Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco "E-buddy" el scooter fra tante hansen til
#1
Er der nogen her der har set eller prøvet denne:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=354...1216807922

De opgiver ikke mange tekniske data og slet ikke om batteritypen, men til den pris kan det vel ikke være andet end et par 'sure' kinesiske blybatterier.

På Giantco's hjemmeside
http://www.giantco.com/model/scooter/e-buddy.htm
er der heller ikke fråset med tekniske data - dog opgiver de batteritypen til "Silicone"!?

- De eneste "silicone" batterier, jeg er stødt på er dem der er eftermonteret inden for huden på en kvinde der har følt at hendes naturlige 'batterier' var for små!

Meeennn... at anvende den type batterier i en scooter - det kan jeg ikke rigtig se for mig selv om jeg prøver.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Der er ellers masser af læsestof, på "udenlandsk" om "silicone battery"
http://www.google.dk/search?hl=da&source...icone+batt
Buschauffør Lolland

TMS S3 2010 (Baotian BT49QT-9 i forklædning)

Tidligere knallerter:
Giantco G-Buddy - Giantco Venus - Piaggio Typhoon
Svar
#3
retropsnart Skrev:Der er ellers masser af læsestof, på "udenlandsk" om "silicone battery"
http://www.google.dk/search?hl=da&source...icone+batt

Hmmm.., Ja jeg kan se at det er den sædvanlige sammenblanding af "Silicon" og "Silicone" som absolut ikke er det samme.

Der er tilsynelandende kun én producent i verden af disse batterier, og det er en fabrik i Kina.
Det er måske gode batterier, men hvis de virkelig er gode, hvorfor produceres de så ikke andre steder. Man skulle tro at markedet ville vokse eksplosivt.

Nå men tilbage til el-scooteren fra THansen - Er der nogen der har flere data på den og/eller har prøvekørt den?
--
Hilsen Ole
Svar
#4
De er lidt sparsomme med info'en, men hvis man kan stole på deres specs er motoren på 30'eren og 45'eren ens. Faktisk ser det ud som om at de to modeller er identiske på alle punkter - begrænsningen for 30'eren ligger sikkert i motor controlleren. Det vil sige at man formentlig ret nemt kan "hacke" sin 30'er så den kører 45 km/t.

Yep - snart vil det ikke længere være ghetto Brian'er og mekanikere du søger hjælp hos for at tune din maskine, men de lokale computer-nørder.

:wink:
Svar
#5
Det ville være rart at vide hvor stort et batteri der sidder på den, men det er ikke sandsynligt at data oplyst er helt reelle. F.eks kan en 45km scooter selvfølgelig ikke køre lige så langt som en 30km scooter på det samme batteri.

Hvis de "mere end 60km" skal holde i virkligheden skal det være et ret kafttigt batteri, når den samtidig har en motor på 1000W. Det skal minimum være et 40AH batteri for bare at komme op i nærheden af den distance med et sådan batteri og en 1000W motor.

Det ser ud til at 45km kan ses nogle steder nu, mens 30km versionen først kommer om en måneds tid.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kite Skrev:Hvis de "mere end 60km" skal holde i virkligheden skal det være et ret kafttigt batteri, når den samtidig har en motor på 1000W. Det skal minimum være et 40AH batteri for bare at komme op i nærheden af den distance med et sådan batteri og en 1000W motor.

Det er på 48V 33 AH så der er i knapt 1.5 kwh at gøre godt med for et fuldt opladet og nyt batteri. Hvis effektiviteten var 100% ville 45'eren så kunne køre i 90 minutter ved fuld gas hvilket teoretisk giver en rækkevidde på 67.5 km ved 45 km/t. Mon ikke det er sådan de har regnet den ud? Det holder naturligvis ikke i den virkelige verden og jeg tror næppe at en fuldvoksen dansk man som bare engang i mellem spiser flæskesteg med brun sovs og kartofler skal regne med meget mere end 30 km....

8)
Svar
#7
Runnerdude Skrev:Det er på 48V 33 AH så der er i knapt 1.5 kwh at gøre godt med for et fuldt opladet og nyt batteri. Hvis effektiviteten var 100% ville 45'eren så kunne køre i 90 minutter ved fuld gas hvilket teoretisk giver en rækkevidde på 67.5 km ved 45 km/t. Mon ikke det er sådan de har regnet den ud? Det holder naturligvis ikke i den virkelige verden og jeg tror næppe at en fuldvoksen dansk man som bare engang i mellem spiser flæskesteg med brun sovs og kartofler skal regne med meget mere end 30 km....

8)

Der tror jeg du har ramt rimelig godt plet, for da jeg havde Peugeot el-scooteren, kunne den på en varm sommerdag uden vind og uden bakker lige snige sig op på 32-35 km på en opladning.
Den havde 3 x 6 V batterier á 100 Ah ~ 1,8 kWh.

På en kraftig modvinds dag var det ikke altid jeg nåede helt hjem de 25 km jeg dengang havde til jobbet.

Så igen igen - Batterierne er helt afgørende for scooterens brugsværdi.
--
Hilsen Ole
Svar
#8
OlePagh Skrev:På en kraftig modvinds dag var det ikke altid jeg nåede helt hjem de 25 km jeg dengang havde til jobbet.

Så igen igen - Batterierne er helt afgørende for scooterens brugsværdi.

Scoot Elec'en havde også en 2500 W motor - potentielt over dobbelt så kraftig som e-buddy'ens 1000 W og hvis jeg husker rigtigt fra tidligere poster havde du vist leget lidt med formodstanden... :wink:


Men hvad gjorde du egentlig når du ikke nåede helt hjem? Havde du vejhjælp eller gik det videre til fods? Det var da en ret tung maskine....
Svar
#9
I praksis vil man ikke kunne tømme batteriet meget mere end 60%, men man vil have den fordel at man kan trille langsomt rigtig langt inden den går helt i stå. (Spændingskurven falder ret hurtigt fra start, i en accelererende nedadgående kurve)
Med et litium batteri vil man næsten køre lige hurtigt hele vejen igennem afladningen af batteriet, som kan aflades meget dybere (ca. 90%)
Til gengæld kan man ikke trille ret langt når først batteriet melder "tomt".
Der er på grund af større mulig afladning på litium batterier, at de kan køre længere på det samme antal watttimer.

En AH er derfor ikke lige meget værd på alle batterityper, og man skal huske at for at der kan sammenlignes, skal systemerne være på samme antal Volt. Alternativt kan sammenlignes på watttimer, som bedre giver et udtryk for hvor stor "tank" kapaciteten er.
Jo, større motoren er, jo bedre optræk, men jo mindre distance vil den kunne køre per opladning.

Umiddelbart vil jeg derfor tror, at den realistisk ikke vil kunne køre meget længere end de 30-50km per opladning alt efter hvor økonomisk der køres. Men 30km versionen kan klart køre længst, da det jo er umuligt at køre så uøkonomisk på den, som på 45km versionen.
Men det bliver spændende at høre når nogen har afprøvet den i praksis.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Runnerdude Skrev:Scoot Elec'en havde også en 2500 W motor - potentielt over dobbelt så kraftig som e-buddy'ens 1000 W og hvis jeg husker rigtigt fra tidligere poster havde du vist leget lidt med formodstanden... :wink:

Ja, men den kunne slås fra via en afbryder og et relæ.
Motoren var en shunt motor. (separate tilslutninger på hhv. anker og stator)
Det var en modstand til statorens magnetiseringsfelt, så med modstanden inde (0,5 Ohm/50 W, så vidt jeg husker), kunne motoren rende djævelsk hurtigt, men havde ikke meget moment.


Citat:Men hvad gjorde du egentlig når du ikke nåede helt hjem? Havde du vejhjælp eller gik det videre til fods? Det var da en ret tung maskine....

Njaaa.. Et par gange gik det galt 1-2 km inden jeg nåede hjem og måtte så trække, men de fleste gange havde man det på fornemmelsen inden, og satte så blot farten ned til 10 - 15 km/h.
Scooteren havde en "Øko" stilling, hvor den blot kørte knap 20 km/h.
Ja, den var tung men den havde et "gå program" hvor den blot kørte ca spadserehastighed og selv om den var næsten helt tør for strøm, virkede dette oftest alligevel.

Vejhjælp har jeg haft på både el-scooteren og den nuværende Zip 4T. Det har jeg da måtte bruge et par gange.
--
Hilsen Ole
Svar
#11
Kite Skrev:Umiddelbart vil jeg derfor tror, at den realistisk ikke vil kunne køre meget længere end de 30-50km per opladning alt efter hvor økonomisk der køres. Men 30km versionen kan klart køre længst, da det jo er umuligt at køre så uøkonomisk på den, som på 45km versionen.
Men det bliver spændende at høre når nogen har afprøvet den i praksis.

Jeg er også meget spændt på at høre nyt.

- Men spændende bliver det også når kunderne står i lange køer uden for butikkerne for at brokke sig over at den slet ikke holder hvad de lover mht. aktionsradius og nogle måneder senere batterilevetiden.

Gad vide hvad der er af reklamationsret / garanti på batterierne?

På den anden side - det kunne jo godt være at disse kinesiske 'silicon' batterier er kanon gode.
Er der nogen her, der har erfaringe med dem?
--
Hilsen Ole
Svar
#12
Uden at jeg er 100% sikker vil jeg tror at "silicon" blot er et andet udtryk for hvad man normalt kalder vedligeholdelsesfrie batteri celler. (Altså uden flydende syre med proplåg påfyldningshuller, som i gamle dage)
Altså stadigvæk et blybatteri, men selvfølgelig beregnet til eldrift hvor batteriet skal kunne holde til dybe afladninger gang på gang.

Mon ikke det er 8 battericeller der er samlet til 48V, således at vægten er bedre fordelt på scooteren. Nogen der ved det?
Svar


Forum spring: