Hvor gammel er scooteren? Hvis den er et par år gammel, er sandsynligt den også skal have en ny CDI, og måske også en lyskontrolboks, samt at ledningerne er irret måske grundet for stor strøm. Lyset, vil begynde at gå tilfældigt ud, og komme tilbage.
http://answers.yahoo.com/question/index?...316AARbMnU
http://motorcyclephilippines.com/forums/...p?t=204615
http://www.answerbag.com/q_view/1171416
Her har scootergrisen.dk lavet lidt eksperimenter, der viser fejlen:
http://www.youtube.com/watch?v=TVwcQtX2D..._embedded#
Han har sat et voltmeter på signalet fra CDI'en, og det viser sig, at når lyset går ud - så viser voltmeteret pludseligt 0V. Altså, det ser ud til, at RPM signalet fra CDI'en forsvinder.
Løsningen på problemet ses her:
http://www.motorcyclephilippines.com/for...p?t=178768
Dette svarer til den løsning, som jeg bruger - lyskontrolboksen "kortsluttes" simpelthen, således den sættes ud af funktion.
Selve lyskontrolboksen, mener jeg ikke fejler noget. Det ser ud til, at signalet fra CDI'en fejler. Dog, har jeg også set, at benene irrer til plus på boksen, så noget tyder på, at den måske trækker for stor strøm. Det er kun plus benet, som irrer.
Scootergrisen, har lavet et billede af forbindelserne til Super 8's lyskontrol boks:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...ed0856.jpg
Operationen består i, at sætte lyskontakt-kort (hvid-sort) til forpærer kort lys (hvid) sammen, og lyskontakt-lang (blå-sort) til forpærer lang lys (blå) sammen. Den blå og den sort/blå ledning skal altså sættes sammen. Og den hvide, og den sort/hvide ledning, skal sættes sammen. Selve lyskontrolboksen afmonteres, og ikke mindst strømforsyningen til denne.
Lyskontrolboksen indeholder følsomme MOS transistorer, der er strøm på hele tiden. De trækker en del lækstrøm, som aflader batteriet. Derfor, er det kun en fordel, at afmontere skidtet, og få det smidt bort. Den er hele vejen igennem dårligt designet. Der er direkte sat en modstand (R4+R5) direkte over plus og minus i lyskontrolboksen, der kun bruges til at aflade batteriet, når scooterens tænding er frakoblet. Lyskontrolboksen, har i modsætning til alt andet, strøm på hele tiden, da dens forsyning går uden om scooterens tænding, og direkte via en sikring på batteriet. (Sikringen på 7A). Da boksen er designet til at dræne batteriet, så starter scooteren bedre, hvis lyskontrolboksen kortsluttes, og ledningerne fjernes til den. Den strøm, den bruger når den er slukket, overstiger langt den energi, som lyskontrolboksen kan spare.
Hvis man har en Super8-50cc, så er sikringen igennem tændingen på kun 7A (det er sikringsboksen med sort ledning). Dette er i underkanten, når lyset tages igennem denne sikring - lyset bruger alene de 7A, så der er intet til scooteren. Sikringen skal derfor skiftes til mindst 10A, og eventuelt 15A. Jeg bruger 10A, og det har fungeret uden den springer. Det giver plads til 3A til selve scooteren. Sikringen på 10A (rød ledning), har jeg skiftet til 15A. Dermed, er de 3 sikringer, som på Super 8, 125cc. Det har fungeret fint. På Super8 125cc, burde således ikke være nødvendigt at skifte sikringerne ud med større.
En evnetuel alarm er sat på 15A sikringen, og den bruger næppe over de 5A. Så der burde være plads nok, selvom lyset sættes på. Hvis Super 8, 125cc, bruger mere end 50cc'eren, så kan ske at 10A sikringen springer - da lyset bruger 7A, vil det være passende at udskifte den til f.eks. 15A. Jeg tror dog ikke at det er nødvendigt, da jeg ikke af diagrammet kan se der er væsentligt større forbrug på 125cc'eren.
Udover kortslutningen på stikket til lyskontrol boksen, skal for 50cc'eren, altså skiftes de to sikringer:
10A (på rød ledning), skiftes til 15A. Højst 30A. En tændingskontakt tåler højst 30A.
7A (på sort ledning), skiftes til 10A. Højst 15A, hvis problemer.
7A (på rød ledning) - bruges ikke. Den var til lyset.
For super 8, 125cc, burde ikke være nødvendigt at udskifte sikingerne.
Hvis stikket forbindes med uisoleret ledning, som vist i vejledningen, så er en god idé, at sætte noget tape på, så ledningen ikke får kontakt med stel, og for at undgå kortslutninger. Ledningerne er på +12V, når lyset er tændt. Opstår kortslutning fra ledningerne til stel, så springer sikringerne, så det er vigtigt at sætte tape over. Tjek eventuelt en ekstra gang, at hvid i lysstikket forbindes til hvid/sort, og blå forbindes til blå/sort. Ellers, vil lyset ikke kunne tændes.
Alternativet til at "kortslutte" lyskontrolboksen, er at købe ny CDI da fejlen skyldes dens RPM output er blevet deffekt - og muligvis skal også udskiftes lyskontrol boks, da de to bokse kan være gået samtidigt. Har lyskontrolboksen trukken for meget strøm, så er muligt, at også forsyningsbenene til den er irret, og har taget skade.
Egentligt, kan jeg godt forstå det med de 3.5K - hvis scooteren er gammel, delene er slidt, og der kræves reparationer (for kun dele, uden arbejdsløn) for 1000 kroner + pærer + CDI + Lyskontrolboks + tid for fejlfinding.
Jeg mener ikke, at en 2 år gammel Super 8, der har fejl, er mere værd. I betragtning af, at både de mekaniske dele er slidt - og tilsyneladende også de dyreste elektriske - så er scooteren formentligt ikke mere værd.
Fejlene med lys, findes vist også på andre af Kymco's modeller, der anvender samme lyskontrolboks "teknologi"... Blandt andet nogle udgaver af Kymco People.