Søg Garagen Hej Gæst! Register

"Skal unge køre hurtigere på knallert?"
#37
Super 8 Skrev:(...)EU kræver i princippet et EU45 kørekort, for at køre disse 30'ere. Her er det, at Danmark ønsker en dispensation, således at dem der er født før en bestemt dato, eller har fået knallertkørekortet før en bestemt dato, automatisk får et slags EU45 kørekort, der kun gælder de gamle 30'ere.
Den dispensation gælder ikke kun Danmark :wink: . De "gamle 30'ere", vil forblive 30'ere, og det vil blive tilladt, fortsat at køre 30 km/t på dem. De personer, der ved den nye lovs ikrafttræden, har tilladelse til at køre en "30'er", vil bibeholde retten uændret. Kører man til udlandet på den, skal man heller ikke have særligt kørekort, men man skal følge de lokale færdselsregler for 25'ere. I Tyskland vil man stadig kunne opleve "45'ere", der må køre 50 og 60 km/t Fortvivlethock: . Det drejer sig om østtyske knallerter, hvor grænsen var 60 km/t, der er taget i brug første gang i DDR inden 28/02-1992 ( hovedsagelig gamle Simson'er). Andre ældre knallerter taget i brug før 31/12-2001 i Tyskland, hvor hastigheden på stor knallert var 50 km/t, må også stadig køre 50 km/t. De øvrige EU-lande har lignende "dispensationer", så Danmark er skam ikke alene :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
Super 8 Skrev:
Citat:De 50ccm, kan man ikke bare "fjerne".
De eksisterer ikke for eksempelvis el-knallerter. Hvis der er en hastighedsbegrænsning, og effektbegrænsning, så burde det være rigeligt. Hvis producenterne er i stand til at producere mere miljøvenlige maskiner med større antal ccm, der stadigt kun kan køre 25, 30, eller 45, og at disse kan f.eks. begrænses i effekt og derved gøre de ikke umiddelbart kan tunes, så kan jeg ikke se fornuften i en ccm begrænsning. Naturligvis er det også et EU problem. Men jeg er næsten sikker på, at hvis en producent laver en 25'er, eller 45'er, der har større motor, men et meget lavt benzinforbrug, så vil det medføre at EU vil overveje at fjerne ccm begrænsningen, forudsat der er andre begrænsninger, som gør den ikke umiddelbart kan gøres ulovlig. For producenterne, er der ingen grund til, at ikke lave en mere energieffektiv motor til 25 og 45'er, trods der kræves flere ccm for at opnå den gode benzinøkonomi. Er ingen opmærksom på, at der foreligger et miljøproblem i ccm begrænsningen, så vil jo ikke være grund til at ændre loven.
Elknallerter har fået deres helt eget kapitel i regelsættet, når det gælder tilladt kapacitet, og har selvsagt intet krav om ccm :wink:

Det forudsætter, at producenter er "samarbejdsvillige". Det viser historien desværre, at de ikke har været. Hver gang lovgiverne troede, de havde fundet de vises sten, for at begrænse hastigheden, har producenterne fundet nye måder, at omgå dem.

Man har forsøgt med en vægtgrænse på ca. 30 kg, mindre hjuldiameter, fra 98ccm til 60ccm, fra 60 ccm til 40ccm, grænse for hk, grænse for o/mm.m, men intet har været effektivt. I en kort periode i slutningen af 50'erne, kastede nogle lande endda håndklædet i ringen, og fjernede alle begrænsninger, bortset fra de nu 50ccm, og kaldte den store knallert for let mc for 16-årige :? . Dette medførte et sandt "ragnarok", og man måtte tilbage, og have en knallert med begrænsninger. producenterne indgik en gensidig aftale om, at ydelsen "kun" måtte være 5-6 hk, men sendte alligevel hurtig i konkurrencens navn, maskiner med 9-10 hk på markedet, og for at få mere fart i maskinen øgede de omdrejningerne til 11-12.000+ o/m. Dette medførte vilde protester - ikke pga. hastigheden - men pga. larmen. Man indførte så igen hastighedsbegrænsning - nu 40 km/t - men producnterne fastholdt de høje omdrejninger. Der blev så indført "støjgrænse", hvilket betød, at motoren på 50ccm skulle væskekøles. Her - i 80'erne - stod de fleste europæiske producenter af. For at komme "støjproblemet til livs, tillod man flere ccm, og en hastighedsgrænse på 80 km/t, og afskaffede endnu engang knallerten (den lille cykellignende 25'er rørte man aldrig). Det medførte, at især japanske producenter kunne "oversvømme" det europæiske marked, blot ved at eksportere billige 125'ere, der var droslet til 80 km/t, og i 90'erne kunne koreanere og taiwanesere sælge endnu billigere "kopier" til europæerne, endda i et et nyt design (scooter), så skræve-over-knallerten uddøde næsten totalt. Som vi alle ved, er det nu kineserne, der sidder på klatten, og de lader sig ikke så let diktere noget som helst. Jeg tror næppe, at kineserne vil spilde ret mange kalorier på, at fremstille billige miljøvenlge forbrændingsmotorer til knallerter, da kineserne selv er i gang med, helt at forbyde dem, og overgå til el.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#39
Syntes de unge selv skal vælge...

Dog er det stadig ikke smart at bryde loven Fortvivlet
Svar
#40
Men er det smart at lade de unge selv vælge, hvis de ikke har noget at vælge imellem?

Eneste alternativ til knallert 45 - som jeg ser det - er bil.

Skal de unge selv vælge, skal det være mellem knallert 45 og bil.

Til gengæld, vil det være nemt, at bygge nye biler - eller ombygge gamle - så de ikke kan køre for hurtigt i trafikken. Måske kan også sættes krav til trekantede advarselsskilte - lidt som der er skoleskilte på skolebiler - og som betyder, der skal tages hensyn. Det kan være svært at få normale bilister til at punge ud for en sådan ombygning, eller at acceptere nye biler selv bestemmer top hastigheden udfra GPS position og database. Hvis derimod, at børnene kræver en sådan indretning indstalleres, så skal det nok blive indstalleret i mange af forældrenes biler. Det er trods alt dumt, at køre hurtigere end loven tillader. Og at skulle høre på sådan nogen børn, der hele tiden belærer en om det. Det skal nok øge sikkerheden.

Endeligt tror jeg, at mange får bedre køreevner, hvis de tager kørekortet i to portioner, og således får køreundervisning, og går op, efter et par år.
Svar


Forum spring: