt, ventilerne bliver bukket 1 gang du prøver med elstarten.. Og er du uheldig kan et ventilhoved knække af og have sat sig i klemme mellem stempel og cylinder.



Med kickstarter skjoldet af kan du nu turne motoren manuelt. på med en skrælde nøgle og se om du manuelt kan dreje krumtapshjulet. Eventuelt kan du prøve det uden tændrør = 720 grader på krumtappen uden tændrør monteret med skraldenøgle skal kunne førløbe nemt uden nogle særlig modstand. Er der modstand når du gør dette uden tændrør må du ikke bruge kræfter. (knasthjul står forkert) eller der er noget der blokerer stemplets gang eller på anden måde gør at motoren ikke kan turnes. "Eventuelt afmonter starteren " og se om den kan nu. " jeg tror detsværre under kampens hede at du har brændt din starter af " så det kun er relæet der klikker nu, der var strøm på batteriet ik ?



Kan du nu turne motoren manuelt uden nogle særlig modstand kan du prøve at sætte tændrøret i, og prøve samme procedure, nu skal du kunne mærke modstanden når du manuelt forsøger at komprimere luften i motoren under kompression takten. Altså ca ½ omgang af de 2 omgange du manuelet skal turne motoren.

Kan du ikke mærke en forskel mellem tændrør monteret og tændrør afmonteret så er der en ventil der er stået af. En starter der turner en motor med en bøjet ventil skrier som en gris fordi der ingen modsatnd er under kompression, så det lydder som en elmotor fra en boremaskine. Weeeeeeeeeee..... Men det kan også være starterkrænsen mod startertandhjul du kunne høre fordi motoren ikke kan turnes pga den er "blokeret" i motoren.



" Denne procedure bør ikke tage meget længere end 10 min at udføre, og så ved du om det er motoren det er noget galt med eller om det er starter og kickstarter "


Kort fortalt.

Af med sideskjoldet.

Ud med tændrør.

Af med startermotor.

Se om du kan turne motoren med håndkraft.

Kan du dette, prøv så igen med tændrør.

Kan du mærke forskel " kompressionen " men stadivæk kan turne motoren manuelt.

Så har du indsnævret dit problem til starter delene.



Kan du derimod ikke turne motoren med disse dele afmonteret. så er der noget rusk ravende galt.


Og jeg kan kun gisne om hva der er galt. Men det koster formenligt nyt topstykke, cylinder og stempel :-(

Ps. Den kan jo også have været hoppet i kæden til knasthjulet hvis strammeren er gået i stykker og det har lige så en ødelæggende effekt. " Det kan komme så et lyn fra en blå himmel"

Men prøv nu at turne motoren manuelt uden de dele monteret. så er du lidt nærmere dit mål..

Det er svært at lave motor på afstand ;-) så bær over med min procedure, men på den måde kan du/jeg indsnævre dit problem.


Mvh. Rasmus.
Svar
#31
Tak for dit forslag

Jeg må først lige spørge: Hvad betyder at turne motoren? Er det at få tandhjul og kæde til at bevæge sig? Hvis ja så gætter jeg på at jeg skal sætte en nøgle på møtrikken ved variatortandhjulet og dreje når tændrøret er taget af/derefter sat på igen og evt. uden startermotor (som jeg synes er svær at komme til at skrue af). Rigtig forstået?

Jeg har ikke pillet ved knastakslen/-kæden. Kun haft topstykket af for at justere ventiler og checke at den stod i kompression med de 2 små huller parallelle med topstykkets kant.

M.v.h.

Larzini
Svar
#32
Umiddelbart er der så ikke sket noget hvis du kun har haft taget Ventil top dækslet af.

Men lav dem manuelle test uden sideskjold og starter motor monteret.

Du kan godt tage den på center bolten på varioen og turne motoren der. Du kan også gøre det fra blæserhjul siden af.. Krumtappen er den der sidder sidder i forlængelse lige bag ved varioen og bagved blæserhjulet på den modsatte side. Og gør det uden tændrør for så skal der være meget lidt modstand når du manuelt drejer motoren.
Svar
#33
Det vil jeg prøve. Jeg kan vel egentlig nøjes at tage stikket af startermotoren i stedet for at afmontere den.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
Jo det kan du godt. Men en elmotor kan også brænde sammen så den ikke kan turne / køre rundt. Du kan se ind på starteren, på tandhjulet. Hvis ikke tandhjulet sidder udfor svinghjulets tandkræns, såden så der ikke er fysisk kontakt mellem de 2 tandhjul behøver du ikke at pille den af. Men jeg ved jo ikke om det er starter motoren der er stået af og jeg ved jo heller ikke om der er fysisk kontakt mellem de 2 tandhjul. . Så derfor siger jeg bare du skal pille den helt af, for så er jeg sikker på at det ikke er den der blokerer..

Sådan helt uden at være sikker, men på det jeg kan læse vil jeg også tro det er din kikstarter mekanisme der er gået i stykker.. Men igen det er svært at lave motor på afstand. så derfor kan du indsnævre problemet ved at gøre som beskrevet og fjerne mistanken om at det skulle være motoren den er gal med.

Når du har gennemgået procedure så skriv igen, så kan vi tage den derfra.
Svar
#35
Så fik jeg turned motoren, først uden tændrør og startermotor. Der var ingen modstand. Så med tændrør monteret. Her var let modstand, men ingen problemer.

Samtidig skiftede jeg startermotor og startdrev ud med nye (=brugte) som jeg havde liggende.

Resultatet er det samme. Motoren siger Wiii og starter ikke. Første gang var der også et klik men ikke anden gang jeg prøvede.

Kickstarteren lyder skærende og kan dårligt trædes ned, så det gjorde jeg kun en gang forsigtigt. Det er som om det ikke passer sammen nede i variatorskjoldet, til trods for at jeg har checket at alt sidder som det skal. Og iøvrigt har jeg ikke skruet på noget dernede siden T. Hansen havde det af. Blot har jeg nu sat et andet startdrev i.

Men variatorskjoldet er svært at få til at slutte helt tæt. Det slipper ca 2 mm men til sidst får jeg det til at passe helt. Det er fra en anden Giantco sprint, men har ikke tidl voldt problemer.

Batteriet er helt nyt og jeg skiftede samtidig sikring (igen).

M.v.h.

Larzini
Svar
#36
Ok så godt så langt. Kunne du mærke kompresiions takten da du drejede motoren manuelt ? altså ca en ½ omgang med modsatnd af de 2 hele omgange du skulle dreje motoren ?

Lad være med at montere kickstarter skjoldet endnu lad det være afmonteret indtil videre.
Svar


Forum spring: