Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco "E-buddy" el scooter fra tante hansen til
#25
Hej
Jeg skulle ud og handle lørdag med konen & svigermor, da jeg tænkte over det med e-buddy og jeg besluttede mig for at høre om man kunne få en prøvetur. Da jeg gik ind så jeg godt nok en buddy stod udenfor, men da jeg gik ind i butikken, stod der en buddy med prøveplader. Jeg fik et lille smil på læben og trak et nummer & ventede til det blev min tur, køen var kort og jeg kom hurtig til.
Jeg fik min prøvetur og det var faktisk sjovt at høre den arbejde, da den faktisk er lydløs og de få biler som kørte på samme vej kiggede efter en.
Når man tænker på at den kun har 1,36 hk så kør den fint, det var en 45 model jeg kørte på.
Jeg må indrømme at jeg godt kunne finde på at købe en e-buddy. Men kun hvis jeg havde under 20 km til arbejde, med mindre jeg kunne sætte den til at oplade på arbejde.
Min sidste arbejdsplads var 25 km væk og den kunne måske godt klare den tur/retur, men ikke om vinteren.
Hvis jeg skulle have en el scooter så måtte den gerne kunne køre 100-140 km på en opladning så hedder den scoopie og koster kun 16.900,-
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
50cc4ever Skrev:Den dag de har opfundet en scooter, der kan køre mindst 1000 km på en opladning hopper jeg på en Smil.

Ja, for det klarer din Dr. Big jo let på en optankning, ikke sandt!
Stolt ejer af Piaggio new Zip 2T, 2003
Svar
#27
thsv Skrev:Ja, for det klarer din Dr. Big jo let på en optankning, ikke sandt!

Der kan tankes undervejs - på kort tid. Det er lidt sværere på en el-scooter Blink med øjet
Svar
#28
Citat:Min sidste arbejdsplads var 25 km væk og den kunne måske godt klare den tur/retur, men ikke om vinteren.

Batterierne skulle kunne klare ned til -50 grader, uden større nedgang i kapacitet. Det er ikke normale blyaccumulatorer, men en specielt type gel-batteri, hvor silica salte anvendes som elektrolyt (opfundet og patenteret i kina). Det kan aflades dybere end andre batterier, og ved op/afladning har det en bedre effektivitet end mange andre typer. Batteriet er også specielt ved dets elektroder, som ikke korroderer. Batteriet er mere miljøvenligt end blyaccumulatorer, i forhold til kapacitet.

http://www.guineng.com/HTM/Jwork_01.htm

Prisen er under Lithium batterier - ca. 1/5 i forhold til samme kapacitet hævder producenten. Konkurencen på Lithium batterier gør dog, at det måske mere er 1/4, eller ned til 1/3.

Batteriet holder ikke helt til så mange op/afladninger som et Lithium batteri - men til flere end normale blyaccumulatorer. Producenten lover 350 op/afladningers levetid, ved afladning til 100%. Batteriet tåler altså total afladning. Ved normal afladning, vil batteriet tåle over 400 op/afladninger. For en scooter, forventes normalt ca. 10.000 km. levetid for et batteri, som det i e-buddy. Et sæt nye batterier (4 stk. 33AH), koster ca. 2500 til 3000 kroner. Prisen er ca. 20% over blyaccumulatorer.

I modsætning til de fleste andre typer batterier, kan batteriet aflades 100%, og ved op/afladning afgiver batteriet hele 85% af den tilførte energi. Der er kun tab på 15%. Mange andre typer batterier tåler ikke 100% afladning, og har derfor kun 50-80% af batteriets mærkekapacitet. I forhold til vægt (og pris) har batteriet derfor op imod dobbelt kapacitet af en normal blyaccumulator. Hvis batteriet ikke aflades helt, vil det kunne klare over 400 opladninger.

På nogle måder, er kvaliteten over lithium batterierne - f.eks. med hensyn til at være operationelt ved lave temperaturer. Lithium batterierne, giver bedre ydelse i forhold til vægt, og op til dobbelt så mange op/afladninger. Nogle Lithium batterier har også problem med total afladning. Det skulle batteriet i e-buddy kunne tåle. De tåler desuden større strøm, tåler at blive placeret vilkårligt, og er mere sikre end lithium og bly batterier, med hensyn til brænd, og skader på batteri. Hvis der går hul på batteri, er der ikke risiko for syreudslip eller risiko for brænd.

Så vidt jeg ved, findes der kun éen producent - og det er den kinesiske virksomhed, der også har opfundet og patenteret batteriet. Der findes ingen kloner. Så alle batterier, skulle derfor være samme høje kvalitet. Batterierne sælges under navnet greensaver.

Batterierne kræver højere opladespænding end normale batterier, og i starten var der problemer med opladere som ikke opladte batteriet korrekt.
Svar
#29
Citat:(...)ca. 10.000 km. levetid for et batteri, som det i e-buddy. Et sæt nye batterier (4 stk. 33AH), koster ca. 2500 til 3000 kroner. Prisen er ca. 20% over blyaccumulatorer.
Fortvivlethock: :?
10.000 km på en GY6 kræver ca. 200 liter benzin a ca. 11 kr.literen, ialt 2.200 kr. Hvor er det lige, at den økonomiske fordel med e-buddy er?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Det er ikke helt retfærdig sammenligning, da det ser ud til at man sammenligner med bedst mulig opnåelig forbrugsomkostning på dette gelbatteri, mod værst mulig type litium batteri.

Men de 10.000 km skal nok passe, men det stemmer så heller ikke overens med 250 batteri opladningscykluser af f.eks 60km per gang. (15.000km)
Så enten er der færre reelle opladnings cykluser, eller også kører den ikke 60km per opladning....

Hvis man holder det op mod et litium ferro fosfat batteri som normalt sættes til 1-2000 cykluser, men som i test har kørt helt op til 4000-5000 cykluser, så vil det set ud fra omkostning per kørt km i batteriets levetid være væsentligt billigere.

For mig at se er der selvfølgelig forskel på blybatterier, men den væsentligste forskel er stadigvæk om det er beregnet til gentagne totalafladninger eller ej.

Der vil altid være kæmpe forskel på batterier, alt efter kvalitet, og hvor de kommer fra, og om der er teknisk garanti for opnåelig kapacitet. (Både vedr. den enkelte afladning og antallet af mulige afladninger)

Problemet med at gøre det sort/hvid og let forståelig er desværre stadigvæk, at et batteriet´s levetid, uanset hvilken type og kvalitet det er, afhænger af hvordan det benyttes, og hvor ofte det udsættes for dybe afladninger.

F.eks kan man jo ikke sige at et batteri har en bestemt levetid, da det helt sikkert hen af vejen vil tabe effekt, og da det er forskellig fra bruger til bruger hvor mange km der er behov for per afladning, vil det også være meget forskelligt hvor mange km man kan rykke ud af et batteri.
Jo færre km behov per afladning, jo flere afladninger kan man få.
Det er derfor altid vigtigt at have overkapacitet på batteriet, oplade ofte for at sikre/forbedre batteriets levetid og dermed også den bedste batteri økonomi.
Problemet med storkapacitets batterier er bare, at de også er dyre i indkøb, så tingene skal helst passe sammen til den enkelte forbruger.

Med hensyn til at køre elkøretøjer er 1. prioritet ikke at gøre det billigere, men at gøre det mere miljø rigtigt, både med hensyn til larm og udstødningsgasser.
Men kan man f.eks oplade med billig vindenergi strøm om natten, så bliver det først rigtig interessant både for samfund og forbruger. (Lokalt Får vi her installeret intelligente elmålere for øjeblikket, så man kan styre hvilken strøm man køber, og hvornår)

Men siger man 2000 battericykluser af 70km så er vi jo oppe på 140.000km, og så skal der nok også et nyt sæde til..... ;-)
Svar
#31
Så Mc programmet på DK 4 igår. Og her blev der testet en el motorcykel (crosser/motard udgave). Den kunne køre ca. 50-60 km på en opladning, det tog ca. 1½-2 timer at lade den op og topfarten var omkring de 100 km/t. Prisen var 70.000 kr.
Ivecar plus 2023.
Svar
#32
Er det denne her?
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
#33
mtk Skrev:Er det denne her?

Jeps Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
kragen Skrev:10.000 km på en GY6 kræver ca. 200 liter benzin a ca. 11 kr.literen, ialt 2.200 kr. Hvor er det lige, at den økonomiske fordel med e-buddy er?

Hvis man kører el-scooter skal det ikke kun være af økonomiske grunde, men også fordi man er blevet lidt 'bidt' af det at køre næsten helt lydløst og vibrationsfrit.

Tro mig - efter 35.000 km el erfaring med Peugeot'en var det noget af en barsk oplevelse at skifte over til en "enormt støjende" og vibrerende 4-takter (der faktisk var/er ret lydsvag).
Det tog nogen tid at vænne sig til, men det var så også senere en god oplevelse ikke hele tiden at skulle holde regnskab med om man kunne nå hjem på det strøm der var tilbage, samt at kunne vælge at køre hvorhen man ville.
På min nuværende 4-T Zip har jeg også kun en brøkdel af de serviceudgifter, der var på Scoot'elec'en, så jeg håber da at teknikken har forbedret sig så meget at f.eks e-buddy'en ikke skal på værksted så tit.
Alligevel er jeg voldsomt fristet til at hoppe på el-'vognen' igen når der kommer flere erfaringen frem med f.eks e-buddy. (Det er måske en 'gen' fejl når man har arbejdet med elektronik i 45+ år.)
--
Hilsen Ole
Svar
#35
Super 8 og Kite:

Det er nogle virkelig gode og velargumenterede indlæg i begge kommer med vedr. bl.a batteriteknologien og el-scootere.
God og solid viden om emnet! Tak for det.
--
Hilsen Ole
Svar
#36
kragen Skrev:
Citat:(...)ca. 10.000 km. levetid for et batteri, som det i e-buddy. Et sæt nye batterier (4 stk. 33AH), koster ca. 2500 til 3000 kroner. Prisen er ca. 20% over blyaccumulatorer.
Fortvivlethock: :?
10.000 km på en GY6 kræver ca. 200 liter benzin a ca. 11 kr.literen, ialt 2.200 kr. Hvor er det lige, at den økonomiske fordel med e-buddy er?


Har lige læst det med den E-buddy, og den kan kører 60km på en opladning og den tager så 6-8timer at lade op :/ Jeg kan ik lige se det smarte ved den, udover den er ik sku larme.
Så hellere en på benzin ind til videre
Svar


Forum spring: