Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco "E-buddy" el scooter fra tante hansen til
#37
Der kan findes gratis ladestik via denne side Smil

http://vismig.nu/ladestik/viskort.php
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
kragen Skrev:
Citat:(...)ca. 10.000 km. levetid for et batteri, som det i e-buddy. Et sæt nye batterier (4 stk. 33AH), koster ca. 2500 til 3000 kroner. Prisen er ca. 20% over blyaccumulatorer.
Fortvivlethock: :?
10.000 km på en GY6 kræver ca. 200 liter benzin a ca. 11 kr.literen, ialt 2.200 kr. Hvor er det lige, at den økonomiske fordel med e-buddy er?

Hvis man skal køre 50km per liter, skal man så ikke køre usædvanligt økonomisk?

Ved ikke hvad er forskellen økonomisk er på at køre lovligt omkring 30km/t og så når der er "justeret" til de ca. 70-80km/t.
Svar
#39
Kite Skrev:Hvis man skal køre 50km per liter, skal man så ikke køre usædvanligt økonomisk?

Ved ikke hvad er forskellen økonomisk er på at køre lovligt omkring 30km/t og så når der er "justeret" til de ca. 70-80km/t.
Næh, kører man "økonomisk", kan den sagtens køre over 50 km/l. En lovlig 30'er vil ligge på godt 40 km/l, men fjerner man "skiven", så den er "justeret" til omkring 55 km/t, løber den uden problemer de 50 km/l. På længere ture, har jeg ofte haft den på 53-54 km/l med et gennemsnit på normalt 43 km/t. Skal GY6'eren op på 70-80 km/t, kræver det flere kubik, vel i omegnen af 90 ccm., og så daler økonomien. Min 125ccm GY6 kører således ca. 30 km/l ved blandet kørsel, og den topper ved ca. 85 km/t. Jeg kan altså køre ca. 150 km, hvorefter jeg skal bruge 5 min. på at tanke, og sådan kan jeg blive ved - prøv det med en el-knallert :P . Jeg kan f.eks. køre til Helsingør og hjem, uden, at jeg skal bruge 3-6 timers pause til at "tanke" strøm. Tager vi vores lille åbningstur til Pandekagehuset, København-Kvie t/r, en tur på vel små 500 km, såkan du regne på, hvor mange dage, turen ville tage, med en e-buddy Fortvivlethock: . Der skal vel bruges et par døgn ekstra, alene til selve "tankningen" :? . Sammenlagt, regner jeg med, at bruge ca. 20 min. i alt, til tankning på min GY6. Som tidligere nævnt, har vi før kørt godt 800 km på ét døgn. Det ville kræve noget i retning af 20 opladninger a 2-6 timer. Forget it :crazy: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#40
Hmmm, så skal det være en Scoopie TXD med et 80AH litium batteri, og så kan der vel tages 225-250km per "tank".

Litium oplader cirka 80% på 20% af tiden af en fuld opladning som er 3-4 timer, så vi nøjes med 80% opladning på første "tankning" undervejs...
Det tager så 3 kvarter til en time, hvilket svarer til en middags spisning og en let tilgængelig stikkontakt.... gerne inklusiv i prisen for middagsmaden ;-)

Men for at nå de 500km vil jeg dog foretrække en ekstra pause med opladning, som max må tage godt en halvtimes tid, da det ellers bliver en rigtig lang dag.....

Men til gengæld kan jeg nyde hele turen uden larm og benzinos ;-)
Er man 2 kan man snakke sammen undervejs...., uden samtale anlæg...

800km på et døgn skal nok lige være med mere end 30km/t...., men med en 45km scooter måske.
Svar
#41
Citat:Som tidligere nævnt, har vi før kørt godt 800 km på ét døgn. Det ville kræve noget i retning af 20 opladninger a 2-6 timer. Forget it
Spørgsmålet er, om ikke hydbrid scootere er fremtiden. Med en hyrdbrid-seriel løsning, er det alene elmotoren, som bestemmer motorkraften, og dermed har producenterne frit valg, med hensyn til motorstørrelse på benzinmotoren, og kan optimere den alene for minimalt energiforbrug. Der opnås "milliongear", og benzinmotoren, kan yde under bedste moment og hastighed, under opladning. I princippet, kan benzinmotoren nemt overdimmensioneres, så der er rigeligt strøm til udstyr, såsom varmetøj, varmluftblæser, køletaske, mikrobølgeovn, køleskabe osv. Så mangler vi bare, at det er tilladt med en anhænger på scooter.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
Jeg tror ikke på hybrid løsningen hverken hos biler eller MC/knallert. Det er alt for dyr en løsning både i indkøb og i vedligehold. Men der vil være hybrid løsninger imellemtiden hvor elbilsproduktionen går fra 0 stk. og reelt kan kaldes igangsat.

Spørgsmålet er blot hvilken type batteri eller el-generatorløsning der vinder udviklingskrigen på pris og kvantitet på strømlager i køretøjet.

Tror helt sikkert at løsningen ala Scoopie med, at man hver især som forbruger vælger den batteriløsning der passer til de behov man har, er i den rigtige retning også for biler. (Indtil der kommer nye tekniske løsninger)

Problemet med hybrid er jo alt for meget teknik, både mekanisk, elektronisk og ikke mindst vægtmæssigt. Den plads som motoren normalvis fylder kan jo meget belejligt benyttes til batteripakken, og dermed ikke mindske den fysiske plads i køretøjet.
Årsagen til at der laves forsøg (samt produktion) med hybrid tanken, er alene at spare på antallet af batteri elementer for at holde køretøjets bruttopris nede.

Så det er desværre også her at problemet ligger, ligesåvel at vi ikke allesammen allerede køre i elkøretøjer. PRISEN PÅ BATTERI KAPACITETEN... Det er jo ikke optræk eller opnåelig distance der er et problem, tvært imod, men omkostningen på batteriet alene.

Om så udviklingen i batteriteknologien faktisk er langt længere end vi lige er klar over, men betales af olieinteresser for ikke at blive sat i produktion, er så en helt anden sag......
Svar
#43
Din sidste bemærkning er noget af et postulat, du nok får svært ved, at dokumentere.

Jeg læser dog dit indlæg som, at du nu endelig giver mig ret i, at de nuværende batteridrevne køretøjer, er halvbagte kager, der faldbydes som fuldgode produkter, og at køberne dermed blot agerer prøveklude, der i miljøets navn, skal finansiere en ide, der i bedste fald bliver realistisk om flere år. Vi har hverken teknologien eller infrastrukturen til, på nuværende tidspunkt at sætte motordrevne køretøjer i produktion, der kan afløse forbrændingsmotoren på tilfredsstillende vis. Herunder også økonomien. Så enkelt er det.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#44
Yep det var et postulat.

Men vi er jo i princippet enige, men jeg mener nu at der er masser af muligheder for eldrevne køretøjer idag.

Det bedste eksempel er f.eks elcyklerne som nu er fuld funktions dygtige, og selv en kontormand som mig der intet motion får ud over at hente kaffe, faktisk også kan cykle 50-60km på en opladning. El knallerteren er der også nu, som f.eks med Scoopie hvor det er lagt op til forbrugeren at beslutte sig for hvad behov man har.

Jo større køretøjet bliver jo dyrere bliver batteriet, og dermed også hvornår det bliver hvermandseje. Man har dog allerede lastbiler der kan fungerer på el, men de er jo ikke beregnet til at fragte fra nord til syd, men til transport i byer, eller for den sags skyld indendørs, eller hvor der er mange mennesker.

Når vi snakker elbiler, så er der lang vej, fordi der ud over den batteritekniske side, også er samfundsmæssige og politiske ting der skal med. F.eks kan det jo ikke nytte at der hele vejen ned af Nørrebro hænger ledninger på kryds og tværs, for at folk kan få deres biler opladet.....
Det problem har vi ikke i de små eldrevne køretøjer som er beregnet til nærtraffik.

At så nogen ikke vil køre el, før de kan komme helt til f.eks Paris i overhalingsbanen, er jo ikke et udtryk for at det er et minimums behov der skal opfyldes, før end eldrevne køretøjer slår igennem for alvor.

Først kom elcyklerne ud som hvermandseje, dernæst elknallerterne formentlig i år, og så om nogle år (5-10 år) begynder elbilerne også, da man her først er teknisk klar til den udfordring.

Set ud fra et offentligt synspunkt er det også den bedste måde, da man dermed bedre kan investerer korrekt i de ændringer der skal laves både politisk og på gadeplan.

Det er kun et spørgsmål om tidpunkt, inden alle køre i el.....
Svar
#45
Du sprang let og behændigt uden om det samfundsøkonomiske problem. Alene statens provenu på co2, miljø- og benzinafgiften, ligger i omegnen af 25 milliarder kroner årligt, hertil skal lægges de "miljøafgifter", der iøvrigt hidrører fra brugen af køretøjer med forbrændingsmotor, samt momsen. Dette provenu skal hentes et andet sted, når folk "tvinges" til brug af eldrevne køretøjer. Da det ikke er rimeligt at skaffe det manglende provenu via en forhøjelse af elafgiften, som pt. ligger i omegnen af 10 milliarder kroner, og i så fald skulle mangedobles, og betales af alle, så må det retfærdigvis betyde, at brugen af eldrevne køretøjer, helt mod intentionerne, må tillægges endog meget store afgifter.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
Det bliver løst hen af vejen, da vi ikke har noget alternativt valg. For det første er der ikke olie nok til evigheder, og skal der være nok til veterankøretøjer de næste par hundrede år, så skal der snart spares på resterne.
Så er der forureningsproblemet både lokalt i bycentre, men også globalt og heraf den globale opvarmning.
Alene det faktum at Indien, Kina og Sydamerika vil være en del af vestlig industriel levevis gør det håbløs at undvære eldrevne køretøjer om bare 20 år. (Efterspørgsel på olie mangedobles)

Det der er afgørende er tidsfaktoren, og hvornår det reelt indtræder over for forbrugerne.
Der er elcyklerne allerede på plads, og herefter kommer andre mindre køretøjer så som elknallert om microbiler, og så først om formentlig 10-15år langdistance og almindelige familiebiler.

Afgift systemet er et dansk problem, og som i første omgang er en fordel, da det giver dansk industri mulighed for at komme på forkant teknologisk, inden teknologien/lovgivningen gør elkøretøjer mere almindelige også i udlandet. Danmark vil kunne være foran alene på grund af det nuværende afgift system ;-)

Det er også her at forskellen ligger med hensyn til elcykler og elknallertere (udviklingsmæssigt og prismæssigt), da de NU også er efterspurgt alle andre steder på kloden.
Elbilerne er lige nu global set kun projektbiler, reklame eller udviklings projekter, da de prismæssigt reelt kun tilnærmelsmæssigt kommer i nærheden af fru Jensen og Hr Hansen i Danmark, da Danmark kan fjerne afgiften for at fremme udviklingen.

Momsfjernelsen på elbiler skal lige nu ses lidt som en investering i et erhvervs og image fremstød for Danmark som helhed i miljøts tegn. Vi er jo allerede kendt for vindmøller, og sommerhuse på vestkysten og det er jo ikke så ringe endda.....

Man skal ikke tvinge folk til at køre el drevne køretøjer, da de skal vælge det selv, men det er jo selvfølgelig også en politisk beslutning... ;-)

Afgiftsystemet i Danmark er sådan set ikke truet af elbilerne, men af EU, da man allerede i dag i DK kan lease lovligt en udenlandsk EU bil uden dansk afgift. Hermed er danske bilforhandlere med tiden dødsdømte, med mindre systemet ændres. Hvorfor så ikke benytte elbilerne som undskyldning, og benytte ændringen til en udviklingsfordel for Danmark generelt?

Fremtiden kommer før vi aner......
Svar
#47
Du forklarer ikke, hvordan staten skal erstatte provenuet fra afgifterne, der er direkte relaterede til benzin/olie, benyttet i køretøjer, herunder også momsen. De penge skal kradses ind, et eller andet sted fra, og det bliver på køretøjerne. Sålænge, vi herhjemme ikke begynder at producere biler selv, vil provenuet fra bla. registreringsafgiften, heller ikke blive ændret. Det er således heller ikke korrekt, når du siger, at det pga. EU er lovligt, for en dansker, at lease en udenlandsk indregistreret bil, og køre rundt i den i Danmark, uden at betale registreringsafgift - det er ikke lovligt. Jeg går ud fra, at det er den fleksleasingordning, der trådte i kraft sidste år, som følge af eu-bestemmelserne, du tænker på, og som du åbenbart, sammen med flere lidt "flossede" leasingselskaber, har misforstået :wink: . Hopper man på den galaj, og ikke betaler registreringsafgift, risikerer man op til 8 års fængsel, tilbagebetaling af afgiften, plus en bøde svarende til det dobbelte af den undragne afgift, der normalt udgør 180% af bilens værdi. Det gælder både lejer og udlejer.

Alt dette, har måske ikke direkte noget med el-bilers fortræffeligheder at gøre, men er et punkt, man ikke kan slippe uden om, når man i miljøets navn fremturer med, at folk bør skifte til elbiler hurtigst muligt. Man kan i en kort periode favorisere elbiler ved, at nedsætte diverse afgifter på dem, og samtidigt øge afgifterne tilsvarende på benzinbilerne, som "dummebøde", men det vil jo af naturlige årsager, kun være en stakket frist, før der ikke er benzinbiler nok til, at man bare kan sende aben videre til dem. Og så falder hammeren, med øgede afgifter på elbiler. Alene registreringsafgiften på 180%, vil vanskeliggøre importen af biler, med bedre (og dyrere) batterier. I samme øjeblik, man indfører registreringsafgift på knallerter, der er baseret på salgsprisen, vil det være håbløst, at sælge en knallert med et 80Ah batteri, hvor litium batteriet alene vel koster en 15.000 kr. De nuværende tanker er dog heldigvis kun, en fast registreringsafgift på knallerter :wink: . Men for biler og mc'er betyder det, at vi får dårligere (bly)batterier, der igen gør det vanskeligt, at sælge "ideen".
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#48
Kite Skrev:Det bliver løst hen af vejen, da vi ikke har noget alternativt valg. For det første er der ikke olie nok til evigheder, og skal der være nok til veterankøretøjer de næste par hundrede år, så skal der snart spares på resterne.
Så er der forureningsproblemet både lokalt i bycentre, men også globalt og heraf den globale opvarmning.
Alene det faktum at Indien, Kina og Sydamerika vil være en del af vestlig industriel levevis gør det håbløs at undvære eldrevne køretøjer om bare 20 år. (Efterspørgsel på olie mangedobles)
Både den globale opvarmning og den mængde tid vi endnu har olie tilrådighed er to meget omdiskuterede begreber. Debatten indenfor begge områder er ekstremt polariseret og minder efterhånden mere om religion end videnskab. Men religion er jo en meget stærk kraft og kan forårsage store omvæltninger i løbet af kort tid, så hvem ved?


Kite Skrev:Afgiftsystemet i Danmark er sådan set ikke truet af elbilerne, men af EU, da man allerede i dag i DK kan lease lovligt en udenlandsk EU bil uden dansk afgift. Hermed er danske bilforhandlere med tiden dødsdømte, med mindre systemet ændres. Hvorfor så ikke benytte elbilerne som undskyldning, og benytte ændringen til en udviklingsfordel for Danmark generelt?
Som Kragen siger, så tænk på hvor stor et provenu der kommer ind via bilparken Kite. Danmark har ikke kun sindssygt høje registreringsafgifter, men afgifterne på brændstof samt diverse andre skatter skæpper virkeligt i kassen og giver et stort bidrag til statsfinanserne. Det er ikke sådan lige at omlægge uden at skære kraftigt i velfærden eller indføre mærkbart højere afgifter på andre områder. Umiddelbart kan jeg kun finde årlige besparelser på ca. 10 milliarder som jeg kunne bifalde - sælg Danmarks Radio og privatiser den offentlige transport - men det vil ikke være nær nok og venstrefløjen ville aldrig acceptere det.

For mig at se vil regeringen ikke have andet valg end at indføre et afgiftssystem for el-køretøjer der er ligeså vildt som det vi har for benzin-køretøjer idag. Det er ikke sikkert at den bliver beskattet efter indkøbsprisen - måske kunne det være en batteri-afgift eller gps-afregnet kilometerskat eller noget helt tredje - men sikkert er det at den kommer. Så hvis man har lyst til at køre el-køretøj, så er "lige nu" faktisk et godt tidspunkt på grund af skattefriheden...

8)
Svar


Forum spring: