ChemicalBoy Skrev:Okay jamen så kunne det jo godt være den omtalte skrue i låget på karburatoren
Det kunne det sagtens, men det tyder på, at forhandleren/importøren ikke har klargjort den ordentligt - eller overhovedet
Forhandleren skal, inden maskinen udleveres, bla. kontrollere, at karburatoren er renset for evt. rustbeskyttende "fedt". At skruen ved spjældet er fjernet. At ventilafstanden er rettet til de nu anbefalede 0,08mm, og ikke står til 0,04 eller 0,05mm. At tomgangsskruerne er stillet korrekt. At der er den korrekte mængde olie i bundkarret - der må hverken være for lidt, eller for megen olie i. Skru oliepinden ud, tør den af, stik den ned i studsen, UDEN at skrue den i. Olien skal være i det skraverede felt på pinden. Er den over, kan man suge olie ud med en lille engangssprøjte uden nål.
Motoren skal starte, uden, at man rører gashåndtaget. Er motoren varm, kan man dog dreje gashåndtaget ca. 1 cm, og holde det der, når man trykker på starteren.
Du kan evt. skrue lidt på tomgangsskruen, så den går lidt hurtigere i tomgang, indtil den er kørt til. Der sidder en lille hul i siden på sideskjoldet, der er beregnet til, at man med en lang skruetrækker, kan justere tomgangen, og der er et dæksel i bunden af hjelmboksen, der er beregnet til, at man kan komme ned til karburatoren. Jeg er dog så fumlefingret og utålmodig, at jeg altid skruer hjelmboksen ud, når jeg skal ned til karburatoren, eller skifte tændrør. Når du har haft hjelmboksen skruet ud, skal du sørge for, at den tykke luftslange fra luftfilteret til karburatoren, ikke kommer i klemme mellem hjelmboks og stelrøret, når du sætter boksen i igen :wink: