18-01-2010, 01:51
Der er et par praktiske problemer, med at købe batteri efter behov. Jo flere - og større batteri - som du har i scooteren, jo mindre er belastningen på batteriet. Derfor skal batteriet helst have en vis minimum størrelse, for at de kan holde til en scooter. En 30 scooter, behøver ikke så stor minimumsstørrelse som en 45 scooter.
Man kan godt lave det sådan at antallet af batterier bestemmer noget for rækkevide og egenskaber. Som eksempel, kan bruges standard cykelbatterier på 36V / 9A. Med 3 af disse, får du en kapacitet som scoot elec, og omtrent samme egenskaber. Nøjes du med to batterier, får du mindre tophastighed, mindre accellerationsevne osv. men kan måske netop nå de 45 km/t. Og med kun éet batteri, så må du nøjes med 30 km/t "sparemode".
Hvis du ikke lægger sådanne begrænsninger ind, vil batterierne hurtigt brænde af, og kun holde til få opladninger.
Dertil kommer naturligvis, at du får mindre kapacitet og rækkevide, hvis du har et mindre batteri. Ved 30/45 kan der dog køres 1.5 gange så langt per watt ved 30 km/t, så det betyder at et batteri, vil holde 1.5 gange færre kilometer ved 30 km/t, end to batterier vil ved 45 km/t. Med 3 batterier, får du større holdbarhed, og scooteren vil kunne belaste batterierne hårdere, så der opnås bedre præstationer i form af accelleration.
For en 30 scooter, vil du ikke kunne komme under 36V/9A, hvis batteriet skal holde rimeligt godt. Så under 3.000-4.000 kroner er ikke muligt. For en 45'er, vil du behøve mindst to batterier, så her koster batteriet 6.000 - 8.000 kroner. Og, vil du have "luxus" i form af bedre accelleration, længere batterilevetid, og længere rækkevide, så må du op på 3 batterier, hvor prisen er 10.000-12.000 kr.
Det er lidt nemmere med en elcykel. Her kræves kun den halve strøm af en 30 scooter, så her kan nøjes med et batteri til 1500 - 2000 kr. Og det betyder også, at du kan udvide efter behov. Sættes flere batterier på, får du længere rækkevide - men også i princippet længere levetid, da strømmen fordeles over batterierne og bliver mindre. I praksis, kan det dog diskuteres, om det er bedst at bruge batterierne enkeltvis. Problemet er at opladning/afladning også belaster, og det kan spares for det ene batteri, hvis du kun bruger det andet. Skal du køre en lang strækning, så begge batterier vil skulle oplades, er det bedst at køre med dem begge, så du under afladningen opnår mindst forbrug på hvert batteri. Er det en kortere tur, hvor du kan nøjes med kun éet batteri, ved jeg ikke hvad som er bedst. To batterier belastes mindre, men kræver en unødig opladning, for det ene batteri. Jeg vil tro at dette, samt at batteriet ikke helt aflades, er afgørende, og gør at det bedst kan betale at kun køre med et batteri ved korte ture.
Det tætteste man kan komme batteri efter behov, er at sætte et elendigt batteri i, når det købes, og så må køberen købe et bedre batteri.
For biler, vil batteri efter behov også give større mening. Men igen, så vil et lille batteri, kun give mening i en lille bil, der har lav accelleration, og lav tophastighed. Den kan være overdimmensioneret med motor, så flere batterier, giver større ydelse, og større tophastighed. Den bedste måde, at få batteriprisen ned på, er at anvende dårlige batterier - f.eks. blyaccumulatorer - og lade dem følge med bilen i starten. En ellert, kører på 4 blyaccumulatorer, og jeg vil tro at selv en stor bil, nemt vil køre på 10. Batterierne koster ca. et par tusind per styk, så det er en pris på ca. 20.000 kroner. For en bil, giver det stor mening, at have både el og benzin sammen - en stor del af prisen, er karosseri og interiør. Motor udgør kun mindre del af prisen. Den faktiske pris for den, bestemmes nok af prisen for genbrugsjern... Og forarbejdningen af jernet, er forholdsvis simpel i forhold til forarbejdningen af bilens andre materialer. En elmotor, er hellerikke dyr, så merprisen for en hydbridbil er minimal. Det er mest et spørgsmål om, at designe og udvikle dem, samt at få dem sat i større produktion. Der er naturligvis udgifter til batteriet, og hvis det er en god hydbridbil, vil den også have et dyrt batteri. Nogle batterier, kan genoplades millioner af gange til elbilsbrug, for regenerativ bremsning, men et sådant batteri koster jo også. Et billigt batteri, med kort levetid, og som kun kan køre få kilometer per opladning, vil ikke gøre en normal bil væsentligt dyere.
Man kan godt lave det sådan at antallet af batterier bestemmer noget for rækkevide og egenskaber. Som eksempel, kan bruges standard cykelbatterier på 36V / 9A. Med 3 af disse, får du en kapacitet som scoot elec, og omtrent samme egenskaber. Nøjes du med to batterier, får du mindre tophastighed, mindre accellerationsevne osv. men kan måske netop nå de 45 km/t. Og med kun éet batteri, så må du nøjes med 30 km/t "sparemode".
Hvis du ikke lægger sådanne begrænsninger ind, vil batterierne hurtigt brænde af, og kun holde til få opladninger.
Dertil kommer naturligvis, at du får mindre kapacitet og rækkevide, hvis du har et mindre batteri. Ved 30/45 kan der dog køres 1.5 gange så langt per watt ved 30 km/t, så det betyder at et batteri, vil holde 1.5 gange færre kilometer ved 30 km/t, end to batterier vil ved 45 km/t. Med 3 batterier, får du større holdbarhed, og scooteren vil kunne belaste batterierne hårdere, så der opnås bedre præstationer i form af accelleration.
For en 30 scooter, vil du ikke kunne komme under 36V/9A, hvis batteriet skal holde rimeligt godt. Så under 3.000-4.000 kroner er ikke muligt. For en 45'er, vil du behøve mindst to batterier, så her koster batteriet 6.000 - 8.000 kroner. Og, vil du have "luxus" i form af bedre accelleration, længere batterilevetid, og længere rækkevide, så må du op på 3 batterier, hvor prisen er 10.000-12.000 kr.
Det er lidt nemmere med en elcykel. Her kræves kun den halve strøm af en 30 scooter, så her kan nøjes med et batteri til 1500 - 2000 kr. Og det betyder også, at du kan udvide efter behov. Sættes flere batterier på, får du længere rækkevide - men også i princippet længere levetid, da strømmen fordeles over batterierne og bliver mindre. I praksis, kan det dog diskuteres, om det er bedst at bruge batterierne enkeltvis. Problemet er at opladning/afladning også belaster, og det kan spares for det ene batteri, hvis du kun bruger det andet. Skal du køre en lang strækning, så begge batterier vil skulle oplades, er det bedst at køre med dem begge, så du under afladningen opnår mindst forbrug på hvert batteri. Er det en kortere tur, hvor du kan nøjes med kun éet batteri, ved jeg ikke hvad som er bedst. To batterier belastes mindre, men kræver en unødig opladning, for det ene batteri. Jeg vil tro at dette, samt at batteriet ikke helt aflades, er afgørende, og gør at det bedst kan betale at kun køre med et batteri ved korte ture.
Det tætteste man kan komme batteri efter behov, er at sætte et elendigt batteri i, når det købes, og så må køberen købe et bedre batteri.
For biler, vil batteri efter behov også give større mening. Men igen, så vil et lille batteri, kun give mening i en lille bil, der har lav accelleration, og lav tophastighed. Den kan være overdimmensioneret med motor, så flere batterier, giver større ydelse, og større tophastighed. Den bedste måde, at få batteriprisen ned på, er at anvende dårlige batterier - f.eks. blyaccumulatorer - og lade dem følge med bilen i starten. En ellert, kører på 4 blyaccumulatorer, og jeg vil tro at selv en stor bil, nemt vil køre på 10. Batterierne koster ca. et par tusind per styk, så det er en pris på ca. 20.000 kroner. For en bil, giver det stor mening, at have både el og benzin sammen - en stor del af prisen, er karosseri og interiør. Motor udgør kun mindre del af prisen. Den faktiske pris for den, bestemmes nok af prisen for genbrugsjern... Og forarbejdningen af jernet, er forholdsvis simpel i forhold til forarbejdningen af bilens andre materialer. En elmotor, er hellerikke dyr, så merprisen for en hydbridbil er minimal. Det er mest et spørgsmål om, at designe og udvikle dem, samt at få dem sat i større produktion. Der er naturligvis udgifter til batteriet, og hvis det er en god hydbridbil, vil den også have et dyrt batteri. Nogle batterier, kan genoplades millioner af gange til elbilsbrug, for regenerativ bremsning, men et sådant batteri koster jo også. Et billigt batteri, med kort levetid, og som kun kan køre få kilometer per opladning, vil ikke gøre en normal bil væsentligt dyere.