Søg Garagen Hej Gæst! Register

3000 km service
#1
Så fik jeg overstået den hurdle.

Der er dog lige et par småting, jeg undrer mig over.

Man har åbenbart skiftet ruller og noget ved navn 'slidskiver' i vario (hvor sidder de?), sat et nyt tændrør i, og så ellers skiftet olie og justeret og kontrolleret dit og dat.
Tomgangen er i hvert fald en del hurtigere end tidligere.

Samlet pris blev 1346 gode danske skattebebyrdede kroner.
Selve servicen stod i 1050, mens resten er stumper mm. Olien alene, 1l Valvoline Sympowert 4T 10W40 (Nogen der kender den?) står i 115.

Nu annoncerer man på værkstedets hjemmeside med, at service-prisen er incl. olie og miljø.
http://www.scootercity.dk/index.php?page=prices
Det samme siges ved 'lille' service, som jeg var igennem ved hhv. 500 og 1000 km.
Betyder det, at der ikke blev skiftet olie de gange?
Der var ingen x-tra-udgifter de gange, og manualen foreskriver olieskift.

Eller er stor service excl. olie, selvom hjemmesiden og regningen siger noget andet?
Eller kan 'Olie' blot henvise til de smådråber, der kommer ud af oliekanden på velvalgte steder.

Edit:
Der er selvfølgelig også den mulighed, at man de første gange blot hældte en eller anden 'slaveolie' på. til 18 kr/l.

Den nævnte Valvoline koster ca. 90 kr i Tyskland, så ..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
walker1 Skrev:Eller er stor service excl. olie, selvom hjemmesiden og regningen siger noget andet?
Eller kan 'Olie' blot henvise til de smådråber, der kommer ud af oliekanden på velvalgte steder.

Jeg tror næppe olie er oliekandeolie. Den olie der er værd at nævne må være motorolien, og jeg opfatter deres side som om denne olie er inkluderet i eftersynet. Jeg synes du med god ret kan spørge dem hvordan det hænger sammen.

Jeg er ingen motorhaj, men er olieskift ved både 500 og 1000 kilometer ikke lidt i overkanten?
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#3
På 4 taktere skifter man motorolie ved de første 2 eftersyn. Altså både ved 500 og 1000 km. Grunden er, at der ikke er noget oliefilter, men kun en lille si, der fanger evt spåner og større dele. Eftf skifter man ved 3000 6000 o.s.v. Jeg synes det er en god ide at skifte olien, for lige i starten mens alle dele køres til kommer der rigtig mange urenheder fra motoren, og olien bliver hurtigt dårligere.

Rulleskift er normalt, slidskiver kender jeg ikke, men kan dække over nylonstyr eller afstandsringe, hvis der sidder sådan nogle.

Det er altid hammerdyrt at få biksen til at skifte olie. De gange jeg har haft Listoen til eftersyn har jeg selv købt en dunk olie og lagt under sædet og bedt dem bruge dette - intet problem hos min mekker.

Her i Aalborg ville et 3000 km eftersyn med det du har fået lavet koste alt mellem 750 - 2000 kr alt efter forhandler. (Vi har bla en scooterbiks som tager 549 kr + moms pr. påbegyndt time - og på en eller anden måde bruger de altid liiige 1 time og 10 minutter - så man skal betale for 2.) - dette er årsagen til at jeg bruger et sted for de tager 50 kr + moms pr. kvarter. Det er meget mere rimeligt.

Når de skriver "incl olie" betyder det, at alle de små mængder af diverse fedt og olier de bruger (kobberfedt, smøreolie til lejer, olier til rustbeskyttelse af bolte osv) er inkluderet, fordi det er svært at specificere på en regning.

Motorolie - pga mængden, er ikke inkluderet - prøv selv at køre bilen på et værksted, det er det samme dér.

Jeg synes ikke nødvendigvis der er noget galt med regningen, den lyder umiddelbart rimelig, når man tænker københavnerpriser, men jeg ville evt bede dem om en mere specificeret regning næste gang. (bl.a. en uddybning af slidskiver).
Svar
#4
Regningen er skam hæderligt udspecifiseret.
Service incl. "olie & miljø" 1050
Olie 115
Tændrør ca. 60
Ruller ca. 80
Slidskiver ca. 40

De nederste priser kan jeg ikke lige huske så nøje, men de var vist af den nævnte stæørrelsesorden.
Olie, tændrør og ruller er alle oplyst med fabrikat, men det er lidt for mange detaljer at huske her og nu. Slippen ligger dog derhjemme.

Slidskiverne kan måske have noget at gøre med, at min vario er en smule anderledes end f.eks. på Listo'en. Den indeholder noget ved navn et 'gliderør'. Dette udgør vist med eller uden en fortykning skiven hhv. ingen skive hos mig.

Man kan så undre sig, om der er blevet skiftet olie de første gange eller ej. Har jeg monstro et regulært oliefilter et sted?
Manualen nævner et som et servicepunkt, men den snakker også om koblingsgreb og andre ting, der ikke findes på den model.
Samme manual nævner også olieskift ved begge de 2 tidlige services.
Svar
#5
Alle varioer har et gliderør - det er det lille rør der sidder på krumptappen som varioskålen glider frem og tilbage på. Ellers ville den jo ikke kunne bevæge sig.

Den fortykning som nu er på gliderøret gør det ud for den ring, vi andre kan pille ud - det er netop for at fohindre at man piller ringen. (men man kan jo bare skifte gliderøret).

Jeg har endnu ikke set en 50ccm 4-takter med et regulært oliefilter. Hvis du havde, ville olieskift intervallet også være 10.000 km eller derover. Det ville også fylde ret meget.

UNder din scooters motorblok bil du sikkert se en 17" bolt. Den sidder djævelsk hårdt fast. Løsner du den finder du en si der ligner et fingerbøl. Det er denne si der opfanger de store urenheder, men der er intet filter til at tage den alm snavs, og det er også derfor olieskift intervallerne er så korte. Jeg skifter konsekvent olie på Listoen ved 2000 km for ellers begynder den at skumme = nedsat smøreevne (og ja, jeg bruger en syntetisk 5w40 fra thansen) - men 2 liter af den koster det samme som en liter af det dyre, og selvom jeg skifter ved 2000 er det billigere for mig at gøre det på den måde. Jeg skifter 3 gange ved 6000 km hvor man med de dyre kan nøjes med 2, men da de dyre er dobbelt så dyre har jeg egentligt et gratis olieskift hver 4 gang set i forhold til de dyre.

Med den regning du præsenterer ser det helt hæderligt ud. Jeg synes ikke den er slem.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hmmm sidder og overvejer om det overhovedet kan svare sig at tage sin maskine til service, hvis man selv er lidt fiks! Den eneste fordel er vel bare at garantien holder hvis man tager til service, og uden service frafalder garantien. Men med de priser kan man da selv få reperaret en del, hvis uheldet endelig er ude. Det er vel lidt som pensionsopsparing, man smider nogle penge til noget man reelt set ikke aner om man får brug for!
Svar
#7
Bimf Skrev:Hmmm sidder og overvejer om det overhovedet kan svare sig at tage sin maskine til service, hvis man selv er lidt fiks! Den eneste fordel er vel bare at garantien holder hvis man tager til service, og uden service frafalder garantien. Men med de priser kan man da selv få reperaret en del, hvis uheldet endelig er ude. Det er vel lidt som pensionsopsparing, man smider nogle penge til noget man reelt set ikke aner om man får brug for!

Fornuftig betragtning. Det er jo det samme med forsikringen: Et risikoskøn om man skal eller ej. Det hænger vel også sammen med hvor dyr scooteren har været, hvor meget man har lyst til at beskytte investeringen. Selv har jeg det godt med de planlagte 1000,3000 og 6000-eftersyn (2750 kroner sammenlagt). Derefter vil jeg vurdere om jeg vil følge planen.

edit: C. Reinhardts garantiordning dækker i 24 mdr. Efter 2 år bortfalder altså en del af argumentet for at gennemføre eftersyn.

Imidlertid findes der jo en del mennesker der har andet at tage sig til end at spekulere på hvordan rullerne har det og om olien er ok. Der sælges masser af knallerter i disse år. For en del er serviceeftersyn en måde at få skiftet ruller/olie, justeret vario, bremser mm. At få knallerten grundliggende vedligeholdt hvis interesse og tid mangler.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#8
Betalte knap 1800,- kr for mit første eftersyn. Altså 300 km eftersyn. For de penge fik jeg justeret ventilerne, efterspænding, smørring af bremsecaliper, motor- og gearolieskift, bremser justeret/efterset. Tror jeg nok. Fortvivlethock:

Rev motorolien af igen da jeg kom hjem - Er det normalt at ny frisk motorolie efter 15 km kørsel, har samme farve som Coca Cola? Det havde den olie mit værksted netop havde påfyldt. Stoler ikke på dem over en dørtærskel.

Efter 1000 km kørsel fik min motor en mærkelig dyb lyd - undersøgte potten og afgangsrør på kryds og tværs, og fandt intet unormalt. Kørte rundt et par dage, men blev træt af ikke at vide hvad der var galt. Krydscheckede den overalt, og inde mellem motor og nederste bagskærm, finder jeg et forchromet rundt låg - netop, låget til mit luftfilter, men uden møtrik og bolt.

Ringede øjeblikkeligt til mit værksted og råbte temlig højt om 1800 kroner og efterspænding og her stod jeg i Tyskland og luftfilteret var raslet fra hinanden - Ejeren af værkstedet ville åbenbart ikke diskutere efterspænding, idet han omgående stillede mig om til mekanikeren der havde foretaget eftersynet. Han var dog mand nok til at indrømme, at luftfiltret havde de godtnok ikke lige været i nærheden af ved efterspændingen. Fik selv fikset en bolt og en fløjmøtrik på campingpladsen hvor jeg boede, og et par timer efter lød motoren igen som den skulle.

Nu har jeg hørt fra anden side, at mit 3000 km eftersyn kommer til at koste ca. 2400,- , og det er jeg stærkt utilfreds med. For det første spænder de jo ikke maskinen efter OVERALT, og for det andet har jeg dem stærkt mistænkt for ikke at skifte olien ved de 300 km. Fatter simpelthen ikke at ny olie som kun har kørt 15 km, kan have samme farve som cola. :oops:

Så var det jeg ville spørge dig Corty - har set at du i flere indlæg har tjek på hvilke værksteder man kan stole på. Vil du ikke være så flink at fortælle mig, hvor du får dine 2-hjulere serviceret? Stoler desværre ikke så meget mere på forhandlerens værksted. Og du er jo også fra 9000, så ku være nice hvis jeg ku få et tips til en hæderlig mekaniker. På forhånd tak.

Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar
#9
Hej Mox. Jeg ville klart vælge Skalborg Cykler på Th. Olesen Løkkes vej 2. Lige foran MacDumand i City Syd. Hardy som har butikken er en herre med stor forstand på 4-taktere, han er vant til at skrue på MC'ere af den store slags - og han kører selv.

Mit 3000 km eftersyn på Listoen kostede 600 kr. for selve eftersynet, hertil kom nye ruller, tændrør og diverse fedt og olier - jeg mener jeg kom op på 800-900 kr for det hele. (tlf. 98155440)

Jeg har altid fået super service dér - og Hardy er en fin fyr. Du aftaler simpelthen med ham hvad du vil have lavet. Han har som regel ret travlt, men trop op i butikken og aftal med ham hvad du vil have lavet - og hvornår, og så bliver det lavet.

Jeg kan bestemt ikke klage over Hardy. Tværtimod har jeg udelukkende positive oplevelser, på trods af at min Listo var en seriøs mandagsmaskine, han har gjort hvad han kunne, det er helt sikkert.

Forresten - han er ikke så god til det der med internet, så hans hjemmeside har ikke været opdateret siden april - og han er flyttet til Th. Olesen Løkkes vej siden da 8)

Mvh Corty
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
FEDT FEDT FEDT :trumpet: Tak skal du ha Corty! Det var lige hvad jeg manglede - har gået den sidste måneds tid og været godt knotten over, at skulle ud til den pissedyre forhandler og smide 2400,- til et 3000km eftersyn - det er squda optrækkeri af værste skuffe.

Går ud fra at Hardy's stempel i servicehæftet er lige så godt som forhandlerens er det, ved en evt. garantisag el. reklamation. Dem har der nu ikke været nogen af endnu.

Tror jeg vil smutte ud én af dagene, og hører hvad han skal ha for at smide nye slangeløse sutter på raceriet. Er lige ved at være færdig med at male mine nye importerede sutter op med hvid dækstift - det kommer squ til at se blæret ud med sådan et par racersutter på min lille mormor-gris Grøn grin eller også blir det total kitch, - det må tiden vise :omg:

Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar


Forum spring: