Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco "E-buddy" el scooter fra tante hansen til
#49
Men hvis benzin koster 25kr-50kr per liter, hvad tror du så der sker?

Der er ikke olie nok, og der er samtidigt et miljø problem der skal løses, og specielt i storbyer.
Vi er ca. 1 millard forbruger i forbrugslande (hovedsagligt kaldet vestlige lande), men der står inden for 1 til 2 generationer yderligere 2-3 millarder mennesker der vil forbruge lige så meget energi som vi gør, og det kan hverken kloden eller tilgængelige råstoffer holde til.

Jeg ved ikke hvordan der leases biler til danske private forbrugere, uden om afgift systemet. Ved bare at det sker, og at Danmark står over for at tabe en EU domstolssag, siges der....
Kender ikke til leasing ud over hvad der er sagt i pressen.

For mig at se er det fløjtende ligegyldigt hvad den danske stat gør, da det kun er et spørgsmål om tid inden vi alle sammen kører på eldrevne køretøjer, pånær veteran køretøjer der stadigvæk kan køres i miljøsikrede zoner.....
Hvordan det afgift mæssigt skal løses for den danske stat må man så løse via andre måder, som f.eks roadpriceing eller nye afgiftsystemer. Vi lever i en verden hvor grænser forsvinder, og dermed skal afgifter mellem lande også gøres mere sammenlignelige.
Hvorfor skal en tysk bil f.eks ikke betale til de danske veje, når de kører i Danmark?

Om det så er 1år, 5år, 10år eller 100år fra nu af eltransport overstiger 50%, kan jeg selvfølgelig ikke forudsige, da det i høj grad har noget med politik og produktudvikling at gøre globalt set.

Hvis man skal se på mængden af tilgængelig olie, eller for den sags skyld hvor meget vi forurener lige nu på kloden kan man tegne et billed på en anden måde.
Hvis man kan forstille sig samtlige mennesker der har levet siden Adam og Eva, så lever 2 ud af 5 forurende og belastende miljømæssigt på kloden lige nu.
Se det f.eks som stenaldermanden, og hvor meget han forurenede i hans livstid, kontra en nulevende 17årig dansker......

Blybatterier til eltransport kommer aldrig til at fungerer, da de både kapacitetsmæssigt og prismæssigt ikke kan være med. (set over et elkøretøjs levetid)
Men af mangel på noget bedre kan det benyttes, men litium er langt bedre. Tror også at et 40AH batteri bliver mest populært til elknallertere, da det vil dække de flestes behov for transport.
80AH fylder stadig meget, og er lige nu det eneste alternativ når der skal benyttes eldrevne køretøj til erhverv som f.eks postvæsnet udbringning. Prisen her skulle kunne konkurrerer med benzindrevne knallertere, da vedligeholds omkostninger er langt mindre.
Den der Scoopie scooter med 80AH batteri er jo med et ferro Fosfat litium batteri, som skulle kunne tage minimum 1500 fulde opladninger, og det holder resten af knallerteren næppe til......
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#50
Citat:Hvorfor skal en tysk bil f.eks ikke betale til de danske veje, når de kører i Danmark?
Fordi, en dansk billist heller ikke betaler for, at køre på de tyske veje :wink:

Ideen med vejbeskatning af bla. tyske biler på de danske veje, har skam været på finansministerens "ønskeliste", men da tyskerne svarede igen med, at de så ville pålægge danske biler samme afgift i Tyskland, blev ministeren, efter en kort samtale med bla. transporterhvervet, enig med sig selv om, at det var en dårlig ide :oops: .

@Runnerdude: Gps-baseret roadpricing er lige på trapperne, og er nok indført inden 2012. Om det kommer til at gælde erhverskørsel, er nok tvivlsomt - men så kan man jo bare blokke privatbillister det mere, så de kan lære, at tage det tog, der ikke er i nærheden, eller ikke kører, når man skal bruge det.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#51
Kite Skrev:Men hvis benzin koster 25kr-50kr per liter, hvad tror du så der sker?
Hvis det sker er det ikke en teknisk, men en politisk beslutning. Ikke nødvendigvis en dansk - det kan også være en arabisk prins som skal bruge lidt ekstra til at udvide haremmet for - men det vil være politisk. OPEC-landene er ikke dumme og ved udmærket at de balancerer på en knivsæg. På den ene side gælder det om at få så meget som muligt pr. liter for at holde produktionsomkostningerne så lave som muligt og dermed maksimere afkastet, men på den anden side ved de godt at høje oliepriser stimulerer investeringerne i alternative energikilder i de mest energitunge lande. Derfor vil oliepriserne altid blive sat præcist så højt som producenterne mener at markedet kan bære.


Kite Skrev:Der er ikke olie nok, og der er samtidigt et miljø problem der skal løses, og specielt i storbyer.
Vi er ca. 1 millard forbruger i forbrugslande (hovedsagligt kaldet vestlige lande), men der står inden for 1 til 2 generationer yderligere 2-3 millarder mennesker der vil forbruge lige så meget energi som vi gør, og det kan hverken kloden eller tilgængelige råstoffer holde til.
Her kommer vi ud i det kontroversielle. Men dommedagsprofeterne overser generelt en række vigtige faktorer.

- De undervurderer den teknologiske udvikling. Biler bliver mere og mere økonomiske i brug og samtidig bliver vi bedre og bedre til at udnytte olien i raffineringsprocessen. Om et par generationer taler vi altså ikke om 3 milliarder ekstra Lada'er, men om biler af en helt anden kaliber som vi knapt kan forstille os i dag. Og hvad er forskellen på en literpris på 5 kr. og en bil der kører 10 km/l og en literpris på 50 kr og en bil der kører 100 km/l? Andet end tankens størrelse...

- Prognoserne for "hvor meget olie der er tilbage" får DMI's vejrprognoser til at ligne absolut præcision. Olie er ikke en vedvarende energiform, men der er intet som tyder på at vi er bare tilnærmelsesvis ved at have udtømt ressourcerne. Vi har brugt den olie som var lettest at komme til først - herunder arabernes - men der er ingen som har noget pålideligt overblik over hvad der findes rundt omkring. Vi taler om produktet af tusinder af års biomasse fra det meste af jorden på et tidspunkt hvor store dele var dækket af jungle, så teoretisk burde der være enorme mængder. Og igen kommer teknologien ind - det kan idag betale sig at udvinde olie fra stadig mere ufremkommelige steder.


Kite Skrev:Hvis man kan forstille sig samtlige mennesker der har levet siden Adam og Eva, så lever 2 ud af 5 forurende og belastende miljømæssigt på kloden lige nu.
Se det f.eks som stenaldermanden, og hvor meget han forurenede i hans livstid, kontra en nulevende 17årig dansker......
Men prøv så at bringe stenaldermanden op på samme produktivitet som den nulevende dansker. Så vil du se at stenaldermanden ville forurene langt mere end danskeren i relation til hvad han lavede. Han skulle for eksempel bruge et meget større landareal for at brødføde sin familie og han skulle hugge store mængder træer omkuld for at holde sig varm. Hans affaldsstoffer forurenede mere og han genererede flere af dem. Hvis der var seks milliarder stenaldermennesker på jorden idag ville vi ikke holde så meget som een måned før vi gik under i et helvede af sult, sygdom og affald. Den eneste grund til at den gik for 12.000 år siden er, at Danmarks befolkning kun var på få tusinde, levealderen på 30-35 år og børnedødeligheden var på noget der ligner 80% (det var deres udgave af "prævention").

Det ville nok tage et sted imellem 50 og 100 moderne mennesker med den produktivitet vi har idag at brødføde og vedligeholde hele den samlede danske stenalderbefolkning. Det siger noget om hvor langt vi er kommet...
:wink:


kragen Skrev:Gps-baseret roadpricing er lige på trapperne, og er nok indført inden 2012
Fortvivlethock: AAAAH! Gmumpf, shrlph, nhurkh...... Sorry jeg kom til at sluge min tunge. Men sådan noget må du altså ikke engang sige for sjov Krage. 2012??? Det lyder som en både rædsom og uigennemtænkt ide...
Svar
#52
Citat:Jeg tror ikke på hybrid løsningen hverken hos biler eller MC/knallert. Det er alt for dyr en løsning både i indkøb og i vedligehold. Men der vil være hybrid løsninger imellemtiden hvor elbilsproduktionen går fra 0 stk. og reelt kan kaldes igangsat.
Jeg synes ikke, at hydbrid virker kompliceret eller dyr. Scooteren, er allerede hydbrid - den har både elsystem og startmotor. I princippet, kunne den køre på el, hvis batteriet og startmotoren var til det. Et elsystem, der består af et godt, eller flere gode siliconebatterier, og en kraftig elmotor, vil sandsynligvis have langt færre black-outs, end en normal scooters "dårlige" elsystem. Alene batterierne, der har større kraft, og fungerer ved ned til -50 grader, viser forskellen i kvalitet.

En benzinscooter eller motorcykel, koster fra producenten ca. 1000 kroner. At spare bremse, styr, gear, hjul, gummi, stel, startmotor, batteri, sæde og elsystem - for at placere en benzinmotor på en el-scooter, virker som en løsning der er indenfor hvad økonomien rækker.

Hvis det engang i fremtiden lykkedes at lave gode brændselsceller, og at finde et egnet brændstof til disse, så vil en hydbridløsning bestående af batterier og brændselsceller næsten være ideel. Det er muligt, at batterierne kan dimmensioneres mindre, og erstattes med brændselsceller. Batteriernes formål, er at være tilstrækkelige til normalt behov, og dette er måske ikke så stort, som det nødvendige uden brændselsceller.

Til en vis grad, kan man måske diskutere om el-teknologien er bedre end benzin eller diesel. Det burde ikke være et problem, at køre 150 - 200 km/l brændstof på en scooter. På kun 10l, kan køres 2000 km. Antages batteriets levetid, at være 10.000 km. svarer dette til 50l benzin/olie. Spørgsmålet er, om batterier, strøm osv. kan laves "miljøvenlig" nok, i forhold til at afbrænde 50 liter olie. Det må jeg sige, at jeg tvivler på. Det er ikke noget større problem, at opnå 150 km/liter ved 30 km/t. Dette kan opnås med en standard 4-takts motor, der har direkte indsprøjtning, og er lavet miljøøkonomisk. Hvis vi ser på energiforbruget for en scooter (500W ved 30km/t og 1kW ved 50 km/t), og antager effektiviteten kan nås tæt på en bils dieseloliemotor, så kan nemt opnå 200 km per liter med en økonomisk benzin eller dieselmotor.

Citat:Men hvis benzin koster 25kr-50kr per liter, hvad tror du så der sker?
Hvis det også gælder i Kina, og resten af verden, så tror jeg at scootere vil kunne køre nemt 200 km per liter. Per kilometer, vil prisen nok falde en smule. Teknikken, og miljøvenligheden, vil blive bedre, og de vil i konstruktion ligne mere en bilmotor. De billigste scootere og motorcykler, går måske ud af produktion, men i det store hele, vil prisen ikke øges. Måske skal vi forvente, at prisen starter ved 8.000 kroner i Danmark, i stedet for 5.000 kroner.

Skulle jeg udvikle scootere, vil jeg indbygge noget specielt elektronik i motorblokken, som ikke kan udskiftes, uden scooteren skal have ny motor. Det vil medføre, at elektronikken kan fastlåses til motoren. Udover, at det gør tyveri svært, så vil det medføre at producenten kan kræve "opdateringer" til elektronikken, som købes på Internet. Det kan være f.eks. at koden laves til, at gøre det svært eller umuligt at starte, når den har kørt nogle kilometer, indtil den justeres. For at justere den, downloades så et justeringsprogram på Internet, der kun kan bruges éen gang. På den måde distribueres beløbet ud, og en større procentdel af pengene går til producenten. Samtidigt, laves scooteren, så den fysisk holder bedre, og ikke behøver serviceeftersyn. For kunden, vil prisen derfor gå lige op - eller det vil blive en smule billigere. Det er intet problem, at lave en scooter, så den kører 25.000 km. uden service.

Med et sådant system, kan prisen for en scooter, måske blive lavere end nu. Uden, at koste mere i vedligehold. Til gengæld, købes normale softwarepakker på Internet, som downloades til en USB nøgle, og sættes i scooteren med ca. 1000 km. mellemrum, der har til fomål, at optimere scooterens justering, såden starter og kører bedre, og måske bliver mere økonomisk. Softwaren, er måske ikke direkte engangssoftware, men udviklet specielt til 2.000 km eftersynet, og kræver indstallation af softwaren til 1000 og 300 km eftersynet indstalleret først, for at kunne køre. Dertil skrædersys det specielt til scooteren, da hver enkelt motor, er kodet forskelligt.

Skal systemet "brydes" vil det kræve ny motor, nyt elsystem, og ny elektronik. Også andre dele end motoren, kan have "inddstøbt" en processor, så delen har indbygget kode. Systemet kan nemt laves, så det umuligt kan hackes - da der ikke behøver at være offentlige koder i systemet.

Ialt, tror jeg sagtens, at scooternes pris kan holdes på det nuværende niveau. Både i indkøb, service og vedligeholdelse. Vedligeholdelse, bliver samtidigt nemmere, da man f.eks. kan have downloaded 4000 km opgraderingen til scooteren, og have den med på USB servicenøglen. Begynder scooteren at fejle, kan man selv udføre service, ved at sætte USB servicenøglen i scooterens USB power stik, der også kan bruges til GPS.
Svar
#53
Sender jeg en pakke til Tyskland eller f.eks Italien, så betaler jeg tysk vejafgift for pakken.
Gør man det for en tysk pakke på vej til Norge til Danmark?

Uanset hvad kan Danmark ikke alt for lang tid ud i fremtiden bevare et afgift system der afviger så markant meget fra vore nabo lande, hvor vi tilhører som en del i et fælles marked.

Med hensyn til stenaldermanden, så var pointen at dengang der blev der bundet langt mere CO2 end der blev sluppet ud af den bunde beholdning på kloden. Der blev altså netto fjernet CO2 fra den frie luft, og derfor kan man også finde olie lagret i undergrunden idag.

Idag slippes der CO2 ud i luften, svarende til at 2 er på jorden NU ud af hele menneskeheden siden første mand på jorden, som totalt svarer til 5. Vi forurener helt vildt lige nu, sammenlignet med for 200-500-1000 eller 5000år siden etc.
Derfor nytter det ikke at forsætte med at brænde løs i samme mængde fossile brændstoffer som idag, uendeligt ud i fremtiden.

Hvis vi skal gå fra at være 0,5 for få år siden til nu ca. 1 milliard mennesker der forbrænder fossile brændstoffer som nu, til at vi om 20-30år skal være 3-4 milliarder mennesker der skal gøre det uden at belaste CO2 niveauet på kloden, så skal man nok ikke brænde fossile brændstoffer af ud i det fri, som man gør på køretøjer. Det skal samles op og deponeres forsvarligt igen, som det var før det blev taget op af jorden.

Men forstår nu heller ikke hvad I har imod elkøretøjer, da de er mere miljørigtige, larmer ikke, og har langt hurtigere optræk end brændstofmotorer. Men klar nok, så skal de jo lige på markedet først, men teknologien er der. Det er trods alt ikke mere end godt 100år siden der stod i dansk lovgivning, at mødte man et hestekøretøj på sin cykel, så skule man straks træde til side, og dække cyklen til med blade og kviste, således at hestekøretøjet kan kører videre uforstyrret. (efter fri hukommelse)

Det er heller ikke længere siden end ca. 50år, at det var helt normalt at se hestekøretøjer i bybilledet, f.eks når der skulle passes veje af kommunen...... Hvad sker der ikke de næste 50år?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#54
Kite Skrev:Men forstår nu heller ikke hvad I har imod elkøretøjer, da de er mere miljørigtige, larmer ikke, og har langt hurtigere optræk end brændstofmotorer. Men klar nok, så skal de jo lige på markedet først, men teknologien er der.
Hvis det er mig du mener, så misforstår du. Jeg har intet imod el-køretøjer og hvis den nye Scopie med de modulære batterier havde eksisteret i en 45-udgave da jeg stod og havde brug for en ny maskine sidste år, havde jeg købt den på stedet. Det er den første el-scooter jeg har set på det danske marked som jeg har kunne tage seriøst. Men jeg ville ikke købe den for miljøets skyld, men på grund af de andre faktorer du nævner - den lydløse og vibrationsfrie kørsel, den højere pålidelighed og så videre.

Med hensyn til den bundne CO2 i de fossile brændsler, så var jordens klima jo langt fra Venu's før olien "blev dannet". Så selv hvis vi forestiller os det ekstreme tilfælde at vi brændte al olien af på kort tid og slap al CO2'en løs ville klimaet ikke bevæge sig udenfor det temperaturområde hvor vi kan eksistere. Det kunne måske ændre sig en smule, men det har det gjort cyklisk gennem hele jordens historie alligevel. Og under alle omstændigheder taler vi om geologiske tidslinjer. Det er ikke sådan at alle skiløbere behøver at lade sig omskole til rulleskøjter fra den ene dag til den anden.

Så kort sagt er jeg glad for udviklingen indenfor el-køretøjer og en varm fortaler for dem. Det faktum at opsvinget delvist sker som følge af et organiseret globalt massehysteri ser jeg som en bekræftelse på det gamle ordsprog om, at intet er så skidt at det ikke er godt for noget....

:wink:
Svar
#55
Årsagen til at jeg mener at strøm som "energikilde" fremover er jo at strøm som sådan ikke er en kilde, men kan frembringes med et utal af metoder, hvor man meget lettere kan styre både forurening under produktionen af strøm, men det er også meget mere effektiv end blot at fyre det af i en simpel forbrændingsmotor.

Så Månebase Alfa og Starwars er godt nok fiktion, men tanken omkring gennembrudet af el som drivmiddel stort set for alle almindelige transportmidler er ikke så langt ude i fremtiden. Det er ikke længere kun et spørgsmål om prisen på olie, men også en betingelse for overlevelse i større byer.
Tag blot smog problemer allerede i de store byer, og mon ikke disse byer bliver større frem for mindre.....

Men indrømmet der er langt fra hvad der er tilgængeligt for den almindelige forbruger idag, til at el som transport drivmiddel bliver dominerende. Spørgsmålet er blot om det hedder 5-10-20 eller 30år....

Selv Thansen er jo også hoppet på vognen, og det er kun en begyndelse. Elscootere bliver helt sikkert endnu bedre fremover, i takt med at udviklingen vælter ned over os.

Med hensyn til at få afgift penge ind pga af mindre afgiftindtægter på elkøretøjer kontra gamle biler, kunne man jo også forestille sig at afgiften øges konstant fremover på benzin- og dieselkøretøjer således det økonomisk bliver mindre attraktivt at afbrænde vores grundstoffer uhensigtsmæssigt.
Den grønne afgift er jo allerede en start. Men det skulle helst blive en EU regel.....
Alene den nationale indtægt ved at sælge olien frem for selv at brænde den af, gør også en forskel.
Endnuvære bliver det, hvis vi i danmark ikke længere kan udvinde råolie fra tømte lagre i fremtiden.
Svar
#56
Strøm som energikilde er kun uden CO2, hvis den laves med vandkraft, vindmøller - eller atomkraft.
En del af strømmen, er derfor desvære ikke CO2 neutral.

For en scooter, koster det også at lave batteriet - det kræver energi, og naturresourcer. Hvis vi antager, at producenterne gjorde dem mere miljøvenlige, og tilbød 150 - 200 km per liter, så er jeg ikke sikker på, at el-energi, vil være så miljøvenlig som benzin. Problemet er, at producenterne ikke har ønsket - indtil nu - at lave miljøvenlige scootere. Benzinforbruget er gået fra 50 km/liter i 50'erne, til 20-25 km/liter for en ECO motor i 2007, samtidigt med at den nye motor sælges som miljøvenlig, der opfylder EURO standarderne. Det viser tydeligt, at producenterne ønsker at gøre grin med miljøet, og ikke at tage det seriøst. Tog scooterproducenterne miljøet seriøst, kunne scootere nemt køre 150 km/liter, eller mere.

Udfra et miljø-synspunkt, kan ikke udelukkes at en benzinscooter så vil være mere miljøvenlig, end en el-scooter.

El-scooteren, har dog andre fordele - blandt andet, at den ikke larmer. Det kan dog også være en ulempe, at den ikke høres - blandt andet er cykelister mindre opmærksomme.

Hvis vi antager, at en scooter kunne køre 200 km/liter, og har en levetid på 20.000 km. så vil den i dens levetid forbruge 100 liter benzin. Dette forurener måske mindre, end fremstillingen af de 100 kg. metal, og udvinding af mineraler, til stål og batterier. Dertil, er også risiko for, at produktion og distribution af strøm forurener.

Da jeg havde en el-scooter, kørte den ca. 25 km på en opladning. Det var i underkanten af det nødvendige. Havde den kørt 50 km på en opladning, havde den kunne dække langt størstedelen af mit behov. Med mulighed for at skifte batterier, eller op til 100 km på en opladning, så vil den kunne dække 100%. Samtidigt, er batterierne blevet meget bedre. Dengang kunne de kun aflades med 50% af mærkekapaciteten.

Skulle jeg vælge et el-køretøj idag, tror jeg dog jeg vil foretrække en el-cykel. Årsagen er, at de kan tages med S-tog, og derved øge rækkeviden betydeligt. Skal jeg langt, og gidder jeg ikke køre på scooter - så vil det være behageligt med en el-cykel, der kan tages med toget. Jeg håber, at DSB også får mulighed for at cykel/el-cykel, kan medtages IC3 eller IR togene og over storebælt. Jeg tror ikke, at det er muligt idag. Det vil være meget nemmere, hvis jeg skal en tur til Jylland, Lolland, eller Fyn.

Et af de problemer, som jeg synes var størst ved el-scooteren, var når den løb tør for strøm. Dette skete desvære - og det gav masser af motion. Falck, vil ikke køre den, og den havde ingen pedaler - så eneste mulighed var at trække. Batterierne kunne ikke udskiftes. En el-cykel, der har pedaler, er langt bedre hvis den løber tør for strøm. Batterierne kan udskiftes, og den kan parkeres, hvorefter der tages bus/tog hjem, hvor batteriet kan oplades, eller man kan have et ekstra med.
Svar
#57
Har hørt at man må tage en cykel med toget til Malmø, men er ikke klar over hvad for en type tog der kører derover.

Tror også at elcykler vil tage en del af scootermarkedet, men også af bilmarkedet så længe der er økonomiske krisetider som nu, eller hvis benzin/diesel skulle stige vildt igen.
Ifølge udenlandske erfaringer så stiger elcykelbenyttelse rimeligt meget, og det er både i lande som Kina og f.eks Holland.
Hvis hastigheden på scootere sænkes til de 25km/t så er der ihvertfald ingen tvivl længere.

Tror heller ikke det er af miljømæsige årsager at folk vælger eldrift som hovedregel, men det har lidt indvirkning. Der er f.eks masser af kvinder der ikke kunne drømme om at køre på en larmende scooter, men en elscooter eller elcykel er noget helt andet.....
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#58
Du må, mig bekendt, tage cyklen med alle tog i Danmark, måske med undtagelse af nogle få lokalbaner. Det er tilmed blevet gratis i S-togene, der kører i hovedstadsområdet Smil

Et øresundstog ser således ud:
[Image: OTU.jpg]
Svar
#59
HVor kan man købe batterier til E-Buddy (T-hansen) jeg kan ikke lige finde disse batterier hos T-hansen Spørgsmålstegn
Uopdragent dovendyr "Kymco Agility" haves.
Svar
#60
Scoooter Skrev:HVor kan man købe batterier til E-Buddy (T-hansen) jeg kan ikke lige finde disse batterier hos T-hansen Spørgsmålstegn

Jo, her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3727...1207298542

Varenummer 31155865000 kr 749,- / stk.

Jeg sad lige og bladrede i manualen og de skriver om batterierne:

" BemÆRk
Der gives 1 års garanti på batteriet fra salgsdato, eller
det garanteres at batteriet kan oplades 250 gange,
hvad der måtte komme først. Batteriet er ikke omfattet
reklamationsretten, da det kan have en levetid på under
2 år. Vær opmærksom på at batteriets ydelse aftager
gradvist og rækkevidden på køretøjet reduceres derfor
også gradvist efter antallet af opladninger."


Der skal, så vidt jeg kan se, bruges 4 batterier (48 V) => ca. 3000 kr i årlige batteriomkostninger, hvis de holder 1 år.

Det er for dyrt, synes jeg.

I øvrigt - det kan hurtigt ende i et hundeslagsmål med forhandleren, hvis jeg reklamerer over batteriet inden 1 år/250 ladecykler, hvis jeg føler at batterikapaciteten er blevet for lav...
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: