Søg Garagen Hej Gæst! Register

Køre ulovligt ?
#85
(10-10-2013, 21:57)Scooterballe Skrev: I praksis vil jeg gerne ha`et godt forhold til bilister, så det er selvfølgelig så langt til højre som muligt. Om nødvendigt sagtne farten og trille ud i rabatten eller finde en "helle". Ad Viborgvej fra Århus er der mange trange steder. F.eks. dobbeltoptrukne linier indenfor hvilke en personvogn ikke kan overhale mig.

Jeg holder alligevel langt til højre, og bilisterne overskrider vel midten med ca. en halv meter når de overhaler mig. Alt i alt gnidningsløst, og jeg har, vistnok aldrig, mødt en agressiv bilist eller en hasarderet overhaling i den situation.
I Århus kan jeg finde på at sagtne farten og trække en smule ind i busbanen (hvor der selvfølgelig ikke er en bus i nærheden) for at lade en lastbil overhale. Måske dybt ulovligt, men aldeles praktisk. Sådan er der så meget, og jeg gør meget for ikke at "pisse" mine medtrafikanter af. Jeg ved jo godt at en 45`er af nogle betragtes som en pestilens i trafikken.

Venligst Erik.

Det er lige præcis essensen af det hele. Vi skal som udgangspunkt alle overholde landets love, men i nogle situationer, er det altså mest praktisk at gradbøje dem lidt. Når der er modkørende, helle anlæg o.lign. kører jeg også gerne ud på den malede cykelsti, for at lukke en lastbil forbi min 45'er. Jeg ved, at de er længe om at komme op i fart, så hvorfor sænke dem yderligere når man lige så godt kan hjælpe dem lidt på vej. Bilerne, for som regel lov at vente - rabatten er jo trods alt markeret som cykelsti, og jeg må ikke køre der. Jeg 'fylder godt' hvis jeg kan se at en bil forsøger at presse sig forbi, hvor der egentlig ikke er plads. Ellers, holder jeg mig - efter lovens bogstav - i højre side af vejbanen. Uanset om der er trafik, eller ej. Det er sikrest for alle parter.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#86
(11-10-2013, 01:58)Teddy Skrev: Kørsel ved siden af andet køretøj, inden for samme vejbane er, som du indirekte nævner, heller ikke tilladt. Blink med øjet

En hjelm skal have tydeligt CE mærke på, for at måtte bruges på offentlig vej. Politiet kører med Schuberth C3 hjelme, hvor mærket sidder på indersiden - og dermed ikke er tydeligt.

Lovgivningen er klar, men i nogle tilfælde, er man nød til at tilpasse sig den enkelte situation.

Det er i øvrigt svært med politiet, for er de i officielt ærinde, gælder der helt andre færdselsregler for dem; f.eks. må de godt køre over for rødt lys. I nogle tilfælde, også uden horn og blink. Så kan man tænke sit, når man ser dem holde ind ved bageren lidt længere fremme, men rent praktisk er det svært at gøre dem ansvarlige.

Der er da ikke noget specielt i at CE mærket sidder inde i hjelmen det gør det da også på min hjelm som i øvrigt også er en Flip up hjelm hvilket gør det nemmere og tage den på når man bruger briller.
Men hvis politiet gør som du beskriver der, køre over for rødt uden blink/horn for så og holde ind ved bageren for og handle så kan det godt bevises og de ville blive irettesat men sikkert ikke mere end det.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#87
(11-10-2013, 02:02)Teddy Skrev: Det er lige præcis essensen af det hele. Vi skal som udgangspunkt alle overholde landets love, men i nogle situationer, er det altså mest praktisk at gradbøje dem lidt. Når der er modkørende, helle anlæg o.lign. kører jeg også gerne ud på den malede cykelsti, for at lukke en lastbil forbi min 45'er. Jeg ved, at de er længe om at komme op i fart, så hvorfor sænke dem yderligere når man lige så godt kan hjælpe dem lidt på vej. Bilerne, for som regel lov at vente - rabatten er jo trods alt markeret som cykelsti, og jeg må ikke køre der. Jeg 'fylder godt' hvis jeg kan se at en bil forsøger at presse sig forbi, hvor der egentlig ikke er plads. Ellers, holder jeg mig - efter lovens bogstav - i højre side af vejbanen. Uanset om der er trafik, eller ej. Det er sikrest for alle parter.

Det sker også, at jeg kører ud i cykelstien, med henblik på at lade bilisterne passere - samtidigt sænker jeg hastigheden, til typisk max. 25 - 30 km/t, så jeg ikke kører hurtigere end en normal knallert. Om aftenen, har gule og hvide plader samme farve - så der er det jo stort set også lovligt...

Som udgangspunkt, kører jeg dog som MC på vejbanen. Min knallert kører ca. 45-50 km/t, og følger fint med trafikken i byen. Samtidigt, er min erfaring, at bilerne normalt ikke føler sig generet så de kører hazarderet, selv hvor hastighedsgrænsen er op til 60 km/t. Skal jeg til venstre ved næste kryds, er også nødvendigt at vælge venstre bane i tilstrækkelig god tid, og også her, kører jeg naturligvis midt i vognbanen. Præcist som MC'er. Bilerne plejer ikke, at have problem med at holde sig bagved, så længe jeg kan køre 45 - 50 km/t.

På de fleste veje, hvor der er flere spor, og rigeligt plads til at overhale, kører jeg også altid som en MC. Der er ingen grund til, at trække helt ud til højre side. Det er mest sikkert, med sideafstand til begge sider, så der køres ca. midt i banen.

Er der kun et spor, og tillades større hastighed end 50 km/t, så afhænger det af forholdene, om jeg vælger at køre ud til siden, for at lade biler komme forbi. Opstår længere kø, vil jeg forsøge at køre ud til siden, og bruger ofte gerne f.eks. busholdepladser til det, hvis der er afsat plads. Det kræver ekstra stor opmærksomhed, at køre helt ude i højre side af vejen, og bilerne kører tæt forbi - så jeg gør det ikke som udgangspunkt.

Jeg har bemærket, at motorcykelisterne altid hilser på mig, når jeg kører midt i vognbanen, eller til venstre for midten. Det syntes jeg er meget hyggeligt, og hilser altid igen. Så det er også en god grund til at køre placeret som MC'isterne.
Svar


Forum spring: