Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fortsatte problemer med Giantco ventiler
#1
Da jeg ikke kunne få nogle til at hjælpe mig med at stille ventilerne på min Sprint har jeg begivet mig ud i det selv. Det har hjulpet, nu kan jeg give gas uden den går ud, og har fået optrækket igen.

Men den larmer stadig af helvedes til? Det lyder som om den kører på grus! Og det kommer fra de satans ventiler! Jeg har nu to gange stillet de ventiler, og det har guiden har været fulgt til punkt og prikke! Og endda med et decideret 0.08mm søgerblad.

Motoren har også været under kompression, og knasten har stået rigtigt.

Jeg forstår det simpelthen ikke? Jeg tør jo ikke køre rundt på den når den lyder sådan?? Hva faen kan det være?
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)

Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har du kontrolleret om der er olie på dyret ? Smil For det ka' nemt gi' en larm fra dem Smil

Og husk ang. indstillingen, at krumtappen ska drejes 2 gange for og stå rigtigt sammen med knasten, kontroller det ved at dreje med krumtappen indtil de to huller/ streger, eller hva' det nu lige er, ligger plant med topstykket, og hold øje med at hvis den står i top ( den rigtige indstilling ), så ska indsugningsknasten være forbi ventilen, og udstødningsknasten ska være på vej om til ventilen Smil

Mvh. Kim
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar
#3
Jeg har købt en brugt sprint, 3 år og 2700km.

Da jeg fik den hjem gik jeg den igennem og fik skifte luftfilterkasse, filter og slange. Der var en revne på den rigtige side af filteret

Skiftet slange for udluftning af variatorhus, benzinfilter, skiftet olie til en 10-40 og stillet ventiler til en stram 0.09 (har ikke et 0.08 søgeblad) De stod til henholdsvis 0.12 og 0.15

Når den bliver varm starter den med at tikke fra ventildæksel. Troede først at den ikke blev smurt, men tager jeg skjoldet af og kontrollere er der olie på krumtapen.
Hvis jeg drypper olie på knastakslen kan jeg tydeligt hører forskel. Den tikker ikke så højt men det kan stadig høres.

Har prøvet at stille dem mellem en 0.05 og 0.09 uden det ændre lyden.

Udluftningslangen fra krumtaphuset, slupre lidt (som når man er ved tandlæge). Tager jeg den af luftfilteret kan jeg sagtens mærke at der kommer luft ind/ud.

Efter at have stillet ventiler første gang kom tikken efter en tur på først 14km og derefter halvejs hjemme igen dvs. efter ca 20 km.

Den trækker fint, og holder hastigheden hvis bakken ikke er for lang og stejl.
Men det bekymre mig, her ikke tidligere erfaringer med 4 takt scootere så om det er normalt ved jeg ikke
______________________
Når man ved alt er det svært at huske det hele...
Svar
#4
Tænkte på om der er nogen der har erfaringer med at kører med motoren uden ventildæksel på ?
Er det for meget olietryk på til at det kan lade sig gøre ?

Tænkte om det var en mulighed for at kontrollere at der kommer en tilpas mængde olie ud ved pinbolten.

Eller andre muligheder for at kontrollere at oliepumpen virker korrekt og kanalen ikke er tilstoppet.
______________________
Når man ved alt er det svært at huske det hele...
Svar
#5
Altså, først og fremmest, du må IKKE køre rundt uden ventildækslet på :nono:

Men har du husket og spænde kontramøtrikkerne ved justerskruen på ventilen efter du har justeret på dem ?
og der ska gerne være en tynd oliefilm på alle delene under dækslet, altså knast, kæde osv. Ellers ska du nok prøve og kontrollere om der er en tæthed i systemet Smil

Så blæs alle slanger der har med olietilførsel og gøre, og generelt, tjek om oliepumpen overhovedet dur, for ka' den ik' lave tryk nok, har den jo svært ved og sende det rundt i systemet. Evt. prøv med noget 15-40 og se om det ka' rende bedre rundt Smil

Held og lykke knægt 8)
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeps Kontra er spændt. Har nu tjekket ventilspillerummet adskillige gang og har ikke fundet grund til justering.

Min egen tanker er netop at oliepumpen ikke virker optimalt, men mangler dog en god testmetode til dette.

Jeg har allerede været slem :-) og kørt unden ventildæksel på.
Jeg forsøgte først med kickstarter hvilket der ikke kom olie af, derefter afmonterede jeg tændrørshætten og kørte kort med startermotoren. Dette sendte en god stråle olie ud, som ramte den allerede klarlagte klud foran topstykket. Så ja godt klar over, at motoren ikke skal køre mange sekunder uden korrekt smørring.

Men det viste at der var gang i oliepumpen, ihvertfald i det øjeblik. Har siden kørt 4 ture af 15 km og der har ikke været nogen tikken, kun en blid spinden. I mine øre en meget bedre lyd.

Min mistanke går så på at oliepumpen periodisk ikke virker, eller at der har siddet noget slam i olie kanalen som måske er blevet skyldet ud.

Er der mindre modstand når ventiltopdækslet ikke er på ?
Det er der vel egentligt så måske har det øget tryk igennem kanalen fjernet noget som stoppede.

Når i andre afmontere ventiltopdækslet, hvor meget spor af olie er der så ? Kun en tynd film eller et tykt lag olie ?
______________________
Når man ved alt er det svært at huske det hele...
Svar
#7
Det med at der måske har sat noget slam i en oliekanal, det ka' nemt være Smil

Hvis du har mod på det, så køb et af de renseprodukter du hælder i olien, også starter kværnen, lader den gå i en 10 minutters tid, tapper al olien af og fylder helt fresh olie på igen Smil

Det funker for det meste ret godt :o



Og der plejer kun og være en tynd oliefilm når ventildækslet er pillet af, med mindre olien er godt brugt, så er det jo lidt tykkere og fyldt med sod, så ka' der godt ligge et 3-4 my lag mere Griner HeHeHe
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar
#8
Så må jeg sgu lige have tommestokken frem :-)

Når jeg kigger er der ca et par dråber eller tre i bunden ellers kun et par my, lige nok til at dufte af rigtig mand.

Ved næste olieskift, eller hvis den begynder at tikke igen tror jeg lige at jeg kaster en gang renseprodukt igennem først.
______________________
Når man ved alt er det svært at huske det hele...
Svar
#9
Grin Det sgu humor Griner

Men ja, gør det Smil Når jeg gir bilerne på værkstedet det, så plejer det tit og resultere i meget bedre motorgang Smil Mmmmmmmmm lækkert Smil
Lille, bred og svær at skille ad :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg har fulgt dit råd Kim, og det ser sku ikke ud til at virke. Ventilerne er stillet på en stram 0.10, men den tikken går lige i ørene. Hvis det ikke er skadeligt vil jeg kunne leve med det, men har konstant en frygt for at jeg ødelægger den af det Smil

Har lige skiftet olie på den. Hældte for sjov lidt for meget på, og det gjorde ingen forskel på lyden.
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)

Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar
#11
Du har renset oliefilteret , ikke ???
Svar
#12
keldda Skrev:Du har renset oliefilteret , ikke ???

Jeg har ikke renset det, men har haft det ude, og det var fint og "rent" så at sige.. Ingen snusk osv.
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)

Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar


Forum spring: