Søg Garagen Hej Gæst! Register

"Skal unge køre hurtigere på knallert?"
#13
Det var lige sådan noget jeg var ude efter! Hvis der laves 45 kørekort for 16 årige (og op), vil det være naturligt, med et par "bil-timer" også. Kørekortet dækker jo også små biler.

Det bedste var, om man kunne bygge begrænsninger ind i standard biler, således de kunne køres bare med en anden nøgle. Men mikrobiler, er bestemt også meget velkommen. Måske vil de i fremtiden få lavere brændstofsforbrug, og blive mere miljøvenlige, end normale biler. Så jeg så helst at man fjernede ccm begrænsningen, og i stedet nøjes med begrænsning til 45 km/t, eller eventuelt tilføjede en effekt begrænsning, der på mange måder er mere hensigtsmæssigt end ccm begrænsning. Såvel effektbegrænsning, som 45 begrænsning, vil kunne lægges ind i normale biler. Effektbegrænsning, vil eksempelvis kunne lægges ind ved at begrænse motorens antal omdrejninger, således den i højeste gear, kun kan køre ca. 45. Og hastighedsbegrænsning kan laves ved at begrænse motorens omdrejningshastighed afhængigt af det indstillede gear, således den højst kører 45 i det pågældende gear.

Mikrobilerne, vil jo desvære også kun være tilladt til to personer, og måske må de ikke være normal bilstørrelse. Det er også en ulempe. Det bedste er normal størrelse, normale biler, mulighed for at de kan låne forældrenes bil med speciel nøgle, og eventuelt kan politiet have et system der indikerer at bilen kører som en "mikrobil". Det vil være nemt, at have nogle specielle lygter på bilen som tænder i 45-mode, der også er med til at advare andre bilister om de skal tage ekstra hensyn, da bilen drives af en ny bilist. Måske kan det indikeres ved normale lys og lygter bruges specielt - f.eks. baklys er tændt konstant, men måske ved lidt svagere styrke, der skifter til fuld styrke, når der bakkes. Eller, det kan være bilens blinklys er tændt konstant, dog blinker når der blinkes. Så er nemt at se, at den bruges på et knallert 45 / bil 45 kørekort. Så ikke noget med at dytte, eller mase. Her kommer en ny i trafikken.

Det burde være nemt, at indbygge på biler med startspærer i nøglen, da de har indbygget elektronik i nøglesystemet således en kode fra nøglen kan aflæses. Der kan lægges ekstra data ind, som aflæses af bilen, eller noget ekstra elektronik, og ser om der skal køres i 45-tilstand. Da hardwaren er indbygget til aflæsning af nøglens elektroniske data, er det kun en elektronikboks, der sættes ind ved ledningerne til tændingsnøglen, og til styreelektronikken til bilen. Bruges de normale lys, på en speciel måde, så vil det kunne eftermonteres på de fleste bilmærker, eller det vil kunne opnås ved at udskifte bilens styreboks. Måske kan det også bruges på ældre biler, der er nye nok til de har startspærer, og derfor bruges på biler der fås til foræringspris i dba.

Hvis det er tilbehør, til forældrenes bil, eller indbygges som standard fra start, så der kun skal bestilles en nøgle, eller måske endog medfølger en, så tror jeg det vil give større sikkerhed, end en lille bil til to personer. Forældrene, vil være meget ømme overfor deres nylakerede og flotte superbil, og vil sandsynligvis indsistere på, at være med, før de udleverer nøglen. Derved, får vi en slags forældrekørsel, ligesom i Sverige, men hvor de unge samtidigt har taget et godt kørekort, som dækker op til 45 km/t og ved begrænset motorkraft. Hvis derimod, at det er specielle små biler til unge, så vil mange måske kun få en scooter, sikkerheden vil være lavere, de opnår ikke rutine i at køre bil sammen med deres forældre, som sidder og er angst for ridser.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
kragen Skrev:Såfremt folkene på "Borgen" ikke finder på flere julelege, åbner kørekortreformen mulighed for de såkaldte micro-biler til to personer med en maksimumhastighed på 45 km/t og 50ccm (evt. 125?), der kan køres med et 45-kort, og uden hjelm. Bliver aldersgrænsen 16 år, vil det således også gælde micro-biler. Selv en forventet udbredelse af Segway-typer, er der skam taget højde for. Medmindre, de anvendes som "handicapkøretøj", ryger de i samme kategori som 25'erne, og skal køre på cykelsti med maks. 25 km/t.

Fortvivlethock: Segway med 25km/t? Nu kender jeg ikke bremsesystemet på sådan en fætter, men jeg tvivler på at jeg nogensinde ville bevæge mig ud i den slags dødskørsel Griner
Svar
#15
Du opridser nogle - i mine øjne - meget dystopiske løsninger på en række ikke-eksisterende problemer Super 8. Jeg siger "ikke-eksisterende" fordi de to primære axiomer i dit regnestykke bygger på statistiske fejlfortolkninger og er lavet med det specifikke formål at fremme en politisk agenda.

A. Det er ikke nævneværdigt farligere at køre knallert i forhold til anden transport.

B. Knallerten er ikke mere miljøskadelig end biler og busser (cykler og tog kan slå os, men de har så til gengæld andre ulemper).


Hvilke risici der er ved el-cykler i relation til knallerter er det for tidligt at sige noget om idet populationen endnu er alt for lille og primært består af entusiaster og early-adopters. Men i længden kunne jeg godt forestille mig at el cyklerne udvikler sig til en langt større hovedpine for politikerne og politiet end knallerterne nogensinde har været. De er utroligt nemme og billige at "tune", kan køres af personer ned til 6 år uden nogen form for beskyttelse og har spinkle stel og ditto bremser. For mig lyder det som et perfekt udgangspunkt for en massakre - men vi får jo se. Måske bliver politikerne nødt til at gå i mod deres kæledægge Dansk Cyklist Forbund og indføre hjelmtvang, aldersgrænser, store bøder, nummerplader eller hvad ved jeg...

Din ide med neddroslede biler er interessant, men har vi virkeligt behov for flere langtsomtkørende køretøjer på vejene? Knallert 45 går an fordi de ikke fylder ret meget og er nemme at overhale, men en bil - selv en indisk mini-Tatra - fylder altså en hel vognbane. Jeg tør slet ikke tænke på hvilket kaos en flok "Bil-45" ville forårsage i den allerede kaotiske københavnske morgentrafik...

8)
Svar
#16
Teddy Skrev:Fortvivlethock: Segway med 25km/t? Nu kender jeg ikke bremsesystemet på sådan en fætter, men jeg tvivler på at jeg nogensinde ville bevæge mig ud i den slags dødskørsel Griner
De 25 km/t er maksimum, så den harmonerer med reglerne for andre "25'ere". Jeg har da kørt ca. 20 km/t på en Segway :P . Jeg ved ikke, hvad sådan en fætter kan "tunes" til, men de ca. 20 km/t var standard, på den jeg kørte på.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#17
Teddy Skrev:Fortvivlethock: Segway med 25km/t? Nu kender jeg ikke bremsesystemet på sådan en fætter, men jeg tvivler på at jeg nogensinde ville bevæge mig ud i den slags dødskørsel Griner
Aye! Lad os få bilerne væk fra vejen ! De forurener jo helt vildt !!! Op på cykestien med dem sammen med alle de andre Grin
(Tekst ka go ha svært ved at vise følelser, så bare for at der ikke skal komme noget bemærkninger, er det ironisk ment :winkSmil

@Super 8
En bil begrænset til 60km/t er dumt. Jeg kører ca 80-85km/t på landevejen og jeg har mødt 1 billist de sidste 6mndr som ikke overhalede og trak fra mig. Kan ligså godt bare lave vejen til en forhindringsbane, som at lave 60km/t biler.
Den MC jeg har kig på, koster 103.000 vejl pris. ABS er "hele" 3.000kr mere. Så jeg køber med ABS. Men som kragen skriver, ABS på en lille mc/scooter kan ikke betale sig. Man får ikke ret meget ud af det. Så skulle staten hellere smide de penge ud efter at lave kørekortet bedre, mere oplysning/undervisning om hvordan man bremser korrekt osv
.
Desuden er det forholdsvist nemt at chiptune en bil. Hvilket alle normale billister burde gøre da det kan forøge km/l med 5-15% ved normal kørsel. Piller man begrænsningen på en scooter, render den 60. Gør du det på en bil, har du pludseligt en flok 16 årige som ligger og kører rally med 180km/t.

45'eren er en go ide, hvis den lovligt kunne køre de 55km/t. Ved godt de fleste 45' allerede har den hastighed, men det kan stadigt udløse en bøde så vidt jeg ved ? Det er dit ansvar at den ikke går mere end de 45km/t. 62km/t er begrundet mistanke for ændringer på scooteren, og IKKE dens max fart.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Jo, det er meget nemt at chiptune en bil - nemmest er at stjæle forældrenes nøgler. Det virker selv idag.

Citat:A. Det er ikke nævneværdigt farligere at køre knallert i forhold til anden transport.

B. Knallerten er ikke mere miljøskadelig end biler og busser (cykler og tog kan slå os, men de har så til gengæld andre ulemper).
Sammenlignes knallert og biler - så dumper knallerten desvære. Sammenlignes knallerter og cykler, eller knallerter og el-cykler, så dumper cykler i nogle tilfælde. Det er ingen tvivl om, at jeg føler sikkerheden er større på knallert end på en cykel - og hastighederne er jo omtrent ens for en 30'er. Ved 30 km/t, overhales jeg af mange cykler. Ved 33 - som den lige kan løbe - der overhaldes jeg kun af få. Så jeg tror at sikkerheden er størst ved 33 km/t, da jeg mener det er mere sikkert at knallerter overhaler cykler, end at cykler overhaler knallerter. Cyklerne høres ikke, og i nogle tilfælde, er jeg blevet meget overrasket, hvis de pludseligt er til venstre for mig. Med mindre det er en el-knallert, tror jeg ikke nogen cykelister overraskes særligt meget. De har mulighed for at trække ind, og er ihvertfald opmærksomme på, at en knallert kører bagved, så en overhaling vil ikke komme som en stor overraskelse, med mindre de har proppet ørene fuld af walkmanns og ørepropper, for at dæmpe stanken af knallerter. Det burde man jo så forbyde. Ser vi på 45 knallert, så ser statistikken ud til at være bedre end for 30 knallerter, og dermed naturligvis også langt bedre end for cykler. Det, trods man tager hensyn til, at uheld måske er mere alvorlige. Motorcykler, dumper her, i forhold til knallert 45.

Med hensyn til forurening, så forurener moderne knallerter der kører 45 - 50 km/liter, naturligvis mindre end en bil. En sammenligning med cykel er svær - det afhænger af hvad cykelisten indtager, hvordan det er produceret, hvor giftigt det er, osv. En cykeltur, medfører naturligvis større indtag af føde, og derved også køb af mere mad der er industrielt fremstillet hvilket kræver energi, embalage osv. Knallerter leder en del uforbrændt benzin ud, men dette skader så godt som ikke naturen, såvidt jeg ved. Der er værre med forbrændt benzin der jo udleder bl.a CO2. For 2-takts knallerter, og ældre knallerter der ikke kører 50 km/liter, kan de være mere forurenende end biler. De skal mere sammenlignes med de ældre biler, fra før krav om katalysator. Eller en bil med deffekt katalysator, eller når bilen er kold, og katalysatoren ikke yder optimalt.

Citat:Hvilke risici der er ved el-cykler i relation til knallerter er det for tidligt at sige noget om idet populationen endnu er alt for lille og primært består af entusiaster og early-adopters. Men i længden kunne jeg godt forestille mig at el cyklerne udvikler sig til en langt større hovedpine for politikerne og politiet end knallerterne nogensinde har været. De er utroligt nemme og billige at "tune", kan køres af personer ned til 6 år uden nogen form for beskyttelse og har spinkle stel og ditto bremser. For mig lyder det som et perfekt udgangspunkt for en massakre - men vi får jo se. Måske bliver politikerne nødt til at gå i mod deres kæledægge Dansk Cyklist Forbund og indføre hjelmtvang, aldersgrænser, store bøder, nummerplader eller hvad ved jeg...
Cykler burde allerede være en større hovedpine for politikkerne end knallerter. Det er korrekt, at du kan udskifte motoren i elcykler og derved opnå større hastighed. Men en 1kW motor på begge hjul, fylder godt til og er nemt at se, og samtidigt så ødelægger den LiOn batteriet på kort tid.

Sammenlignes scootere og biler, så er det desvære en kendsgerning, at scootere er mindst 40 gange farligere per kilometer end en bil.

Jeg tror, at hvis man tillader et "lille" bilkørekort til de unge på 16, så vil man til dels komme knallert problemet til livs, de unge vil køre mere sikkert, og det vil være muligt at tage et større kørekort senere.

I stedet for, at have en fast hastighedsgrænse, så kan man have en variabel, så bilen automatisk begrænses af forholdende på stedet. Det betyder, at den bliver typisk 50 km/t i byen, og 60/70 km/t hvor det er tilladt. Man kan også lave det, så den automatisk nedsætter farten, hvis der kommer en modkørende, og der ikke er bred vej, og adskildte baner for hver retning.

Hvis man på en måde kan finde en mulighed for begrænset bilkørekort, og ikke gøre den bedre, end at mange måske ønsker et "stort" kørekort, når de bliver 18, så tror jeg også, at det er muligt at undervise bedre når de bliver 18, fordi de har prøvet at køre bil før.

En hastighedsbegrænsning, styret af skilte eller GPS, er meget nemt og billigt at lave. Den vil kunne laves for et par tusser. En GPS modul, koster idag under en tusse, og hastighedsbegrænsning, er også nemt. Det vil kunne bygges på en bil, omtrent som hvis der bygges tyverialarm på. Måske vil enheden også kunne indeholde en tyverialarm med GPS, så man kan ringe til bilen, og få oplyst positionen, eller have en SOS funktion, der automatisk ringer til Falck, hvis airbag udløses. EU vil vist indføre det som obligatorisk, og så er også nemt, at bruge GPS modulet til at tjekke den lovlige hastighed på strækningen, samt eventuelle ændringer modtaget af en trafik modtager. En "begrænsning" af hastigheden, på baggrund af disse data, koster ikke meget. En hastighedsbegrænsning virker ikke nødvendigvis mest effektiv, ved at kun begrænse til en fast hastighed. Typisk, kan det måske være tilladt at kort tid køre for hurtigt, indtil en vis hastighed. Det kan være grund til at "straffe" føren, for at køre ind i hastighedsgrænsen, så de selv søger at overholde hastigheden osv. Det kan ske, ved at f.eks. nedsætte middelhastigheden som der kan køres et stykke tid, så det giver strafpoint at ramme grænsen. De vil sikkert hurtigt søge at undgå at køre for hurtigt, hvis deres hastighed umiddelbart herefter nedsættes nogle kilometer. Er det store overskridelser, kan det måske også medføre klip. Hvordan det skal fungere, kan man sætte nogen "eksperter" til at finde ud af.

Med de forbedringer, som er muligt, uden det koster meget, er der ingen grund til at ikke tillade unge på 16 får kørekort til bil. Det er mere sikker, og giver ikke mange ulykker i forhold til scooter.
At kræve en boks, til et par tusind i en bil, der begrænser hastighed, effekt, og måske tænder bilens lys der indikerer ny bilist, tror jeg ikke er et problem. Prisen er omtrent, som for en normal tyverialarm, og kan måske også indeholde sporingsmulighed til forældrene, så de kan følge børnene, og høre hvad der tales om i bilen... osv.

Måske kan man kræve, at de unge skal til kørekort to gange - både som 16 årig, og igen når de bliver 18.

Elektronikken er idag så nemt at lave, at et mindre konksulenthus vil kunne udvikle det ret hurtigt, og det er mest et spørgsmål om at politikkerne bliver enige om det, måske på EU niveau, og at man finder ud af hvilke begrænsninger et sådant system skal have. De teknologiske muligheder eksisterer, og er allerede på et acceptabelt billigt niveau. I de fleste biler, vil det kunne eftermonteres, til omtrent samme pris som tyverialarmer, forudsat man kan begrænse sig til at begrænse hastigheden som ved CDI-begrænsere eller hastighedsbegrænsere til scootere, eller sætte bilens motor i stå, f.eks. ved at påvirke sensorerne, eller ved at give bilen en helt ny CDI. GPS moduler, er idag "standard" enheder. Fidusen med "SOS by accident", som EU snart gør lovpligtigt på nye biler, vil også kunne eftermonteres samtidigt. Selvom det ikke vedtages i EU, kan vi sagtens havde det i Danmark, da EU's krav, ikke forbyder vi har specielle krav, til dem der tager kørekort som 16 årig. Vi er bare forpligtet til, at tilbyde et normalt kørekort, der gælder normale biler, til dem over 18, og at acceptere udlændinge der har et sådant kørekort. Da man i EU kun kræver 16 år som kørekortalder, vil man måske endog have lov at køre i andre EU lande på det danske "minikørekort", i en bil med begrænsninger. Begrænsningerne, kan så slås fra, ved at gps'en detekterer de ikke kører i Danmark. Man kan også forbyde kørsel udenfor DK. Da vi skal acceptere andre 16 årige, der har bestået et kørekort i andre EU lande, så vil et minikørekort ikke give anledning til problem med kørsel i andre lande, hvis de unge består et kørekort der lever op til EU's lovkrav. Men om man vil acceptere kørekortet med de danske begrænsninger, og vil kræve begrænsningerne kun gælder i DK, bliver jo op til EU at beslutte.
Svar
#19
Super 8 Skrev:Sammenlignes scootere og biler, så er det desvære en kendsgerning, at scootere er mindst 40 gange farligere per kilometer end en bil...

Nej nej nej, Den med de 40 - 50 gange er netop det er det jeg mener med fejlagtig statistik. Tallet stammer fra det såkaldte "Rådet for Større Færdselssikkerhed" og bygger på mange forkerte antagelser. Lad mig demonstrere et par af dem, så du kan se hvad jeg mener.

For eksempel ved vi at næsten tre fjerdedele af alle knallert-ulykker med døden eller alvorlig personskade til følge skyldes manglende hjelm, alkohol eller begge. Disse bør udelades fra beregningerne eftersom de ikke har noget som helst at gøre med normalt brug af knallerten og vi jo er interesserede i at finde svaret på spørgsmålet, hvor farligt det er at køre på knallert - ikke hvor farligt det er at køre uden hjelm. Se, der fik vi lige reduceret knallertens farlighed med en faktor fire i forhold til Rådets statistik.

En anden sjov ting ved Rådets beregninger er, at de - som du selv skriver - kalkulerer risikoen ud fra antallet af kørte kilometer. Dette giver et helt forvandsket billede som får bilen til at se meget mere sikker ud end den reelt er eftersom en typisk biltur er relativ lang i forhold til en typisk knallerttur. Til gengæld kører den typiske knallert mange meget korte ture, så beregner vi i stedet risikoen pr. tur - det vil sige ud fra det meget relevante spørgsmål: "Hvad er min risiko for at blive dræbt hvis jeg tager knallerten i skole sammenlignet med hvis jeg tager bilen?" - ser regnestykket anderledes ud. Knallerten kommer faktisk ud som mere sikker end bilen. Men dette gør man naturligvis ikke for politikerne vil have knallerten til at fremstå som et farligt transportmiddel for at kunne retfærdiggøre deres chikane-politik.



Super 8 Skrev:Jeg tror, at hvis man tillader et "lille" bilkørekort til de unge på 16, så vil man til dels komme knallert problemet til livs, de unge vil køre mere sikkert, og det vil være muligt at tage et større kørekort senere.
Din tekniske løsning er smart og velgennemtænkt - om end den stadig giver mig associationer i retning af Minority Report. Jeg kunne sagtens forestille mig en fremtid hvor bilens egenskaber automatisk tilpasses efter positionen og føreren på den måde du beskriver - også for folk over 18.

Men med hensyn til at løse "knallertproblemet" (som jeg i parantes bemærket ikke er enig i eksistensen af) ved at give unge mennesker et begrænset bilkørekort overser du en meget væsentlig forskel mellem biler og knallerter: Når en bil kører galt går det ofte ud over andre mennesker - fodgængere, cyklister, knallerter eller andre biler. Når en knallert kører galt går det næsten altid kun ud over knallertkøreren selv. Så ved at flytte de unge fra knallerterne til bilerne så svarer det til at flytte dem fra et køretøj hvor de primært kun har mulighed for at skade sig selv til et køretøj hvor de i stedet har en højere risiko for at skade andre mennesker. Og netop fordi man selv betaler prisen for sine fejl er knallerten det perfekte "begynder-køretøj". På den måde lærer man at tage ansvar for sin egen sikkerhed inden man overgives ansvaret for andre menneskers. Politikerne burde takke guderne på deres grædende knæ for knallertens eksistens. Den redder mange sagesløse liv i trafikken...

8)
Svar
#20
Citat:Nej nej nej, Den med de 40 - 50 gange er netop det er det jeg mener med fejlagtig statistik. Tallet stammer fra det såkaldte "Rådet for Større Færdselssikkerhed" og bygger på mange forkerte antagelser. Lad mig demonstrere et par af dem, så du kan se hvad jeg mener.
Jeg har forsøgt at bruge statistikbanken på dst.dk. Det største problem, er at anslå antal kilometer en knallert typisk kører, da man ikke har opgjort dette for andet end knallert 45.

Du har ret i, at knallerter ikke kører så meget som bil, og det er en af grundende til at knallertkørerne bliver 18. Vi kunne sagtens regne det ud per tur, og alligevel er biler faktisk mest sikre. En udregning per tur, viser sig dog at give cykelisterne en uretfærdig fordel. Og det er lidt problematisk, da cykler og 30-knallerter i nogle statistikker føres sammen - så alt andet lige, går det jo ud over knallert 30'erne.

Jeg har ikke set så meget på selve dødsuheld, da disse er relativ få, og har stor spredning. Selvom alle sprituheld tages fra, er det stadigt farligt at køre på knallert.

Knallerter er langtfra årsag til så mange alvorlige uheld som biler. Men selvom vi vurderer risikoen for, at en standard bilist kommer til at såre en anden i trafikken, så er denne risiko lav, i forhold til at selv komme på skade på knallert. Med andre ord, så medfører knallerter flere uheld, og dermed flere på skadestue eller hospital, end biler, når det regnes ud per kørselskilometer. At det så er knallertkøren som det går ud over er korrekt, men fra samfundets side, gør dette ikke hospital eller skadestueophold billigere.

Jeg synes hellerikke, at det er rimeligt, at betragte en ung knallertkøres liv som "mindre værd", end en bilists. Og det er jo faktisk det man gør, hvis man ikke mener det gør så meget, at det går ud over dem selv, som når det går ud over andre. Fra samfundets side, er en ulykke en ulykke, og en knallertkører er ligeså meget værd, som en bilist. Vi kunne måske diskutere, om knallertkøren burde være mere værd, da gennemsnitsknallertsføren har dobbelt så mange år tilbage at leve i, som bilisten. Og tilmed, har sine gode år foran sig.

På danmarks statistiks hjemmeside, har jeg fundet følgende:

Indregistrerede knallert 45:
2006 - 4.750
2007 - 4.518
2008 - 3.671

Indregistrerede knallert 30:
2006 - ej registreret i statistik
2007 - 22.918
2008 - 20.160

Der indregistreres fra 5.0 til 5.5 gange så mange knallert 30, som knallert 45 per år. (Efter 2007)


Indregistrerede køretøjer ialt 2006:
Knallert 45: 66.653
Motorcykel: 105.264
Bil: 1.964.682

Ved bil, har jeg kun medtaget personbiler, til privat kørsel. Ikke kørerlærere, politi, og taxa.

Antal kørselskilometer (2006):

Knallert 45: 92 mio (92 mio / 66.653 = 1380 km/år gns.)
Motorcykel: 946 mio (946 mio / 105.264 = 8987 km/år gns.)
Cykel/knallert: 2.268 mio
Personbil: 51.165 mio (51.165 mio / 1.964.682 = 26042 km/år)


Antal uheld 2006:
Personbil: 16.877
Motorcykel & K45: 2.727
Knallert-30 4.406
Cykel 17.172


Anslåede antal km. for knallert 30 og cykel:
Knallert 30: 500 mio
Cykel: 1800 mio
Da antallet af kilometer ikke er angivet for K30, er det anslået som ca. 5.4*92 mio udfra K45, og forholdet mellem solgte K30 og K45.

Anslået antal kilometer mellem uheld:
Personbil: 51.165 mio/16.877 = 3,032 mio km
Motorcykel & K45: 946+92 mio/2.727 = 0,381 mio km
Knallert 30: 500 mio / 4.406 = 0,113 mio km
Cykel: 1800 mio / 17.172 = 0,105 mio km

Som det ses, er cyklen det mest farlige køretøj i trafikken - skarpt efterfulgt af knallert 30. Motorcykel, og knallert 45 har ca. 1/3 uheld af cykler/K30. Men de er til gengæld alvorligere.
Biler er mest sikre - ca. 10 gange færre uheld end motorcykler.

En række tal er vurderet, og måske kan også sættes tvivl ved danmarks statistiks tal. Jeg synes selv, at 26.042 km/år i gennemsnit for en privatbilist, forekommer højt. Men ellers vil biler altså blive for farlige. Jeg kender ikke mange privatbilister der kører 25.000+ kilometer. Måske er der få, der kører langt, og holder statistikken oppe, og de plejer at have færre uheld per kilometer, så det er mere risikabelt at køre bil, for dem der køre mindre. Og kun 1380 km/år for en knallert 45 per år, virker lidt lavt - ihvertfald kører jeg 4 gange mere på min K30, og jeg vil tro de fleste kører flere km. end jeg på min K30. Der er dog nok en del K45 som står ubenyttet, uden at være afmeldt. Så jo, der kan stadigt sås tvivl om statistikken, og kørselskilometer.

Jeg har brugt skadestuesrapporter, i stedet for politirapporter, da det viser et mere korrekt billede. Politirapporterne viser kun hvis forsikring/politi har været invoveret. Og det er sjældent tilfælde ved f.eks. cykeluheld.

Som det ses, er knallert 30 ca. 30 gange så farlig som biler. Motorcykel, og knallert 45, er ca. 10 gange så farlige. Reelt, skal vi dog måske også tage hensyn til, at mange knallertkører er nye i trafikken, og at bilister har flest uheld de første 3 år. Det har jeg ikke lavet beregninger på. Men bilen vil være langt mere sikker end knallerter. Derom er ikke nogen tvivl.

Ikke kun unge kører på knallert. Jeg synes, at det vil være en god idé, at tilbyde dem der er over 18, at de kan få undervisning, f.eks. på AOF. Idag, har du ikke mulighed for at lære at køre knallert, når du er over 18. Ungdomsskolerne er "lukket" for dig, og bilkørekort mv. underviser jo ikke i knallert 25/30. Ikke alle, har fået en tilstrækkelig undervisning i skolen, og der er desuden en del forskel på knallert og cykel, både med hensyn til hvor de må køre, og at øve sig i bremsning mv. På cykler bremser man bare. På knallerter, er det en kunst... Endnu.
Svar
#21
Statistik er en loyal regnemaskine, der alene udfører, hvad den får besked på :wink: , så resutaterne afhænger af, hvilke tal, vi putter i den, og hvilke formler, vi anvender. Det store problem kommer, når nogle skal vælge og drage konklussioner af resultaterne, og herefter foreslå løsningsmodeller.

Uden at gå gå ind i statistik, så må man vel nok kunne anerkende, at det alt andet lige, er farligere at sidde relativt ubeskyttet på en tohjuler i trafikken, end at sidde i en bil, hvis uheldet er ude - dette uanset fart, kørte ture, eller kilometer. Maskinhavari er også farligere i en flyver, end i et landkøretøj :? .

Al ære og respekt for, at politikerne ønsker, at mindske risikoen for uheld, men når man gør ofrene til de skyldige, og lader de skyldige gå fri, så er det en rendyrket hetz.

Ulykkestallene kan beregnes herfra til dommedag, men når det gælder knallerter og cykler, er det et faktum, at op mod 3/4 af de alvorlige ulykker, skyldes billisters manglende overholdelse af færdselsreglerne, herunder især vigepligtsreglerne. Årsagen til disse ulykker, er altså hverken ung alder, tunede knallerter, alkohol, manglende hjelm Fortvivlethock: , eller for den sags skyld, for høj hastighed. Antallet af alvorlige ulykker, hvor knalleristen er den forårsagende part, er minimalt. Det samme gælder aleneulykker, hvor alkohol ikke har været en faktor. Trækker man herefter tallet fra, hvor ulykken skyldes knalleristens manglende overholdels af vigepligten, især i kryds, så bliver der ikke meget at komme efter, som saglig begrundelse for de tiltag, der iværksættes over for knalleristerne.

Skulle man overføre logikken, ville det betyde, at man lige så vel, kunne forbyde kvinder, at færdes uledsaget i mørke områder. Det vil, iflg. statistikken, jo kunne nedbringe antallet af voldtægter på kvinder, da kvinder oftest bliver overfaldet og voldtaget, når de færdes alene i mørke områder :? . Da man ikke kan/vil gennemføre det, kunne man jo analogt med tiltagene over for knalleristerne, påbyde alle kvinder, at de skal "drosles" med et "indbrudssikret" kyskhedsbælte, og iføre sig en ikke-ophidsende beklædning, gerne fremstillet af kevlar. I skolerne kunne man så også bortvise dem, der bliver mobbet, og beholde "mobberne" ustraffet. Det ville nedbringe antallet af voldtægter og mobning væsentligt - mission accomplished :yahoo: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Citat:Al ære og respekt for, at politikerne ønsker, at mindske risikoen for uheld, men når man gør ofrene til de skyldige, og lader de skyldige gå fri, så er det en rendyrket hetz.
Sådan gør politikkere altid. Tror ikke, at der er eksempel på det modsatte.

F.eks. har det også altid været de arbejdsløses egen skyld, at de ikke kunne få job. Og altid har man ment, at løsningen var at skære i dagpenge, og øge kravene til de ledige. Aldrigt, har det givet jobs. De svage grupper i samfundet, har også ofte været udråbt som årsag til næsten alle samfundskatastrofer. Aldrigt, har politikkerne taget et ansvar. Nu, hvor krisen er størst, så må løsningen være at skære i dagpengene, og reducere arbejdsløshedsunderstøttelsen til kun to år... Aldrigt, kunne politikkerne drømme om, at de kunne gøre noget for at løse krisen. Hvis nogen er skyld i krisen, så er det de arbejdsløse, fordi de ikke vil arbejde. Så de må bøde.

World trade center, var årsagen til de katastrofalt lave aktiekurser - uanset aktierne var faldet drastisk inden Verdens Erhvervscenter blev sprængt. Det er typisk for aktier, at de dykker før forklaringen dukker op... Bagefter, er det ih så indlysende, og enhver kunne da se det vil ske. Alligevel, tabte alle milliarder, på at vurdere forkert.

Flyet JSF (fælles strejkekæmper), vil sandsynligvis også vise sig, at strejke, når den kommer op og flyve. Jo, det er da indlysende, at det er sådan, at det må hænge sammen. Med alt den amerikanske software.
Svar
#23
Søg altid løsningen og årsagen, hvor det går ud over færrest - det behager flertallet bedst :wink: . Og det er normalt hos ofrene Ked af det .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#24
Alt den forurenings snak, kan ikke bruges til meget i denne debat efter min mening.
Hvis de 16-18 årige, begynder at købe små biler, vil det højest sandsyneligt give mere co2 udledning alligevel.
Da det langt fra er alle 16-18 årige der køber knallert, mange køre offentligt transport.
Ikke nok med det, er det jo grundet en scooters begrænsning, at den forurene mere.
Og mere trafik fra 4 hjulede, vil som Runnerdude er inde på vil ikke være vejen frem, der er kø nok i forvejen.
Med hensyn til færdselsuheld, vil det alt at dømme også skabe flere dødsfald samt tilskadekomne, hvis de unge slippes ud i små biler.
Det er jo i de spæde år med bil kørekort folk kommer mest til skade.
Tilgengæld er din ide Super 8, med begrænsningen i en bils hastighed ikke en tosset ide, det giver jo ingen mening man kun som 18 årig kun må købe "lille motorcykel", men kan købe lige så hurtig en bil man har råd til, eller låne forældrenes.
Svar


Forum spring: