Søg Garagen Hej Gæst! Register

PGO 110 / Malossi multivar - ruller
#1
Hej BS

Som lovet i et andet indlæg, vil jeg lige komme med en udmelding vedr. min ny-indkøbte variator.

Umiddelbart har jeg fået et meget mere jævnt træk end der var før. Tophastighed og acceleration er stort set uændret, men jeg har en idé om at jeg kan få et bedre optræk med tungere ruller. Når jeg vrider øret fra stilstand, går den straks op til max-omdrejninger (lige over 8.000 rpm), men trækker jævnt op i fart.

Der fulgte som standard 12g. ruller med, men jeg har ingen ide om hvor tunge ruller jeg nu skal vælge. Jeg kunne godt tænke mig at den trak ved ca. 6.000-6.250 rpm, da den har max momentet 9NM ved de 6.250 rpm..

Nogen bud på hvor tunge ruller jeg skal skifte til? Og evt. hvor jeg kan købe dem (kvalitetsruller). Hos Speedline er de tungeste 13 g. Malossi ruller.
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Kenn Skrev:Hej BS

Som lovet i et andet indlæg, vil jeg lige komme med en udmelding vedr. min ny-indkøbte variator.

Umiddelbart har jeg fået et meget mere jævnt træk end der var før. Tophastighed og acceleration er stort set uændret, men jeg har en idé om at jeg kan få et bedre optræk med tungere ruller. Når jeg vrider øret fra stilstand, går den straks op til max-omdrejninger (lige over 8.000 rpm), men trækker jævnt op i fart.

Der fulgte som standard 12g. ruller med, men jeg har ingen ide om hvor tunge ruller jeg nu skal vælge. Jeg kunne godt tænke mig at den trak ved ca. 6.000-6.250 rpm, da den har max momentet 9NM ved de 6.250 rpm..

Nogen bud på hvor tunge ruller jeg skal skifte til? Og evt. hvor jeg kan købe dem (kvalitetsruller). Hos Speedline er de tungeste 13 g. Malossi ruller.
Jeg tror, at Malossi kun laver den størrelse i maks. 13g Ked af det .

Min Super 8 har også 12 g, som standard, men da jeg satte Multivaren på, blev jeg også lidt træt af de mange omdrejninger, og det er endelig lykkedes mig, at finde, og efter et par måneders venten, at få nogle Dr.Pulley glidere i 20x17 Fortvivlethock: på 14 g fra USA. Det har sat hyleriet ned til noget mere acceptabelt, og sat omdrejningerne ned ved 50-60 km/t, så den næsten kører "lydløst" i det område. Jeg har ingen omdrejningstæller, så jeg ved ikke, ved hvilke omdrejninger, den nu kører de 50-60, men forskellen føles og lyder, ligesom i en bil, når man skifter et gear op. Det har ikke haft en mærkbar indflydelse på hverken acceleration eller topfart. Og så kører den længere på literen Griner .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Har du monteret den trykfjeder som følger med, eller bruger du den originale?
Med standard vario/ ruller, ligger rpm. på min omkring 6000, hvilket er for lavt. I modvind kæmper den for hårdt for at hente det sidste.
GS
Svar
#4
GS Skrev:Har du monteret den trykfjeder som følger med, eller bruger du den originale?
Med standard vario/ ruller, ligger rpm. på min omkring 6000, hvilket er for lavt. I modvind kæmper den for hårdt for at hente det sidste.
GS
På firtakterne er der absolut ingen grund til, at skifte trykfjederen til en kraftigere. Hvis koblingen ikke "fedter", skal man ikke skifte, heller ikke på en totakter. Trykfjederen skal kun lige kunne holde remmen. Sætter man en kraftigere trykfjeder i, end højst nødvendigt, taber man nemlig energi (effekt). Er den alt for kraftig, risikerer man endvidere, at remmen ikke kan komme i bund, mellem de bagerste remskiver, og derved ikke kan geare helt ud.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
GS Skrev:Har du monteret den trykfjeder som følger med, eller bruger du den originale?
Med standard vario/ ruller, ligger rpm. på min omkring 6000, hvilket er for lavt. I modvind kæmper den for hårdt for at hente det sidste.
GS

Jeg har ikke skiftet trykfjederen, da jeg har hørt at det kan have lidt uheldige følger på en ikke tunet scooter.

Med std. vario lå min på ca. 6.250 rpm ved fuld hane under acceleration. Og det syntes jeg var passende. Det kan da godt være at der manglede lidt tophastighed i modvind, men hellere det end acceleration med max-omdrejninger.

Jeg ved snart ikke om jeg skal skifte tilbage til std. vario, eller forsøge mig med 13g. ruller som tilsyneladende er de tungeste jeg kan finde i str. 19x15,5 Ked af det .
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg ville prøve med at gå det sidste gram op, fordi jeg ikke gider lunte afted i modvind. Jeg kunne godt finde på at bestille en multivar, eller bare lidt lettere ruller. Ved du hvilken størrelse rullerne har i original variatoren?
Det vil jo være et billigt sted at starte.
GS
Svar
#7
GS Skrev:Jeg ville prøve med at gå det sidste gram op, fordi jeg ikke gider lunte afted i modvind. Jeg kunne godt finde på at bestille en multivar, eller bare lidt lettere ruller. Ved du hvilken størrelse rullerne har i original variatoren?
Det vil jo være et billigt sted at starte.
GS
Jeg har ikke lige en skydelære ved mig, men jeg kan måle det i morgen. Jeg har lige lagt mine gamle ruller på vægten, og den siger 61-62g/6stk. Så det er formentlig 10,5g/stk.

Du kunne da prøve at give et bud på min Malossi. Måske det kunne afgøre sagen for mig Smil
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
#8
Kenn Skrev:Jeg har ikke lige en skydelære ved mig, men jeg kan måle det i morgen. Jeg har lige lagt mine gamle ruller på vægten, og den siger 61-62g/6stk. Så det er formentlig 10,5g/stk.

Du kunne da prøve at give et bud på min Malossi. Måske det kunne afgøre sagen for mig Smil

Jeg tror nu nok, at jeg først prøver at gå 1 gram ned i rullevægt Smil , ellers tak for tilbuddet.
Nogle siger standart rullerne er 13 gram, andre 11 gram. Jeg vil derfor gætte på at man har lavet en mindre ændring i systemet på et tidspunkt.

Lige nu er min på værksted på med defekt speedometer. Det er reklamationsretten som skal dække det. Måske derfor at den har stået der i 8 dage nu.
GS
Svar
#9
Til pgo t-rex 110
elsker bare scooter
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: