Søg Garagen Hej Gæst! Register

En oplevelse fra det virkelige liv.
#37
Ja, men selvom dette ser forældet ud - så er det faktisk ikke så tosset. Når der tages hensyn til nutidens priser, er der ikke så meget at spare på dette design. Det er ikke et pentium design - men det er hellerikke nødvendigt.

Der er en række ekstra periferikomponenter, som komperatorer osv. De er billige - men måske ikke nødvendige. I nogle tilfælde, har man ikke sparet på disse, da de jo ikke koster meget, så der er i princippet muligt at spare noget. EEPROM'en er også luksus.

Det som kan diskuteres, er i højere grad, om der kunne være flere funktioner lagt ind, som vil være en fordel for designet. Skulle jeg designe det, skulle jeg nok finde på noget. Det kan så være alt fra møntautomaten der kræver stadigt flere penge og ikke kan brydes, da den anvender en symetrisk sikker kryptering, som kun kan kan få nye penge til tændinger, ved at trække dem op fra en chip, der er indstøbt i virksomhedens fundament, f.eks. i de bærende søjler. Dette vil ikke kunne hackes, andet end ved at opgrave en af virksomhedens bærende søjler, og stjæle den. Den kan styre, at der gives tændinger nok, og at holde tændingens position optimal, til elektronik til at styre bremsen, og måske en ABS bremse. Hvorfor kræve penge for større sikkerhed, og ikke ekstra for lav? Jeg vil sandsynligvis også have lagt tjek af ledninger ind, modstande i ledninger og sensorer osv. så at man nemt på indstrumentbrættet vil kunne se hvor en elektrisk fejl befinder sig. Dette vil ikke kræve flere komponenter. Måske lidt periferi komponenter, men det vil normalt kunne gøres prisneutralt, ved at tage dem væk, der er for mange.

Motorolaen, er også designet for CAN bus - hvilket tydeligt viser, at det ikke er et 40 år gammelt design. Det er med garanti, ikke fra en billig kina scooter, men fra en scooter der nok vil kunne produceres til noget lavere pris. Det ligner et design, der endnu ikke er blevet foræret til kineserne, så de har noget at lave med deres små fingre.

Jeg ved ikke, hvad et sådant kort koster at producere. Men, hvis det optimeres efter nutidens priser på FET's osv. så vil det ikke være dyrt. Motorolachippen, koster USD 1.37, og dermed lidt over en dollar, men er ikke så dyr, at det betaler sig at skifte til en anden. Gætter på under 10 dollars for alt, incl. stik. Tager vel ikke helt fejl, på en salgspris i retning af 100 kroner?

I mange tilfælde, vil man faktisk vælge lidt ældre typer chips til formål som dette.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
Super 8 Skrev:Jeg ved ikke, hvad et sådant kort koster at producere. Men, hvis det optimeres efter nutidens priser på FET's osv. så vil det ikke være dyrt. Motorolachippen, koster USD 1.37, og dermed lidt over en dollar, men er ikke så dyr, at det betaler sig at skifte til en anden. Gætter på under 10 dollars for alt, incl. stik. Tager vel ikke helt fejl, på en salgspris i retning af 100 kroner?

I mange tilfælde, vil man faktisk vælge lidt ældre typer chips til formål som dette. De er meget billigere, og deres pålidelighed er bevist. De steder, hvor de laver ting til millitæret, bruger de ofte lidt ældre komponenter, end der findes i traditionelt elektronik. Man vil godt lige se, om der er fejl først.

Problemet med miltæret er kvalificeringen. Mil. standarderne er efterhånden så omfattende, at det koster masser af tid og penge at få et modul eller en komponent godkendt. Derfor vælger man ofte det næstbedste eller værre hvis der derved kan spares ressourcer. Min betænkelighed ved konstruktionen af ECU'en går mere på pålideligheden. Vi taler jo om automotive brug hvilket betyder vibrationer, store temperatursvingninger og fugt. Men i det mindste er der da ingen radio-rør i...

8)
Svar
#39
Citat:Min betænkelighed ved konstruktionen af ECU'en går mere på pålideligheden. Vi taler jo om automotive brug hvilket betyder vibrationer, store temperatursvingninger og fugt. Men i det mindste er der da ingen radio-rør i...
Selv de fleste kina komponenter, såsom CDI'er, er indstøbt i epoxy, når de bruges til automotivt brug. Det er ikke muligt at se udfra billedet. Men indstøbning, er normalt ikke dyrt. Stikket er det ikke nemt at se kvaliteten af, og om den er egnet til udendørs brug - den ligner lidt et dårligt PC stik til indendørs brug, men det er ikke nemt at se. Jeg kan ikke få øje på specielle beskyttelseskomponenter, men derfor kan de måske godt have overvejet beskyttelsen af komponenterne.

Elektronikkomponenter, plejer at holde godt, hvis de ikke mishandles, og ikke drives til grænserne for deres specifikationer. Men, skal det være sikkert, vil måske være nødvendigt med røntgenfotografering, at gøre elektronikken redundant, viberationsteste osv.

Til en scooter, vil jeg tro det billigste er, at levere en gratis ekstra elektronikmodul med, og lave den så det er nem at skifte af kunden. Måske kan de placeres ved siden af hinanden, så de bare byttes ved fejl, og hvis kilometertællerens display angiver det. En udskiftning, er kun relevant, hvis der er decidrede fejl ved produktionen, som så senere giver sig udslag på grund af viberationer. Normalt røntgenfotograferes for at undgå det.

Idag næsten designes elektronik til at gå i stykker, og underdimmensionerede komponenter, eller et ikke tilstrækkeligt overvejet elektrisk design, er oftere årsag til fejl, end produktionsfejl. Mange fejl, skyldes komponentens brug, f.eks. store spidsstrømme, belasninger, varme osv. der gør at data i nogle tilfælde overskrides. I kort tid, går det godt - men over en periode, vil komponenterne måske gå i stykker. De fleste komponenter holder godt, hvis de ikke bruges, f.eks. hvis de ligger i en lukket metalkasse.
Svar
#40
[Image: WT-3738-SmlEngine_640x480.JPG]

Beskrivelse af freescales 2-chip og 3-chip ECU løsning, for elektronisk indsprøjtning.
http://2008ftf.ccidnet.com/pdf/PA102.pdf
Se side 22, for billedet af en komplet ECU (En 3-chip løsning), og eksterne komponenter.
Det bliver måske sådan en, der kommer til at side i de kinesiske scootere i slutningen af året.
Størrelsen er på billedet angivet til 3.2" x 3.7" eller 8 cm * 9,4 cm. Dette er med komponenter kun monteret på den ene side. Monteres komponenterne på begge sider, falder størrelsen til halvdelen. Alle komponenterne er SMD, og vil kunne monteres på begge sider, hvis der anvendes multilayer print.

Selve chip'senes pris, er 1.7 dollars, for den som styre den elektroniske indsprøjtning (MCZ 33812), 1.7 dollars, for den som styrer gassen (MC 33926), og 2.5 dollars, for microcontroleren som styrer det hele (ST12P). Dertil kommer eksterne komponenter såsom spændingsregulator/transistor, lampe driver, mv. Disse komponenter, er normalt relativt billige.

Her ses et reference design, til en modener ECU:
http://www.freescale.com/webapp/sps/site...812ECUEVME
Den er 2" x 3.5" eller 5 cm * 8.9 cm, også med komponenter på kun den ene side. Dette er et prototype kit, beregnet for udviklere til udvikling af ECU'er med MCZ33812, MC 33926 og ST12P, og er ikke beregnet til produktion. Derfor er prisen ret høj. Den i PDF filen havde tryksensor - den kan jeg ikke at prototype udviklingskittet har.

Jeg kan godt lide den knap der hedder "reset" på ECU'en. Håber, at de laver et "hul" i kassen til den.



Selvom free-scale reklamerer med, at deres er en 2-chip, eller 3-chip løsning, så er det omtrens samme antal store komponenter som Aprilla SR DiTec ECU. Tilmed er komponenterne dyere. Dog ser ud til, at der er sparet mange af de små komponenter, operationsforstækere osv. Fidusen ved free-scale's design, er at de har lavet nogle komponenter specielt til formålet, og derved kan tjene penge på at sælge disse - det gør, at de stiller software og designs til rådighed. Diagrammer, print, osv. kan direkte downloades. Jeg vil tro, at free-scale's derfor bliver den, vi måske ser i de billige kinesiske ECU'er. Der mangler også noget til tændingen på free-scales - her har Aprilla's ECU en chip der giver 350V til tændingstrafoen. Dette mangler på freescales - her leveres kun 12V. Normalt bruges 350V, der oplader en kondensator, og herefter sendes ud på tændspolen, men der anvendes flere metoder.

Grunden til, at alt ikke bare integreres i éen chip er, at meget er drivere - disse fremstilles i en anden teknologi end MCU'en, og det kan bedst betale sig, at have i en adskildt chip. Drivere, kræver et stort silicium areal, og de kan blive varme - derfor er ofte bedst, at dele dem over flere chips, så varmen distribueres. Endeligt, er der en del transistorer - skal der trækkes store strømme, så er den absolut bedste og billigste løsning, at bruge nogle ikke integrerede transistorer. I nogle tilfælde, kan modstande hellerikke integreres, da der måske kan opstå store spændinger over dem, og at de har en funktion som beskyttelse. Ialt, er der så nogle operationsforstærkere, og andre "små" komponenter, der kunne integreres, men disse er relativt billige komponenter, og det er dyere at få fremstillet en specialchip hvor de lægges i, end at købe dem som massefremstillede chips. Det afhænger naturligvis af hvor mange der produceres. Aprilla's har også et billigere print, der anvender færre lag. Mange af de små komponenter, på aprilla's konstruktion, vil dog måske godt kunne integreres. Og så vil den få et antal komponenter som free-scale's. Det, som måske kan betale sig, er at lægge flere funktioner ind. Så vil det bedre betale sig, at få lavet en chip til formålet - de ekstra transistorer og komponenter, koster ikke meget hvis de er på en chip. Der bliver måske nogle ekstra transistorer og drivere, hvis der skal drives noget - men hvis det kun er overvågning, styring, og kontrol mv. så vil det kunne lægges ind uden større udgift på en chip. Det koster dog kassen at udvikle, så skal man "kun" have en ECU, tror jeg Aprilla's er billigst. Freescales MCU koster det dobbelte, og jeg vil tro de andre komponenter, også er dyere end dem som Aprilla bruger. Free-scales store fordel er, at du betaler for designet, ved at bruge det.
Svar


Forum spring: