Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco "E-buddy" el scooter fra tante hansen til
#13
Den dag de har opfundet en scooter, der kan køre mindst 1000 km på en opladning hopper jeg på en Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Kite Skrev:Uden at jeg er 100% sikker vil jeg tror at "silicon" blot er et andet udtryk for hvad man normalt kalder vedligeholdelsesfrie batteri celler. (Altså uden flydende syre med proplåg påfyldningshuller, som i gamle dage)
Altså stadigvæk et blybatteri, men selvfølgelig beregnet til eldrift hvor batteriet skal kunne holde til dybe afladninger gang på gang.

Nej, de akkumulatorer som du beskriver kaldes AGM batterier.
AGM står for Absorbend Glass Material, og det er rigtigt at de kan anvendes i alle stillinger, da elektrolytten som navnet beskriver er opsuget i et glasfiberlignende materiale.

Alle blybatterier, der anvendes til drift af køretøjer (scootere, handikapkøretøjer, trucks m.m.) skal være af den såkaldte 'tractions' type dvs. beregnet til dybere afladninger end et startbatteri.
De tåler så til gengæld ikke ret godt den voldsomme afladestrøm som en startmotor forbruger.

Men ingen blybatterier tåler i længden dybe afladninger. Det nedsætter levetiden voldsomt.
Desuden er blybatterier generelt noget skidt til scootere, for som de ældes, nedsættes kapaciteten, og deres afladekurve er også relativ dårlig, således at den nyopladede scooter suser afsted derudaf men efterhånden og langsomt taber den pusten (spændingen falder jævnt under afladning).
Generelt har blybatterier også for få levetids ladecykler til at det er et godt alternativ.

Der er gennem årerne lavet mange varianter af blybatterier, der forsøger at råde bod på nogle af de ovennævnte karakteristika, men blybatterier bliver aldrig et godt alternativ imho.
--
Hilsen Ole
Svar
#15
Nemlig, og så er der også vægten som er lidt et problem da de vejer rimeligt meget.

Før hen benyttede man også f.eks NiCd og NiMH, men problemet her er ofte at de ikke velegner sig til sjatopladning som f.eks bly og litium er langt bedre til.

Med hensyn til forskellige typer blybatterier så er her et meget godt link hvis man vil vide lidt mere om de forskellige typer blybatterier: http://www.elfrasolen.dk/Support/Batteri...teri_2.htm

Mange skal derfor lige vænne sig til at oplade ofte, istedet for at nøjes med "tanke" som når benzin måleren siger at nu er tanken snart tom. Det giver længere batterilevetid samt mulighed for længere uplanlagte smutture....

Men hensyn til 1000km per opladning, kan det jo godt lade sig gøre, men i praksis tror jeg ikke på det, da man så sikkert hellere vil have en kraftigere motor for at gøre kørslen sjovere.
Hvad skal man da også køre 1000km på en scooter i et hug for...
Det er kun et spørgsmål om pris, men lige så vel som at de færeste køber en 3,5L benzin dreven "konebil" fordi det ikke er ret praktisk, og brugsværdien per investeret krone bliver derfor for lille.
Svar
#16
Kite Skrev:Men hensyn til 1000km per opladning, kan det jo godt lade sig gøre, men i praksis tror jeg ikke på det, da man så sikkert hellere vil have en kraftigere motor for at gøre kørslen sjovere.
Hvad skal man da også køre 1000km på en scooter i et hug for...

Jeg har, på min lovlige 30'er, været oppe på ca. 675km på en dag. Så 1000km er faktisk ikke ret meget, specielt ikke hvis man agter at tage på sommertur rundt i landet, over nogle dage. Der vil formentlig ikke være mulighed for, at få ladet batteriet op, før man kommer hjem igen.
Svar
#17
Teddy Skrev:Jeg har, på min lovlige 30'er, været oppe på ca. 675km på en dag. Så 1000km er faktisk ikke ret meget, specielt ikke hvis man agter at tage på sommertur rundt i landet, over nogle dage. Der vil formentlig ikke være mulighed for, at få ladet batteriet op, før man kommer hjem igen.


Det sku mere en mig, jeg har kørt 420km på en dag som det højeste
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Kite Skrev:Men hensyn til 1000km per opladning, kan det jo godt lade sig gøre, men i praksis tror jeg ikke på det, da man så sikkert hellere vil have en kraftigere motor for at gøre kørslen sjovere.
Hvad skal man da også køre 1000km på en scooter i et hug for...
Det er kun et spørgsmål om pris, men lige så vel som at de færeste køber en 3,5L benzin dreven "konebil" fordi det ikke er ret praktisk, og brugsværdien per investeret krone bliver derfor for lille.


Hvis man skal med på tour på en elscooter, er det jo en nødvendighed at kunne køre langt inden den skal lades op igen Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#19
Søren26 Skrev:Det sku mere en mig, jeg har kørt 420km på en dag som det højeste

Jeg har været oppe i ca. samme antal km, på een dag. AV min ryg og bagdel Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
#20
Tror ikke elscootere bliver velegnet til så lange ture inden elbilerne for alvor får sat gang i udviklingen i opbevaring af strøm. Indtil da bliver det kun til ture under de ca. 200km per opladning, eller til benyttelse i et forholdsvis nærområde.

Men det kan være en fordel ved litium batterierne, da man kan oplade dem forholdsvis hurtigt. Selv en times opladning giver ret meget strøm på batteriet, da det er den sidste del af opladningen der tager længst tid. Det passer jo lige med en kop kaffe et eller andet sted....;-)
Det er klart den største ulempe ved blybatterier ud over vægten, at de tager forholdsvis lang tid om at blive opladet.

Må godt nok også sige, at det ikke er for tøsedrenge at køre så langt som I gør. Har kun gjort det på MC, og det går jo noget hurtigere...
Svar
#21
Kite Skrev:Må godt nok også sige, at det ikke er for tøsedrenge at køre så langt som I gør. Har kun gjort det på MC, og det går jo noget hurtigere...

Jeg havde ikke noget at tage mig til, så jeg besluttede mig for at køre en tur ud i sommerlandet. Nogle af den slags ture bliver kun til 20-30km, andre lidt længere... Den tur, har så været den længste hidtil. Den plalagte tur til Kolding området var faktisk lidt kortere, selv med omvejen omkring Lolland Griner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Kite Skrev:(...)Må godt nok også sige, at det ikke er for tøsedrenge at køre så langt som I gør. Har kun gjort det på MC, og det går jo noget hurtigere...
Nu er vi flere, der ikke lader os afskrække af ture på 400+ km. Det er da også blevet til nogle ture på 800+ km på et døgn. Da det ikke siger mc-folket ret meget, plejer jeg at omregne det i saddeltid, og når jeg forttæller, at vi ofte har en saddeltid på 10-20 timer, plejer de at klappe i, med deres hånlige kommentarer om knallertfolket. Når vi københavnere har taget turen til Als og retur, eller Sjælland rundt samme døgn, taler vi om 20 timers saddeltid, hvlket svarer til, at mc-folket skulle køre f.eks. København-Bruxelles og retur på en hyggetur. Så deres laaange søndagsture fra Langelinie til Munkholmbroen og retur på ialt godt 100 km - som vi også har kørt nogle gange - er ikke nogen udfordring for vores baller Griner, og stadig ikke er noget, der vil være muligt på batterier.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#23
I har min fulde respekt, men når man har flere typer køretøjer stående så vil jeg dog stadigvæk foretrække MCén til de lange ture.... Det er en Harley, og den bliver aldrig erstatet af en elharley, da man jo så ikke kan mærke den ujævne stempelgang længere...;-)

Men ture på 100km er jo ikke længere en umulighed med de nye litium scootere fra Scoopie, som omtalt i scoopie tråden.
Svar
#24
Det vil jo være naturligt, at forsyne el-scooteren med en benzin eller dieseldrevet generator, som kunne bruges til lange ture.

Er der i øvrigt ved en sådan generator, nogle begrænsninger på "kubik", eller effekt? Eller, må de være overdimmensioneret, så de også nemt klarer en varmluftblæser, køleskab, og det elektriske udstyr, man måtte have med på turen?

Hvis motorens opgave, alene er at lave strøm, så skulle man ikke tro den var underlagt begrænsningerne omkring effekt, kubikcentimeter osv. Og med et 220V stik ud, på siden, vil det jo være naturligt, at tage en varmeovn, eller en mikrobølgeovn med.

Det kunne jo være meget fornemt, med en godkendt knallert 30, der har en 4-cylinderet 1.2 litters motorcykelmotor, der bruges til at drive generatoren.
Svar


Forum spring: