Søg Garagen Hej Gæst! Register

Er det muligt at koble en bil-gps til scooterens elnet?
#13
Jeg købte også mine RAM-stumper fra GPS-Warehouse, men jeg kan se, at de ikke eksisterer mere på siden:
http://www.gpsw.co.uk/
Ked af det
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Jeg ville hellere end gerne sige ja tak til handlen med det samme, men pengene er ikke til det, da jeg har 300 kr at leve for til næste torsdag.

Kan du undersøge hvilke GPS'er den passer til?
Svar
#15
krellef Skrev:Jeg ville hellere end gerne sige ja tak til handlen med det samme, men pengene er ikke til det, da jeg har 300 kr at leve for til næste torsdag.

Kan du undersøge hvilke GPS'er den passer til?

Umiddelbart passer den til alle, det eneste der kræves er, at man kan få en holder der kan skrues på den plade der er på billede nr. 8 (det sidste billede)
Men i hvert fald passer den til en Navigon 6000T, den kan købes brugt på dba for rimelige penge:
http://www.dba.dk/navigationgps-navigon-...-63988325/

Men ellers hvilke mærker/modeller havde du i tankerne ?
Svar
#16
Jeg er ikke sikker endnu, men jeg regner ikke med at bruge mere end omkring 1000 kr på det. Jeg kigger bare efter, hvor jeg får mest for pengene.
Svar
#17
Jeg har haft en nüvi 205T på min scooter. Da den var til bil, og ikke vandtæt, lagde jeg den i en plastikpose, inden den blev monteret i holderen. Holderen er en standard holder fra T-Hansen, der passer til så vidt jeg ved alle nüvi modellerne. Jeg har brugt holderen med nüvi 205T og nüvi 500/550.

Holder:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3399...1921218356

Billed af monteringen:
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...c&start=21

Nüvi modellerne er forskellige i størrelse - men kuglen er den samme. Selve "holderen" for GPS'en, er den som følger med GPS'en, og derfor passer monteringen til alle modeller.



Hvis du kan undvære bluetooth, så er nüvi 500 og nüvi 550 beregnet for scooter og motorcykel. De er vandtætte, og slagfaste, men har ikke bluetooth, og de er specielt beregnet til scooterbrug, båd og andet hvor der kræves en vandtæt GPS. Pt. koster de 1990 kr. ved privatkøb, incl. moms. Nüvi 500 har indbygget "scooter" som mulighed, når vejen skal angives. Naturligvis er også mulighed for luftlinie (airplane), cykel, gang, og bil.

Hvis du har et CVR nummer, eller kender nogen, kan du få 500'eren til kun 949,60 kr. excl. moms.
Du bliver så fri for alt det med plastikpose og selvgjorte konstruktioner, men får en vandtæt GPS der kan tåle rystelser, og beregnet til scooter, til en pris der er meget tæt på de 1000 kr. som du vil give. Den har ikke trafikmodtager, men det kan tilsluttes.

Nüvi 500 vandtæt/slagfast scooter GPS (Erhverv, CVR kræves):
http://www.dustin.dk/pd_5010196999.aspx

Se beskrivelse af nüvi 500/550:
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=11716

550'eren er med europakort, og 500'eren kun med nordisk kort. 500 modellerne har større batteri, end bilmodellerne, så de fungerer fint uden tilslutning til strøm. Da USB stikket, ikke er så godt beskyttet mod vand, er det måske endog bedst at oplade dem indendørs. Vil du have strøm, skal du have en 12V til 5V usb adapter, som for de andre nüvi modeller, eller sætte en cigraretstik adaptor på.

Hvor nüvi 500/550 modellen, er identisk med bilmodellerne i brugergrænseflade og ikke mere brugervenlig end disse - så er zumu modellerne specielt til motorcykel og mere velegnet til brug med handsker. Zumuerne er dog også noget dyere - ca. 3.700 kroner for zumo 550. Zumo'erne har indbygget bluetooth. I forhold til, at nüvi 500, hvis man har CVR nummer, kun koster en tusse, er zumu'erne en smulge dyre. Zumu'erne, har ikke indbygget "scooter" mulighed, når vejen skal angives, men må indstilles til motorcykel.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Super 8 Skrev:Nüvi 500 har indbygget "scooter" som mulighed, når vejen skal angives. Naturligvis er også mulighed for luftlinie (airplane), cykel, gang, og bil...
Ved du hvad denne "scooter mode" indebærer i praksis? Det jeg tænker på er, at der jo er forskellige behov alt efter om man kører 45'er (undgå motorveje) eller 30'er (holde sig til cykelstier).



Angående vejrbeskyttelse af GPS'er, så laver Givi i øvrigt en særlig taske til formålet...

[Image: 3132.jpg]


8)
Svar
#19
Citat:Ved du hvad denne "scooter mode" indebærer i praksis? Det jeg tænker på er, at der jo er forskellige behov alt efter om man kører 45'er (undgå motorveje) eller 30'er (holde sig til cykelstier).
Den vælger undgå motorvej, og bruger ikke cykelsti. Så det svarer til knallert 45.

Selvom den indstilles på cykel, ser den ikke ud til at vælge cykelstier. Den finder ikke stierne langs motorvejen og bruges de, viser den, at der køres på motorvej.

I københavnsområdet er ofte bedst at aktivere motorveje når der køres på 30'er og cykel.
Svar
#20
Der findes egentlig kun to firmaer, der laver kort til gps'erne, så kortmaterialet er stort set identisk på dem alle. Det er den "beregnende" software, og de oplysninger om de forskellige landes særheder, der adskiller de forskellige gps'er, når det gælder ruteplanlægning. Jeg har en Magellan beregnet til båd og mc (den har også cykel og fodgænger), så den er også vandtæt. I den første softwareversion i den, betød "Mindst brug af motorvej" desværre ikke, at man fravalgte motorveje helt. Med en eller anden sydlandsk logik, førte den af og til en ud på en motorvej og væk igen, når den syntes, at det var det mest behagelige for den Ond . Jeg forhørte mig hos Magellan's tyske afdeling om problemet, men fik nu med forståelig logik at vide, at det jo netop var det, jeg havde indstillet den til, nemlig "mindst brug", hvilket jo sprogmæssigt indikerer, at en en vis brug af motorveje tillades :oops: . Jeg bad derfor om en forklaring på formuleringen, da der ikke er en mulighed for "Ingen motorveje" eller "Undgå motorveje", altså ikke noget med "hvis det passer os", eller "hvis det ikke er for besværligt". Forklaringen var ganske simpel Fortvivlethock: . Standard indstillingen var "Mest brug af motorveje", som jo heller ikke udelukkede brug af ikke-motorveje, hvis disse ikke forefandtes på ruten. Man kunne jo derfor ikke skrive "Kun motorveje", det måtte jeg da kunne forstå :? . Denne logik, havde man derfor bibeholdt ved formuleringen "Mindst brug af motorveje". Der hvor gps'en så uønsket lokkede en ud på en motorvej, kunne man så fravælge det stykke i ruteoversigten, eller undlade, at køre ud på motorvejen, hvorefter der ville blive beregnet en ny rute. Ville man helt undgå, at blive lokket på motorvej, kunne man bare vælge "Cykel". Hvortil jeg svarede, eller "Båd" eller "Vandrer", eller måske endog "Fugl". På dette tidspunkt var det godt, at samtalen foregik per telefon, og ikke ansigt til ansigt :gun: .

Jeg ved ikke, om det skyldes, at det amerikanske Mitac, har overtaget styringen, men jeg fik senere en opdatering af softwaren, så "Mindst brug af motorvej", holdt ruten helt fri for motorvej Smil . Det betyder dog ikke, at knallertfolket blot kan dappe "Scooter" ind på gps'en, og tro, at den hellige grav er vel forvaret, det er den ikke. En 30'er (25'er), er per definition en "Cykel", og ikke en "Scooter". En "Scooter" er en 45'er, men softwaren tager ikke hensyn til, at man f.eks. i Danmark har en vejtype som motortrafikvej, hvor 45'ere er forment adgang, og andre vejstrækninger, hvor det af skiltning fremgår, at "Knallert forbudt", uanset, om det er lille- eller stor knallert - her kan 45'erne flere steder få problemer, hvis det nærmeste alternativ er en cykelrute, hvor 45'erne er forment adgang :oops: .

Hvis jeg i København indstiller min gps til "Motorvej", oplever jeg den pudsighed, at når jeg nærmer mig Rådhuspladsen mod Amager, siger den venlig dame "Frakørsel til motorvej forude" Fortvivlethock: . Mig bekendt er "Søringen" stadig ikke lavet, selvom det er 50 år siden, den blev vedtaget Griner

Skal man bruge gps'en seriøst, bør man også lige tjekke, hvor ofte kortmaterialet m.m. bliver opdateret, og hvad det koster, og om man har brug for "trafikovervågning" (koster normalt også et ekstra abonnement).
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#21
krellef Skrev:Jeg står og skal købe en scooter til langture, men da min stedsans er forbandet dårlig, vil det være et must for mig med en gps.
Jeg har kigget efter gps'er til scootere, men dem jeg har fundet, koster alle over 3.000, hvilket simpelthen er for meget. Jeg overvejer derfor om det er muligt at koble kablet fra en bil-gps (permanent) fast til scooterens el-net.
Da et scooter-batteri (så vidt jeg ved) kører 12v som et bilbatteri, går jeg ikke ud fra at det er nogen hindring.

Uden at have meget forstand på hverken scootere eller elektricitet, har jeg en ide om, at man vil kunne koble/lodde(?) nogle ledninger sammen, så strømkablet til gps'er bare skal gemmes væk når man ikke bruger den.

Jeg håber, at det er forståeligt.

Jeg fandt lidt ledning med sikring og loddede kabelsko på og fandt en cigarstik i bunken. Har lavet min installation sådan:

[Image: 2991.jpg]

Så har jeg sat cigarstikket godt fast med 2 strips sådan lidt oppe under sideskjoldet, og så jeg nemt kan tage GPS ledningen af.

[Image: 3134.jpg]

GPS holderen har jeg så købt (TomTom One XL), og monteret med medfølgende (små) skruer
[Image: 3135.jpg]

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Super 8 Skrev:
Citat:Ved du hvad denne "scooter mode" indebærer i praksis? Det jeg tænker på er, at der jo er forskellige behov alt efter om man kører 45'er (undgå motorveje) eller 30'er (holde sig til cykelstier).
Den vælger undgå motorvej, og bruger ikke cykelsti. Så det svarer til knallert 45.

Selvom den indstilles på cykel, ser den ikke ud til at vælge cykelstier. Den finder ikke stierne langs motorvejen og bruges de, viser den, at der køres på motorvej.

I københavnsområdet er ofte bedst at aktivere motorveje når der køres på 30'er og cykel.

På den GPS jeg har (TomTom One XL), kan man vælge en smart funktion "Begrænset hastighed". Hvis jeg sætter den til f.eks 45km/t, så regner den selv ud at man ikke skal køre på Motorvej.Den tager dog ikke hensyn til motortrafikvej, som Kragen også skriver længere oppe. Hvis jeg sætter den til Max 30Km/t, så begynder den at foreslå at køre på cykelstier.

Svar
#23
barden Skrev:Hvis jeg sætter den til Max 30Km/t, så begynder den at foreslå at køre på cykelstier.
Interessant. Hvis du bruger den i "30'er-mode" kan den så generere ruter som også udnytter de cykelstier der ikke følger en vej?

8)
Svar
#24
Runnerdude Skrev:Interessant. Hvis du bruger den i "30'er-mode" kan den så generere ruter som også udnytter de cykelstier der ikke følger en vej?

8)
Ja, det ser det ud til. Jeg prøvede en dag at generere en rute til Vingsted, der foreslog den at tage naturstien, i max 30km/t sat hastighed. Da jeg satte den til 45km/t, synes den at jeg skulle tage en anden vej. (skal nok teste den mere, har ikke prøvet så meget da jeg kører 45ér) Grin

Svar


Forum spring: