Svar: 1.508
Tråde: 15
Tilmeldt: Mar 2009
Lipsun Skrev:Hej igen, nu er jeg meget tæt på at købe sådan en her Baotian F3 fra http://www.uwp.dk/product.asp?product=274
Kan den holde, hvis man passe på den, altså ingen tun eller noget?
Hvorfor skal jeg købe den, fremfor en anden?
Alt kan ødelægges i de forkerte hænder, selv en super scooter til 35.000kr.
Om du skal købe den from for en anden, kan jeg ikke fortælle dig, da vi alle har forskellige krav til vores maskine.
Nogle sætter design højt, andre er psisen eller at det skal være en 2 takt.
Stod selv for et år siden og skulle vælge en ny scooter. Valgte så en lettere brugt Zip 4 takt istedet for en ny 4 takt scooter omkring 6-7000kr. Et valg jeg bestemt ikke har fortrudt, tværtimod.
Da det er købers marked for tiden, var en lettere brugt scooter fra bedre kvalitet måske også et bud.
Kan de du har valgt en 4 takt, sp måske et kig på http://scootergrisen.dk kan udvide din søgning i valget at en 4 takt scooter som passer til dine behov.
Svar: 2.376
Tråde: 177
Tilmeldt: Jun 2007
Xipe Skrev:Alt kan ødelægges i de forkerte hænder, selv en super scooter til 35.000kr. Det er formelt korrekt. Forskellen er dog, at det tager meget længere tid at ødelægge super scooteren. En af de ting man betaler for ved at købe kvalitet er netop muligheden for at være sløset og behandle sin maskine dårligt.
Derfor ville jeg personligt også vælge følgende....
Xipe Skrev:Da det er købers marked for tiden, var en lettere brugt scooter fra bedre kvalitet måske også et bud. ... i stedet for at købe ny. Vi har haft finanskrise i over et år nu og mange mærker presset på deres økonomi. Har man en håndfuld cash er det ikke svært at finde rigtig gode brugt-tilbud fra folk som er nødt til at likvidere aktiverne i en fart for at holde kreditorerne fra døren.
Dermed ikke sagt at F3'eren er et dårligt køb og den kan i hvert fald sagtens holde til dit brug. Problemet er bare at du er 16 år - hvilket efter min mening burde diskvalificere 4-taktere med det samme. En 4-takter er hvad din far køber for at komme billigst muligt frem og tilbage på arbejdet - det er ikke en teenage maskine. Nej, køb dig en fed 2-takter i stedet som både er et transportmiddel og samtidig sjov at lege med...
8)
Svar: 137
Tråde: 20
Tilmeldt: Jul 2009
Runnerdude Skrev:... i stedet for at købe ny. Vi har haft finanskrise i over et år nu og mange mærker presset på deres økonomi. Har man en håndfuld cash er det ikke svært at finde rigtig gode brugt-tilbud fra folk som er nødt til at likvidere aktiverne i en fart for at holde kreditorerne fra døren.
Dermed ikke sagt at F3'eren er et dårligt køb og den kan i hvert fald sagtens holde til dit brug. Problemet er bare at du er 16 år - hvilket efter min mening burde diskvalificere 4-taktere med det samme. En 4-takter er hvad din far køber for at komme billigst muligt frem og tilbage på arbejdet - det er ikke en teenage maskine. Nej, køb dig en fed 2-takter i stedet som både er et transportmiddel og samtidig sjov at lege med...
8)
Hvorfor er en 4 takter mere for voksne end for teenagere?
Har det noget at gøre med accelerationen?
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Lipsun Skrev:Hvorfor er en 4 takter mere for voksne end for teenagere?
Har det noget at gøre med accelerationen? Har man tænkt sig, at køre helt lovligt, er der ikke forskel på topfarten, og accelerationen behøver ikke være dårligere på en firtakter, end på en lovlig totakter. Da min den "lille" var pinlig lovlig, og endnu ikke var ledt i fordærv, kunne jeg da "jorde" flere lovlige totaktere i optrækket :wink:
Så det har noget at gøre med, "hvor ulovlig", man ønsker, at køre. Her er teenageres "tålmodighed" mindre , end den er hos "voksne"
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 137
Tråde: 20
Tilmeldt: Jul 2009
kragen Skrev:Har man tænkt sig, at køre helt lovligt, er der ikke forskel på topfarten, og accelerationen behøver ikke være dårligere på en firtakter, end på en lovlig totakter. Da min den "lille" var pinlig lovlig, og endnu ikke var ledt i fordærv, kunne jeg da "jorde" flere lovlige totaktere i optrækket :wink:
Så det har noget at gøre med, "hvor ulovlig", man ønsker, at køre. Her er teenageres "tålmodighed" mindre , end den er hos "voksne"
Nå, så betyder det slet ikke noget for mig om det skal være 4/2 takts motor, da jeg ikke vil pille ved den det mindste.
Svar: 2.376
Tråde: 177
Tilmeldt: Jun 2007
Det var ikke for at disse 4-taktere på nogen måde. Jeg kører selv på en som jeg er meget tilfreds med og som opfylder alle mine krav til driftsikkerhed og økonomi. Og netop driftsikkerhed og økonomi var mine primære motiver for at vælge den maskine jeg kører på. Jeg har 30 km til arbejde og kører turen hver dag. Jeg vil ikke have driftstop eller andre problemer udenfor de almindelige eftersyn - den skal bare virke når jeg trykker på knappen, hver gang og under alle forhold. Det er det primære formål med min Neos 4T og det er præcist hvad den tilbyder.
Hvad Neos'en ikke tilbyder er køreglæde af den type som får dig til at køre lange omveje på vejen hjem blot for at få en tur ud af det. Da jeg havde Runneren kunne jeg godt finde på at stå tidligt op en søndag morgen bare for at komme ud på de små snoede midsjællandske veje og give den rullen i den dugfriske sommerluft. Eller hvis jeg så en eller anden sidevej som jeg ikke kendte, bare dreje af og se hvor man endte henne. Engang var jeg på vej fra Helsingør til Hørsholm og havnede i stedet i Roskilde. Det kan man da kalde "at komme på afveje". Neos'en indbyder ikke til den slags slinger i valsen, og i øvrigt skal man til at tænke på kartoffelmel efter mere end et par timer i sadlen. Du kan godt regne med at den Baotian du har kig på minder mere om Neos'en på dette punkt end om Runneren.
Du forekommer mig at være en meget seriøs 16-årig Lipsun og måske er du slet ikke interesseret i andet end et fornuftigt transportmiddel som du kan komme omkring på. Måske vil du rent faktisk bare køre rundt de næste to år uden den mindste trang til at eksperimentere med eller modificere din maskine. Måske har du andre hobbies og interesser og gider ikke rigtigt det der med mekanik. I hvert fald tror jeg vist at du er den første 16-årig som jeg nogenside har set bekymre sig om knallertens støjniveau, så jo - du hører måske nok til i den mere modne ende af spektret. Men jeg synes alligevel at man som teenager har krav på en maskine som i hvert fald tilbyder et potentiale for noget mere end bare at slæbe et korpus fra A til B med mindst mulig larm og indflydelse på miljøet. Hvem ved - måske får du et rebel-anfald om et år.
:wink:
Mine generelle anbefalinger er i hvert fald nogenlunde således....
Knallert 30 under 18 - Køb 2-takt.
- Fordi en 2-takter generelt er sjovere at køre på og rode med. De kan godt være mekanisk komplicerede - vandkøling, DiTec og så videre - men den grundlæggende konstruktion af en 2-takter er simpel og nem at have med at gøre. Den er selv sagt også nem af få til at køre hurtigere, og tilvarende nemt af gøre lovlig igen. Selv i de tilfælde hvor en 4-takter yder det samme "føles" 2-takteren vildere på grund af den måde den afleverer effekten på. Mange af 2-taktsmaskinerne virker som om de er bygget lige så meget med henblik på køreglæde som til transport. Det oplever man sjældnere hos 4-takterne, selv om der da er undtagelser i de lidt dyrere klasser.
Knallert 30 over 18 - Køb 4-takt.
- Fordi en 4-takter går mere rent i 100% lovlig stand end en 2-takter eftersom den er mere nænsomt begrænset. Den er lydsvag, god mod miljøet (så vidt som en benzin-motor nu kan være dette) og billig i drift. Det er simpelthen landets billigste motoriserede transportform til kort og mellemdistancer, og jeg fatter ikke hvorfor flere af de tusinder af folk som sidder fast i bil-køerne på de københavnske indfaldsveje hver morgen ikke har indset dette. Desværre har "kineser priserne" og T. Hansens kraftfulde markedsføring medført at også mange 16 årige starter deres scooter-liv med en billig 4-takter og det synes jeg som sagt er lidt synd.
Knallert 45 - Køb 2-takt.
- Fordi det ofte er direkte livsfarligt at køre lovligt på en 45'er og faren for at blive taget for konstruktive ændringer samtidig er ret lille. En ubegrænset 2-takter yder perfekt til formålet, mens en 4-takter i samme stand er lige i underkanten. Naturligvis kan dette misforhold ophæves med lidt 4-takts tun, men det er både nemmere og billigere blot at fixe variatoren på en 2-takter.
8)
Svar: 1.508
Tråde: 15
Tilmeldt: Mar 2009
Runnerdude Skrev:Hvad Neos'en ikke tilbyder er køreglæde af den type som får dig til at køre lange omveje på vejen hjem blot for at få en tur ud af det. Da jeg havde Runneren kunne jeg godt finde på at stå tidligt op en søndag morgen bare for at komme ud på de små snoede midsjællandske veje og give den rullen i den dugfriske sommerluft. Eller hvis jeg så en eller anden sidevej som jeg ikke kendte, bare dreje af og se hvor man endte henne. Engang var jeg på vej fra Helsingør til Hørsholm og havnede i stedet i Roskilde. Det kan man da kalde "at komme på afveje". Neos'en indbyder ikke til den slags slinger i valsen, og i øvrigt skal man til at tænke på kartoffelmel efter mere end et par timer i sadlen. Du kan godt regne med at den Baotian du har kig på minder mere om Neos'en på dette punkt end om Runneren.
Nu er køreglæde så forskellig som valget af scooter.
For mig er det noget med at kunne køre hvornår jeg vil, hvor jeg vil og med en hvis komfort på turen. Dette har fået mig til at sidde i sadlen 12-13.000km for bare hyggeture.
Selvom jeg kører 4 takt, kan jeg også finde på at nyde morgenkaffen på Bogense havn. Den lille 4 takt har også fundet vej til Bogense for at drikke aftenkaffe der.
Jo, hvis fart var en vigtig del i min køreglæde, så havde jeg nok valgt 2 takt.
Mine 70 km/t og 4 takt dækker mine krav om køreglæde på de længere ture. Med længere ture mener jeg over 150 km, da andet blot er opvarmning for at ikke sidde hjemme og drikke kaffe i stolen.
Så vil helt klart sige at man kan få køreglæde fra en 4 takt. Det kommer bare an på hvilke krav der skal være opfyldt før køreglæden kommer frem.
Svar: 2.376
Tråde: 177
Tilmeldt: Jun 2007
Xipe Skrev:Nu er køreglæde så forskellig som valget af scooter.
For mig er det noget med at kunne køre hvornår jeg vil, hvor jeg vil og med en hvis komfort på turen. Dette har fået mig til at sidde i sadlen 12-13.000km for bare hyggeture.
Selvom jeg kører 4 takt, kan jeg også finde på at nyde morgenkaffen på Bogense havn. Den lille 4 takt har også fundet vej til Bogense for at drikke aftenkaffe der.
Jo, hvis fart var en vigtig del i min køreglæde, så havde jeg nok valgt 2 takt.
Mine 70 km/t og 4 takt dækker mine krav om køreglæde på de længere ture. Med længere ture mener jeg over 150 km, da andet blot er opvarmning for at ikke sidde hjemme og drikke kaffe i stolen.
Så vil helt klart sige at man kan få køreglæde fra en 4 takt. Det kommer bare an på hvilke krav der skal være opfyldt før køreglæden kommer frem.
Du har selvfølgelig ret i at selve begrebet "køreglæde" er en meget subjektiv størrelse, og jeg var da også lidt tvivlende med hensyn til om jeg skulle skrive noget om det til Lipsun. Ting som pris, hastighed og benzinforbrug er absolutter som trods alt er meget nemmere at argumentere for. Alligevel valgte jeg at nævne det, fordi jeg ser så mange overse denne vigtige detalje i deres overvejelser. I de senere år har jeg bemærket et stigende antal teenagere futte rundt på "voksen-scootere" (jeg var lige ved at skrive "gammelmands-scootere", men det turde jeg dog alligevel ikke :wink: ) og kan ikke lade være med at undre mig om dette skyldes at de har foretaget et bevidst modent og fornuftigt valg eller om de blot ikke har vidst bedre. Måske tror de, at scootere ikke er andet end fornuftige transportmidler som kan frelse een fra HT mens man venter på kørekortet, og går derefter videre i livet uden at vide at man sagtens også kan få adrenalinen-koncentrationen helt op at ringe med kun 50 cc.
Jeg kritiserer bestemt heller ikke din Zip, som efter min mening er en af de bedre 4-taktere på markedet. Dog er det du beskriver faktisk ikke "køreglæde" men "frihed". Frihed til at køre hvorhen du vil når det passer dig. Frihed til at smutte ned på havnen efter en mocca eller 150 km ud på landet. Med "køreglæde" mener jeg kørsel alene for kørslens skyld. Formålet med turen ud på de små snoede veje som jeg beskrev var ikke at opleve naturen, men at opleve maskinen. Hvis der havde været små tyndt traffikerede snoede veje med stejle bakker i et beton-byggeri ville det have været lige så godt.
8)
Svar: 1.508
Tråde: 15
Tilmeldt: Mar 2009
Runnerdude Skrev:I de senere år har jeg bemærket et stigende antal teenagere futte rundt på "voksen-scootere" (jeg var lige ved at skrive "gammelmands-scootere", men det turde jeg dog alligevel ikke :wink:
Det med gammel-mands scooter var jeg også bange for, da jeg fik monteret vindskærm og topbox. Så jeg monterede et par diskrete Peter-plys klistermærker, for lige at vise at der sidder en ung mand i sadlen.
Citat:Jeg kritiserer bestemt heller ikke din Zip, som efter min mening er en af de bedre 4-taktere på markedet. Dog er det du beskriver faktisk ikke "køreglæde" men "frihed". Frihed til at køre hvorhen du vil når det passer dig. Frihed til at smutte ned på havnen efter en mocca eller 150 km ud på landet. Med "køreglæde" mener jeg kørsel alene for kørslens skyld. Formålet med turen ud på de små snoede veje som jeg beskrev var ikke at opleve naturen, men at opleve maskinen. Hvis der havde været små tyndt traffikerede snoede veje med stejle bakker i et beton-byggeri ville det have været lige så godt.
Jeg ville ikke bruge så mange timer i sadlen, hvis jeg ikke nød at køre på den lille maskine. Når jeg en sjælden gang hopper på min typhoon, så får jeg slet ikke lysten til at trille en længere tur på denne. Den mangler lyden og hele det rolige tempo min Zip besidder.
Der kan også komme en racer kører op i mig, når man på de små snoet veje kan holde trit med biler og motorcykler der. Især efter jeg har fået gps, er jeg begyndt at komme mere på de små veje der tester den lille Zip og dens køreegenskaber. Hvordan man undlæder at bremse i sving man normalt ville bremse ned i, fordi man ligger og jager en bil foran.
Svar: 137
Tråde: 20
Tilmeldt: Jul 2009
Runnerdude Skrev:Det var ikke for at disse 4-taktere på nogen måde. Jeg kører selv på en som jeg er meget tilfreds med og som opfylder alle mine krav til driftsikkerhed og økonomi. Og netop driftsikkerhed og økonomi var mine primære motiver for at vælge den maskine jeg kører på. Jeg har 30 km til arbejde og kører turen hver dag. Jeg vil ikke have driftstop eller andre problemer udenfor de almindelige eftersyn - den skal bare virke når jeg trykker på knappen, hver gang og under alle forhold. Det er det primære formål med min Neos 4T og det er præcist hvad den tilbyder.
Hvad Neos'en ikke tilbyder er køreglæde af den type som får dig til at køre lange omveje på vejen hjem blot for at få en tur ud af det. Da jeg havde Runneren kunne jeg godt finde på at stå tidligt op en søndag morgen bare for at komme ud på de små snoede midsjællandske veje og give den rullen i den dugfriske sommerluft. Eller hvis jeg så en eller anden sidevej som jeg ikke kendte, bare dreje af og se hvor man endte henne. Engang var jeg på vej fra Helsingør til Hørsholm og havnede i stedet i Roskilde. Det kan man da kalde "at komme på afveje". Neos'en indbyder ikke til den slags slinger i valsen, og i øvrigt skal man til at tænke på kartoffelmel efter mere end et par timer i sadlen. Du kan godt regne med at den Baotian du har kig på minder mere om Neos'en på dette punkt end om Runneren.
Du forekommer mig at være en meget seriøs 16-årig Lipsun og måske er du slet ikke interesseret i andet end et fornuftigt transportmiddel som du kan komme omkring på. Måske vil du rent faktisk bare køre rundt de næste to år uden den mindste trang til at eksperimentere med eller modificere din maskine. Måske har du andre hobbies og interesser og gider ikke rigtigt det der med mekanik. I hvert fald tror jeg vist at du er den første 16-årig som jeg nogenside har set bekymre sig om knallertens støjniveau, så jo - du hører måske nok til i den mere modne ende af spektret. Men jeg synes alligevel at man som teenager har krav på en maskine som i hvert fald tilbyder et potentiale for noget mere end bare at slæbe et korpus fra A til B med mindst mulig larm og indflydelse på miljøet. Hvem ved - måske får du et rebel-anfald om et år.
:wink:
Mine generelle anbefalinger er i hvert fald nogenlunde således....
Knallert 30 under 18 - Køb 2-takt.
- Fordi en 2-takter generelt er sjovere at køre på og rode med. De kan godt være mekanisk komplicerede - vandkøling, DiTec og så videre - men den grundlæggende konstruktion af en 2-takter er simpel og nem at have med at gøre. Den er selv sagt også nem af få til at køre hurtigere, og tilvarende nemt af gøre lovlig igen. Selv i de tilfælde hvor en 4-takter yder det samme "føles" 2-takteren vildere på grund af den måde den afleverer effekten på. Mange af 2-taktsmaskinerne virker som om de er bygget lige så meget med henblik på køreglæde som til transport. Det oplever man sjældnere hos 4-takterne, selv om der da er undtagelser i de lidt dyrere klasser.
Knallert 30 over 18 - Køb 4-takt.
- Fordi en 4-takter går mere rent i 100% lovlig stand end en 2-takter eftersom den er mere nænsomt begrænset. Den er lydsvag, god mod miljøet (så vidt som en benzin-motor nu kan være dette) og billig i drift. Det er simpelthen landets billigste motoriserede transportform til kort og mellemdistancer, og jeg fatter ikke hvorfor flere af de tusinder af folk som sidder fast i bil-køerne på de københavnske indfaldsveje hver morgen ikke har indset dette. Desværre har "kineser priserne" og T. Hansens kraftfulde markedsføring medført at også mange 16 årige starter deres scooter-liv med en billig 4-takter og det synes jeg som sagt er lidt synd.
Knallert 45 - Køb 2-takt.
- Fordi det ofte er direkte livsfarligt at køre lovligt på en 45'er og faren for at blive taget for konstruktive ændringer samtidig er ret lille. En ubegrænset 2-takter yder perfekt til formålet, mens en 4-takter i samme stand er lige i underkanten. Naturligvis kan dette misforhold ophæves med lidt 4-takts tun, men det er både nemmere og billigere blot at fixe variatoren på en 2-takter.
8)
Jeg vil hermed takke dig meget for din lange beskrivelse, som jeg vil tage med i mine overvejelser om Scootervalget.
Jeg er måske lidt anderledes ift. mange andre unge, der vil tune deres knallert osv.
Her er mine primære årsager grundet mine overvejelser om køb af en Scooter:
- Hurtig og nem transport fra A-B.
- Køreglæde, ved god acceleration og med en følelse af, at man kører på noget, der er stærkere end én selv, men som man med tiden kan lære at tæmme/kontrollere. Jeg søger ikke nødvendigvis en høj fart, da jeg hellere vil have god acceleration og ikke ønsker at overtræde loven.
- Vedligeholdelse af en knallert, altså følelsen af at eje et transportmiddel, som man plejer og vasker.
- Jeg gider ikke at cykle mere, jeg vil prøve noget nyt i mit liv.
- Den skal kunne betale sig at have (Pengemæssigt), da jeg ikke vil stå med en fortrydelse af købet af Scooteren, efter den er solgt.
Ville Baotian F3, derved kunne opfylde mine krav om den rette Scooter til mig?
Svar: 137
Tråde: 20
Tilmeldt: Jul 2009
Eller ville en 2 takter, udfylde mine krav?
Svar: 137
Tråde: 20
Tilmeldt: Jul 2009
Det ville være super rart med et sidste svar, inden jeg går ud og køber Scooteren
|