Søg Garagen Hej Gæst! Register

Spørgsmål angående indstilling...
#1
Godaften BS.

Jeg har lige et par spørgsmål, og i plejer at være prof'e til at hjælpe, så det håber jeg i også kan denne gang Grin Tror spørgsmålene hovedsagelig omhandler karburatoren, da det er den eneste lille "satan" jeg ikke har fået sat mig ordentlig ind i endnu på sådan en firtakter.

1)
Min motor går ikke helt optimalt, synes jeg. I optrækket er det som om, at når jeg når de 25-35 km/t, laver omdr. lige et lille dyk, hvor der ikke er specielt meget træk i maskinen, indtil 2-3 sek. efter. Efter min vurdering er det noget der er opstået i takt med efterår-/vintersæsonen. Kan den kolde luft/fugtige luft spille et lille puds ved ens 4-takter, eller burde det være ligemeget, når moteren først et blevet varm? Ved godt, at det kan være det punkt hvor vario'en begynder at koble "rigtig" ind. Men, uden at være et geni, synes jeg at optrækket, frem til top hastighed, burde være ét, langt, stabilt træk, selvfølgelig men lidt nedgang i omdr., men dog stadigvæk et stabilt træk. Køre med en Naraku High Speed Variomatic. Kan det være tilfældet at den skal omdyses, pga. udskiftning kun af vario?

2)
Er der egentlig noget at stille på sådan en karburator? Tænker lidt på gamle knallerter, hvor der var luftskruen og strålespidsen. Efter hvad jeg har læst mig til herinde igennem tiden, går jeg ud fra, at dysen ikke er noget der kan stilles på, men blot udskiftes til større/mindre. Er det rigtigt opfattet?
Er det nogen luft skrue der kan stilles på, som kunne have effekt på optrækket?

3)
Ved bundgas/topfart er det også som om, at den opføre sig lidt anderledes. Det er lidt svær at forklare, men er det også noget temperatur og luftfugtighed kan drille lidt med? Synes jeg har erfaret i sommers, at når det regnede/havde regnet, og luftfugtigheden var høj, så kørte maskinen med lidt mindre effekt, eller er det bare ren indbildning? :roll:

4) Ved skiftning at cyllinder/stempel, skal man så også ind og "rode" med knastkæden (tror jeg nok det hedder :? ), eller kan disse blot trækkes/pilles af?

5) Har overvejet at køre en tur til Vest-Sjælland til sommer, når vejret er til det, for at besøge noget familie. Bor selv i Kbh. Kan scooteren klare sådan en tur med bundgas hele vejen, uden at den "smelter"? :roll:

Håber at jeg kan holde jer lidt beskæftiget med alle mine spørgsmål Griner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Citat:1)
Min motor går ikke helt optimalt, synes jeg. I optrækket er det som om, at når jeg når de 25-35 km/t, laver omdr. lige et lille dyk, hvor der ikke er specielt meget træk i maskinen, indtil 2-3 sek. efter. Efter min vurdering er det noget der er opstået i takt med efterår-/vintersæsonen. Kan den kolde luft/fugtige luft spille et lille puds ved ens 4-takter, eller burde det være ligemeget, når moteren først et blevet varm? Ved godt, at det kan være det punkt hvor vario'en begynder at koble "rigtig" ind. Men, uden at være et geni, synes jeg at optrækket, frem til top hastighed, burde være ét, langt, stabilt træk, selvfølgelig men lidt nedgang i omdr., men dog stadigvæk et stabilt træk. Køre med en Naraku High Speed Variomatic. Kan det være tilfældet at den skal omdyses, pga. udskiftning kun af vario?
Optrækket burde ganske rigtigt være lineært, men det kræver, at rullernes vægt, er nøje afstemt til, at kunne holde varioen på de optimale omdrejninger, hvor motorens drejningsmoment er størst. Det er en kilden affære, da effektbåndet er meget "smalt" på de små firtaktere. Nu siger du "kolde luft/fugtige luft" :? . Når temperaturen er meget lav (frost), vil luftfugtigheden normalt være meget lav, og der vil derfor komme mere ilt ind i motoren per "blandingsenhed", hvilket burde øge forbrændingen. Er der derimod megen fugt i luften - typisk forår og efterår - vil ilttilførslen være mindre per enhed, og forbrændingen derfor dårligere. Begge dele kan dog afhjælpes ved at korrigere med blandingsskruen. Fugtig luft har endvidere sværere ved at passere dit luftfilter (husk, at rense det). Hoveddysen har kun ringe indflydelse på accelerationen, men har betydning for topfarten. Hele mellemgasområdet reguleres hovedsageligt med "blandingsskruen". Skal blandingsskruen justeres mere end 1-1½ omgang fra "grundindstillingen" (2½ gang ud på de fleste karburatorer på firtaktere), kan der dog være grund til at skifte hoveddysen. Som tommelfingerregel, monterer fabrikken en hoveddyse, der er ca. to numre for lille, for at overholde miljøkravene. Ligeledes er rullerne ca. ½g for tunge.


Citat:2)
Er der egentlig noget at stille på sådan en karburator? Tænker lidt på gamle knallerter, hvor der var luftskruen og strålespidsen. Efter hvad jeg har læst mig til herinde igennem tiden, går jeg ud fra, at dysen ikke er noget der kan stilles på, men blot udskiftes til større/mindre. Er det rigtigt opfattet?
Er det nogen luft skrue der kan stilles på, som kunne have effekt på optrækket?
Karburatoren er i princippet, som i de gode gamle dage, med tomgangsskrue, luftskrue og strålespids (nu kaldet hvoveddyse). Dog er det ikke mere muligt, at montere indstillelig strålespids Griner . Hoveddysen skal udskiftes. Som sagt, styres blandingen i optrækket af luftskruen - så her må du i gang med at justere.

Citat:3)
Ved bundgas/topfart er det også som om, at den opføre sig lidt anderledes. Det er lidt svær at forklare, men er det også noget temperatur og luftfugtighed kan drille lidt med? Synes jeg har erfaret i sommers, at når det regnede/havde regnet, og luftfugtigheden var høj, så kørte maskinen med lidt mindre effekt, eller er det bare ren indbildning? :roll:
Nej, det er ikke indbildning. Luft/benzinblandingsforholdet bliver ændret, afhængig af fugtigheden i luften. Megen fugt, mindre ilt i blandingen, dårligere forbrænding.

Citat:4) Ved skiftning at cyllinder/stempel, skal man så også ind og "rode" med knastkæden (tror jeg nok det hedder :? ), eller kan disse blot trækkes/pilles af?
Det er ikke den store operation. Man skal blot huske, at sætte det hele rigtigt på.

Citat:5) Har overvejet at køre en tur til Vest-Sjælland til sommer, når vejret er til det, for at besøge noget familie. Bor selv i Kbh. Kan scooteren klare sådan en tur med bundgas hele vejen, uden at den "smelter"? :roll:

Det skulle ikke være noget problem. Vi er da flere herinde, der har kørt adskillige hundrede kilometer i et stræk med bundgas på en touringsdag :wink: . Det er dog altid en god ide, ikke at holde samme fart konstant. Firtakterne har endvidere deres eget separate smøringssytem med olie i bundkarret, så faren for, at stemplet varmesætter, er mindre, end på totakterne.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Perfekt kragen. Tak for det hurtige svar. Har lige, for første gang, selv lavet service på den, da jeg både var træt af at betale for det, men mest fordi, at nu er jeg sikker på, at det bliver lavet ordentligt. Så luftfilter, ventiler og olier skulle være i orden. Måske jeg lige skulle lege lidt med luftskruen så.
Svar
#4
tripper2001 Skrev:Perfekt kragen. Tak for det hurtige svar. Har lige, for første gang, selv lavet service på den, da jeg både var træt af at betale for det, men mest fordi, at nu er jeg sikker på, at det bliver lavet ordentligt. Så luftfilter, ventiler og olier skulle være i orden. Måske jeg lige skulle lege lidt med luftskruen så.
Jeg kan se, at du, ligesom jeg, huserer i København, så hvis du er interesseret, kan du godt låne mit Colortune til at at indstille luftskruen :wink: . Colortune består i al sin enkelthed af et tændrør med en "rude" i, som man skruer i tændrørshullet, og et lille forbindelseskabel, man sætter tændrørshætten på i den ene ende, og den anden ende til tændrøret med "ruden" i. Man kan så se flammefarven på forbrændingen inde i cylinderen. Farven kan gå fra hvid til orange, hvor hvid er for megen luft og orange, er for lidt luft. Når farven er buntzenbrænderblå (mørkeblå), står skruen ideelt. Såre enkelt, hvis blandingsskruen virker Griner .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Hvis han bor i kbh hvas så med at hjælpe ham med det`??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
c3s Skrev:Hvis han bor i kbh hvas så med at hjælpe ham med det`??
Havde du tænkt dig, at jeg skulle have beskidte fingre Fortvivlethock: . Nu sidder der nok nogle af touringfolket, der har mødt mig, og slår sig på lårene af grin :rofl: . Jeg stiller udstyret til rådighed, det er da også en slags hjælp. De beskidte fingre, må han tale med flinke folk som f.eks. Tempo om Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Hehe ingen grund til diskution. Hvis bare jeg kan låne den der Colortune, er det mere end rigeligt med hjælp Grin Er rimelig nem på fingrene, så mon ikke jeg selv lige kan tjekke det Smil Er det sådan, at jeg kan komme forbi i morgen og hente den? Hvor bor du henne af?
Svar
#8
tripper2001 Skrev:Hehe ingen grund til diskution. Hvis bare jeg kan låne den der Colortune, er det mere end rigeligt med hjælp Grin Er rimelig nem på fingrene, så mon ikke jeg selv lige kan tjekke det Smil Er det sådan, at jeg kan komme forbi i morgen og hente den? Hvor bor du henne af?
Det ligger på arbejdet ( i nærheden af thansen på Amager "Bryggen") 8) . Nu ved jeg ikke, hvad du laver i dagtimerne, eller hvor i Kbhvn. du bor, men ellers, kan det godt hentes efter fyraften eller i weekenden. Send mig en PB, så kan vi nok finde ud af noget :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: