Søg Garagen Hej Gæst! Register

El scooter import fra Kina?
#13
(06-07-2013, 20:45)scooterking Skrev: Jeg har lige taget et par billeder af den så kan i lige se den?

Hva´dævlen er det dog for en spøjs fætter?. Smil

Håber du vender tilbage med mere info, om hvordan den skal køres og om den kategoriseres som en cykel, eller en el-scooter.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(16-07-2013, 20:58)barden Skrev: Hva´dævlen er det dog for en spøjs fætter?. Smil

Håber du vender tilbage med mere info, om hvordan den skal køres og om den kategoriseres som en cykel, eller en el-scooter.

Det er en el cykel, ifølge en forhandler hernede. Jeg så nemlig en der lignede den ret meget, hos vedkommende.
Ivecar plus 2023.
Svar
#15
(16-07-2013, 22:16)Jps Skrev: Det er en el cykel, ifølge en forhandler hernede. Jeg så nemlig en der lignede den ret meget, hos vedkommende.

Okay. Dvs. den kan intet hvis man ikke træder i pedalerne så?. Grin

Svar
#16
Desværre er det ikke så nemt. Jeg tror ikke, at den kan gå som el-cykel. Og den kan ikke gå som knallert.

Problemet er, at den ikke lever op til reglerne for cykler. Blandt andet skal den have klokke. Hvis den har elektrisk tudehorn, skal du demontere den, og montere cykelklokke. Det er også vigtigt, at den har PAS - altså, at motoren KUN kan køre, når pedalerne drejes.

En gang var der noget med, at knallerter der kun kunne køre 25 km/t, nemmere kunne godkendes. Og det er muligt, at den vil kunne godkendes som en knallert 25. I hvertfald var det hvad jeg fik at vide af politiet kunne være muligt, for en el-cykel, der ikke havde PAS, og som havde horn.

Normalt kan den ikke godkendes som knallert - blandt andet er bremserne ofte helt utilstrækkelige. Så den kan ikke godkendes som 30 knallert. Din ser dog god ud - der er tromlebremsere, og ikke kun "cykelbremser". Så det er sandsynligt, at den kan gå som knallert 25.
Hvis den har PAS, ingen blinklys, ingen bremselys, ingen dyt-horn men ringeklokke osv. og i øvrigt opfylder kravene til cykler (og el-cykler), så kan den måske accepteres som el-cykel. Du skal i begge tilfælde have dansk stelnummer på.

Men jeg tror ikke, at den må køre i Danmark. Den blå avis, er fyldt af importører, der søger at prakke køberne noget ulovligt på. I nogle tilfælde, fortæller de folk, at den er nemt at få godkendt, eller at den ikke skal godkendes, da den er godkendt efter tyske regler. Men den får man altså ikke overbevist politiet om.

Jeg tror ikke, at du får politiet til at slå et stelnummer ind i den. De kan godt - hvis der er sket en fejl - slå et stelnummer ind. Med mindre at du selv har importeret den, så skal det gøres af importøren. Og så er det importøren som hænger på problemet. Så derfor, så vil de fleste importører, ikke slå et stelnummer i. De sælger den med stelnummer, og vedlægger den på en seddel, så der ikke er bevis. Bliver det problemer, så er stelnummeret til en anden cykel.

Du må sikkert godt bruge den på danske øer, hvor der jo ikke gælder de almindelige færdselsregler (eller politiet ikke kender loven).

Ved ikke hvor kritiske at politiet er. Nogle bygger jo også deres el-cykler selv. Jeg har hørt, at man kan svejse et stelnummer på, fra en gammel cykel. Men du skal jo lige tjekke, at den også opfylder reglerne til el-cykler. Dvs. at den også skal opfylde kravene for almn. cykel, med hensyn til klokke, og ikke horn. Ingen blinklys og den må ikke have bremselygte osv. Den slags udstyr, må ikke monteres på cykel - hverken som standard udstyr, eller ekstra udstyr. Derudover, skal den have et stelnummer, hvor nogen tager den fra mosters cykel.

Den rigtige måde, er at få politiet til at hukke et stelnummer ind.

Cyklen har et udseende, så den sandsynligvis vækker interesse hos politiet. Ser de dig, er jeg sikker på, at de skal hen og se hvad det er for en fætter du kører på - og, det bliver måske ikke billigt. Jeg har ingen idé om, hvad det koster i bøde, at køre på et køretøj, som ikke må bruges på offentlig vej. Og/eller en cykel/knallert, der ikke lever op til forskrifterne.
Svar
#17
(16-07-2013, 22:44)Super 8 Skrev: Du må sikkert godt bruge den på danske øer, hvor der jo ikke gælder de almindelige færdselsregler (eller politiet ikke kender loven).

Hvad mener du med det? Nuvel, det er så som så med kontroller på nogle af småøerne, men det sker. Og på offentligt område, gælder færdselsloven - både på fastlandet, samt store og små øer. I danske farvande, er der også love, der skal følges Fræk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(16-07-2013, 22:24)barden Skrev: Okay. Dvs. den kan intet hvis man ikke træder i pedalerne så?. Grin

Jow, den kan køre op til 25 km/t på batteriet Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
#19
(17-07-2013, 07:54)Jps Skrev: Jow, den kan køre op til 25 km/t på batteriet Smil

Okay. Grin

Men 25km/t. Gad vide hvad den viser på GPS?. Griner

Svar
#20
(17-07-2013, 08:40)barden Skrev: Okay. Grin

Men 25km/t. Gad vide hvad den viser på GPS?. Griner

15-20 km/t Grøn grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
#21
(17-07-2013, 07:54)Jps Skrev: Jow, den kan køre op til 25 km/t på batteriet Smil

Så er det ikke en el-cykel. På en sådan, må motoren kun hjælpe til når man selv træder, og ikke drive køretøjet kun ved hjælp af motoren.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(17-07-2013, 09:47)Teddy Skrev: Så er det ikke en el-cykel. På en sådan, må motoren kun hjælpe til når man selv træder, og ikke drive køretøjet kun ved hjælp af motoren.

Så det mig der har misforstået noget ang. det Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#23
En el-cykel, skal på alle måder følge reglerne for normale cykler. De må ikke have ekstra udstyr, som cykler ikke må have - f.eks. må de ikke have blinklys, tudehorn, el-horn, bremselys osv. De skal også være forsynet med ringeklokke, samme regler som reflekser for cykler osv. I forhold til reglerne for cykler, må de have gashåndtag/knapper, for at regulere motoreffekt/hastighed, og skal have nøgle, og motoren må være max 250W.

Den skal slå helt fra, ved en hastighed over 25 km/t. Og motoren må kun hjælpe til, når pedalen drejes rundt, men det er i orden, at den er i frigear, eller at der ikke er en kædeforbindelse/pedalhjælp, så hjulet kun trækkes af el-motoren, såfremt den kun er aktiv, når pedalen roterer. Jeg har dog læst at nogen vist er gået igennem nåleøjet uden at slå effekten fra, på de mindste trin/effekter, såfremt at de på ingen måde, kan bringes til at køre 25 km/t eller derover, uden pedalhjælpen.

Loven er, at motoren skal slå fra ved 25 km/t. De skal have dansk serienummer, og det skal slås ind af importøren. Hvis du selv importerer, eller selv bygger din cykel/el-cykel, kan politiet slå serienummer ind mod betaling. Du kan derfor måske selv modificere el-cyklen, til at opfylde loven, og få politiet til at slå et stelnummer ind, såfremt den opfylder loven til punkt og prikke.
Svar


Forum spring: