Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dobbeltkonfekt ?
#1
Jeg har haft stigende problemer med at få maskinen startet i udendørs kold tilstand på det seneste.
Senest i aftes, hvor der egentlig ikke burde have været de problemer.

1-2 frostgrader, javel, men maskinen havde stået i en næsten lukket carport, hvor den plejer ar starte med det samme under tilsvarende omstændigheder.
Er motoren først i gang, er der ingen problemer!

Det er længe siden, jeg har kikket til ventilerne, så det vil jeg gå i gang med om lidt.
Men ved et tilfælde fik jeg kikket på et par af de brugte tændrør, den gamle tændrørshætte og pakningen til den nye.

Alle tændrør og -hætter er udstyret med en ca. 5 kOhm modstand! Fortvivlethock:
Altså i alt 10 kOhm i 'signalvejen'.

Er det normalt?

Min nuværende hætte er af denne type: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3474...1387908969

Mit nuværende tændrør af denne: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3474...1686046600

Der er ikke det store udvalg i mostandsløse tændrør, ser det ud til, og den originale hætte er altså udstyret med en.
Manualens anbefalede tændrør (Champion P-RZ9HC) tyder også på at være modstandsudstyret, hvis R ellers også her står for 'resistor'.

Men hvad siger eksperterne?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
walker1 Skrev:Jeg har haft stigende problemer med at få maskinen startet i udendørs kold tilstand på det seneste.
Senest i aftes, hvor der egentlig ikke burde have været de problemer.

1-2 frostgrader, javel, men maskinen havde stået i en næsten lukket carport, hvor den plejer ar starte med det samme under tilsvarende omstændigheder.
Er motoren først i gang, er der ingen problemer!

Det er længe siden, jeg har kikket til ventilerne, så det vil jeg gå i gang med om lidt.
Men ved et tilfælde fik jeg kikket på et par af de brugte tændrør, den gamle tændrørshætte og pakningen til den nye.

Alle tændrør og -hætter er udstyret med en ca. 5 kOhm modstand! Fortvivlethock:
Altså i alt 10 kOhm i 'signalvejen'.

Er det normalt?

Min nuværende hætte er af denne type: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3474...1387908969

Mit nuværende tændrør af denne: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3474...1686046600

Der er ikke det store udvalg i mostandsløse tændrør, ser det ud til, og den originale hætte er altså udstyret med en.
Manualens anbefalede tændrør (Champion P-RZ9HC) tyder også på at være modstandsudstyret, hvis R ellers også her står for 'resistor'.

Men hvad siger eksperterne?
Det er normalt enten eller, og ikke både og :wink:

Både hætter og tændrør fås med og uden modstand, og har man det i den ene, skal man ikke have det i den anden. Om den øgede modstand har nogen betydning, aner jeg ikke, det må du sætte din din "elektronørdehjerne" til, at regne ud Grin
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Jeg har nu været inde og se efter.
Mit faktiske tændrør er et C7HSA, dvs. uden modstand :oops:

Men alle tidligere har været med. Også dem profier har sat i.
Om det siger noget om ligegyldigheden af typen eller om profierne, må foreløbig stå hen.

Noget andet er, at tændrøret så ud til at kunne bruge en rengøring.
Jeg syntes der var ansats til koksdannelser. At røre lidt rundt med en nål nede mellem gevindstykke og midterisolator frembragte noget sort smulder, da jeg efterfølgende vendte røret om.

Og mht. ventiler, stod den øverste, som jeg selv havde efterladt den. (for 3.500km siden :oops: ) Den nederste skulle lige have et lille nøk udefter. 0,05 bladet kunne dog stadig svømme rundt i det gab. Monstro den havde sat sig til en 0,08? Blink med øjet
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
walker1 Skrev:Jeg har nu været inde og se efter.
Mit faktiske tændrør er et C7HSA, dvs. uden modstand :oops:

Men alle tidligere har været med. Også dem profier har sat i.
Om det siger noget om ligegyldigheden af typen eller om profierne, må foreløbig stå hen.

Noget andet er, at tændrøret så ud til at kunne bruge en rengøring.
Jeg syntes der var ansats til koksdannelser. At røre lidt rundt med en nål nede mellem gevindstykke og midterisolator frembragte noget sort smulder, da jeg efterfølgende vendte røret om.

Og mht. ventiler, stod den øverste, som jeg selv havde efterladt den. (for 3.500km siden :oops: ) Den nederste skulle lige have et lille nøk udefter. 0,05 bladet kunne dog stadig svømme rundt i det gab. Monstro den havde sat sig til en 0,08? Blink med øjet
Selvom profferne ikke er elektroingeniører, er det en basal "udenadslære", de burde følge. Men som sagt, ved jeg ikke, hvilken betydning den dobbelte modstand har på maskineriet. Der er ingen mærkbar forskel på, om man kører med 5kOhm, eller 0kOhm, hvilket iøvrigt ikke er lovligt :oops: . Hvis tændrøret ikke er for gammelt, renser jeg det også med en fil og en kobberbørste, ellers skifter jeg det. Normalt gjorde jeg det ved hver 3.000 km, sammen med resten af servicesvineriet, men med Iridiumrøret hopper jeg en gang over. Så det blæiver ved hver 6.000km. De kan sikkert holde længere, men jeg gider ikke bøvlet.

Det er ret normalt, at det kun er den ene ventil, der ikke er helt "stabil", og tjekker man jævnligt, vil man kunne konstatere, at den så er ret stabil "ustabil", forstået på den måde, at den holder sig det samme antal kilometer. Mystisk, men oftest sandt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Så vidt jeg ved er modstanden kun af betydning for "radio-støj" - det vil sige den effekt din maskine har på radio og TV modtagelsen i de områder hvor du kører. Hvis du reducerer modstanden vil folks radioer "prutte" ved visse frekvenser når du kører forbi. Derfor overholder maskinen kun sin miljø-godkendelse med den rette formodstand i hætten eller røret.

Den eneste undtagelse jeg er bekendt med, er Peugeot Elystar Injection som var kendt for at brænde ECU'en af hvis man tørnede motoren uden tændrørshætte. Men den hører vist til ekstremerne...

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Runnerdude Skrev:(...)Den eneste undtagelse jeg er bekendt med, er Peugeot Elystar Injection som var kendt for at brænde ECU'en af hvis man tørnede motoren uden tændrørshætte. Men den hører vist til ekstremerne...

8)
Den hører ikke til ekstremerne, den hører til de maskiner, jeg hårdnakket prøver, at fortrænge eksistensen og ejerskabet af Ked af det
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Hvad er der nu galt med Elystar.. Har aldrig kørt på en, men jeg er blevet lidt forelsket i den alligevel Smil
Svar
#8
Teddy Skrev:Hvad er der nu galt med Elystar.. Har aldrig kørt på en, men jeg er blevet lidt forelsket i den alligevel Smil
Dejlig maskine for de mageligt anlagte - BARE det ikke er indsprøjtningsmodellen. Så vidt jeg ved, importeres den nu kun med karburator. Min tilbragte længere tid på værkstedet (Peugeots), end den gjorde på vejen. Til sidst opgav de, at få elektronikken til at virke, og jeg fik en anden Peugeot med karburator. Men de få dage, den virkede, var det en drøm af en maskine, der er svært, at vænne sig fra.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Ja, Elystar med karburator er en drøm af en scooter for folk som godt kan li' at cruise og er stadig - selv om modellen efterhånden har nogle år på bagen - kongen i 50cc land når vi taler komfort. Selv set i forhold til langt nyere scootere er designet et af de mest vellykkede på markedet, synes jeg...

[Image: 2512.jpg]


Det eneste sted hvor modellen efterhånden viser sin alder er cockpittet som ser lidt 90'er agtigt ud, men den slags detaljer vil ikke være at betydning for den typiske Elystar kører...

[Image: 3158.jpg]

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Har prøvekørt en Elystar for nogle år siden. Fed "øse", men findes jo desværre kun i en 45'r udgave Ond
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
50cc4ever Skrev:Har prøvekørt en Elystar for nogle år siden. Fed "øse", men findes jo desværre kun i en 45'r udgave Ond
Jeg forstår altså heller ikke hvad du vil med en 30'er. I kan da ikke have ret mange cykelstier dernede sydpå i plutten, og hvis du alligevel skal køre i kanten af vejen kan du da lige så godt tage så mange hestekræfter som du kan få...
:wink:
Svar
#12
Runnerdude Skrev:Jeg forstår altså heller ikke hvad du vil med en 30'er. I kan da ikke have ret mange cykelstier dernede sydpå i plutten, og hvis du alligevel skal køre i kanten af vejen kan du da lige så godt tage så mange hestekræfter som du kan få...
:wink:

Mangel på kørekort...
Svar


Forum spring: