Den profil du angiver passer faktisk også ret godt på den maskine jeg kører på for tiden -
Yamaha Neos 4T
Jeg har ca. 30 km på arbejde så jeg kører omkring de 60 km pr. dag - ca. halvdelen på landevej og den anden halvdel i det indre København og brokvartererne. Min tidligere maskine var en totakter, så jeg besluttede mig - nærmest bare for sjov - for at prøve en firtakter i stedet. Og det blev så en Neos 4T.
Jeg har haft den siden sidste sommer hvor jeg har kørt til/fra arbejde på den dagligt og er indtil videre imponeret over hvor driftsikker den er. Der har ikke været een eneste dag hvor jeg har måttet trykke mere end en enkelt gang på starteren - selv efter en weekend udendørs dækket af sne og med temperaturer ned til minus ti kører den ved første tryk. Med hensyn til reparationer har der heller ikke været noget særligt ud over de normale service check (som primært består af et olieskift). Jeg har ikke engang skiftet tændrøret selvom den er ved at nærme sig de 9000 km på tælleren. Det eneste jeg har ofret på den er et sæt nye bremseklodser på forhjulet samt et par nye dæk, men sidstnævnte var fordi originaldækkene - som ved næsten alle øvrige scootere på markedet - er skod. Og skal man køre om vinteren er dårlige dæk en sikker vej til nærmeste skadestue eller krematorium, så dem smed jeg ud selv om de var næsten nye.
Benzin-økonomien er også imponerende - selv for en firtakter. Hvis du tager skiven og er normalvægtig taler vi et sted mellem 50 og 60 km/l. Der kan være 6 liter i tanken (der står 5.4 liter i databladet, men det passer ikke helt) og dem kan du køre over 300 km på. Motoren er ret speciel - 3 ventilet, vandkølet og med direkte benzinindsprøjtning. Den er resultatet af Yamahas forsøg på at lave den mest miljøvenlige 50cc eksplosionsmotor, og det er lykkedes ret godt for dem. De gode startegenskaber og den gode økonomi har nok en del med indsprøjtningen at gøre. Vandkølingen undrede jeg mig over i starten - det er normalt mest noget man ser på sports scootere - men efterhånden er jeg begyndt at tro at formålet kunne være støjreduktion. Neos'en siger nemlig også meget lidt.
Fordele:
- Driftstabil i al slags vejr
- Meget benzin-økonomisk
- Lydsvag
- Solid
- God acceleration (trækker fra de fleste biler ved start fra en lyskurv)
- Kraftigt halogenlys foran
- Gennemgående høj kvalitet i de fleste detaljer
Ulemper:
- Kedelig at køre på (den er mere "fornuft" end "racer")
- Kan ikke tunes til ret meget over 50 km/t uden væsentlige ombygninger
- Meget avanceret motor (hvis den går i stykker er det nok kun et Yamaha MC værksted som kan lave den)
- Nede i ghetto'en bliver den anset for at være lidt af en "pige scooter".
Prisen er 14.000 kr. Dog er jeg ikke klar over om den er kommet som 30'er i Danmark endnu. Syd for grænsen fås den både som 25'er, 30'er og 45'er så den findes, men da jeg købte min var det endnu kun 45'eren som var på lager i DK. Men du kan jo prøve at checke.
Så har jeg også lige et andet muligt forslag - har du overvejet en el-scooter? Dit kørselsbehov på omkring 20 km kombineret med krav til stor pålidelighed samt lave driftomkostninger passer faktisk ret godt til en ellert. T- Hansen har netop lanceret deres
E-Buddy til 8.000,- men den ville jeg nok undgå indtil vi hører lidt mere om folks erfaringer med den. Der imod ville
en Scoopie med 15 Ah batteri til 11.000 kr være mere end tilstrækkelig til dit behov. Du kunne jo smutte forbi derude og kigge på den når du alligevel er igang med at sondere markedet.
8)