Søg Garagen Hej Gæst! Register

Elendig benzinøkonomi!
#1
Så fik jeg kørt en la.ang tur i det danske 'vandskab' med efterfølgende tankning.

145 km mellem tankinger og heraf 135 km på langfart i forskellige etaper.

33 km/l siger seneste måling, der nok står til troende. Jeg var klar over, hvor det bar hen ad, da måleren begyndte at dykke efter 80-85 km mod normalt 90-100, og den nåede bunden omtrendt da jeg tankede igen. 4,38 l slugte den. Ved den hidtidige økonomi burde det have været omkring 3,6l

Før service har jeg i hvert fald en gang kunnet køre 180 km, uden at måleren var i bund.

Hvor meget kan det våde vejr være skyld i?

Næppe det hele, og jeg havde da i hvert fald en 3 timers 100% tørvejskørsel undervejs foruden måske 2 med regn i en eller anden tæthed.

Angiveligt fik man skiftet rullerne til de rigtige i anden ombæring, men hvad kan der ellers være galt?
Jeg ved, de også har pillet ved kaburatoren, men ikke hvor meget eller hvor.
Og så satte man et nyt tændrør i.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
walker1 Skrev:Så fik jeg kørt en la.ang tur i det danske 'vandskab' med efterfølgende tankning.

145 km mellem tankinger og heraf 135 km på langfart i forskellige etaper.

33 km/l siger seneste måling, der nok står til troende. Jeg var klar over, hvor det bar hen ad, da måleren begyndte at dykke efter 80-85 km mod normalt 90-100, og den nåede bunden omtrendt da jeg tankede igen. 4,38 l slugte den. Ved den hidtidige økonomi burde det have været omkring 3,6l

Før service har jeg i hvert fald en gang kunnet køre 180 km, uden at måleren var i bund.

Hvor meget kan det våde vejr være skyld i?

Næppe det hele, og jeg havde da i hvert fald en 3 timers 100% tørvejskørsel undervejs foruden måske 2 med regn i en eller anden tæthed.

Angiveligt fik man skiftet rullerne til de rigtige i anden ombæring, men hvad kan der ellers være galt?
Jeg ved, de også har pillet ved kaburatoren, men ikke hvor meget eller hvor.
Og så satte man et nyt tændrør i.


En mulighed er jo at chokeren hænger(ligesom min gjorde). Jeg kører for tiden 25 km/l. Den var ellers nede på 21,5 km/l, for et stykke tid siden. Men det har du sikkert læst om?? Smil
Svar
#3
Citat:Jeg ved, de også har pillet ved kaburatoren
Hvordan ved du det? og hvorfor har de pillet ved den?
Svar
#4
steen55 Skrev:
Citat:Jeg ved, de også har pillet ved kaburatoren
Hvordan ved du det? og hvorfor har de pillet ved den?
Dels er det et servicepunkt, og dels stod luftskruen i en anden position efterfølgende!
Men om de har gjort andet derinde, er spørgsmålet.

Et faktum er det, at siden service er min økonomi faldet dramatisk. Og med målingen i går så kører den stadig med forkerte ruller (virker dog mere normal nu, eller har jeg bare vænnet mig til det?) eller også har de gjort andet/mere.

Bremserne hænger måske en anelse, men der er i hvert fald frigang på håndtagene.

Man kan have strammet lejer mm. op. (efterspænding er et servicepunkt)
Det har man dog efter sigende også gjort de 2 første gange uden samme effekt.

De kan naturligvis have haft fat i speedometeret, så det viser knapt så højt. Som nævnt i en anden tråd er det som om den nu når 30 reelt med nålen en anelse lavere.
Svar
#5
tror ikke du har rørt speedometret, medmindre du har sagt noget om det.

tror ikke det kan være andet end karburatorjustering, for lavt dæktryk eller forkerte ruller.

Men tror mest på det er luftskruens indstilling eller en hængende choker.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg kører med vilje med et lidt for højt dæktryk. Og det blev kontrolleret/justeret i starten af turen i går.

Nu har jeg forevist værkstedet mine seneste benzinmålinger. De er i hvert fald ret entydige!
(Service fandt sted ved 2933 km, og så tankning lige efter!)
(kilometertæller vandret og økonomi lodret)
Svar
#7
Hvorfor har du ikke hun en kurve? forstår ikke helt de dem der ikke er blå
Svar
#8
Den grønne tager afstanden mellem 2 tankninger, hvor der er 7 tankninger imellem, og dividerer med den mængde der er tanket mellem de 2. Typisk viser kurven økonomien over de sidste 4-600 km uden forhistorie.

Blå tager kilometerstanden ved seneste tankning og dividerer med den mængde, der et tanket i maskinens levetid.

Rød og brun er stor set det samme som den blå, dog er tankningerne de første 7-800 km ikke taget med. Det var på det tidspunkt økonomien blev forbedret markant, hvorfor kurverne ikke trækkes med de elendige resultater i starten.

Men indrømmet, der er relt kun behov for rød eller brun, og så blå og grøn..
Svar
#9
Hmm, synes gør det mere kompliceret end nødvendigt at køre scooter og tanke benzin på. Synes den bå er den vigtigste, men selvfølgelig bliver den mere og mere flad jo længere du har kørt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Men det er selvfølgelig mest på den grønne du kan se forbruget går opad(nedad).

hvad med bare en kurve hvor du ved hver tankning dividerer km med antal liter påfyldt? det ville da være en god kurve.
Svar
#11
her er min økonomi
Svar
#12
Jeg har skam også den kurve, men det er jo noget mere elevator, da måleunøjagtighederne, mht. at fylde tanken helt op hver gang, ikke bliver midlet ud. Det var først omkring 500 km, at jeg fandt ud af det. Inden da stoppede jeg, når pumpen gjorde det.
(korte intervaller, da måleren siger TOM, når der en en liter tilbage, og pumpen stopper typisk, når der endnu er plads til en liter.)
Svar


Forum spring: