Søg Garagen Hej Gæst! Register

Over broen
#1
Må man køre over broen til Sverige på Scooter ?
Man må ikke på cykel ved jeg.. eller kan ikke..

Både 30 og 45 ?
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
kinamanden Skrev:Må man køre over broen til Sverige på Scooter ?
Man må ikke på cykel ved jeg.. eller kan ikke..

Både 30 og 45 ?
Knallerter må ikke køre over Øresundsbroen, hverken 30'ere eller 45'ere Ked af det . Så det hedder Helsingør-Helsingborg med færgen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Øresundsbroen, og for den sags skyld også Storebæltsbroen, er motorvej. Knallerter må ikke køre på motorvej. Uanset typen.

Så svaret er som allerede nævnt, et stort rungende NEJ! Ked af det
Svar
#4
Lidt mærkeligt , der er jo nummerplader på...
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
#5
kinamanden Skrev:Lidt mærkeligt , der er jo nummerplader på...
Intet mærkeligt i det. En knallert er ikke et motorkøretøj, og nummerpladen er ikke en indregistreringsnummerplade, men blot en plade med et registreringsnummer, der gør det lettere for politiet, at finde ejeren til køretøjet, hvis de f.eks. ikke når, at stoppe ham :wink: . En 45'er kunne rent hastighedsmæssigt godt køre på en motorvej, da reglen om, at motorkøretøjer, der er godkendt til at køre mindst 40 km/t, for at færdes på motovej, jo er opfyldt. Dette gav da også anledning til tvivl, da 45'eren blev indført, men med vanlig logik, konkluderede man, at en 45'er var klassificeret, som et motordrevent køretøj, og ikke faldt ind under rubrikken motorkøretøjer, og den var derfor forment adgang til motor- og motortrafikveje medfør allerede gældende regler.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Med andre ord er vi knallertkørere den eneste trafikgruppe som ikke kan bruge broerne. Biler, toge, cykler og fodgængere kan alle komme over, men os er der ingen som bekymrer sig om.
Græder


Heldigvis er både Sverige og Jylland så lange at der stadig er rentable færgeruter begge steder, men byggede man for eksempel en bro fra Helsingør - hvilket nogle har talt om - ville vi som knallertkørerevære nødt til at tage via Bornholm for at komme over Øresund...
Svar
#7
Noget underligt i vores tider med såkaldt global opvarmning.
Her brude det være nemmere at tage en scooter eller en cykel / ELCykel
at krydse broerne , da de jo ikke bruger så meget bencin/energi..
Så det må da være noget hykleri at lave en bro og så ikke lave plads
til de som spare på CO2 ....
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
#8
Jeg mener faktisk at Dansk Cyklist Forbund i sin tid lobbyede kraftigt for at få cykelsti på begge broer og at det på et tidspunkt var under reel overvejelse på trods af en ret mærkbar mer-pris på grund af pres fra den yderste venstrefløj. Kompromisset blev så at DSB garanterede, at det altid ville være muligt at tage cykler med over i togene - men knallerter var naturligvis ikke med i aftalen for vi har jo ingen venner på Christiansborg.

Du kan formentligt nemt smugle en el-cykel med i toget, men med tiden kan der godt risikere at komme begrænsninger på grund af batteriernes brændbarhed. I øjeblikker lever el-cyklisterne højt på DSB's uvidenhed...

8)
Svar
#9
Det var værre, end som så. Bla. SF og De Radikale insisterede på, at broerne skulle være rene jernbanebroer, og færgerne skulle bevares til den mest nødvendige lastvognstrafik. Personbiler skulle så, hvis folk nu ville have dem med, og ikke kunne bruge "kollektive transportmidler", transporteres på jernbanevogne, som under Kanalen. Men det forpurrede "oberst" Knud Østergaard med det velkendte argument, at frisk mælk fra Jylland ville kunne komme hurtigere frem i bil over broen Griner . Et andet lige så "fuldgyldigt" argument var, at man med en bilbro kunne flytte alle regimenter til Jylland, da soldaterne jo så kunne komme hurtigt til Sjælland, hvis det blev nødvendigt Fortvivlethock: . Det sidste, er blevet en realitet, så der groft sagt kun er Livgarden og Artilleriet tilbage på Sjælland. Det betød også, at Ingeniørregimentet røg til Skive, og dermed også "Rullemarierne", så der ikke var en "Rullemarie" til bomberydning på Sjælland. Det er dog blevet løst ved, at et hold fra Skive inkl. en "Rullemarie", konstant er "udlånt" til tjeneste på Sjælland. De to partier fik så en lille overtalelsespræmie i form af et brud på en gammel tradition, nemlig at man ikke opkrævede bro- eller vejpenge, da man allertede opkrævede en sådan afgift i form af vægtafgiften på motorkøretøjer. Konkret skete det ved, at man afskaffede vægtafgiften, ved at give den et andet navn. Keine Hexerei, nur Behändigkeit Ond . Det har så også åbnet mulighed for Ritt Bjerregaards kæphest, i miljøet navn selvføs´ - roadpricing. Materien lugter, men det gør penge som bekendt ikke, som gamle Vespasian sagde.

Et sidespring, men relevant for beslutningen/studehandlen.

For at give cyklister og knallerister Fortvivlethock: lidt erstatning, for den manglende cykel- og gangsti, der skulle have hængt under broen, men af økonomiske grunde blev droppet, selvom udgiften ikke var afskrækkende, hvis man kombinerede den med servicegangen, blev man enige om, at der skulle etableres alternativ transport over broen for de tohjulede. En logisk løsning med et lille "lokaltog", der kunne tøffe frem og tilbage med fodgængere og tohjulere, gad man end ikke overveje Fortvivlethock: . Istedet entrerede man med en lokal vognmand, der så i lastvogn skulle køre taxikørsel med tohjulerne, men det viste sig hurtigt, at være urentabelt, og blev, trods løftet om transport af tohjulere, afskaffet. Ved Øresund var de samme partier igen fremme med kravet om en ren togbro - eller rettere en togtunnel, da en bro ville dræbe alle fisk i Østersøen - men her sagde svenskerne stop. Volvos Per Gyllenhammer, var endog villig til, at bygge en bilbro, uden udgift for den danske stat, så lastbilerne kunne komme hurtigere frem og tilbage på ruten gennem Danmark, og selvsagt i forbindelse med endnu en bro over Femern Bælt. Dette tilbud protesterede de samme partier imod, da det ville gøre Danmark til et transitland for store langtravere. De havde værs'go bare, at fortsætte med, at tage færgen til Polen eller Tyskland, hvilket iøvrigt også var mere afslappende for chaufførerne :roll: . Et argument, der også blev brugt som forsvar for en ren togbro over Storebælt, og nu bliver brugt mod en bro fra Sjælland til Århus.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Runnerdude Skrev:Kompromisset blev så at DSB garanterede, at det altid ville være muligt at tage cykler med over i togene - men knallerter var naturligvis ikke med i aftalen

Ikke helt rigtigt, fra indvielsen af broen og frem til 30. sep. 2004 kørte Storebæltsbussen hvor det var muligt at medbringe cykel og knallert.

http://kortlink.dk/Dansk_Vejforening/7ea3 Se side 8-9
Svar
#11
Struerboen Skrev:Ikke helt rigtigt, fra indvielsen af broen og frem til 30. sep. 2004 kørte Storebæltsbussen hvor det var muligt at medbringe cykel og knallert.

http://kortlink.dk/Dansk_Vejforening/7ea3 Se side 8-9
Så vidt jeg husker, var det kun almindelige cykler, DSB transporterede med Storebæltsbussen, knallerter kunne i en periode dog komme med InterCityLyn'et - eller også var det omvendt Griner . Men det er jo desværre historie nu Græder
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Fortvivlethock: Wow! Det var da ellers lidt af en kompliceret omgang - tak for info'en. Det var lærerig læsning.

I øvrigt er jeg helt enig i Dansk Vejforenings konklusion i det dokument som Struer linker til:

Dansk Vejforening Skrev:Forskellen på cyklerne og knallerterne skal nok
snarere søges i de organisatoriske forhold. Mens
cyklerne har en indflydelsesrig interesseorganisation
bag sig, er der ingen bag knallertkørerne.
Den nærmeste interesseorgsanisation er Danmarks
Knallertudvalg, som dog primært varetager
importørernes interesser.

Det er også interessant at en knallert-45 kører faktisk har klaget... og naturligvis fået en sludder for en sladder uden praktisk værdi. Men måske hjælper det hvis der er flere som gør vrøvl.

8)
Svar


Forum spring: