Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco E-buddy tuning
#1
Hej med jer.
Jeg har lige købt en E-buddy. Den er jeg faktisk meget positiv omkring. Dog er accelerationen noget sløv og det går lidt trægt op af stejle bakker. Jeg er også en gut på lige under de 100 kg.
Jeg ligger og kører over landet på den og de 45 føles lidt sløvt når man i den dybe stilhed (den er faktisk RET stille) futter langs markerne. Så jeg ville høre om der er nogen af jer der ved hvordan man tuner den, eller har et link til det eller nogle der kan gøre det for en.

Venlig hilsen
Ryan
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Ryan Skrev:Så jeg ville høre om der er nogen af jer der ved hvordan man tuner den, eller har et link til det eller nogle der kan gøre det for en.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig aktuelt, da jeg ikke kender scooteren (endnu), men vil sige at hvis du "tuner" den, må regne med meget kortere rækkevidde/opladning og betydelig kortere levetid for batterierne.
Endvider må du regne med at ALT garanti/reklamationsret vedrørende drivlinien bortfalder.
Du bør også på en eller anden måde sikre dig at effektelektronikken der styrer motoren kan tåle den ekstra belastning.

Min erfaring fra Peugeot el-scooterens tid var svjh. at blot en hastighedsforøgelse på ca. 10 km/t ( mere end 45 km/t, kunne betyde nær en fordobling af strømmen og derved en halvering af drifttiden.
Der er stærk uliniær sammenhæng mellem forbrug og hastighed.
Det er der også på en benzinscooter, men på el-scooteren er der så lidt ekstra at tage af at det hurtigt 'trækker tænder ud'.
--
Hilsen Ole
Svar
#3
OlePagh Skrev:Jeg kan desværre ikke hjælpe dig aktuelt, da jeg ikke kender scooteren (endnu), men vil sige at hvis du "tuner" den, må regne med meget kortere rækkevidde/opladning og betydelig kortere levetid for batterierne.
Endvider må du regne med at ALT garanti/reklamationsret vedrørende drivlinien bortfalder.
Du bør også på en eller anden måde sikre dig at effektelektronikken der styrer motoren kan tåle den ekstra belastning.

Min erfaring fra Peugeot el-scooterens tid var svjh. at blot en hastighedsforøgelse på ca. 10 km/t ( mere end 45 km/t, kunne betyde nær en fordobling af strømmen og derved en halvering af drifttiden.
Der er stærk uliniær sammenhæng mellem forbrug og hastighed.
Det er der også på en benzinscooter, men på el-scooteren er der så lidt ekstra at tage af at det hurtigt 'trækker tænder ud'.

Ok. Tak for dine kommentarer og erfaringer. Jeg var egentlig også kun ude efter en mindre hastighedsforøgelse 10-15 km/h. de lover 60 km pr. opladning (Lavt sat), og ifølge mine erfaringer ser det ud til at passe meget godt.
Jeg skal kun nå 21 km. før jeg har mulighed for at lade, så der burde være lidt at arbejde med.
Vedr. garanti er man vel ligesom på en alm. scooter villig til at tage risikoen ved mulige defekter.
Iht. om elektronikken, burde den kunne klare 60 km/h. da det efter min forståelse er en begræsning at den kun kan køre 45 km/h.

Håber på mere feedback hvis der er nogle der bliver "klogere" på området Grin
Svar
#4
Jeg prøvede at søge lidt på emnet: "ebuddy tuning", men der kom ikke rigtig noget brugbart frem.
Jeg er dog ikke en 'ørn' til søgemaskiner så måske andre...

Btw. så er scooteren lavet af kinesere til vel andre små spinkle kinesere, så en normal, småfed dansker som jeg selv er, gør sikkert optrækket langsommere end oprindelig tænkt.

Det er også et 'problem' som jeg har hørt om vedr. el-cykler fra Kina - at de knap kan bære en standard dansker uden at de sukker lidt i stellet.
--
Hilsen Ole
Svar
#5
OlePagh Skrev:Det er også et 'problem' som jeg har hørt om vedr. el-cykler fra Kina - at de knap kan bære en standard dansker uden at de sukker lidt i stellet.

Max lastekapacitet for Giantco E-Buddy er faktisk den samme som de fleste andre T. Hansen knallerter, det vil sige 150 kg. Hvilket i praksis betyder at en voksen velfodret dansker ikke burde opleve alt for meget flex i svingene eller risikere at stå med to "halve E-Buddy'er" efter at have taget et fartbump med for høj hastighed. Her er specs...

[Image: 3224.jpg]



Med hensyn til Ryans oprindelige spørgsmål vedrørende tuning så er der endnu ikke så mange erfaringer "ude på nettet" med E-Buddy. Men vi kan da lige tage et kig i diagrammet...

[Image: 3225.jpg]

Ok, det siger ikke meget. Alt er tilsyneladende integreret i "controlleren" så spørgsmålet er om den kan justeres på nogen måde. Det er formodentlig den eneste forskel på 30'eren og 45'eren. Så det første jeg ville checke er, hvilken spænding der ligger over motoren ved fuld rulle. Får den tæt på de 48 volt? Ellers kunne der være noget at hente ved at modificere eller skifte controlleren. Controllere til el-motorer er en standardkomponent som kan købes mange steder i talrige udformninger, så hvis de har lagt en eller anden begrænsning i den er det ikke svært at fjerne.

Ellers er en oplagt måde at "tune" en el-motor på at overvolte den. Her skal du dog passe meget på som Ole siger. Check om der er et typeskilt på motoren og prøv at finde nogle datablade på den - ikke T. Hansens, men fabrikantens. Den er opgivet til 1000 W af T. Hansen svarende til at den trækker omkring 20 Amp. ved fuld gas. Overvoltes den til 60 volt (svarende til et ekstra batteri i serie) vil den trække 5 Ampere mere og effekten vil stige med 50% til 1500 W. Det vil kunne mærkes, men om motoren og controlleren kan håndtere dette aner jeg ikke. Bemærk også at resten af knallertens el-system forsynes via et 12V udtag på controlleren. Dette bør afbrydes under operationen og ikke tilsluttes igen før man har sikret sig at der stadig kommer 12 volt ud. Ellers springer samtlige pærer på maskinen.

Der er med andre ord en markant risiko for at futte din maskine af Ryan, så med mindre du har erfaring med elektronik og specielt DC motorer vil jeg ikke anbefale dig at kaste dig ud i hjemmelavede modifikationer og eksperimenter. Der skal nok dukke færdiglavet "tun" op til den efter den har været på markedet i et stykke tid.

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg takker dem der har brugt tid på at hjælpe mig! Men sagen er ikke længere relevant for mig.... Jeg syntes egentlig at den fungerer ret godt. Men skal man længere end 25 km på den så opstår der problemer når det er koldt!!! Efter en nat med 12-15 frost grader, skulle jeg køre på arbejde på e-buddyen, den havde 2 dage i forvejen kørt 20 km. hjem fra arbejde... efter 10 km. altså ialt 30 km. fordelt med 2 dages pause, måtte jeg trække de sidste 10 km.

Sammenblandingen af min vægt. Lidt bakket vej til arbejde og frostgrader gjorde/gør at den slet ikke kan leve op til mit behov.

Jeg var rigtig nervøs for om jeg så skulle trækkes med noget jeg kun kunne bruge i varmt vejr. Men føler mig forpligtet til at nævne at jeg aldrig havde troet at jeg ville opleve så god service fra Thansen.

1½ time efter jeg havde fejlmeldt den blev den hentet på min adresse og kørt til middelfart. Da jeg i samarbejde med deres mekanikker besluttede at den ikke levede op til forventningerne / dækkede mit behov, fik jeg fuld refusition godtgjort.

Jeg havde drømt om ide'en med en grøn øko-knallert. Men iforhold til mit behov tror jeg der skal gå nogle år endnu før det fungerer helt optimalt.

Jeg er nu endt op med en Giantco Lambros 2-takter. Det er en anden oplevelse. (Det var noget særligt at e-buddy'en ikke sagde noget) Men den dækker mit brug og behov i større grad.

Håber at i andre kan bruge mine erfaringer til noget.
Svar
#7
Syntes at det er godt at vi får nogle historier om hvordan Elscootere er i praksis og at de slet ikke kan hamle op med benzin drevne scooterer, sefølig kan man sige at det er aveligt men lige som el cykler er der mange problemer som skal løses inden at de er gode nok.
Også det rigtige valg at leverer den retur for den virkede ikke efter forvæntningerne Smil .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#8
Ja, mange tak for din beretning Ryan. EL-knallerterne er fremtiden - det kan der næppe være tvivl om - men de er endnu forholdvis sjældne så vi har brug for så mange brugererfaringer som muligt. Det er også rigtigt rart at høre om en positiv oplevelse med T. Hansen. Vi har har hørt mange negative historier om dem herinde fordi man ofte tager det positive som en selvfølge og kun føler trang til at fortælle andre om det, når det går galt. Det kan nemt give et skævt billede som ikke altid er fair overfor forretningen.

Problemet med batteriers frostfølsomhed er i øvrigt velkendt og kunne formodentligt være løst ved at lade maskinen stå med opladeren på natten over. Ladeprocessen genererer varme og kan derved holde batteriernes temperatur noget over omgivelserrnes.

Anyway, tillykke med din Lambros. Det er en udmærket maskine (og den eneste af T. Hansens scootere som jeg personligt ville vise mig på, men sig det ikke for højt - så kommer alle Giantco Sprint kørerne og bare forbi og tæver mig).

8)
Svar
#9
Ja, Thansen skal da også ha' lidt positiv omtale Smil

Denne elknallert/scooter, blev faktisk solgt herhjemme i 70ërne, men ved ikke hvor mange der "røg" over disken Smil. Jeg så en hernede for en 5 års tid siden, på et loppemarked. Den stod til 1200 kr, så vidt jeg husker. Og den manglede så batterierne(et).

[Image: 895.jpg]
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
På nuværende tidspunkt, tror jeg også at el-cykler vinder over scooterne. El-cyklen, har nogle fordele, som ikke kan opnås med andre transportmidler, og er normale cykler overlejne - hvorimod at el-scootere er i direkte konkurence med benzinscootere, og ikke kan hamle helt op med disse.

Hvis de kan gøres billige nok, er hydbrid-scootere måske en mulighed. Ved en serie-hydbrid model, er generator og motor, ikke begrænset i størrelsen, og det betyder at benzinmotorens størrelse, kan vælges efter det som er mest miljøoptimalt. Dertil kommer muligheden, for at kunne køre måske op til 50 km på batteri. Scooteren, kan måske have mulighed for et 220V output stik eller måske enda et CEE kraft stik, således at udstyr såsom køleskabe, boremaskiner, osv. kan tilsluttes. Eller, den kan have indbygget køle/varmeskab under sædet.
Svar
#11
Super 8 Skrev:På nuværende tidspunkt, tror jeg også at el-cykler vinder over scooterne. El-cyklen, har nogle fordele, som ikke kan opnås med andre transportmidler, og er normale cykler overlejne - hvorimod at el-scootere er i direkte konkurence med benzinscootere, og ikke kan hamle helt op med disse.

Hvis de kan gøres billige nok, er hydbrid-scootere måske en mulighed. Ved en serie-hydbrid model, er generator og motor, ikke begrænset i størrelsen, og det betyder at benzinmotorens størrelse, kan vælges efter det som er mest miljøoptimalt. Dertil kommer muligheden, for at kunne køre måske op til 50 km på batteri. Scooteren, kan måske have mulighed for et 220V output stik eller måske enda et CEE kraft stik, således at udstyr såsom køleskabe, boremaskiner, osv. kan tilsluttes. Eller, den kan have indbygget køle/varmeskab under sædet.
En lille Honda benzingenerator på bagagebæreren, en ensretter og lidt elektronik, så skulle den ged da være barberet. Så ligger man ikke underdrejet for små skrue på Lars Tyndskids marker, og har alle accelerationsfordelene ved en elmotor Smil .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Når man kører på elkøretøjer er det altid en god idé at oplade ofte, da det giver en bedre sikkerhed for ikke at køre "tør", men det er faktisk også bedre for batteriets levetid. (Gælder uanset om det er bly/gel eller litium batterier)

At en 45km scooter med en 1500W motor ikke kører længere på et bly/gel batteri undre mig nu ikke, da det næsten er umuligt at få den lange distance uden at have litium batterier på scooteren.
Problemet hermed er så bare at købsprisen kravler højere op.
Er behovet for transport kun i niveauet 30-40km så kan det godt lade sig gøre med bly/gel batterier.

Når der købes elknallertere er det ret vigtigt at der købes med overbatterikapacitet, da man er 100% sikker på at opnåelig distance falder med batteriets levetid, samt at effekten er nedsat på kolde vinterdage. Dermed er man også bedre rustet til at tage lidt længere ture ud i det blå.
Vælges der en litium batteri løsning, har man tilmed den fordel at man kan oplade væsentligt hurtigere, og dermed også have mulighed for flere hurtige slatladninger.

Med hensyn til elcykler findes der masser af super gode løsninger, der er fuldt udviklet, men det er altid en god idé at tage en testtur, således man kan mærke på egen krop om elsystemet fungerer som man forventer. Fordelen eller ulempen om man vil..., er jo med eldrift at man kan give elsystemet mange forskellige egenskaber, som i høj grad vil gøre oplevelsen at benytte køretøjet til vidt forskellige oplevelser.
Selvfølgelig må det forventes at jo billigere et køretøj er, jo mere nødvendigt er det at testkøre, men der findes også f.eks dyre elcykler som ikke i praksis føles som om de er ret dyre....

Det der føles forskelligt kan være måden at motor kobler til eller kobler fra, eller noget så simpel hvordan køretøjet kører uden aktiv eldrift. Dertil kommer muligheder for at bestemme hvordan elsystemet skal kunne hjælpe og i hvilken styrke, og dermed også i høj grad hvor økonomisk elsystemet er i praksis.

Med hensyn til at kunne øge sin distance på en elknallert, må den mest optimale løsning være at man kan tilkøbe flere batterimoduler, således at man selv kan bygge sin elknallert til de distance behov man måtte få fremadrettet. Omvendt er der jo ingen grund til at skulle købe en elknallert med alt for meget overkapacitet, da det jo kun vil øge købsprisen.
Svar


Forum spring: