Søg Garagen Hej Gæst! Register

Læs lige denne her
#13
Havoc Skrev:Min fars nabo har en ATV som han har fået godkendt som traktor. Og køre uden hjelm på atv er sq værre end at køre uden sele i bil... Må vel se om jeg ikke ka få fat i en lille crosser igen så. En 125cc eller 250cc...

En ATV'er, der ikke må køre mere end 30km/t - det lyder lidt kedeligt Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Johannes Johansen Skrev:Jeg syntes også at man kører meget usikkert når man kører de lovlige 35 Km/t man slegler sig af sted og bliver trat hurtigt og koncentrerer sig ikke eller bliver rest løs syntes jeg.
Så er det sjover at kører 70-80 km/t og samtidig kommer man hurtiger til sit bestemmelsel sted.

Jeg fik på fornemmelsen at forslaget specifikt går på knallert-45. Ikke knallert-30 - hvor jeg i øvrigt mener at den nuværende hastighedsgrænse passer meget godt. Det er prisen for at måtte køre på cykelstien. Det som skaber farlige situationer er jo ikke hastighed med hastighedsforskelle og hvis man måtte køre 70 på cykelstien ville forskellen mellem knallerter og cykler blive for stor. Til gengæld er der stor forskel på en knallert-45s hastighed og den øvrige trafik på vejen og det er ikke for folk med svage nerver at køre en tur på Frederikssundsvej i myldretiden på knallert. Det ville bestemt øge sikkerheden og trygheden hvis man måtte køre hurtigere end 45 km/t.

Desuden skal man jo huske at en knallert-45 fører både er over 18 og i besiddelse af et kørekort til bil eller MC. På en eller måde lyder det dumt at han på den ene side godt må køre en bil med ubegrænset motoreffekt og en tophastighed på flere hundrede km/t, mens han, i det øjeblik han sætter sig over på en knallert-45, er til akut fare for sikkerheden, landbruget og samfundets ve og vel hvis han kører hurtigere end 45 km/t...

:roll:
Svar
#15
Runnerdude Skrev:Jeg fik på fornemmelsen at forslaget specifikt går på knallert-45. Ikke knallert-30 - hvor jeg i øvrigt mener at den nuværende hastighedsgrænse passer meget godt. Det er prisen for at måtte køre på cykelstien. Det som skaber farlige situationer er jo ikke hastighed med hastighedsforskelle og hvis man måtte køre 70 på cykelstien ville forskellen mellem knallerter og cykler blive for stor. Til gengæld er der stor forskel på en knallert-45s hastighed og den øvrige trafik på vejen og det er ikke for folk med svage nerver at køre en tur på Frederikssundsvej i myldretiden på knallert. Det ville bestemt øge sikkerheden og trygheden hvis man måtte køre hurtigere end 45 km/t.

Desuden skal man jo huske at en knallert-45 fører både er over 18 og i besiddelse af et kørekort til bil eller MC. På en eller måde lyder det dumt at han på den ene side godt må køre en bil med ubegrænset motoreffekt og en tophastighed på flere hundrede km/t, mens han, i det øjeblik han sætter sig over på en knallert-45, er til akut fare for sikkerheden, landbruget og samfundets ve og vel hvis han kører hurtigere end 45 km/t...

:roll:

Fuldstændig enig. En "45" burde kunne komme op på de 80-90km/t. 2 grunde til jeg ikke har en 45. Har ikke kortet til bil og straffen er MEGET hårdere for at blive stoppet på en ulovlig 45 end en ulovlig 30'er.

At køre 80km/t på landevejen på en 45'er, er en hastigheds overstigning på ca 78% og så ryger kortet. Hvor imod på en 30'er, så får du en bøde på 500-1000kr. Anden gang man bliver stoppet tager de så scooteren hvilket er retarderet. Der burde ligge et fast beløb på 5000-10000kr, alt efter ens inkomst. Er jo ikk helt ligemeget om det er en scooter til 6000kr eller 30000kr...
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#16
Havoc Skrev:Fuldstændig enig. En "45" burde kunne komme op på de 80-90km/t. 2 grunde til jeg ikke har en 45. Har ikke kortet til bil og straffen er MEGET hårdere for at blive stoppet på en ulovlig 45 end en ulovlig 30'er.

At køre 80km/t på landevejen på en 45'er, er en hastigheds overstigning på ca 78% og så ryger kortet. Hvor imod på en 30'er, så får du en bøde på 500-1000kr. Anden gang man bliver stoppet tager de så scooteren hvilket er retarderet. Der burde ligge et fast beløb på 5000-10000kr, alt efter ens inkomst. Er jo ikk helt ligemeget om det er en scooter til 6000kr eller 30000kr...

Helt enig. Konsfiskationsreglen er en skandale og kan komme til at svare til en bøde på over 15.000,- for at køre på en ulovlig knallert! Det er så meget ude af proportion i forhold til "forbrydelsens" grovhed at jeg stadig ikke fatter hvordan en samling politikere med normal intelligens har kunnet stemme for det.

Med hensyn til risikoen ved at køre ulovligt på knallert-45 så gør politiet heldigvis en god indsats for at rette op på politikernes sløseri ved for det meste at ignorere 45'erne. Risikoen er der selvfølgelig altid, men kører man pænt er det yderst sjældent at man får lejlighed til at hilse på vore uniformerede venner... og når man gør er de i reglen mere interesserede i at checke kørekort og alholiseringsgrad end scooterens tophastighed.

:wink:
Svar
#17
Hej igen Smil .

Ja ja den gode gamle debat om knallerthastigheder bliver vist aldrig umoderne :wink: .

Nå men jeg vil da også lige rasle et par bogstaver ud af tastaturet og putte dem ind i debatten..

HVIS man ikke skal være til gene i landevejstrafikken, så skal man min. kunne køre med 90 - 100 km/t, for det er altså mange steder den typiske hastighed der også selvom maxhastigheden på papiret er 80Km/t. (li det eller ej, taler af erfaring).
I denne sammenhæng syntes jeg derfor det er et godt forslag med et '16 års MC-kørekort' med en ganske normal køreprøve blot med max 125 ccm. og selvfølgelig 2 personer.
Men at afskaffe 25/30 knallerten, vil jo nok gøre 'ham med den grønne plastmælkekasse bag på' en del ked af det Ked af det . For han gider aldeles ikke tage et MC-kørekort for at tøffe en tur ned i 'Brugsen' efter nye øller.

Så efter min mening, ville disse 2 kategorier af 'knallerter' kunne dække de flestes transportbehov og vi ville få nogle bedre '2-hjulskørere' ude på vejene. Nå man så fylder 18, ja så har man via denne '2-årige MC-grunduddannelse' også fået nogle bedre MC-kørere på de større maskiner, for de 18 år skal selvfølgelig udløse et almindeligt MC-kort.

Hvor 45-erne så kommer ind i billedet..? Vides ikke lige mere.

Jan Smil .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
SørensenDK Skrev:Hvor 45-erne så kommer ind i billedet..? Vides ikke lige mere.
45'eren er en mulighed for at købe en "MC" uden afgift. Og da afgiften i Danmark er ekstrem høj er dette ikke en fordel man bør undervurdere. Tænk på at hvis du køber en NRG 45 til 16.000 kr får du reelt et køretøj som ville koste over 30.000 kr. på rigtige MC-plader.

I andre lande med lavere afgift som for eksempel Tyskland er fordelen ved at købe 50 cc langt mindre idet man kan få en 125'er eller en 250'er for en beskeden merpris. Men i Danmark er 45'eren særdeles attraktiv som nærtransportmiddel for een person eftersom en 125'er af sammenlignelig kvalitet koster det dobbelte. Så selv om man kunne få et MC-kort som 16 årig vil der stadig være folk som ville vælge en 45'er...

8)
Svar
#19
@Runnerdude Smil .

Tankerne med forslaget om et 16 års kørekortet var jo, at det skulle erstatte/fjerne, skal vi kalde det '45-problematikken'. Derfor skal de særlige afgiftregler for 45-eren som du nævner, selvfølgelig overføres til den 'nye 125 ccm. gruppe', altså 45-erne skulle 'helt udgå' ad åre.

For som det fremgår af debatten, så er 'fokus' jo hastighed og køreerfaring. For jeg vil stadig 'modigt' påstå, at 45-eren er et 'tankemisfoster' udtænkt i tidernes morgen af nogle EU embedsmænd, som ikke rigtig vidste hvad det hele handlede om :wink: .

Man kan jo så efterfølgende 'vende og dreje', om den nye gruppe også skal kunne køres med et bilkørekort ?

Nå.. Man ka jo mene så meget, Jan Grin .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#20
SørensenDK Skrev:@Runnerdude Smil .

Tankerne med forslaget om et 16 års kørekortet var jo, at det skulle erstatte/fjerne, skal vi kalde det '45-problematikken'. Derfor skal de særlige afgiftregler for 45-eren som du nævner, selvfølgelig overføres til den 'nye 125 ccm. gruppe', altså 45-erne skulle 'helt udgå' ad åre.

For som det fremgår af debatten, så er 'fokus' jo hastighed og køreerfaring. For jeg vil stadig 'modigt' påstå, at 45-eren er et 'tankemisfoster' udtænkt i tidernes morgen af nogle EU embedsmænd, som ikke rigtig vidste hvad det hele handlede om :wink: .

Man kan jo så efterfølgende 'vende og dreje', om den nye gruppe også skal kunne køres med et bilkørekort ?

Nå.. Man ka jo mene så meget, Jan Grin .
Tværtimod :P . Embedsmændene i EU vidste udmærket godt, hvad det handlede om. De ville simpelthen gøre op med nogle forældede begreber og hastighedsgrænser i de forskllige medlemslande. I erkendelse af, at knallertens konstruktion, havde ændret sig, var det på tide, at kategorisere den scooterlignende knallert, som et let motorkøretøj, og ikke en cykel med hjælpemotor, som f.eks. i Danmark. Der var altså ikke et forsøg på, at indføre en ny type knallert, men at give knallerten sin "selvstændighed" i hele EU. Kravene skulle være, 50 ccm, et kørekort, "fri" hastighed, samt en aldersgrænse på 16 år. Til folk, der var yngre, eller af andre årsager ville have en "cykel med hjælpemotor", ville man bibeholde en type, der "i al væsentlighed" lignede en cykel, dvs. pedaler, store hjul osv., der så til gengæld måtte køre maks. 15-25 km/t, og skulle holde sig mellem cyklerne. Her var ideen en aldersgrænse på 12-14 år.

Det med hastigheden huede bla. ikke Danmark, der ville bibeholde én knallerttype, med den gældende grænse på 30 km/t. Tyskerne ville have en hastighedsgrænse på 60 km/t, da de for 16-årige har en hastighedsgrænse for lette mc'er på 80 km/t til de fylder 18. Det blev derfor et kompromis, hvor Danmark fik dispensation til at beholde sin 30'er, og hastigheden for en knallert - i Danmark nu en ekstratype - blev et EU-kompromis mellem de tyske 60 km/t og bla. de de danske 30 km/t - (60+30)/2=45 km/t. Aldergrænserne var fra EU's side kun anbefalinger, og kunne derfor bestemmes "lokalt". Danmark fastholdt dog 30 km/t for knallerter, og ville ikke indføre de nye EU-knallerter. Det bragte Danmark i karambolage med reglerne om fri handel i EU, og vi blev tvunget til, at tillade den nye EU-knallert. For at gøre det surt, for den nye knallerts udbredelse, fastsatte man grænsen til 18 år for den nye, under påskud af, at den jo krævede kørekort i resten af EU, og at man i Danmark kun kunne erhverve kørekort som 18-årig, da vi (endnu) ikke har så mange kørekortkategorier, som de andre EU-lande. Det ændrer sig dog, når Danmark implementere kørekortreformen, men Danmark har allerede erklæret, at man vil fastholde de nuværende aldersgrænser, og ikke vil følge EU's anbefalinger på det område. 30'erens dispensations dage vil dog være talte. Den må tilbage til "cykel med hjælpemotor", og maks. 25 km/t, og de små 125'ere, vil heller ikke blive tilgængelige for danske 16-årige.

Det er altså - denne gang - ikke EU's embedsmænd, du skal skyde på, men det danske Folketing :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#21
@kragen Smil .

Takker for meget fin redegørelse og lægger forslaget ned i krukken 'Uladsiggørlige forslag'.. Tænk, jeg var helt af den opfattelse, at det var noget vi havde fået trukket ned over hovedet fra EU ? ..

Sig mig.. Sidder der virkelig stadig nogle af de gamle spøgelser i folketinget, spøgelser som ikke er manet i jorden for mange år siden? Det er jo stort set de samme argumenter og totalt uforståelige forklaringer som man også hørte helt tilbage i 60-erne. Ja ja 'farten dræber', tag 10 at toppen, max 40 mig her og der,,, og jeg skal gi dig skal jeg..
Det er altså ikke alene farten der er farlig, men også en masse andre forhold der skal med i de 'kloges beregninger'. Tag f.eks. ISS-Rumstationen, den flyver med 28000 Km/t. de burde alle der oppe være døde for mange år siden hvis det stod til de 'trafik-kloges' beregninger.

Så kan jeg kun håbe, at nogen som 'har noget at skulle ha sagt' ser denne debat og tænker lidt mere 'nuanceret'. Nå, nu vil jeg istedet drikke min kaffe.

Hilsen jan :wink: .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
SørensenDK Skrev:Derfor skal de særlige afgiftregler for 45-eren som du nævner, selvfølgelig overføres til den 'nye 125 ccm. gruppe...
Ok Jan - nu ved jeg du tar gas på mig. Fjerne registreringsafgiften på 125'ere for at gøre motoriseret transport mere tilgængelig for unge og mindrebemidlede? I Danmark?? Jeg tror at de jyske gårde vil være fyldt med flyvende grise før det sker. Jeg forestiller mig at udtalelserne fra de to fløje i Folketinget vil lyde nogenlunde således:

Venstrefløjen: "Unge mennesker bør tilskyndes til at tage offentlig transport og cykle. Det er også sikrere, mere mijørigtigt og... bla... bla... bla..." (indsæt selv mere af det sædvanlige venstreorienterede socio-pladder her).

Højrefløjen: "Hvorfor skal unge lømler have det hele foræret når resten af samfundet stønner under skattetrykket? Det er godt at vi fik lukket det snyltehul som knallert-45'eren udgjorde. Lad dem bare betale hvad det koster ligesom alle andre."

Knallertfolket har ingen venner inde på borgen - og der er hverken stemmer eller penge nok i os til at vi kan købe os nogle. Så du kan roligt regne med at enhver dansk lovændring på knallert-området vil være en stramning eller forringelse af vore forhold. Alt godt vil komme fra EU og blive indført under pres...

8)
Svar
#23
jtr48 Skrev:Hej Kragen. Jeg tror ikke at lastbilerne holder op med at overhale tæt forbi os fordi vi får sat hastigheden op til 70km/t. Og så vil flere havne i grøften eller rabatten, og jeg vil til enhver tid hellere havne i grøften med 45km/t end ved 70km/t.
Der er mangle vinkler i den sag. Personlig er jeg både for og imod. MVH Jan



Lastbiler må kun køre 70 km/t på landeveje.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#24
@Runnerdude.

Ja hvis den gas jeg forsøger at tage på dig fyldes på grisene, så kan det jo godt være at de begynder at flyve, hvem ved? Grin ..

Jeg ved ikke / kan ofte ikke gennemskue hvad der sker inde på borgen? Men det virker som om, at et eller andet skal 'plejes' i stedet for at løse problemerne på bedst mulig måde.
Måske skulle jeg prøve at bage et par 'rævekager' til kaffen denne gang :wink: .

@Poulsen48.
70 eller 80 gør nok ikke den helt store forskel på situationen/problematikken.. Husk lige at tage '10 af toppen' Grin .

Jan :wink: .

PS: Forresten min 'hyggehjemmeside' er blevet opdateret.. Kig ind:
http://bensoe.dk/MaxiKnallert/
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar


Forum spring: