Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter 10k?
#1
Har først tænkt at købe en Sprint, med nu er min far begyndt at kigge på PGO hot 50 (dem fra der hvor jeg tog knallert-bevis) problemet er at jeg mildest talt HADER dens udseende, og hellere vil købe en 4-takter, havde først kigget på en New Ligero i en butik, indtil jeg fandt ud af det var 2-takter. Har også (helt fra start og nu) været lidt vild med Kymco Agility.
Men hvis i havde 10k og skulle købe en ny scooter (4-takter!)
Hvilken ville i så købe? Og heller ikke en der er alt for stor. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Scooter ville jeg vælge en Kymco Agility eller hvis jeg kunne finde en, en Kymco Agility Sport. Da jeg købte, købte jeg brugt fra en forhandler. Scooteren havde gået 500km og kostede 7.000kr istedet for 9.995. Og af en eller anden grund havde de sat Kymco Agility Sport til ca 11.000kr

Agilityen har dog et problem, dens dæk. Er fine i tørvejr, men et helvede i regnvejr. Tør ikke tænke på hvordan de opfører sig i sne/frost... Kan man hurtigt gøre has på ved at skifte dem :P

Jeg ville dog ikke tage en desideret "scooter" hvis det var frit slag, men en Regal Raptor.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#3
En Raptor Fortvivlethock: En lille tingest, der ligner en legetøjsmodel fra fætter BR, med en svagere motor, end den, der f.eks. sidder på en Agility. Kald mig bare umoderne, men det er mildest talt komisk, at se en person tøffe afsted på en look-alike mc, der har været i kogevask.

Vedrørende dækkene, kan jeg kun tilslutte mig, selvom de er lidt bedre, end de gængse "kineserdæk". Heldigvis, kan man til Agilityen få masser af kvalitetsdæk - også ægte vinterdæk - da den bruger normale standardstørrelser, fra de fleste renommerede dækfirmaer.

Der er heller ingen grund til, at betale mere for "Sport", da den eneste forskel - bortset fra farven i Danmark, er placeringen af blinklysene. Der er ikke noget "Sport" over den, og den hedder da heller ikke "Sport" i alle de andre lande :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Daniel Skrev:Har først tænkt at købe en Sprint, med nu er min far begyndt at kigge på PGO hot 50 (dem fra der hvor jeg tog knallert-bevis) problemet er at jeg mildest talt HADER dens udseende, og hellere vil købe en 4-takter, havde først kigget på en New Ligero i en butik, indtil jeg fandt ud af det var 2-takter. Har også (helt fra start og nu) været lidt vild med Kymco Agility.
Men hvis i havde 10k og skulle købe en ny scooter (4-takter!)
Hvilken ville i så købe? Og heller ikke en der er alt for stor. Smil

Nu nævner du at din far har indflydelse på købet, så jeg tillader mig at gå ud fra at du er under 18. Hvis jeg har ret i dette, så vil mit første råd være: Lad være med at købe en 4-takter. En 4-takter er som hovedregel et udpræget "fornuft-valg" til folk som er på udkig efter nem og billig transport fra A til B - det er ikke noget for en teenager og forhandlere som prøver at pedle disse maskiner til 16 årige burde tvinges til at sælge hotdogs på Brøndby Stadion iført FCK trøje. Bevares, en 4-takter kan da gøres sjov - det kan du se flere eksempler på herinde, for eksempel Havocs Agility som også har sin egen tråd i forummet - men der skal en del til. En 2-takter er simplere at arbejde med og i reglen også sjovere at køre på.

Så du kan ikke li' hotten? Det er ellers en god maskine i prisklassen. Men ok - jeg har et alternativt forslag som du kan lufte for din far: En NRG.

[Image: 3107.jpg]

"Jamen den koster jo omkring 15.000,-" siger du sikkert. Sandt, men i øjeblikket har importøren tilbud på udvalgte modeller hvilket betyder at de smider for 2.800,- udstyr med i købet - herunder en hjelm og en kædelås som du alligevel skulle ud at købe oveni dit 10.000,- budget. Dermed er den reelle pris for maskinen faktisk kun et par tusinde over dit indledende rådighedsbeløb og NRG'en er altså helt oppe i toppen af kransekagen når det gælder scootere.


Alternativt er der også tilbud på Gilera Storm til 11.995,-...

[Image: 3108.jpg]

... som er en udmærket maskine. Her får du indfarvet bagagebærer, topboks og en skivelås med alarm, så udstyrspakken er knapt så anvendelig som NRG'ens. Du skal stadig ud og købe hjelm og kæde bagefter.


Anyway, det var et par forslag. Hvis din far slår sig i tøjret og nægter at indse vigtigheden af, at hans søn får en ordentlig street cred i kvarteret, så kan du jo tilføje at både NRG'en og Storm'en kan sælges for en rimelig pris som brugte når du får kørekort om et par år, mens en billig Kina- 4-takter sandsynligvis vil være lige til at kassere. Dermed er der faktisk også en slags økonomisk ræson i at shoppe kvalitet.

:wink:
Svar
#5
kragen Skrev:En Raptor Fortvivlethock: En lille tingest, der ligner en legetøjsmodel fra fætter BR, med en svagere motor, end den, der f.eks. sidder på en Agility. Kald mig bare umoderne, men det er mildest talt komisk, at se en person tøffe afsted på en look-alike mc, der har været i kogevask.

Der er heller ingen grund til, at betale mere for "Sport", da den eneste forskel - bortset fra farven i Danmark, er placeringen af blinklysene. Der er ikke noget "Sport" over den, og den hedder da heller ikke "Sport" i alle de andre lande :wink:

Med et par modificeringer her og der, kunne en raptor komme til at blive en ret ok maskine. Det kommer dog næppe på tale for mig, da agilityen nok er min sidste scooter. Det var bare hvis det var :P

Vil give dig ret i at sport udgaven burde koste det samme som en "standard". Begge agility'erne har samme vejl. pris på kymco.dk
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Nu jeg ikke helt som de andre teenagere jeg kender jeg vil ikke tune den og vil hellere have en fornuftig 4-takter selvom 2-takter måske er lidt hurtigere og sådan noget. Og har lidt erfaring med motorer så tror godt jeg kan for eksempel stille ventiler og sådan noget.
Tvivler på eg kunne få ham til det med NRG for det gik fra en brugt/ny Sprint hvor jeg betalte 4500 af den (plus jeg har selv for nogle uger siden købt en Caberg V407)
Til at ham ( og min mor) nok godt vil give lidt mere til for eksempel en PGO HOT 50.. til de 9500-10k plus en ABUS kæde (kan ikke huske det præcise navn noget med City og x? Den er ihvertfald 170cm)
Scooteren skal heller ikke være for stor er 171cm høj og sko er 42-43 men på grund af noget medicin jeg får vokser jeg ikke foreløbigt (har Juvenil Dermatomyositis - en muskelsygdom)
så en hot 50 ( hvis den var pænere) agility/sprint/new ligero/"noget i den stil" ville nok være bedst.
Men hvis jeg skulle købe 2-takt ville det helt klart være PGO New Ligero, (har altid været MEGET MEGET MEGET vild med vespa) og den ligner jo sådan en, så den ved Skjern MC og den va nærmest perfekt til mig. Lige nu ville valget være (hvis de giver lidt ekstra) en KYMCO Agility eller PGO New Ligero. Blink med øjet
Svar
#7
Angående det med at tune eller ikke tune, så er fidusen ved en 2-takter netop at mange ejere er fuldt tilfredse med blot at fjerne de lovlige begrænsninger og dermed netop ikke behøver at tune maskinen. Der er mange kræfter gemt i en 2-takter i standardudførsel som forholdsvist nemt kan slippes fri. Det er der ikke i en 4-takter hvorfor der er godt salg i 4T cylinderkits.



Daniel Skrev:Lige nu ville valget være (hvis de giver lidt ekstra) en KYMCO Agility eller PGO New Ligero. Blink med øjet

Faktisk er PGO New Ligero også på tilbud i øjeblikket til 9000,- . Der følger intet ekstra udstyr med - den er bare sat lidt ned i pris. Dermed er den pt. omkring en tusse billigere end Kymco Agility.

Af de to maskiner et PGO'en den mindste - den har en sædehøjde på kun 74 cm og vejer 12 kg mindre end Agility'en. Skulle jeg personligt vælge mellem disse to maskiner ville jeg dog klart vælge Agility alene på grund af 12" hjulene. Scootere med 10" hjul er ikke stabile nok efter min smag.

8)
Svar
#8
Hvis størrelsen på knallerten er en væsentlig faktor, så vil jeg da lige gøre opmærksom på, at Agilityen, til folks store overraskelse, er større, end de fleste andre knallerter Fortvivlethock: Så gå ud til par større forhandlere, og prøvesid nogle modeller :wink:

Til argumentet med, at en firtakter er vanskeligere, at rode med, kan jeg kun gentage, at det er der intet teknisk belæg for, at påstå. Tværtimod, er der flere fejlkilder og sammenhænge på en totakter, der kan nedsætte motorens ydeevne, end der er, på en firtakter. Hvis vi taler servicering, er der heller ikke den store forskel, og ønsker/evner man ikke, at udføre den selv, er prisen og intervallerne de samme, for begge typer :wink:

Ydelsesmæssigt har totakteren ganske rigtigt en lille fordel, men taler vi utunet knallert, evt. kun med skiven pillet, og iøvrigt ikke andre modifikationer, er det kun i modvind og op ad stejle bakker, man kan notere en væsentlig forskel. Acceleration og topfart er kun minimal forskellig. Til gengæld, er levetiden for en firtaktmotor, alt andet lige, længere, end den er for en totaktmotor. Ved helt lovlige knallerter, følges begge typer pænt ad. Selvom benzin/olieforbruget på en firtakter, er væsentligt mindre på en firtakter, er det oftest, i kroner og ører, noget man kan overse, medmindre, pengene er meget små, eller kørselsbehovet er meget stort.

Taler vi om lettere tunede knallerter, dvs. cylinderkit, så er den normale grænse for totakterne 70 ccm, men helt op til 90 ccm for fitakterne. Gør man ikke mere ved det, vil jeg vove den påstand, at de to maskiner, igen er ret jævnbyrdige. Jeg har ikke 90ccm på min, men lidt mindre Griner , og jeg kan da fortælle, at jeg, uden larm og oliestank, har "jordet" mere end en Brian Knækpot i tidens løb, og at det da heller ikke altid er mig, totakterne med 70 ccm må vente på, selvom min næppe kommer over de ægte 70 km/t. Jeg ved da godt, at der kører adskillige totaktere, der kommer over de 70, men det har så med garanti kostet dem mere, end de 800 kr., jeg gav for en større cylinder, og de holder nok heller ikke de godt 30.000 km, jeg forløbig har kørt med min cylinder - og stempelringe (resten, på min, bortset fra cylinder, vario og cdi, er standard, inkl. karburator ) Fortvivlethock:

At der sælges mange og dårlige/ billige firtaktere, skal ikke lægges firtaktmotoren til last.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Hmm, ja hva' skal man vælge. :O
Min far havde et katalog med hjem igår fra PGO (dog lidt underligt han fik det ved Skjern MC men i kataloget og bag på står der "Importør C. Reinhardt")
og har kigget lidt på en PGO Galaxy til 9k og en PGO It's Magic (den er egentlig ret flot i både sort eller hvid) den koster dog 11k men det er jo også "kun" 995 over de 10k det kan jeg nok godt få min Far med til. Blink med øjet
Magic'en vejer også kun 80 kilo og sædehøjde er 74cm.
Dog er dækkene lidt små:
90/90 - 10
90/90 - 10
10" Og ret smalle. Men det går nok.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Daniel Skrev:Hmm, ja hva' skal man vælge. :O
Min far havde et katalog med hjem igår fra PGO (dog lidt underligt han fik det ved Skjern MC men i kataloget og bag på står der "Importør C. Reinhardt")
og har kigget lidt på en PGO Galaxy til 9k og en PGO It's Magic (den er egentlig ret flot i både sort eller hvid) den koster dog 11k men det er jo også "kun" 995 over de 10k det kan jeg nok godt få min Far med til. Blink med øjet
Magic'en vejer også kun 80 kilo og sædehøjde er 74cm.
Dog er dækkene lidt små:
90/90 - 10
90/90 - 10
10" Og ret smalle. Men det går nok.
Som også Runnerdude fremfører, så er 10"-hjul ikke noget, der bør sidde på en knallert. Jeg vil ALDRIG købe en knallert med 10"-hjul, uanset, hvor god den ellers måtte være. 12" er minimum, og det skal endvidere være muligt, at købe ordentlige dæk til den. Kan jeg f.eks. ikke få vinterdæk fra Heidenau, Schwalbe eller IRC til knallerten, har den absolut ingen interesse. At dækket er smalt, er kun en fordel, da smalle dæk, er bedre en end brede dæk.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Hmm. Må lige prøve at se om Agilityen er for stor eller må jeg vel købe en Hot 50 det er bRe pokkers med den front/forlygter.

EDIT: Har lige kigget i kataloget og kan de at Hot 50 (den jeg for eksempel kørte på ved knallert-bevis) har 10" hjul.. Men den kørte da fint. Men må jo tage ud til Skjern MC i weekenden måske og prøvesidde/køre nogle scootere, de har også Agility.
Svar
#12
Daniel Skrev:Hmm. Må lige prøve at se om Agilityen er for stor eller må jeg vel købe en Hot 50 det er bRe pokkers med den front/forlygter.

EDIT: Har lige kigget i kataloget og kan de at Hot 50 (den jeg for eksempel kørte på ved knallert-bevis) har 10" hjul.. Men den kørte da fint. Men må jo tage ud til Skjern MC i weekenden måske og prøvesidde/køre nogle scootere, de har også Agility.
Fornuftigt :wink:
Prøvesid (evt. prøvekør) alle de modeller, du kan komme i nærheden af, uanset pris eller udseende, og kasser så med hård hånd, alle de modeller, du ikke sidder ordentligt på, eller hvor der er problemer med plads til knæ, støvler på fodbrættet, eller med at nå jorden, helst med begge fødder. Kasser så dem, du ikke kan få ordentlige dæk til. Af de resterende, vælger du så bare den, du har det bedst på, og kan få dele og service til. En "grim" knallert kan også have sin charme, hvis man har det godt med at sidde og køre på den.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: