Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kvalitetsforskel på halogenpærer
#1
Ekstra Bladet har kigget lidt på kvalitetsforskelle indenfor halogen pærer og da stadig flere knallerter kommer med halogen som standard kunne deres - lidt overraskende konklusion - være interessant for os...

Citat:TEST: Moderne pærer giver bedre lys

Lygtetest. En test af tre pærer viser, at der er stor forskel på ydelse og kvalitet. Meget stor endda
11:31 - 07. feb. 2010 | Morten Dam


[Image: 3157.jpg]

Jo mere lys der er i bilens lygter, desto mere sikkert kan man orientere sig ved mørkekørsel og derved undgå ubehagelige overraskelser for ikke at nævne det, som er værre. De viser vores test af tre pærer i tre forskellige prisklasser.

Vinterhalvåret er højsæson for ’enøjede’ biler. I mange tilfælde skyldes det pærer, som ikke kan tåle den forøgede spænding, som mange moderne biler kører med på ledningsnettet, så der er i alle tilfælde forskel på kvaliteten og holdbarheden af de pærer, som udbydes på markedet. H4-pærer skal desuden være godkendte og E-mærkede, et krav som nogle halogenpærer ikke kan leve op til, hvilket til gengæld kan være forklaringen på, hvorfor de er billige.

Femdobbelt pris
Priserne på standard H4 halogenpærer til biler svinger fra 30-40 kr. og op til 250-260 kr. Og udsvingene kan være endnu større for andre halogenpærer, f.eks. af typen H7. Spørgsmålet er så, hvad man får for pengene ved at vælge den billigste frem for den dyreste – eller omvendt. Vi har set nærmere på et par af de dyrere alternativer til et par standard H4 halogenpærer til omkring 60 kr. I begge tilfælde er der tale om nogle af de nyeste E-godendte H4-pærer af typen 12V 60/55W. Dels EcoVision til 189 kr. og dels X-Treme Power til 258 kr., begge fra Philips. Der findes også andre pæretyper med større lysudbytte, men i denne sammenhæng er ærindet blot at belyse forskellen på god, bedre og bedst i forhold til pris og effekt.

Længere og mere hvidt
Med standard Wurth H4 12V 60/55W halogenpærer i forlygterne blev testbilen en sen aftentime parkeret på et vejstykke, og pærerne efter tur ombyttet med de alternative pærer uden at flytte bilen eller ændre andre omstændigheder for at sikre et ensartet udgangspunkt for vurderingen af de enkelte pæretypers effekt. EcoVision H4 giver ifølge producenten 10 pct. mere lys på vejen end en standardpære og en besparelse på op til 14 liter brændstof i pærens levetid svarende til 200 kilometer og en reduktion af CO2-udslippet på op til 36 kilo. Sammenlignet med standardpæren gav EcoVision et længere, bredere og mere hvidt lysfelt. X-Treme Power H4 er konstrueret med en forkromet sokkel, paladiumovertrukket kappe, ny type kvartsglas-kolbe, forbedret geometrisk glødetrådsdesign, optimeret gasblanding og ditto tryk. Resultatet er 80 pct. mere lys end en standardpære. Sammenlignet med EcoVision blev lyset med X-Treme Power-pærerne endnu en smule mere hvidt på vejen og tillige en anelse bredere og længere.

Dobbelt levetid
EcoVision-pæren forekommer dog umiddelbart at være det mest interessante alternativ til standardpæren, når man også ser på lysudbytte og anskaffelsespris. Dertil kommer, at en pæretype som EcoVision har dobbelt så lang levetid, som en normal pære. Det vil sige 50.000 kilometer. Det bidrager til at retfærdiggøre merprisen i forhold til standardpæren.




Wurth H4 12V 60/55W, standardpære
Pris: ca. 60 kr

Med Wurth-pærer er testbilens lysudbytte ret gennemsnitligt. Ikke ringe, men heller ikke optimalt. Belysningen af gitterværket i vejens højre side er i sammenligning med de dyrere pærer både kortere og smallere.


Philips EcoVision H4 12V 60/55W
Pris: 189 kr

Med EcoVision kommer der lidt mere knald på lyset, der bliver mere hvidt og klart med større rækkevidde og spredning. Pæren EcoVision-pæren er dyrere, men kan mindske brændstofforbrug og CO2-udslip.


Philips X-Treme Power 12V 60/55W
Pris: 258 kr

Pæren adskiller sig ved at være en hel del dyrere, men til gengæld afgiver den et kraftigere og mere hvidt lys med større rækkevidde og spredning, som i snevejr resulterer i lidt egen blænding.



Jeg har altid haft en tendens til at købe efter devicen "det de nu har på den tank der ligger nærmest når der ryger en pære" både for bil, MC og knallert, men det lader til at forskellen på skidt og kanel er noget større end jeg regnede med. Nu kan man jo ikke just beskylde Ekstra Bladets test for at være "omfattende" idet en testpopulation på tre forskellige typer næppe udgør 10% af det samlede udvalg på markedet, men jeg synes nu alligevel at det giver stof til eftertanke. Måske bør man være lidt mere omhyggelig med at købe de rigtige pærer fremover...

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det ville være dejligt, hvis begge Bigs kunne tåle en 60/55 watt halogenpærer, men det kan de jo så nok ikke, på grund af at parabolen er af plastik Ked af det. Jeg har jo som bekendt en 35/35 watts blå (lyser dog hvidt) halogenpære i (fra SGNC.dk) , og den har da endnu ikke smeltet parabolen, efter omkring 6 års brug på den gamle Big og 1 års brug på den nye. Men på den gamle, har jeg konstateret en hvis mathed i "spejlet" Ked af det.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
Scooterfolket må nok slå sig til tåls med et mere begrænset udvalg. Af en for mig lidt vattet logik, har man nemlig besluttet, at indføre en særlig pære og fatning til tohjulere, og samtidigt bestemt, at tohjulere skal "nøjes" med 35W på både det lange- og det korte lys mod 55/60W på firhjulere. Man har derfor indført PX43t-fatningen til tohjulerne, der bare er en P43t-fatning (H4), hvor man har ændret lidt, så midterbenet på HS1-pæren, der har et "midterben", der er ca 1mm større, passer. Forskellen er dog ikke større, end at H4-pæren passer.

Holder man sig til HS1-pærer, er der ikke mange variationsvalgmuligheder, men så sandelig kvalitetsforskelle. Jeg har prøvet billige no-name, af ubestemmelig herkomst, og de hverken lyste eller holdt så længe, som pærer fra nogle af de mere kendte producenter. Men også nogle af de kendte, laver pærer med et navn, der er ukendt for de fleste, eller som OEM-pærer. I Danmark er vi vant til Osram, Philips, Bosch, mens et navn som det tyske Narva, er næsten ukendt, til trods for, at de producerer kvalitetspærer til mange bilproducenter.

Indtil videre, har jeg kun kunnet finde 35/35, 40/45, 35/35 Heavy Duty, og 35/35 MotoVision HS1 pærer til PX43T-fatningen. En "overgang" til de kraftigere H4-pærer på 60/55 , 75/70 eller 100/90 vil ikke altid være mulig for flere knallerter, da generatoren normalt ikke yder mere, end 100-130W.

Jeg nyder selv godt af Narvas 40/45W's ekstra lys, men har lige idag bestilt et par Philips 35/35W HS1 MotoVision til Super8'eren, så må vi se, om de giver det lovede ekstra hvide og kraftigere lys. Den ekstra orange corona, de frembringer i lygtehuset, så modkørende bedre kan se en i dagslys, er bare et ekstra plus.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Nej, 60 watt pærer er nok ikke en mulighed i de fleste scootere. Men årsagen til at artiklen faldt mig i øjnene var nu også mere det faktum, at der tilsyneladende er en ret dramatisk forskel på de forskellige typer og fabrikater - og mon ikke det også gælder for 35 watt typer? Selv givet det mindre udvalg.

Når folk køber en eller anden no-name scooter i 4000 kroners klassen fra en internetbutik med lager i et obskurt parcelhuskvater og den nærmest går totalt i opløsning efter en enkelt sæson er der ingen (bortset fra måske køberen) der undrer sig. Derfor burde jeg jo heller ikke være blevet overrasket over, at princippet "man får hvad man betaler for" også gælder for pærer. Det er lige før jeg glæder mig til der springer en pære i Neos'en så jeg får en undskyldning for at prøve nogle forskellige...

Smil
Svar


Forum spring: