Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter service
#13
MJENSEN Skrev:Det er faktisk ikke ret svært at skifte kilerem på sådan en scooter med vario

Det er den måde jeg gør det på

Først skruer jeg vario skoldet af. derefter tager jeg så en luftnøgle og løsner møtrikken ved variatoren. Og piller gribestjernen,blæserhjulet og remmen af, dernæst skruer jeg så møtrikken ved koblingen løs og piller koblingskålen ud derefter koblingen så piller jeg så den gamle rem af og sætte den nye på således at den sidder lidt i spænd og så samler jeg sådan set bare det hele i omvendt rækkefølge og det tager ikke ret lang tid
På mine, er det ikke nødvendigt, at løsne koblingen :wink: . Bare husk, at presse remmen helt ned i de bagerste remskiver, inden du lukker varioskjoldet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
kragen Skrev:Nu ved jeg ikke, hvor meget, og hvordan du kører. Så du må lige finde ud af, hvor langt du kan køre på dine ruller og din rem. Udskift dem, og tjek f.eks. efter hver 2.000 km, om rullerne er begyndt, at blive kantede, og om remmen er begyndt, at miste "bredde". Mål bredden på din nye rem. Når bredden er blevet 1½mm smallere, skal remmen udskiftes. Du vil så få en rettesnor for, hvor ofte, du skal skifte de dele. Jeg ville dog skifte dem hvert halve år, når maskinen alligevel skal klargøres til vinter/sommer :wink: . Tjek dine bremseklodser og væskestanden (væsken bør udskiftes hvert år), og rens kaliberen. Rengør og smør din kickstartermekanisme inde i variodækslet. Stram og indfedt alle dine bolte. Rengør motoren og de elektriske kabler. Giv dem evt. noget silikonespray, og giv den et nyt tændrør. Hold øje med rust og irringer, og fjern dem løbende. Skift gearolien.

Hvis du så ellers bare holder øje med, at maskinen fungerer, som den skal, så bør der ikke være mere "vedligehold", bortset fra almindelig vask. Hvis du selv foretager serviceeftersyn, vil du dog kunne få problemer med den toårige reklamtionsret, hvis den er aktuel.

Hejsa..
Så går man også op i at vedligeholde sin scooter... Jeg har aldrig lavet service på min scooter, og det køre sku bare... Så længe jeg kan give gas og bremse og ved at ruller og rem er ok, så køre jeg bare... xD Smil

"kragen" Hvorfor vil du skifte dit bremsevæske hvert år???
Svar
#15
henrikoo1993 Skrev:(...)"kragen" Hvorfor vil du skifte dit bremsevæske hvert år???
Vi har ikke så megen af den, som biler har, og den tåler ikke iltning og vand. Systemet er ikke lukket., og der kommer derfor vand og ilt fra luften ned i hovedbeholderen. Formålet med at bruge bremsevæske er, at den skal have et højt kogepunkt, så den ikke begynder at "boble", og fortrænge vand, så der ikke dannes "ispropper", når vi passerer frysepunktet om vinteren. Vand i bremsevæsken, øger også risikoen for korrosion (rust) i kaliberens dele. Hvis bremsevæsken begynder, at skifte farve, skal den udskiftes. Er farven ikke skiftet, kan man give væsken et år mere, men så heller ikke mere.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#16
kragen Skrev:Vi har ikke så megen af den, som biler har, og den tåler ikke iltning og vand. Systemet er ikke lukket., og der kommer derfor vand og ilt fra luften ned i hovedbeholderen. Formålet med at bruge bremsevæske er, at den skal have et højt kogepunkt, så den ikke begynder at "boble", og fortrænge vand, så der ikke dannes "ispropper", når vi passerer frysepunktet om vinteren. Vand i bremsevæsken, øger også risikoen for korrosion (rust) i kaliberens dele. Hvis bremsevæsken begynder, at skifte farve, skal den udskiftes. Er farven ikke skiftet, kan man give væsken et år mere, men så heller ikke mere.

Hmm.. Har læst hvad du har skrevet, men kan stadig ikke se formålet i at skifte bremsevæske på en scooter efter et år eller to..

Ja vi har ikk så meget bremsevæske på en scooter som på en bil, men det ændre ikk noget...

Nej det tåler ikke vand, men hvis man ikke skal skille det ad kan det jo være ligemeget, og har endnu ikke set en rusten scooter caliber, i forhold til en bils caliber.

"Systemet er ikke lukket" Hvor er der en åbning..? Hvis der er en åbning som jeg har forstået på at du hentyder til at der er, hvor vil det så være??? Det skal jo være lukket ellers fiser bremsevæsken jo bare ud...

På en scooter bliver en bremseskive ikke ret varm, men kogepunktet som du siger skal være højt, ja, men når det nu er at bremsesystemet er lukket af for luft og vand er der jo ikke noget at bekymre sig om.. Og du siger at bremsevæske kan blive til "ispropper" HVORDAN?? (I Grønland, selv her i Danmark køre man jo også i biler.. Så som du siger vil deres bremsevæske være "ispropper" og det behøver for dens sags skyld heller ikke kun at være biler, scooter kan da også bruge deres forbremsere om vinteren) I bremsevæske er der sprit som forhindre isdannelser og tilfrysning hvilket gør at det er brugbart om vinteren...

Det som maks kan ske, men som jeg virkeligt aldrig tror at der vil ske for nogen er: Hvis der er vand i bremsevæsken, kan bremsehåndtaget gå i bund mens man bremser i længere tid for bremsere kan godt blive varme og vand koger ved 70-80 grader og hvis ens bremser bliver så varme (hvilket jeg mener at det aldrig vil komme op på) vil vandet fordampe og luft kan jo godt presses sammen, hvilket resultere i at bremsehåndtaget kan trykkes helt i bund uden at forbremsen vil reagere på noget som helst.
Det ville være anderledes på en bil, for der kommer ens bremsere nemt op på de 200 grader hvis men f. eks køre ned at en lang bakke og prøver på at holde farten på 80-90 stykker så er den eneste mulighed at bremse, og så bliver de varme...

Bremsevæske er Bremsevæske... Der er næsten ingen forskel på en bils bremsevæske og en scooters bremsevæske...
Svar
#17
Beklager, at måtte sige det, men din argumentation holder ikke vand (undskyld vitsen).
Du siger, at mængden ikke ændrer noget. Som bekendt, er alting relativt Griner . Kommer der samme mængde vand ned i væskebeholderen på en bil og en knallert, vil der være forholdsvis mere vand i knallertens væske, end i bilens. En dråbe farve i en beholder med en deciliter vand, vil farve vandet mere, end hvis du hælder samme størrelse dråbe i en beholder med en liter vand.

At du ikke har set så megen rust på en knallertkaliber, som du har set på en bilkaliber, siger jo kun tre ting. For det første, at du har set, at der kommer vand i knallertkaliberen, og for det andet, at en bils kaliber er meget større, samt for det tredje, at der skal mindre til, før den lille kaliber "sætter sig fast" pga. rust (vand).

Hvis systemet var lukket, ville det ikke være muligt for væsken, at løbe frem og tilbage mellem bremcylinderen og mastercylinderen. Det kræver nemlig en "ekspansionsbeholder" bag mastercylinderen, hvor der også skal være plads til luft, da væske ikke kan komprimeres, så væsken i ekspansionsbeholderen kan hæve og sænke væskeindholdet i takt med, at bremsen aktiveres og deaktiveres. Var luften i "ekspansionsbeholderen" lukket hermetisk ind i beholderen, ville det afstedkomme skiftevis over- og undertryk, der begge, ville hindre bremsefunktionen. Der er derfor ikke tæt i låget til "ekspansionsbeholderen", hvilket igen medfører, at der kommer atmosfærisk luft i beholderen, og dermed fugt/vand. Det skal additiverne i bremsvæsken så håndtere. Men det kan de ikke i al evighed, og så vil vandet ligge frit i væsken. Bremsevæsken "fiser" ikke ud af systemet, da trykket bliver lavet af og i mastercylinderen mod kaliberen (bremsecylinderen),og ikke i beholderen.

Det bringer mig så til kogepunktet. For vand er det ikke, som du siger 70-80 grader, men ca. 100 grader, og under tryk, lidt højere. Bremsvæskens kogepunkt er højere. Temperaturen visse steder i et bremsystem på en knallert, kan sagtens komme over vandets kogepunkt, og vandet vil derfor begynde, at koge, med de problemer, det giver. "Kondenseringen" af vand sker normalt ved de hurtige temperaturskift der er, på de forkellige overflader, når man aktiverer/deaktiverer bremsen, og lægger sig som en tyndt lag, på især metaldele, herunder ved bremsecylinderen. Denne "kondensering" forudsætter ikke, at temperaturen skal være 100 grader. Tænk på dug på briller, når du går fra kulde ind i varme. Når vandet ligger "frit" i bremsesystemet, vil det modsat, fryse til is ved 0 grader - en temperatur, du ikke skal til Grønland eller Nordpolen, for at opleve Griner , og derved danne ispropper.

Problemet med vand i systemet er, at man ikke kan mærke det, før det er for sent, men at man ofte kan se det på vækesfarven. Selv bilproducenter anbefaler udskiftning hvert andet år, og som du siger, er bremsevæsken den samme i de fleste biler, som den, vi bruger i knallerten. Bremsevæske er dog ikke bremsevæske, uanset hvad. Bremsvæske indeles i DOT værdier, DOT3, DOT4, DOT5 og DOT5.1, der ud over, at adskille sig ved kogepunkter, også er baseret på forkellige grundsubstanser. DOT5 er f.eks. silikonebaseret, og absorberer derfor absolut intet vand, og må ikke blandes med de andre, hvorimod DOT5,1 godt må blandes med de andre, da den ikke er silikonebaseret :? .

Bremsvæske kan heller ikke opbevares ret længe, når man først har haft låget skruet af dunken i længere tid eller af flere gange.

Håber, det var lidt mere udtømmende, end mit første svar.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
kragen Skrev:Beklager, at måtte sige det, men din argumentation holder ikke vand (undskyld vitsen).
Du siger, at mængden ikke ændrer noget. Som bekendt, er alting relativt Griner . Kommer der samme mængde vand ned i væskebeholderen på en bil og en knallert, vil der være forholdsvis mere vand i knallertens væske, end i bilens. En dråbe farve i en beholder med en deciliter vand, vil farve vandet mere, end hvis du hælder samme størrelse dråbe i en beholder med en liter vand.

At du ikke har set så megen rust på en knallertkaliber, som du har set på en bilkaliber, siger jo kun tre ting. For det første, at du har set, at der kommer vand i knallertkaliberen, og for det andet, at en bils kaliber er meget større, samt for det tredje, at der skal mindre til, før den lille kaliber "sætter sig fast" pga. rust (vand).

Hvis systemet var lukket, ville det ikke være muligt for væsken, at løbe frem og tilbage mellem bremcylinderen og mastercylinderen. Det kræver nemlig en "ekspansionsbeholder" bag mastercylinderen, hvor der også skal være plads til luft, da væske ikke kan komprimeres, så væsken i ekspansionsbeholderen kan hæve og sænke væskeindholdet i takt med, at bremsen aktiveres og deaktiveres. Var luften i "ekspansionsbeholderen" lukket hermetisk ind i beholderen, ville det afstedkomme skiftevis over- og undertryk, der begge, ville hindre bremsefunktionen. Der er derfor ikke tæt i låget til "ekspansionsbeholderen", hvilket igen medfører, at der kommer atmosfærisk luft i beholderen, og dermed fugt/vand. Det skal additiverne i bremsvæsken så håndtere. Men det kan de ikke i al evighed, og så vil vandet ligge frit i væsken. Bremsevæsken "fiser" ikke ud af systemet, da trykket bliver lavet af og i mastercylinderen mod kaliberen (bremsecylinderen),og ikke i beholderen.

Det bringer mig så til kogepunktet. For vand er det ikke, som du siger 70-80 grader, men ca. 100 grader, og under tryk, lidt højere. Bremsvæskens kogepunkt er højere. Temperaturen visse steder i et bremsystem på en knallert, kan sagtens komme over vandets kogepunkt, og vandet vil derfor begynde, at koge, med de problemer, det giver. "Kondenseringen" af vand sker normalt ved de hurtige temperaturskift der er, på de forkellige overflader, når man aktiverer/deaktiverer bremsen, og lægger sig som en tyndt lag, på især metaldele, herunder ved bremsecylinderen. Denne "kondensering" forudsætter ikke, at temperaturen skal være 100 grader. Tænk på dug på briller, når du går fra kulde ind i varme. Når vandet ligger "frit" i bremsesystemet, vil det modsat, fryse til is ved 0 grader - en temperatur, du ikke skal til Grønland eller Nordpolen, for at opleve Griner , og derved danne ispropper.

Problemet med vand i systemet er, at man ikke kan mærke det, før det er for sent, men at man ofte kan se det på vækesfarven. Selv bilproducenter anbefaler udskiftning hvert andet år, og som du siger, er bremsevæsken den samme i de fleste biler, som den, vi bruger i knallerten. Bremsevæske er dog ikke bremsevæske, uanset hvad. Bremsvæske indeles i DOT værdier, DOT3, DOT4, DOT5 og DOT5.1, der ud over, at adskille sig ved kogepunkter, også er baseret på forkellige grundsubstanser. DOT5 er f.eks. silikonebaseret, og absorberer derfor absolut intet vand, og må ikke blandes med de andre, hvorimod DOT5,1 godt må blandes med de andre, da den ikke er silikonebaseret :? .

Bremsvæske kan heller ikke opbevares ret længe, når man først har haft låget skruet af dunken i længere tid eller af flere gange.

Håber, det var lidt mere udtømmende, end mit første svar.

Hvis du undskylder din vits, hvorfor skrev du den så? HAHA :?

Jeps, det er flot, men hved at man har det samme bremsevæske i ens scooter i 2, 5 eller 10 år kan vel være det samme, beholderen skal bare være fyldt til "maks"...

"Kommer der samme mængde vand ned i væskebeholderen på en bil og en knallert, vil der være forholdsvis mere vand i knallertens væske, end i bilens." -> Selvfølgelig... Men hvorfor skulle der for helv... komme vand ind i systemet da der ikke er nogen form for mulighed for at vand kan trænge igennem en slange, eller den beholder som holder på bremsevæsken... Men okay hvis du nu har ret vil det ikke ændre noget da ens skive(r) sikkert aldrig vil blive varme nok til at få vandet til at koge og derefter forhindre en i at bremse scooteren....

Det med de 3 ting som du skriver, er 1. ??? 2. ja? Griner 3. Det er jo det jeg har skrevet..

"Hvis systemet var lukket, ville det ikke være muligt for væsken, at løbe frem og tilbage mellem bremcylinderen og mastercylinderen. Det kræver nemlig en "ekspansionsbeholder" bag mastercylinderen, hvor der også skal være plads til luft, da væske ikke kan komprimeres, så væsken i ekspansionsbeholderen kan hæve og sænke væskeindholdet i takt med, at bremsen aktiveres og deaktiveres. Var luften i "ekspansionsbeholderen" lukket hermetisk ind i beholderen, ville det afstedkomme skiftevis over- og undertryk, der begge, ville hindre bremsefunktionen. Der er derfor ikke tæt i låget til "ekspansionsbeholderen", hvilket igen medfører, at der kommer atmosfærisk luft i beholderen, og dermed fugt/vand. Det skal additiverne i bremsvæsken så håndtere. Men det kan de ikke i al evighed, og så vil vandet ligge frit i væsken. Bremsevæsken "fiser" ikke ud af systemet, da trykket bliver lavet af og i mastercylinderen mod kaliberen (bremsecylinderen),og ikke i beholderen. " -------> DER vil jeg så mene noget andet... Hele systemet på en scooter er fuldstændigt lukket for ellers vil der jo komme fugt/vand ind i systemet.. Det som gør at det er fuldstændigt tæt og lukket og at man stadig kan trykke bremsehåndtaget ind, er en membran i bremsevæskebeholderen som er lavet ud af forholdsvis hårdt gummi og kan derfor give sig... Membranen sidder normalt lige/lodret men lige så snart man bremser, giver den membran sig og bremsevæsken bliver trykket ned i kaliberen. Men hvis der ikke sad en membran i, ville man kunne trykke så hårdt man ville uden der ville ske noget, fordi der ikke sidder noget som kan give sig... Membranen ligner noget som er foldet sammen men når man tykker på bremsen vil den folde sig ud og bremsevæsken går direkte ned til kaliberen og presser stemplet ind imod klodserne som derefter går imod skiven.... Og så er der selvfølgelig hovedecylinderen som laver trykket/presset...

Og jeg skrev ikke "bremsevæske er bremsevæske uanset hvad"... Det er et eller andet du har fundet på..
Jeg skrev "bremsevæske er bremsevæske" Og det er det jo også.. Men hvad er problemet egentligt.. For mit vedkommende vil jeg lade det køre til det ikke kan mere, står jeg virkeligt og skal bruge det og det svigter har man jo altid (eller for det meste) den anden alternativ... BAGBREMSEN.... Griner
Hvorfor bruge tid og penge på noget som virker.. Brug dem på noget andet eller spar... xD
Svar


Forum spring: