20-03-2010, 01:44
Hej Forum,
jeg har netop akvireret mig en scooter. Nærmere bestemt en Yamaha WHY fra 2000.
Maskinen er nogenlunde velholdt (den lave pris i betragtning), men jeg vil nu stadig gerne finde ud af hvordan den virker.
Modsat så mange andre, havde jeg ingen interesse for motorkøretøjer da jeg var 17 år gammel. Jeg ventede i stedet til jeg blev 18 og købte en bil.
Derfor er jeg nu, i en alder af 24, ganske uden nogen viden om hvordan det væsen, der nu står i mit skur, virker.
Dette har givet anledning til et par spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med.
Lyddæmpning
Ikke det populæreste emne, så vidt jeg kan læse mig til.
Jeg er ikke særligt interesseret i hverken fart eller brændstofsøkonomi. Jeg kunne til gengæld godt tænke mig at vide hvilke tiltag man kan gøre sig, for at få scooteren til at være mere lydløs.
Den larmer ikke nævneværdigt lige nu. Meget som en standard knallert. Men det ville være rart at vide hvilke komponenter man kan optimere i forhold til lydløshed.
Trægt forhjul, måske?
Grundet min manglende erfaring har jeg aldrig rigtigt.. roteret.. et forhjul på en knallert før. Det prøvede jeg dog lige i dag. Altså jeg satte den på støttebenene og sørgede for at forhjulet ikke rørte jorden. Herefter brugte jeg min hånd til at dreje hjulet rundt.
Er det meningen at hjulene på en knallert skal dreje ligeså frit som på en cykel (eller tæt på)? For det gør de på ingen måde på min knallert. Er dette en fejl?
(Min scooter er udstyret med skivebremser foran)
Elektriske dele virker ikke
Som det også var angivet fra sælgeren, er der et problem med de "elektriske dele". Her fremført som en "virker/virker ikke"-liste.
Virker: Forlys, Baglys, lys i instrumenterne, speedometer, langt lys, indikatorlampe for langt lys
Virker ikke: Benzinmåler, olietilstandsindikator, el-starter, blinklys (alle 4), indikatorlampe for blinklys, bremseindikation på baglygte (er jeg næsten sikker på. Kontrollerede ikke i mørke), horn
På mig, virker det som om at de ting der virker, må gå forbi en del som ikke påvirker de ting der virker. Jeg har udskiftet det tvivlsomme batteri der sad i, med et nyindkøbt batteri magen til det oprindelige. Jeg har derudover skiftet sikringen. Jeg har også, efter bedste evne, kontrolleret kablerne for ir (dog mere om dette i næste punkt).
Kan I give bud på andre ting jeg bør kontrollere.
(Jeg beklager på forhånd at jeg ikke allerede er gået i gang med at fejlfinde med et voltmeter, men det ligger desværre hos en ven, som jeg dog har tænkt mig at besøge i morgen).
Rustne skruer
Da jeg ønskede at fjerne skjoldet foran på scooteren for at tilgå kablerne som jeg mistænkte der var problemer med, jf. punktet ovenfor, stødte jeg ind i et problem:
De skruer der holder skjoldet på plads og er placeret nederst på scooteren er allesammen rustede helt i smadder og kan derfor ikke fjernes med en skruetrækker.
Har I nogle tips til hvordan man håndterer stædige skruer, så jeg kan få skjoldet helt af?
Jeg beklager at det var sådan en stor omgang og håber at I vil hjælpe alligevel!
Hilsen
Morten, Frederiksberg
jeg har netop akvireret mig en scooter. Nærmere bestemt en Yamaha WHY fra 2000.
Maskinen er nogenlunde velholdt (den lave pris i betragtning), men jeg vil nu stadig gerne finde ud af hvordan den virker.
Modsat så mange andre, havde jeg ingen interesse for motorkøretøjer da jeg var 17 år gammel. Jeg ventede i stedet til jeg blev 18 og købte en bil.
Derfor er jeg nu, i en alder af 24, ganske uden nogen viden om hvordan det væsen, der nu står i mit skur, virker.
Dette har givet anledning til et par spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med.
Lyddæmpning
Ikke det populæreste emne, så vidt jeg kan læse mig til.
Jeg er ikke særligt interesseret i hverken fart eller brændstofsøkonomi. Jeg kunne til gengæld godt tænke mig at vide hvilke tiltag man kan gøre sig, for at få scooteren til at være mere lydløs.
Den larmer ikke nævneværdigt lige nu. Meget som en standard knallert. Men det ville være rart at vide hvilke komponenter man kan optimere i forhold til lydløshed.
Trægt forhjul, måske?
Grundet min manglende erfaring har jeg aldrig rigtigt.. roteret.. et forhjul på en knallert før. Det prøvede jeg dog lige i dag. Altså jeg satte den på støttebenene og sørgede for at forhjulet ikke rørte jorden. Herefter brugte jeg min hånd til at dreje hjulet rundt.
Er det meningen at hjulene på en knallert skal dreje ligeså frit som på en cykel (eller tæt på)? For det gør de på ingen måde på min knallert. Er dette en fejl?
(Min scooter er udstyret med skivebremser foran)
Elektriske dele virker ikke
Som det også var angivet fra sælgeren, er der et problem med de "elektriske dele". Her fremført som en "virker/virker ikke"-liste.
Virker: Forlys, Baglys, lys i instrumenterne, speedometer, langt lys, indikatorlampe for langt lys
Virker ikke: Benzinmåler, olietilstandsindikator, el-starter, blinklys (alle 4), indikatorlampe for blinklys, bremseindikation på baglygte (er jeg næsten sikker på. Kontrollerede ikke i mørke), horn
På mig, virker det som om at de ting der virker, må gå forbi en del som ikke påvirker de ting der virker. Jeg har udskiftet det tvivlsomme batteri der sad i, med et nyindkøbt batteri magen til det oprindelige. Jeg har derudover skiftet sikringen. Jeg har også, efter bedste evne, kontrolleret kablerne for ir (dog mere om dette i næste punkt).
Kan I give bud på andre ting jeg bør kontrollere.
(Jeg beklager på forhånd at jeg ikke allerede er gået i gang med at fejlfinde med et voltmeter, men det ligger desværre hos en ven, som jeg dog har tænkt mig at besøge i morgen).
Rustne skruer
Da jeg ønskede at fjerne skjoldet foran på scooteren for at tilgå kablerne som jeg mistænkte der var problemer med, jf. punktet ovenfor, stødte jeg ind i et problem:
De skruer der holder skjoldet på plads og er placeret nederst på scooteren er allesammen rustede helt i smadder og kan derfor ikke fjernes med en skruetrækker.
Har I nogle tips til hvordan man håndterer stædige skruer, så jeg kan få skjoldet helt af?
Jeg beklager at det var sådan en stor omgang og håber at I vil hjælpe alligevel!
Hilsen
Morten, Frederiksberg