Søg Garagen Hej Gæst! Register

Zip og startproblemer
#1
Så fik den lille Zip det første problem.

Problemet ligger i at den ikke vil starte på el-starteren.
Kan høre det lille relæ klikke, og motoren får strøm, men startermotoren kører ikke.

I første omgang troede jeg det var startermotoren der var gået, så fik fat i en ny fra T.Hansen. Denne passese selvfølgelig ikke, så måtte modificerer lidt for at få den til at virke.
Dette virkede fint en enkel tur, og er nu tilbage til samme punkt igen. Starter motoren får strøm, men der kommer ikke liv i den.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Xipe Skrev:Så fik den lille Zip det første problem.

Problemet ligger i at den ikke vil starte på el-starteren.
Kan høre det lille relæ klikke, og motoren får strøm, men startermotoren kører ikke.

I første omgang troede jeg det var startermotoren der var gået, så fik fat i en ny fra T.Hansen. Denne passese selvfølgelig ikke, så måtte modificerer lidt for at få den til at virke.
Dette virkede fint en enkel tur, og er nu tilbage til samme punkt igen. Starter motoren får strøm, men der kommer ikke liv i den.
Batteriet ? Prøv evt. med startkabler fra en bil, såfremt begge er 12V. Så får du da konstateret om det kan være der.
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
#3
Min elstart virker tilsyneladende ikke, når det bliver for koldt. Det er noget, der er kommet af den lange vinter - i starten havde den ikke de store problemer med kulden. Ved ikke lige hvorfor, men når temperaturen sniger sig over frysepunktet, begynder den at fungere igen.
Svar
#4
Teddy Skrev:Min elstart virker tilsyneladende ikke, når det bliver for koldt. Det er noget, der er kommet af den lange vinter - i starten havde den ikke de store problemer med kulden. Ved ikke lige hvorfor, men når temperaturen sniger sig over frysepunktet, begynder den at fungere igen.


Min elstart virker heller ik når det er kold, så kick starten om vinteren, og kun el start om sommeren
Svar
#5
Det kan være at stikne er iret på starter relæet det er de på min så når jeg skal til at køre igen på et tidspunkt skal stikne hives af og have lidt wd40 og noget fedt, så skulle det virke igen.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Da relæet åbenbart trækker, bør fejlen nok søges et sted i ledningsnet, relæ eller motor.

Lå fejlen i batteriet eller dets skrueterminaler, vil startmotoren nok belaste kredsløbet så meget, at relæet burde klapre.
Motoren har typisk noget under 1 ohm i modstand, så med den inde burde indre modstand i batteri eller dårligt samlet skrueterminal på dette udgøre så stor en modstand, at spændingen over relæet falder under dets holdespænding.

Kan dog være en ide at måle spændingen på batteriet, under forsøg på start.
F.eks. 6 V kan måske være nok til at holde relæet, men det er næppe nok til at turne motoren.

Hvis du har afladt batteriet voldsomt på et tidspunkt, kan det have lidt overlast. Det er noget med belægninger på blypladerne inde i de enkelte celler, der forøger den indre modstand voldsomt.

Der findes midler til at redde det, men det kræver specialudstyr. (ultra-korte strømstød ved høj spænding)
Og det er for øvrigt ikke altid det virker!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#7
Der kommer de normale 12V over batteriet, når relæet slår til, hvilke i første omgang fik mig til at tro at startermotoren var gået.
Den nye startermotor virkede da også et par gange, men er nu på samme sted som den gamle.

Vil prøve at låne et andet batteri i morgen, for at se dette skulle være problemet.
Det gamle batteri er 3 år gammelt, men har kun kørt 15.000km. Det har godtnok virket noget træt i løbet af vinteren, og opladninger har ikke haft den ønskede virkning som jeg havde håbet.

De 8aH som batteriet var på, var nu dejlige at ha i baghånden, selvom den aldrig har haft starter problemer.

Svar
#8
Xipe Skrev:Der kommer de normale 12V over batteriet, når relæet slår til, hvilke i første omgang fik mig til at tro at startermotoren var gået.
Den nye startermotor virkede da også et par gange, men er nu på samme sted som den gamle.

Vil prøve at låne et andet batteri i morgen, for at se dette skulle være problemet.
Det gamle batteri er 3 år gammelt, men har kun kørt 15.000km. Det har godtnok virket noget træt i løbet af vinteren, og opladninger har ikke haft den ønskede virkning som jeg havde håbet.

De 8aH som batteriet var på, var nu dejlige at ha i baghånden, selvom den aldrig har haft starter problemer.

Mit batteri er kun tæt på 2 år gammel, og har 61.000km på bagen , og nu stå min scooter inden døres, og den starter uden ballade men kommer den uden for nogen timer skal der bruges kick starter, tror kun kragen kan start sin super8
Svar
#9
Søren26 Skrev:Mit batteri er kun tæt på 2 år gammel, og har 61.000km på bagen , og nu stå min scooter inden døres, og den starter uden ballade men kommer den uden for nogen timer skal der bruges kick starter, tror kun kragen kan start sin super8
"Suppeurten" har startet ved første korte tryk på elstarteren, eller fjernbetjeningen fra alarmen, hele vinteren Smil . Kickstarteren på firtaktere, er ikke noget, at råbe hurra for. Det er noget småt dingleværk, med for lille vandring, især fordi, der kun er tænding, for hver anden omdrejning på stemplet.

Jeg har monteret et batteri med mange Ah og mange "koldstartampere" - cirka det dobbelte af, hvad originalbatteriet kunne levere af begge. Endvidere er der monteret en tændspole, der også yder det dobbelte af, hvad originaltændspolen yder - 32.000v mod de oprindelige 16.000v - så tændrøret, et iridiumrør, får et ordenligt "spark". For at mindske trægheden ved koldstart, kører jeg med 0W-40 olie i motoren. Ventilerne står også, som de skal :wink: . Producenterne har åbenbart ikke regnet med, at knallerter skulle kunne starte/køre nord for Alperne, men kun skulle bruges, en varm sommerdag, med sol fra en skyfri himmel.

Min erfaring fortæller mig, at batterier ikke holder meget mere, end én sæson, medmindre, man konstant holder det fuld opladet med en vedligeholdelsesoplader. Har man "malket" det helt tomt, mere end et par gange, kan man dog godt afskrive det helt. Ctek-laderen synes dog, at kunne få liv i dem, hvis man sætter laderen på, umiddelbart efter en total "malkning", som på de fleste normalbatterier, vil ske efter bare 10-20 sekunders aktivering af starteren. Sætter man ikke en lader på, når batteriet er "nede", vil det kræve en køretur på 2-4 timer, før batteriet er fuldt opladet Fortvivlethock: . Så starter kræet ikke med det samme, ved tryk på el-starteren, hjælper en lille tur til skolen eller arbejdet ikke ret meget.

På Agilityen har jeg også kraftigere batteri, tændspole, iridium tændrør og "tyndere" olie, og indtil jeg kvajede mig, og "brændte" ladeledningerne af ved kortslutning (de smeltede), så batteriet gik "død", har den også startet, uanset kuldegrader. Ctek'en har dog fået så meget liv i batteriet, at den starter, hvis den ikke har stået for længe i frost. Så batteriet står til snarlig udskiftning.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Xipe Skrev:Der kommer de normale 12V over batteriet, når relæet slår til, hvilke i første omgang fik mig til at tro at startermotoren var gået.
Den nye startermotor virkede da også et par gange, men er nu på samme sted som den gamle.

Vil prøve at låne et andet batteri i morgen, for at se dette skulle være problemet.
Det gamle batteri er 3 år gammelt, men har kun kørt 15.000km. Det har godtnok virket noget træt i løbet af vinteren, og opladninger har ikke haft den ønskede virkning som jeg havde håbet.

De 8aH som batteriet var på, var nu dejlige at ha i baghånden, selvom den aldrig har haft starter problemer.
Et fuldt opladt batteri skal give ca. 13,2 V fra sig ved tomgang (uden belastning). Ligger det ret meget under 12,5, er det næsten eller helt fladt!

Jeg er ikke selv ekspert på området, men har samlet en del op fra min bror, der lever off-grid i Arizona's ørken. Han har godt nok en propandrevet generator til vaskemaskine og brøndpumpe, men ellers er det 12V DC fra solpaneler og akkumulatorer.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#11
Xipe du kan godt glemme det du skal med på åbnings turen.

Du slipper ikke om du så må løbe hele vejen så skal du med.

Ingen kære mor. Griner Ej spøg til side.


Det er da mega nederen at den skulle begynde og drille nu hvor det endelig er begyndt og blive en smule varmer.

Håber den bliver klar inden åbnings turen.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#12
walker1 Skrev:Et fuldt opladt batteri skal give ca. 13,2 V fra sig ved tomgang (uden belastning). Ligger det ret meget under 12,5, er det næsten eller helt fladt!

Det kan man ikke bruge til ret meget, for et defekt batteri (der har været dybdeafladet for mange gange eller bare har levet sin tid ud), kan sagtens have 13-14 V ubelastet.
Der kan bare ikke trækkes ret meget strøm (og slet ikke startmotorstrøm) fra det uden at spændingen falder til måske få volt. Batteriets indre modstand er steget voldsomt.

Spørgerens problem med at startrelæet klikker ligner i den grad et batteriproblem.

Prøv at måle spændingen på batteriet medens startknappen holdes inde.
Uden at selv at have målt det, vil jeg mene at spændingen ikke bør falde meget under 9 - 10 V under belastning.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: