Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fejlvisning på knallertspeedometre
#1
Ja vi ved jo alle at knallertspeedometre er for optimistiske, med hensyn til at vise km/t. Typisk viser de 10 km/t for meget.
Jeg faldt over denne tekst på DK fritid/knallert, og tillader mig at citerer den:
-------------------------------------------------------------------------------------
Spørgsmål fra en bruger:
Er en misvisning på 10 - 15 % normalt på en km tæller. (Ikke speedometer)
Knallerten er en PGO T-Rex50.
-------------------------------------------------------------------------------------
Svar:
Tingene hænger vel sammen.
Hvis speedometeret eksempelvis konstant viser 70km/t når du i virkeligheden
kører 60km/t så vil km-tælleren i løbet af en time tillægge 70km, mens du i
virkeligheden kun har flyttet knallerten 60km!

Jeg har selv en knallert 45(Gilera Runner) som ifølge km tælleren har kørt
18000km, men speedometeret viser ca. 20% for meget, hvilket reelt betyder at
jeg samlet har kørt 18000km x 0.80=14400km (ca.)
---------------------------------------------------------------------------------------
Citat slut.

Så er det jeg undre mig da personen der svarer jo skriver, at man reelt ikke har kørt de antal km kilometertælleren viser. Så har jeg jo ikke rundet de 100.000 km på Big1? Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(20-07-2011, 09:47)Jps Skrev: Citat slut.

Så er det jeg undre mig da personen der svarer jo skriver, at man reelt ikke har kørt de antal km kilometertælleren viser. Så har jeg jo ikke rundet de 100.000 km på Big1? Grin

Ser ikke sådan ud, men så har du rundet ca. 80.000+ ægte kilometer Smil
Svar
#3
(20-07-2011, 10:21)Gerner Skrev: Ser ikke sådan ud, men så har du rundet ca. 80.000+ ægte kilometer Smil

Det behøver ikke, at være tilfældet Blink med øjet .

Det gælder kun, hvis det er drevet ved hjulet, der er forkert på den, hvilket, det sjældent er. Kablet "videregiver" hjulets omdrejninger næsten korrrekt op til magneten, som det er forbundet til for enden ved speedometeret. Uden om magneten sidder der en "skål", som en hat, der er forbundet til viseren. Der er ingen fysisk kontakt mellem "skålen"/viseren og magneten/kablet. Når kablet med magneten så roterer, når man kører, vil "skålen" med viseren, ved hjælp af "eddy-strømmen", der dannes mellem skål og magnet, få viseren til at dreje rundt med samme hastighed, som kablet. Det kan man så ikke bruge til noget - en viser, der bare fiser rundt og rundt Grin . Man sætter derfor en fjeder på viseren, som bremse. Her kommer så problemet. Den fjeder skal være afstemt således, at den hverken bremser for meget, eller for lidt. Er fjederen for slap, vil speedometeret vise for meget, og er den for stram, vil viserene blive holdt tilbage for tidligt, og vise for lidt. Det er altså ikke kablets hastighed der reguleres, blot modstanden fra viseren, der viser km/t. Selve kilometertælleren kører normalt i et system, der er uafhængig af viserens placering, men blot tæller kabelomdrejninger, som jo ikke bliver ændret. I stedet for, at forsøge, at ændre på fjederen, hvilket er næsten umuligt på de fleste, kan man bare ændre på selve skiven, der viser km/t. Klistr en papirskive på, hvor indelingerne passer bedre med viserens placering i forhold til hastigheden. Det vil jo heller ikke ændre kilometertælleren Blink med øjet .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Hvis jeg nu ikke har rundet de 100.000 ægte km, så tæller jeg sgu videre på digitalspeedometeret Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Jeg har haft sat og kigget på GPS og min triptæller på SR50'eren og de passer fint sammen selvom speedometer fejlviser Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: