Søg Garagen Hej Gæst! Register

Peugeot vender tilbage på el-scooter markedet
#25
Rækkevidden er stadig alt for lav. Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
(19-03-2011, 23:41)Jps Skrev: Rækkevidden er stadig alt for lav. Smil

Med 4 kWh batteri og regenerative bremser tror jeg godt at du kan regne med de opgivne 60 km. Dertil kommer at den kan lades op fra flad til 80% på blot 2 timer og laderen er indbygget. Der ligger et spiralkabel med et almindeligt 230 volt stik nede i hjelmboksen. Så du kører bare en 40-50 km ud i det blå og finder en cafe hvor du beder om lov til at sætte din scooter i stikkontakten mens du spiser frokost. Så er den klar til hjemturen efter dessert-lagkagen...

   

Cool
Svar
#27
(20-03-2011, 00:22)Runnerdude Skrev: Med 4 kWh batteri og regenerative bremser tror jeg godt at du kan regne med de opgivne 60 km. Dertil kommer at den kan lades op fra flad til 80% på blot 2 timer og laderen er indbygget. Der ligger et spiralkabel med et almindeligt 230 volt stik nede i hjelmboksen. Så du kører bare en 40-50 km ud i det blå og finder en cafe hvor du beder om lov til at sætte din scooter i stikkontakten mens du spiser frokost. Så er den klar til hjemturen efter dessert-lagkagen...Cool

Jeg kræver mindst 500 km's kørsel på batteri, før jeg springer på en. Gider sgu da ikke sidde 2 stive timer og vente på, at skidtet bliver ladet op Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
#28
(19-03-2011, 21:05)Runnerdude Skrev: Så er der kommet pris på i Tyskland, hvor den kommer på markedet i sommeren 2011...



3600 Euro svarer til en pris i Danmark på omkring 27.000 kr. Dette kommer sikkert til at passe nogenlunde (og så kommer der en tusse mere på i leveringsomkostninger) så jeg tvivler på at Fantombike, T. Hansen og Harald Nyborg ryster ret meget i bukserne.

Blink med øjet

26918kr. Målløs Ja godnat og tak for denne gang Peugeot. Den får kortere levetid end Scoot Eléc.. Fortvivlet

Svar
#29
(20-03-2011, 03:15)barden Skrev: 26918kr. Målløs Ja godnat og tak for denne gang Peugeot. Den får kortere levetid end Scoot Eléc.. Fortvivlet

Det er da noget pebret, men efter at have overvejet det lidt synes jeg alligevel at det hænger godt sammen. Se foreksempel på en anden scooter med tilsvarende batteri-teknologi Harald Nyborgs Busetto hvis batteri koster 5000,- i løssalg og har en kapacitet på 25% af Peugeot'en. Med andre ord er der 4 gange så meget batteri i den og hvis vi antager at der er linær proportionalitet mellem kapacitet og pris burde et sæt batterier til E-Vivacity'en koste 20.000,- hos Harald Nyborg, som jo ikke just er kendt for at overprise.

Nu hænger det heldigvis ikke så firkantet sammen, men batterierne skal da nok koste omkring de 15.000,-. Dermed havner prisen for selve scooteren uden batterier på 12.000,- og det er præcist hvad benzin-udgaven af Vivacity koster. Det er ikke dyrt i betragtning af scooterens avancerede konstruktion og kvalitet.

Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Spændende om den kommer til det danske marked med en kapabel og fungerende serviceorganisation denne gang.

Det overrasker mig dog at de har valgt Litium-Ion batteriteknologi til batterierne.

Li-Ion batterier er typen hvis 'dødskamp' allerede begynder under fremstillingen og fuldt opladede ved 25 gr,C, taber batterierne op til 20 % af deres kapacitet/år (kilde Wikipedia).

Som jeg tolker diverse fora og hjemmesider, er det Litium-Jern-Fosfat (LiFePo4) batterier der netop nu er fremtiden inden for EV branchen.
Selv den billige Busetto El-scooter fra Harald Nyborg er udstyret med LiFePo4 batteriteknologi.
--
Hilsen Ole
Svar
#31
(20-03-2011, 04:08)Runnerdude Skrev: Det er da noget pebret, men efter at have overvejet det lidt synes jeg alligevel at det hænger godt sammen.
Cool

Om den så var atom drevet, så er der ikke mange, der vil give det beløb for en scooter i den klasse. Så kan du komme med alle din teorier, det hjælper jo ikke en dyt, når forskellen fra benzin- til elscooter er så enorm.
Svar
#32
(20-03-2011, 11:18)Teddy Skrev: Om den så var atom drevet, så er der ikke mange, der vil give det beløb for en scooter i den klasse. Så kan du komme med alle din teorier, det hjælper jo ikke en dyt, når forskellen fra benzin- til elscooter er så enorm.

Helt enig. Hvis man virkelig ville miljøet,(som fremgår af E-vivacity´s hjemmeside), så byttede man lige helt rundt på priserne for Benzin og El-Scootere.

Den er dødfødt. Jeg ville ihvertfald ikke give 27000kr. + lev, for en dynamo med et par ledninger..

Selvfølgelig udvikling koster, men desværre nej tak.

Svar
#33
(20-03-2011, 09:09)OlePagh Skrev: Spændende om den kommer til det danske marked med en kapabel og fungerende serviceorganisation denne gang.

Det overrasker mig dog at de har valgt Litium-Ion batteriteknologi til batterierne.

Li-Ion batterier er typen hvis 'dødskamp' allerede begynder under fremstillingen og fuldt opladede ved 25 gr,C, taber batterierne op til 20 % af deres kapacitet/år (kilde Wikipedia).

Som jeg tolker diverse fora og hjemmesider, er det Litium-Jern-Fosfat (LiFePo4) batterier der netop nu er fremtiden inden for EV branchen.
Selv den billige Busetto El-scooter fra Harald Nyborg er udstyret med LiFePo4 batteriteknologi.

Ja, de bruger cobalt i stedet for jern-fosfat, men de garanterer 1000 opladninger eller 40.000 km på batterierne, hvilket jeg tror på. Dels har den en ret avanceret controller (som heldigvis ikke er fransk ) og et intelligent battery management system og dels har projektet været så meget i mediernes søgelys at Peugeot simpelthen ikke kan tillade sig at smøre for tykt på.



Teddy Skrev:Om den så var atom drevet, så er der ikke mange, der vil give det beløb for en scooter i den klasse. Så kan du komme med alle din teorier, det hjælper jo ikke en dyt, når forskellen fra benzin- til elscooter er så enorm.

Peugeot har selv luftet ideen om en leasing model for batteriet...

Peugeot Press Nov 2009 Skrev:The additional cost linked to the batteries could be offset by the possibility of leasing these energy storage elements by the month with a battery rental price that does not exceed that of a full tank of fuel.

... som jeg kunne forestille mig at de ville arbejde videre med hvis salget ikke går som håbet.


Men det er også værd at huske på, at man ikke regner en el-scooters driftsomkostninger ud på samme måde som en benzin-scooter. El-prisen er så lav at man reelt kan se bort fra den - det er batteriernes vedligeholdelse der bestemmer driftomkostningerne - så den rigtige måde at se det på er, at man betaler for al "benzinen" ved købet af el-scooteren i stedet for løbende over hele ejer-perioden.

Lad os kigge på regnestykket for en benzin-scooter:

40.000 km med 45 km/l og en bezinpris på 12 kr = 10666,-

Dertil kommer at benzin-scooteren har flere udgifter til vedligeholdelse mens el-scooteren ikke kræver service ud over smøring, bremseklodser og dæk. I modsætning til Scoot-elec er Vivacity'ens motor permanent-smurt og børsteløs, og der er ingen variator eller kobling så remmen burde kunne holde scooterens levetid. Vi BS'ere skifter selv olie og laver mange vedligeholdelser selv, men skal man til service for hver 5000 km - som mange benzin-scootere skal - kommer der 8 x 500 kr = 4000,- oveni budgettet. Så er vi faktisk oppe på samme pris for benzin og el.

Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
Havde de batteri-bytte-stationer a la det som de pt. er i gang med med el-biler, så afstanden kunne blive længere, så ville det være interessant. Idé
Ellers giver jeg Jps ret i, at når aktionsradiusen på en opladning ikke er 500 km, så er den ikke interessant for mig.

Og en pris op i 20.000 kroners klassen er ikke lige min kop the.

Tidligere Aprilia Habana Custom-ejer, forhåndværende Puch Maxi-ejer, men nuværende Piaggio Fly-ejer og Himmerlænding i eksil i Vendsyssel ;)
Svar
#35
Runnerdude, jeg er ikke helt uenig, men de 4000 til service holder ikke, når vi snakker Peugeot. Nu er de jo vant til at levere produkter af en hvis kvalitet, og min Vivacity skal således ikke til service efter km tal, men blot hver 6. måned. Jeg kørte ca. 14.500km på den inden første service, og jeg tror såmænd godt, den havde kunnet holde til det dobbelte.

Men nu er de 4.000 til selfservice jo heller ikke det, der vælter budgettet Smil
Svar
#36
(20-03-2011, 14:49)Teddy Skrev: Runnerdude, jeg er ikke helt uenig, men de 4000 til service holder ikke, når vi snakker Peugeot. Nu er de jo vant til at levere produkter af en hvis kvalitet, og min Vivacity skal således ikke til service efter km tal, men blot hver 6. måned. Jeg kørte ca. 14.500km på den inden første service, og jeg tror såmænd godt, den havde kunnet holde til det dobbelte.

Men nu er de 4.000 til selfservice jo heller ikke det, der vælter budgettet Smil

Men hvis vi antager at en batteri-pakke til E-Vivacity koster 15.000,- og skal skiftes for hver 40.000 km så er det jo netop interessant hvad det koster at køre 40.000 km på en benzin-Vivacity. Her er min påstand at det sagtens kan koste over 15.000,- for benzin plus service, og dermed er el-versionen pludselig konkurrencedygtig (selvfølgelig under forudsætning af at man kører nogle distancer som passer til dens rækkevidde - ellers kommer JPS og Jensen's argumenter til at gælde).

Fordelen ved benzin-versionen er så, at man betaler løbende fremt for een stor sum på 15.000 kr oveni scooterens pris på 12.000 kr. Jeg har på fornemmelsen at dette vil skræmme mange væk. Den ulempe kunne man dog komme over via en leasing-ordning eller køb på afbetaling til en fordelagtig rente. Dermed ville "benzinen" blive trukket hver måned på samme måde som med et benzin-kort.

Cool
Svar


Forum spring: