Søg Garagen Hej Gæst! Register

Pæreskift - Super8
#1
Glad og fro, har jeg fået hentet mine nye MotoVision HS1 35/35 pærer fra posthuset, og gik til middag igang med, at skifte pærer. Godmorgen, min bare Ond . Aldrig i mit liv, har jeg set magen til bøvl, bare for at skifte pærer på en knallert. Iflg. manualen, skal der fjernes 13 skruer/bolte, så forskjoldet kan komme af - ja, hele forskjoldet og lygteskjoldet skal af. Men næh, nej! Fodpanelerne skal skam også af. Det kunne de godt lige have fortalt. Det kostede en knækket tab. Da jeg var nået til skrue/bolt nummer 28 Fortvivlethock: , holdt jeg op med at tælle. Jeg har nu fået den samlet igen, og jeg har kun tre skruer i overskud :? . Så hvis der er nogle derude, med en super8 125, der kan skifte pærer på under en time, vil jeg gerne høre fra dem. Så skal de nemlig være mere end velkomne til, at skifte pærer på min, næste gang, det skal foregå :wink: . På min Agility, tager det højst et par minutter.

MotoVision pærerne fra Philips, er iøvrigt ret specielle. Kigger man på lygterne forfra, er parabolerne helt orange, indtil man kigger direkte i lyskeglen, som er skærende hvid, og efter sigende, lyser 10-20m længere, og 40% skarpere, end de normale HS1 35/35 halogener Fortvivlethock: . Pærerne er specielt udviklet til mc'er (HS1), og den orange reflektion, skulle gøre det lettere for billister, at skelne biler fra mc'er, og gøre mc'ere tydligere i dagslys, samtidigt med, at der kommer mere power ud af pærerne, end på de almindelige 35/35 halogener. Jeg må nok tage mig en "kaffetur", når det bliver mørkt, så jeg kan få syn for sagn 8) .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
kragen Skrev:Glad og fro, har jeg fået hentet mine nye MotoVision HS1 35/35 pærer fra posthuset, og gik til middag igang med, at skifte pærer. Godmorgen, min bare Ond . Aldrig i mit liv, har jeg set magen til bøvl, bare for at skifte pærer på en knallert. Iflg. manualen, skal der fjernes 13 skruer/bolte, så forskjoldet kan komme af - ja, hele forskjoldet og lygteskjoldet skal af. Men næh, nej! Fodpanelerne skal skam også af. Det kunne de godt lige have fortalt. Det kostede en knækket tab. Da jeg var nået til skrue/bolt nummer 28 Fortvivlethock: , holdt jeg op med at tælle. Jeg har nu fået den samlet igen, og jeg har kun tre skruer i overskud :? . Så hvis der er nogle derude, med en super8 125, der kan skifte pærer på under en time, vil jeg gerne høre fra dem. Så skal de nemlig være mere end velkomne til, at skifte pærer på min, næste gang, det skal foregå :wink: . På min Agility, tager det højst et par minutter.

MotoVision pærerne fra Philips, er iøvrigt ret specielle. Kigger man på lygterne forfra, er parabolerne helt orange, indtil man kigger direkte i lyskeglen, som er skærende hvid, og efter sigende, lyser 10-20m længere, og 40% skarpere, end de normale HS1 35/35 halogener Fortvivlethock: . Pærerne er specielt udviklet til mc'er (HS1), og den orange reflektion, skulle gøre det lettere for billister, at skelne biler fra mc'er, og gøre mc'ere tydligere i dagslys, samtidigt med, at der kommer mere power ud af pærerne, end på de almindelige 35/35 halogener. Jeg må nok tage mig en "kaffetur", når det bliver mørkt, så jeg kan få syn for sagn 8) .


Godt er som regl KUN er 2 skruer til en dynamo lygte på cykler Smil
Svar
#3
Da mine pærer ikke vil lyse, var det begge samtidigt - dette skyldes elektronikken til styringen.

Det er et tilbagevendende problem for Super 8, og skyldes sandsynligvis en designfejl. Det er ikke kun min Kymco Super 8, der har denne fejl.

En simpel løsning, er at kortslutte lyskontrolboksen, og fjerne den. Dette kan ske, ved at man sætter de to ledninger til lys direkte sammen, så lyskontrolboksen springes over. Jeg har gjort det, med et par spadestik der passede i bredden, og som blev loddet sammen, og sat ind i stikket. På den måde, kunne jeg fjerne spadestik lusen, og sende den til service med den originale kontrol boks.

Ofte, sker det først, efter nogle minutter.

Har man en Super 8, under garanti, vil man sandsynligvis kunne kræve fejlen udbedret af Kymco (forhandlerne kan ikke, da det er en designfejl), eller man kræve pengene retur.

Kører man i tusmørke, er det en meget farlig fejl - da begge lamper går ud samtidigt. Der kan skiftes til positionslys, men hverken nær eller fjernlys fungerer. Og positionslyset, kan ikke oplyse vejen. Det er ikke spor rart, at køre i tusmørke, og lyset pludseligt går ud - med nul sigtbarhed til følge. Og ofte, starter lyset ikke bare med at fungere igen, så der anbefales klart et falck abonnoment, hvis man skal hjem. I nogle tilfælde, begynder det at virke, men går så ud igen.

Jeg tror dog mest på, at fejlen er en designfejl og at udskiftning af komponenter ikke hjæper i det lange løb, da der tilsyneladende er andre Kymco Super 8 ejere, der har haft præcist samme fejl på lyset efter at have haft scooteren et stykke tid. Måske er det en lyt i CDI'en, der er designet til at langsomt miste sin væske.

Man kan selv rette fejlen, ved at kortslutte lyskontrol boksen. Herefter virker både kort og lang lys, men lyset blænder ikke ned, når motoren kører i tomgang. Der er et stik, med 4 huller, hvor at de to er fra kontakterne i instrumentbrættet, og de 2 andre, er til lyset. Vil man sætte lyskontrol boksen ud af drift, så er det den blå/sorte ledning, der skal forbindes til den blå ledning, og den hvid/sorte ledning, der skal forbindes til den hvide ledning. Ledningerne med sort streg, er dem der går til forlygterne, og dem uden kommer fra instrumentpanelets nær/fjernlyskontakt. Samtidigt, kan være nødvendigt at udskifte sikringerne, da strømmen ikke mere tages fra den særlige lys-sikring, men fra indstrument panel sikringen. For 125ccm udgaven er Super 8, er dog kraftigere sikringer, end i original udgaven. Så jeg tror ikke, at de er nødvendige at skifte. Jeg bruger en 15A og en 10A sikring. Det er samme som 125ccm udgaven, har som standard. Sikringen på 7A til lys, bruges ikke efter modifikationen. Begynder man at klippe i ledningerne, går garantien dog nok, så det bedste er f.eks. et par spadestik der passer i bredden til stikket, og som sættes i. Lyskontrolboksen, skal så naturligvis sættes retur, når den skal til garantieftersyn, da der ellers ikke er fejl. Det kan være svært at umiddelbart se fejlen, da lyset ofte fungerer, og scooteren skal køre i flere minutter, før det slukker. I nogle tilfælde, går det flere timer - i andre, sker det efter kun 5 minutter.

Lyskontrolboksen, sidder umiddelbart under frontskjoldet, og er nem at komme til. Der skal kun løsnes 3 skruer, for at løsne frontskjoldet, og herefter kan den "trækkes" ud. CDI boksen, er også nem at komme til - hvis fejlen er på den - den er i batteriboksen.

Hvis det kun er den ene pære der går ud, så er det naturligvis fordi den anden er enten sprunget, eller sidder løs i holderen.


Er der stadigt garanti på, er måske en fordel at gå til forhandleren, eller Kymco, for at få løst problemet. Det bør klart høre under garantien, da det er et kendt problem, for den pågældende model. Det er altså ikke kun en enkelt - men formentligt alle Super 8 scootere, der er født med fejlen, hvis de er produceret før en bestemt dato. Måske, er alle nye også.
Svar
#4
For at komme til batteriet på Vivacity, skal man have hele fodpladen af. Der er ingen batteri-lem. Det kræver at man fjerner sædekassen. Derudover skal et par småting mere hvist pilles af. Jeg tør slet ikke begynde at tælle skruer.

Det er ikke altid nemt, at servicere en scooter Ond
Svar
#5
@Super 8
De originale pærer fejler ikke noget, og jeg har indtil videre, ikke haft vrøvl med lyset. Jeg vil bare gerne have lidt mere lys, så i stedet for, at sætte 2x 40/45W i, kunne jeg lige så godt prøve de nye pærer fra Philips.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Måske er fejlen rettet. Men noget tyder på, at der har været fejl i de ældre lyskontrol bokse eller CDI. Fejlen plejer ikke at opstå, indenfor det første år.

Så vidt jeg kan se har David (mentos.wep.dk) haft samme problem med lyset der pludseligt er gået ud. Han har også (eller har haft) en Kymco Super 8 125cc. De fleste dele, har han vist skildt ad...

Citat:Jeg har målt at lys kontrol boksen får + 1,6-2,0 volt jævnstrøm på ledningen fra CDI boksen.

Jeg har nogle problemer på min Kymco Super 8 som bare slukker og tænder for forlyset (både kort og langtlys virker ikke).
Det lader til at være fordi lys kontrol boksen ikke får de 1,6-2,0 volt fra CDI boksen og derfor tændes lyset ikke.
Strømmen til positionslyset går ikke igennem lys kontrol boksen så positionslyset påvirkes ikke.

Kunne det tænkes at de 1,6-2,0 volt stammer fra pickup spolen som vist nok også generer det samme antal volt selvom den jo laver vekselstrøm.
På Kymco Super 8 skulle pickup spolen generer 2,1 volt. (det står både at der skal være minimum og maksimum men jeg vil tro at det er maksimum 2,1 volt).
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/elektrisk.htm

Vi er dermed mindst to, der har problemet.

Bemærk, at sikringen til lyset er på max. 7A eller 3.5A/42W per lygte. Så sikringen er lidt underdimmensioneret for 45W, og vil måske langsomt brænde over. Originalpærerne, er på kun 35W, så det er godt at holde sig til det.
Svar
#7
Teddy Skrev:For at komme til batteriet på Vivacity, skal man have hele fodpladen af. Der er ingen batteri-lem. Det kræver at man fjerner sædekassen. Derudover skal et par småting mere hvist pilles af. Jeg tør slet ikke begynde at tælle skruer.

Det er ikke altid nemt, at servicere en scooter Ond


Jeg skal pille 4 skruger af for at komme ind til batteriet.
Batteriet sidder så fast med en skruge så hvis man ønsker at få det skiftet så er det 5 skruger i alt.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#8
Poulsen48 Skrev:Jeg skal pille 4 skruger af for at komme ind til batteriet.
Batteriet sidder så fast med en skruge så hvis man ønsker at få det skiftet så er det 5 skruger i alt.


Mener det er 4 skruer som skal fjernet på Hotten, men kan være det kun er 2 Smil
Svar
#9
Jeg skal skrue 11 skruer ud, for at komme til forlygten på Big. Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
50cc4ever Skrev:Jeg skal skrue 11 skruer ud, for at komme til forlygten på Big. Grin.

Det jo os helt vild, men vendt om så kommer der ikke bare lige fugt ind i systemet :-)

Efter mit besøg hos dig, røg lyset foran på :-( og værkstedet fjernede 5 skruer ca.
Svar
#11
Jeg aner slet ikke hvor mange skruer der ska ud på min ved pæreskift og for slet ikke at tale om alle mine 'tommelfingre', så jeg sender min til smeden, ham der ved alt hvad der er værd at vide om den slags :bow: ..

Jan Grin .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#12
Fejlen på lyset på Super 8, opstår efter ca. 20 måneder. Det gjorde den i både mit, og "scootergrisens" tilfælde. Det er udgangen fra CDI'en, som intet sender ud, og derved slukkes lyset som det ses af videoen her: på http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/elektrisk.htm. Symptonerne på min, var de samme, og vi havde begge fejlen efter ca. 20 måneder.

Løsningen er bare en ny CDI, hvert andet år. Så er det løst.
Svar


Forum spring: