Søg Garagen Hej Gæst! Register

Er i tvivl om CE godkendelse på udstødning?
#13
Jacob k Skrev:Se det gir jo lidt mere mening Blink med øjet
Nu vi lige snakker udstødning, er det så normalt at en udstødning ruster MEGET hurtigt? (Nu har den godt nok også kørt i meget sjap ?)


Tja, mit forrør er os rusten, men det ik kun pga sjap med mindre der er salt i det. Min er os rusten med en tur med smørred lærred , os evt en tur med sort spray maling Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Kvizzle Skrev:Bemærk!
En 30 knallert er kun lovlig og godkendt med den udstødning der sidder på fra fabrikkens side. Dvs. der findes ikke universale udstødninger der er lovlige at bruge på alle 30'ere. Det er altså heller ikke lovligt at skifte rundt på udstødninger fra andre 30'ere af. Der findes kun en slags udstødning en 30'er må køre med. Så den er ikke lovlig til en 30 knallert, den du linker til.

Men at knæk udstødninger generelt er ulovlige er forkert, da flere og flere bliver født med dem.

Men for at komme tilbage til emnet så er den udstødning du linker til lovlig til 45 knallerter da den er CE godkendt og med begrænsning i. For på 45 knallerter må du nemlig gerne bruge andre udstødninger end den der er født med. Du kan bla. købe en Tecnigas Next og Yazuni Z (eller R kan ikke lige huske det) de er også godkendt til 45'ere men kun 45'ere!

-Kvizzle
Det var i "gamle dage", inden EU havde hevet regeringen i ørene, at det kun var tilladt, at køre med originallydpotter :wink: . Hele miseren begyndte med, at bilfabrikanter og importører insisterede på, at der kun måtte benyttes originaldele ved reparation af biler, og som erstatningsdele, hvis garanti osv. fortsat skulle gælde i Danmark. EU dekreterede, at dette hindrede fabrikanter af erstatningsdele i, at sælge deres produkter i Danmark, og derfor var en ulovlig handelshindring. Danmark måtte derfor anerkende brugen af "uoriginale" erstatningsdele, herunder lydpotter. Hermed var der åbnet for lovlige uoriginale lydpotter, også til knallerter. Problemet med knallerterne var nu, at lydpotterne var en del af droslingen på knallerter, og derfor ikke kunne betragtes, som en almindelig erstatningsdel, som f.eks. et sidepanel til en bil. Snik snak, sagde EU. Hvis potten opfylder standardkravene, er det en almindelig erstatningsdel, og man kan derfor ikke hindre andre fabrikanter i, at sælge et konkurrerende tilsvarende produkt. I EU er der dog kun et støjkrav til lydpotter, der skal være overholdt. Opfylder en potte støjkravet, kan den blive EU-godkendt, som lovlig potte. Det er denne støjgodkendelse, der fremgår af CE-mærket på potterne. CE-mærket er altså ikke en godkendelse, der har noget med droslingen, at gøre. Det kræver en særlig "gadetilladelse" i EU (ABE i Tyskland). Dette blev misforstået i Danmark, og politimesteren udsendte retningslinier til politikredsene om, at CE-mærket, nu skulle betragtes som en generel godkendelse af potterne, som lovlige erstatningspotter Smil . Man kan derfor godt få CE-mærkede potter, uden drosling, der er "lovlige" i Danmark. Man må dog ikke fjerne en drosling, og den skal være CE-godkendt til ens knallertmodel. Er den CE-godkendt til ens knallertmodel, spiller udseendet ingen rolle. Der er altså intet forbud mod knækpotter. Typegodkendelsen på ens knallert, har i denne forbindelse, heller ikke noget, at sige. Vil man være helt sikker på, at ens lydpotte er helt EU-lovlig til gadebrug på ens knallertmodel (drosling), kan man på flere tyske hjemmesider for forhandlere af reservedele, downloade det omtalte ABE-bevis, hvori det fremgår, hvilke knallerter, potten er godkendt til. Man skal altså kigge i reservedelskataloget med lydpotter til ens model, og finde de potter, hvor der står "mit ABE". Står der "ohne ABE", kan de godt være CE-mærket, men ulovlige til ens model. Men indtil videre, gælder altså, hvis potten har et CE-mærke til ens model, er den per definition lovlig i Danmark, og man behøver ikke medbringe yderligere dokumentation. Kører man rundt med en godkendt lovlig knækpotte, der har en ABE-tilladelse til ens model, er det dog nok tilrådeligt, lige at have en kopi liggende i hjelmboksen, da knækpotter har det med, at tiltrække uønsket opmærksomhed.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: