Runnerdude Skrev:Det er netop en af mine personlige irritationsmomenter ved scooterbranchen. Tilsyneladende er der bred enighed om, at man skal være sløset med sine hjemmesider. Det eneste du reelt kan regne med er prisangivelsen - resten er enten forældet eller direkte opdigtet. Det er ikke usædvanligt at se et billede af en scooter med skivebremser på begge hjul og derefter kunne læse i teksten at den har tromle på baghjulet. Eller at en scooter som reelt er vandkølet beskrives som luftkølet i teksten. Det er et tegn på manglende respekt for kunderne at man sløser på dette punkt.
:?
I det konkrete tilfælde er det nok Kymco's egen vægt-angivelse som er mest troværdig...
For mange oplysninger, giver større risiko for fejlfortolkninger :wink:
Når det gælder angivelse af vægten, opererer man med forskellige angivelser, der tilmed varierer efter land.
Grundliggende opererer man med tre vægte: Vægten "tør", vægten køreklar samt maksimalt tilladt vægt.
"Tørvægten" er nogenlunde stabil. Det er vægten uden brændstof, olie, ekstraudstyr osv. På en Agility er "tørvægten" 37,5kg på forhjulet, og 55 kg på baghjulet, i alt 92,5 kg 8) .
"Køreklar" varierer lidt, men som grundregel, er det vægten med 1/2-3/4 ? fuld tank, olie, og bremsevæske. Nogle angiver vægten med fuld tank, andre med mindre, så her er man lidt på Herrens mark. På Agility er "kørevægten" 38 kg på forhjulet og 59 kg på baghjulet, i alt 97 kg.
Grunden til, at vægten skal angives for både for- og baghjul er, at der i lovgivningen rundt omkring, er krav om vægtfordeling, der skal opfyldes for en godkendelse. Det betyder også, at det ikke er ligegyldigt, hvordan man læsser en tohjuler med bagage og evt. passager :oops:
Da udstyrsprogrammet varierer fra land til land, og fra forhandler til forhandler, kan den reelle kørevægt dog være højere. Det kan f.eks., som på en Agility, være "lang" bagskærm (standard herhjemme, men egentlig ekstraudstyr). Det samme med bøjle og plade til topboks, værktøj osv. Disse ting, kan sagtens give 5-10 kg mere, så den reelle "kørevægt" lander på 106 kg :?
Agility Race er bare en Agility med andre farver og flere klistermærker.
@ChemicalBoy: På en gearmaskine, kan man køre den til på under en time, men det går ikke lige så let, på en en maskine med vario :wink: En variomaskine vil normalt kræve intervaltræning på landevejen. 100 km med en hastighed på 50%, og nogle korte "afstikkere" til 75% gas. 100 km med 75% (3/4 gas), med nogle korte "afstikkere" til 100% gas. De sidte 100 km kan man så køre "gas-op-gas-ned". Dvs. køre fra 1/2 gas til 3/4 gas og ned , for så at gasse op til fuld gas, og gasse ned osv. Altså fra 0 til fuld, fra 0-1/2, fra 1/2 til 3/4 efter humør. Efter de første 300 km skal olien i motoren og gearet skiftes, og ventilerne skal stilles til 0,08mm. Man tjekker endvidere, at alle bolte osv. er, som de skal være.
Agilityens GY6 motor kører med en kompression på 11:1, og skal køre på 95 oktan. Andre GY6'ere kører med lavere kompression, typisk 10:1, og disse vil normalt kunne klare 92 oktan uden "banken".