Søg Garagen Hej Gæst! Register

Batteri----Lader
#1
Da jeg fik batteriet fik jeg syren jeg skulle hælde i og lukke lågen.
Der står på den at der ikke må åbnes for lågen og at der behøves ikke sættes vand. Betyder det så at det er en velidholdesefritbatteri og at man skal bruge en impulslader
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
A.K Skrev:Da jeg fik batteriet fik jeg syren jeg skulle hælde i og lukke lågen.
Der står på den at der ikke må åbnes for lågen og at der behøves ikke sættes vand. Betyder det så at det er en velidholdesefritbatteri og at man skal bruge en impulslader
Fik du udleveret syre til et nyt batteri Fortvivlethock:

Ved almindelige syrebatterier, er det forhandleren - og aldrig kunden - der skal hælde syre på. Kunden skal kun sørge for, at der hele tiden er vand nok på. Syren forsvinder ikke, kun vandet. Et sådant batteri, er IKKE et vedligeholdelsesfrit batteri, og bør ikke bruges på en knallert.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Det er mig der der har fået en udleveret syre til et nyt batteri. Og den har jeg hældt i batteri kasse. Og lukket lågen. Det er sådan en lang flat låg. Og jeg ved bare ikke med hvilken lader den skal oplades.. Der står på batteriet at der ikke skal efter hældes syre eller vand.
Svar
#4
A.K Skrev:Det er mig der der har fået en udleveret syre til et nyt batteri. Og den har jeg hældt i batteri kasse. Og lukket lågen. Det er sådan en lang flat låg. Og jeg ved bare ikke med hvilken lader den skal oplades.. Der står på batteriet at der ikke skal efter hældes syre eller vand.
Hvis der står, at der ikke må påfyldes syre eller vand, er batteriet "forseglet", og vedligeholdelsesfrit. Du skriver, at du har hældt syre i batterikassen :? , jeg regner med, at du mener, at du har brudt forsejlingen på selve batteriet, og har hældt syre i selve batteriet. Det må du aldrig gøre. Har du hældt syre i, kan du godt købe et nyt batteri imorgen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Den batteri jeg fik med scooteren. På batteriet var der lappet en folie over hullerne. Og jeg fik en forsejling med. Og der ståd i instruktionen at man skal hælde den syre man fik med ned i batteri kasse og forsegele den. Jeg håber du forstår det bedre nu.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
A.K Skrev:Den batteri jeg fik med scooteren. På batteriet var der lappet en folie over hullerne. Og jeg fik en forsejling med. Og der ståd i instruktionen at man skal hælde den syre man fik med ned i batteri kasse og forsegele den. Jeg håber du forstår det bedre nu.
Så forstår jeg bedre. Din forhandler har lagt et syrebatteri i knallerten, og har undladt at fylde det med vand og syre. For det første, er svovlsyre ikke noget, man skal spøge med, og for det andet, kræver det lidt udstyr, at måle syrestanden i et batteri. Det er IKKE noget, man skal overlade til en kunde, at udføre Ond

Jeg ville dog stadig udskifte det med et tøropladet gelbatteri, der hverken skal påfyldes syre eller vand, og for den sags skyld, kan stå med bunden i vejret. At sælge batterier til almindelige kunder, hvor kunden selv skal påfylde vand og syre, er simpelthen noget svineri.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Hvis batteriet sælges på nettet, er det en stor fidus for forhandleren, at levere syre og batteri adskildt... Så snart syren er hældt i batteriet, er forsejlingen jo brudt, og kunden har ikke mere returret.

Returneres batteriet, uden syre er påfyldt, er det nemt at sælge som et nyt batteri.

Så snart syren hældes på, er forsejlingen brudt, og batteriet ikke mere nyt. Det vil med jævne mellemrum skulle holdes opladet, hvilket er omstændigt for forhandleren. Står batteriet, efter det er påfyldt med syre, uden at blive holdt opladet, vil det sulfatere og ødelægges.
Svar
#8
Der findes flere typer batterier:

Der er de normale syrebatterier. Dem bør du ikke opfylde selv. Du skal kunne tjekke syrestanden, når de oplades.

Så er der vedligeholdelsesfrie typer. Der er følgende:
MF typerne: Disse er syreaktiveret. Det vil sige, at du skal selv (eller forhandleren) opfylde med syre, når de skal aktiveres.
Forsejlet VRLA: Disse typer, skal ikke påfyldes syre. Det er gjort fra fabrikken. De har bedre koldstart ampere, end MF batterityperne. Koster ofte det dobbelte.
GEL batterier: Disse indeholder en "GEL", og skal ikke opfyldes med syre.

Du har sandsynligvis fået et MF batteri. Til dette batteri, medfølger en lille flaske med syre, som skal i batteriet. Syrebeholderen, består af flere flasker, der er sat sammen på en stribe, og som skal sættes ned i batteriets huller. Folien på flaskerne må ikke fjernes. Derfor, vil du normalt ikke spilde, da flaskerne isættes batteriet med folien påsat.

1: Først fjernes forsejlingen på batteriet - altså den "folie" der er hen over hullerne.
2: Du fjerner plastikstrippen, der normalt er på syrebeholderen. Ofte er en sort blød, plastikstrip, lagt hen over hullerne, som skal bruges til at dække hullerne i batteriet efter opfyldning. MEN du må IKKE fjerne forseglingen på flaskerne. Plastikstrippen, skal senere bruges til at forsejle batteriet. Foliet på syrekontaineren må du aldrigt fjerne. Måske ligger den sorte plastik-strip, der skal bruges til forseglingen for sig selv. Så skal den naturligvis ikke tages af flaskerne.
3: Syrekontaineren vendes omvendt ned i batteriet. Den er lavet til batteriet, og der må ikke bruges anden elektrolyt end den der følger med. Der er en mængde syre i hver plastikflaske, der er afstemt til det pågældende batteri. Der må ikke bruges anden elektrolyt, og der må ikke efterfyldes syre, eller vand.
4: Når syrekontaineren er vendt omvendt ned i batteriet, presses til, således at kontainerens forsejlinger brydes. Du vil se, at det begynder at boble luft ind i plastikflaskerne. Du må ikke fjerne syrekontaineren, før alle flaskerne er helt tomme.
5: Vent på, at syrekontaineren er helt tom. Nu ventes yderligere 30 minutter.
6: Fjern syrekontaineren, der nu skulle være helt tom. Forsejl batteriet med den medfølgende strip.
7: Nu skal batteriet oplades. Batteriet skal oplades med 10% af det angivne amperetimer. Mange opladere oplader med for stor strøm. Brug IKKE f.eks. harald nyborgs einhell-typer... Som eksempel på en oplader, kan bruges Optimate III: http://www.hd.fo/godetilbud/optipatelll-...-dansk.pdf Den oplader med 600mA, og er derfor egnet til batterier fra 6AH og op. Batteriet skal oplades i 3-4 timer, ved 10% af mærkestrømmen. Hvis batteriet er 12AH, og der bruges en oplader der oplader 600mA, er opladetiden fra 6 - 8 timer. Det er i øvrigt også vigtigt, at vente 30 minutter, inden batteriet oplades, fra at syreflaskerne er helt tomme. Optimate III er vist ikke helt vandtæt, og ikke egnet for udendørs brug. Og den har ikke gnistbeskyttelse.

Jeg har selv en CTEK XS800, som fås hos t-hansen og andre steder. Den er jeg godt tilfreds med, og den kan også bruges. CTEK'en er også vandfast til IP67, har patenteret gnistbeskyttelse, og må bruges udendørs. Den koster kun 299 kroner (fundet med 200 kroners rabat på "jule" tilbud). CTEK'en, er en intelligent oplader, med "genoplivningsprogram", til sulfalterede batterier, den kan oplade helt tomme batterier op til flere gange. Samtidigt har den et rigt tilbehørsprogram. CTEK'ens opladningsstrøm er hele 800mAH, men mit batteri, er også over 7AH, og det går nok godt, i de fleste tilfælde. Jeg er ihvertfaldt godt tilfreds med min "billige" CTEK oplader. CTEK er udviklet, og produceret i Sverige, og har 5 års garanti. http://www.ctek.com/DA/Buy-Charger.aspx?charger=xs800

Yamaha har valgt CTEK til at udvikle deres oplader YEC-8. Det er måske en CTEK XS800, solgt med yamahas navn på?
http://www.yamaha-motor.dk/tilbehor/over...EC08-EU-00 og http://www.yamaha-motor-europe.com/commu...ne/YEC.jsp
Normalprisen for Yamaha YEC-8 er 497 kr hos yamaha forhandlere, for udgaven med dansk EU stik.

Thansen sælger også en RING oplader. Den er også vandtæt, og klarer sig fint i bidende kulde, liggende under en snedrive. Dog har den problem med at oplade helt afladede batterier. Jeg mener, at CTEK'en er meget bedre. Hos T-Hansen, er prisen ens på CTEK og RING opladerne. I betragtning af, at T-Hansen også har valgt at føre de andre CTEK opladere (blandt andet dem til bil), så vil jeg tro, at de med tiden erstatter RING opladeren, når den er udsolgt. Genneralt, er T-Hansens pris under den anbefalede pris, men slår ikke de allerbedste tilbud fundet på internet.

Hvis du har bil, kan du også vælge en CTEK XS 3600. På denne kan vælges motorcykel, og så oplades med kun 0.8A som XS800. Til bil, kan vælges enten normal (sommer), eller vinter (frost) opladning. XS3600 koster ned til 449 kroner på http://www.marinetorvet.dk der ligger inde på amagerbrogade i københavn.

Harald Nyborg har en DECA batterioplader til 499 kr. Den svarer lidt til CTEK XS 3600, men kan ikke genoplive sulfalterede batterier, og den kan ikke bruges på batterier, som er helt døde. Ligesom RING opladeren, vil den her totalt nægte at oplade. CTEK's oplader fås på tilbud til lavere pris og er klart bedre.
Svar


Forum spring: