Søg Garagen Hej Gæst! Register

Olie lampen lyser, og der er olie i motoren.
#1
Olie lampen er begyndte at lyse på min PGO G-MAX 150 2008 (9000km) Under en
længer køretur.

Olien er ca. 1 måned og 400km gammelt og niveauet er ok.

Olie er en helsyntetisk motorolie 5W-40 API SL/CF, ACEA A3/B3/B4.

Jeg har efterfølgende skiftet olie og filter, og har renset olie sien, uden
at det har fået lampen til at slukke. Jeg har prøvet at starte motoren
uden ventildæksel, hvilket resulteret i at gulvet hurtig blev dækket med
olie, så der er gennemgang i smøresystemet.

Jeg har ikke noget at måle olietrykket med, og ved heller ikke hvor højt
trykket skal være. Nogle bud?

Service manualen næver ikke noget om en olietryks sensoren, heller ikke i
lednings diagrammet er der tegnet en. Hvor er den? eller hvad for olie lampen til at lyse?


Service manual til PGO G-MAX:


(Link rettet af kragen)
--
Dennis
Suzuki SV 650s 99
Suzuki DR 350S 91
PGO G-MAX 150 08
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
På side 85 i manualen er der et billede af en olietank. Hvis den sidder på på din scooter, så er det der der mangler olie.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
50cc4ever Skrev:På side 85 i manualen er der et billede af en olietank. Hvis den sidder på på din scooter, så er det der der mangler olie.

Pst, 150cc G-Max er en 4-takter Blink med øjet
Så der burde ikke skulle mere olie på end alm. motorolie Grin
Svar
#4
Struerboen Skrev:Pst, 150cc G-Max er en 4-takter Blink med øjet
Så der burde ikke skulle mere olie på end alm. motorolie Grin

Jeg skriver jo også HVIS, ikke, Hr. Struerbo. Selvom jeg er PGO ejer, har jeg ikke styr på hvad der er 2 eller 4takt i deres program. Blink med øjet
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
50cc4ever Skrev:Jeg skriver jo også HVIS, ikke, Hr. Struerbo. Selvom jeg er PGO ejer, har jeg ikke styr på hvad der er 2 eller 4takt i deres program. Blink med øjet

Jo jo, men der står jo netop at dette punkt berør 50cc modellen Smil
I indledningen til manualen specificerer de hvilke der er 2-takter og 4-takter Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Struerboen Skrev:Jo jo, men der står jo netop at dette punkt berør 50cc modellen Smil
I indledningen til manualen specificerer de hvilke der er 2-takter og 4-takter Smil

Det lagde jeg så ikke lige mærke til, da jeg bare rullede manualen igennem Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
50cc4ever Skrev:Det lagde jeg så ikke lige mærke til, da jeg bare rullede manualen igennem Grin.

Helt ok Grin
Svar
#8
DDS Skrev:Olie er en helsyntetisk motorolie 5W-40 API SL/CF, ACEA A3/B3/B4.
På side 12 i manualen anbefales en 15W40-olie. Så prøv at skifte til en sådan. Det kan meget vel tænkes at en 5W40 er så tynd, at den ikke kan levere olietryk nok Smil
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#9
Mortdk Skrev:På side 12 i manualen anbefales en 15W40-olie. Så prøv at skifte til en sådan. Det kan meget vel tænkes at en 5W40 er så tynd, at den ikke kan levere olietryk nok Smil
Man kan tænke sig meget :wink: , men en 5W40 er ikke "tyndere", end en 15W40. Viskositeten ved arbejdstemperatur (100 grader), er 40 på begge, og det er det, der er det vigtigste. De 5W, henholdsvis 15W, indikerer blot, at 5W er "kampklar" med en viskositet på 40, ved en lavere udendørstemperatur, end en 15W.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja en kold 5w40 olie er tykkere end en varm 15w40
Svar
#11
DDS Skrev:Ja en kold 5w40 olie er tykkere end en varm 15w40
Fortvivlethock: Hvad mener du? Det afhænger af udendørstemperaturen, inden motoren startes. En 5W40 olie vil populært sagt holde en viskositet på 40, fra en lavere udendørstemperatur, og hele vejen op til 100 grader, end en 15W40, der ikke vil holde viskositeten på 40, så langt ned i starttemperatur.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Få den transporteret til nærmest værksted, der er ikke noget olietryk på den (oliepumpen defekt), og dermed ingen smøring, hvad der betyder sammebrændt motor efter få kilometer . At du har ignoreret det er meget dumt, men dit held er, at det nok er føleren der måler på trykket der er defekt, men om det er det ene, eller det andet kan du ikke vide.

Et eller andet sted på motoren sidder der en presfostat der måler olietrykket, tjek forbindelsen hertil, evt. udskift den. Men start ikke motoren før du har fundet årsagen.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar


Forum spring: