krellef Skrev:Kan man, uden at gøre scooteren ulovligt hurtig, fjerne/ændre noget for at forbedre levetid og benzinøkonomi?
Sikkert for mange kontroversielt, men jeg anbefaler efter 65.000 km uden motorproblemer:
For forbedret benzinøkonomi, men også langsommere optræk.
- Tungere ruller, så den hurtigt gearer op
- Mindre dyse
For forbedret økonomi:
- Tyndere motorolie end foreskrevet (men KUN olie af god kvalitet)
- Højere dæktryk end foreskrevet. (kan/vil desværre også give ringere vejgreb)
Hvis det kun går på at forlænge scooterens levetid og forbedre økonomien, er det desværre nødvendigt at fjerne de idiotiske begrænsninger der er isat for at opfylde kravene herhjemme.
- Skiven i variatoren ødelægger økonomien og forringer levetiden, da det svarer til at bilen kun har 1. og 2. gear.
- Begrænsningen i CDI'en afbryder normalt bare tændingen når max. omdrejninger er nået. Så fiser benzinen uforbrændt gennem motoren.
Økonomien er i øvrigt stærkt afhængig af kløen i højre hånd når den skal dreje på gashåndtaget.
Jeg har ved et par testkørsler for et par år siden målt økonomien til næsten 70 km/l ved at holde max. farten til 35 - 40 km/t og accelerere noget langsommere end normalt, og så i øvrigt være maksimalt forudseende og hvis overhovedet muligt lade scooteren selv løbe farten af sig uden brug af bremserne.