Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvilken skrue til tomgang?
#1
Kan det være rigtigt, at det er denne skrue (rød ring på billedet), for at stille tomgangen op midlertidigt, da den har brug for det i denne satans kulde Blink med øjet Har stillet på den, og tomgangen er blevet højere, men den har det med at gå op og ned i tomgangen (med ca. et halvt minuts mellemrum), når jeg holder stille for rødt. Så tænkte mere på, om der er en anden tomgangskrue, der er lidt mere præcis/ikke helt så "mekanisk", så den ikke laver disse op- og nedgange.

På forhånd tak!

[Image: 3147.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det er helt korrekt at det er tomgangs skruen du har markeret på billedet. At der skulle være andre skruer du kunne justerer på, må du lade de andre om at forklarer, for det er ihvertfald ikke noget jeg kender til Fortvivlethock:

Mvh og held og lykke
Svar
#3
Det kan være luftblandingsskruen der skal en halv omgang ind eller ud, den kan du leje lidt med.
Den sidder på den modsatte side af karburatoren.
[Image: album_pic.php?pic_id=65]
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#4
LETSINDIG Skrev:Det kan være luftblandingsskruen der skal en halv omgang ind eller ud, den kan du leje lidt med.
Den sidder på den modsatte side af karburatoren.

Men vil det ikke have indflydelse på optrækket så???

Lad mig lige se om jeg har forstået det korrekt.

Der er 2 skruer, man kan stille på:

En tomgangs skrue, og en luftskrue.

Luftskruen er det, man på en gammel knallert kalder for "strålespids".

Tomgangs skruen er udelukkende til indstilling af tomgangen.

Luft skruen er udelukkende til indstilling af optrækket.

Topfarten/bundgas skal der så en ny dyse til, hvis den ikke er ordentlig.

Er dette korrekt?
Svar
#5
Jeg husker godt den indstillelige strålespids fra knallerterer i min ungdom, her kunne man finjustere benzin/luft blanding, for at kunne få optimalt træk eller omdrejninger på motoren, alt efter om det var op eller ned af bakke, med eller modvind. Det var dengang, nu er der fast dysse på de fleste karburatorer.

Luftblandingsskruen, og det er ikke alle karburatore der har sådan en, er kun til finjustering af benzin/luft blandingen ved de nedrer omdrejninger, altså tomgang og lidt derover. Står den ikke rigtigt kan det give en lidt ujævn tomgang, motoren vil også forurene mere, men har ingen indflydelse på tophastighed eller optræk.

Tomgangsskruen er udelukkende til justerings af omdrejninger ved tomgang.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
LETSINDIG Skrev:Jeg husker godt den indstillelige strålespids fra knallerterer i min ungdom, her kunne man finjustere benzin/luft blanding, for at kunne få optimalt træk eller omdrejninger på motoren, alt efter om det var op eller ned af bakke, med eller modvind. Det var dengang, nu er der fast dysse på de fleste karburatorer.

Luftblandingsskruen, og det er ikke alle karburatore der har sådan en, er kun til finjustering af benzin/luft blandingen ved de nedrer omdrejninger, altså tomgang og lidt derover. Står den ikke rigtigt kan det give en lidt ujævn tomgang, motoren vil også forurene mere, men har ingen indflydelse på tophastighed eller optræk.

Tomgangsskruen er udelukkende til justerings af omdrejninger ved tomgang.
Jeg husker skam også, da politikkerne måtte bide i det sure æble, og tillade indstillelig strålespids, efter politiet havde jagtet alle de formastelige med den "indstillelige" Griner . Det var tilladt, at udskifte med faste strålespidser - men altså ikke med en indstillelig Fortvivlethock: . Da politikkerne måtte erkende det absurde, og teknikkerne havde erklæret, at udskiftning af strålespids, ikke kunne betragtes, som fartforøgende "tun", men blot var trimning/justering, måtte de give sig. De stædige prøvede så, at fastholde forbudet med, at folk konstant lå ned ad maskinen under kørslen, og justerede på strålespidsen ( helt korrekt :wink: ), hvilket øgede risikoen for uheld. Grunden til, at jeg lige nævner det er, at det netop er "strålespidsslagsmålet", der er årsag til, at det idag stadig er tilladt, at skifte dyser og ruller. Ruller, bliver nemlig sidestillet med "strålespidser", som jo blev "frikendt", som ulovligt tun. Bare, hvis nogle yngre årgange skulle undre sig :? .

Tilbage til tomgangs- og blandingsskruerne. Begge hedder "pilot screws" (tomgangsskruer) på angelsaksisk, hvilket har sin logik, men os, der lever på denne side af kanalerne, har med en anden logik valgt, at "dele" dem op i en tomgangsskrue, der styrer tilførslen af brændstof ved ren tomgang, og blandingsskruen, der regulerer luft eller benzin til blandingen i området fra tomgang til ca. 2/3 af fuld gas, hvor det alene er hoveddysen der tager over. Nogle sataner har endog to blandingsskruer - en til luft, og en til benzin. Har man kun én blandingsskrue, og den sidder nærmest luftindtaget på karburatoren, er det normalt en luftskrue. Sidder den nærmere benzintilførslen, er det normalt en benzinskrue - men formålet og resultatet, er det samme; nemlig at frembringe den stoichiometriske blanding (lambda1), som for vores motorer er et luft/benzinforhold på 14.7:1, hvor forbrændingen er mest effektfuld. Bruger man ColoTune, vil det give en blå flamme i forbrændingen, mens en "tyndere" blanding vil give en hvid flamme, og en "federe" blanding, vil give en gul eller orage flamme. Man bør dog helst have en lidt "federe" blanding, for at undgå varmesætning :wink: .

Da blandigsdysen styrer blandingen fra ren tomgang og op til 2/3 af fuld gas, har den således stor indflydelse på accelerationen; men ikke på topfarten. Den sidste tredjedel op til fuld gas, må man regulere med størrelsen på hoveddysen og luftindtaget til karburatoren.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Ok. Tror jeg fik svaret nu Griner

Syns bare det virkede lidt for "nemt", at stille på "gassen/skruen på gas-vippe-armen, som er mærkeret med rødt på billedet". Det ville jo svaret til, at stille på kablet (strammere eller løsere) på en Puch Maxi oppe ved gas-håndtaget, og det var jo ikke sådan man stillede den på Puch'en. Det var jo på en stille-skrue/tomgangs-skrue nede på karbu'en ved siden af stråle-spidsen.

Det virker lidt "underligt" for mig, der kun har rodet med gamle knallerter...Men nuvel, hvis det er måden det skal gøres på, så må jeg jo efterleve den Smil
Svar
#8
Jeg har 3 justerbare skruer på min karb. 1 til tomgang, 1 til luft og en til benzin. Benzin sidder ved indsugnings studsen på venstre side, luftskruen er højreside ved luftindtaget og tomgang er ved gasspjældet. Luftskruen er så godt og grundigt gemt væk, og ret umulig at komme til, med mindre man piller sædet af Ked af det

1ste gang jeg kiggede på agilityens karb havde jeg oss svært ved at finde tomgangs skruen, da jeg var vant til at den sad ved strålespidsen :wink:
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#9
:? Krage, du glemte noget, Grin Grin [Image: 31101085000.JPG]

[Image: 31101085100.JPG]

Fra 1/3 til 2/3 eller deromkring, så er det nålen der overtager styring af blandingen. På vores CV karburatorer er den vacumstyret, dvs. ved fuld gas og mange omdrejninger vil nembramen løfte nålen, er der knab så mange omdrejninger og dermed mindre sug, hvad der giver mindre vacum vil den sænkes og begrænse benzin tilførelsen.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg glemte den ikke :P ; men da spørgsmålet alene var rettet på skruerne, ville nålen nok blot forvirre :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: