Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad for en
#1
Hej , jeg er en ældre mand der vil købe en scooter når
det nu forhåbentligt bliver noget bedre i vejret.
Jeg har set mig lidt omkring (også her) og ved godt at
I måske er ved at være trætte af spørgsmålet : Hvad for en..
Men jeg har nu lagt et stort arbejde i at finde en billig og alligevel
OK Scooter mener jeg.
Jeg har set på enten en Benda Scoot eller en TMS Classsic 50cc.
Men hvad for en er bedst ? har nogle erfaring med en eller begge 2 ?
Hvordan var den erfaring ?
Ja det er de billige jeg ser på, et sted skal man jo begynde.
Og pengene er ikke så store mere.

Vi ses ...
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg er godt nok lidt "bagvendt" en gang imellem, men TMS'en har mig bekendt 10" hjul, og Bendaen har godt nok 12" hjul, men i mærkelige dimensioner, der kan gøre det vanskeligt, at få ordentlige dæk til den. Originaldækkene på dem begge er, som på de fleste knallerter, elendige (læs: livsfarlige), så det er vigtigt, at købe en knallert, man kan få kvalitetsdæk til - herunder helårsdæk.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Tak for svar ! Det må du nok forklare lidt nærmere . Er 12" dæk det bedste ?
Skal man se efter om det er 12" dæk ?
Mener du at jeg ikke kan få dæk til de 2 scooter ?
Er de så livsfarlige at de ligefrem eksploderer eller hvad mener du med Livsfarlige ?

Jeg mener at man kan få reservedele til Benda men den anden
er måske nok lidt mere svært.
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
#4
Hej ...

Med dækkonklussionen mener han at original dæk på disse kinamaskiner er de såkaldte "Nylondæk".. Det betyder at de har meget dårligt vejgreb og jeg har har til tiden set dem blive deforme.. Men springe osv har jeg aldrig oplevet.

Med dimensioner menes nok at du skal tjekke bredden og profilen på dækket og sikrer dig at der findes ordenlige kvalidæk i disse størrelser.. Det forekommer at der ikke gør, da som der bliver sagt, til tider er nogen lidt anderledes størrelser end det vi er vant til her i danmark Smil
Casper Sigaard.
Svar
#5
CasperSigaard Skrev:Hej ...

Med dækkonklussionen mener han at original dæk på disse kinamaskiner er de såkaldte "Nylondæk".. Det betyder at de har meget dårligt vejgreb og jeg har har til tiden set dem blive deforme.. Men springe osv har jeg aldrig oplevet.

Med dimensioner menes nok at du skal tjekke bredden og profilen på dækket og sikrer dig at der findes ordenlige kvalidæk i disse størrelser.. Det forekommer at der ikke gør, da som der bliver sagt, til tider er nogen lidt anderledes størrelser end det vi er vant til her i danmark Smil
Nu er der ikke noget galt med nylon i dæk - tværtimod :wink: . Sålænge nylon bruges til forstærkning af karkassen, er det kun en fordel, og du vil kunne konstatere, at de fleste dæk er påtrykt "Nylon". Problemet med de billige kineserdæk er, at de ikke kan stå fast på asfalten, bare den er en smule vådt, og at man derfor er i konstant fare for, at knallerten forsvinder under en Ond . Det andet problem er, at de ofte er/bliver deforme, så man kører rundt på et vaskebræt, og hurtigt kan "stå af" i et sving.

Dimensionerne er ganske rigtigt bredde, højde og diameter på dækket. F.eks. betyder 100/90-12, at bredden på dækket er 100mm, og højden på selve dækket fra fælg og op, er 90% af bredden. I dette tilfælde 90% af 100mm=90mm. Det sidste tal er "fælgstørrelsen" i tommer, i dette tilfælde 12". Af en eller anden måske ikke så besynderlig grund (salg :? ), vælger kinesiske fabrikanter ofte at udstyre deres knallerter med dækstørrelser, de kun selv laver - og ofte laver de dem kun i en udgave, så det er næsten umuligt, at skaffe et helårsdæk. Skulle det være muligt, at skaffe et helårsdæk, er det af samme ringe kvalitet, som det oprindelige. Hvis der ikke kan skaffes dæk fra Swalbe eller Heidenau i den ønskede dimension, kan man være ret sikker på, at heller ikke andre seriøse dækfirmaer laver dem. Til visse knallertmodeller, er det dog muligt lovligt, at montere dæk i en anden dimension, end den, knallerten er godkendt med. F.eks. har min Super8 en godkendelse til, at køre med andre dimensioner.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Interessant Tak . Det havde jeg absolut ingen anelse om
Men det gør det jo ikke lettere at vælge :wink:
Men godt mere mere viden..
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
#7
Jeg var ude og snakke med en forhandler han siger det er noget sludder
det der med de farlige nylon dæk.
Dæk almindelige er derimod slemme til at punkterer , dem uden
nylon.
Heller ikke små hjul siger han er farlige, med mindre man køre i galt føre
og fx køre fjollet over en opmærkning i vejbanen.
Spørgsmålstegn
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
#8
kinamanden Skrev:Jeg var ude og snakke med en forhandler han siger det er noget sludder
det der med de farlige nylon dæk.
Dæk almindelige er derimod slemme til at punkterer , dem uden
nylon.
Heller ikke små hjul siger han er farlige, med mindre man køre i galt føre
og fx køre fjollet over en opmærkning i vejbanen.
Spørgsmålstegn
Så kan du godt fortælle den forhandler, at han prøver, med en sludder for en sladder, at prakke folk noget på, som han åbenbart godt ved, er forkert.

Som jeg sagde, er nylon i dæk en fordel - men kun som forstærkning af karkassen. Ikke i slidbanen. Så atter en gang, der er ikke noget galt i, at der står "Nylon" på en dæk, men de "kineserdæk", de fleste knallerter leveres med, ER elendige, og direkte livfarlige i vådt føre.

Hvis han mener, at små 10" hjul er OK, hvorfor så advarslen mod glat føre og afmærkninger? Det er almindelig fysik, at større hjul er bedre, end små hjul, og små hjul giver endvidere mindre "skuldre", at køre i sving på.

Lægger man så små hjul og dårlige "kineserdæk" sammen, skal det ende galt.

Forhandleren burde tænke mindre på salg og pengepung, og mere på kundernes sikkerhed.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
kinamanden Skrev:Jeg har set på enten en Benda Scoot eller en TMS Classsic 50cc.
Men hvad for en er bedst ?
Jeg vil stemme på Benda'en. Som Kragen siger er stabiliteten med 10" hjul på den forkerte side af hårrejsende så TMS'en ville jeg styre langt udenom. Forhandleren vil sige hvad som helst der kan få dig til at købe maskinen af ham - det lever han jo af.

Og det med at de standardmonterede dæk er elendige er nærmest en regel i branchen. Min nuværende scooter kostede 14.000,- og havde elendige dæk - min forrige scooter kostede 20.000,- og havde også elendige dæk. Men køber du maskinen her i foråret kan du jo bare køre på dem i den varme og tørre periode, og når så efteråret melder sin ankomst og vejen bliver mere udfordrende kan du altid skifte dem. Scooterdæk koster kun få hundrede kroner stykket, så det er ingen herregård.

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvis du ikke selv laver service på scooteren, så koster den også lidt i service. Nogle skal til eftersyn, for hver 1000 km. og koster nemt 1000 - 2000 kr. for et eftersyn, lidt afhængigt af hvor meget der gøres. At købe en ny scooter, til 4.000 kroner, giver derfor ikke så meget mening, når der tages højde for serviceeftersyn.

Spørg, hvor ofte scooteren skal til eftersyn - nogle kræver eftersyn hver 1000 km, for at yde garanti. Andre, kræver hver 4.000 km.
Svar
#11
Super 8 Skrev:Hvis du ikke selv laver service på scooteren, så koster den også lidt i service. Nogle skal til eftersyn, for hver 1000 km. og koster nemt 1000 - 2000 kr. for et eftersyn, lidt afhængigt af hvor meget der gøres. At købe en ny scooter, til 4.000 kroner, giver derfor ikke så meget mening, når der tages højde for serviceeftersyn.

Spørg, hvor ofte scooteren skal til eftersyn - nogle kræver eftersyn hver 1000 km, for at yde garanti. Andre, kræver hver 4.000 km.

Og Peugeot, hver 6. måned - uanset km tallet Blink med øjet
Svar
#12
Teddy Skrev:Og Peugeot, hver 6. måned - uanset km tallet Blink med øjet
Peugeot eller ej. Hvis jeg kørte lige så mange kilometer om måneden, som vores ven Søren, ville jeg ikke vente et halvt år med bla. olieskift osv. Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: