Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dårlig benzinøkonomi, PGO Big MAX
#1
Davs.

Jeg har netop købt en PGO Big MAX fra 2002, som har kørt 12500 km. Der er monteret en T-Hansen udstødning, og ringen ved tandremmen er fjernet. Topfarten er 70 km/t. Jeg skal have gjort den lovlig, for ikke at risikere at miste kørekortet.

Problemet er, at den kun kører ca. 12 km på en liter benzin. Det er ved aviskørsel, hvor den står meget i tomgang. Jeg ved ikke, hvordan forbruget er ved almindelig kørsel.
Den kører rent ved fuld gas. Når gassen slippes går den ned i en lidt høj tomgang. Efter ca. 10 sekunder falder den lidt i omdrejninger, og bliver der. Er det normalt?
Den firtakter (tror jeg), når jeg vil køre langsomt (25-35 km/t). Får den lidt mere gas, kører den rent fra omkring 40 km/t. Er det normalt eller tyder det på, at luftskruen er stillet alf for fedt? Jeg kan tydeligt se, at der er skruet på den skrue. Hvordan virker sådan en skrue? Mere mager blanding når den skrues med uret?
Jeg har sat nyt NGK tændrør BP6HS i (hvad skal elektrodeafstanden være)?
Luftfileret er fint. Rensede det og gav det nyt olie.

Jeg kørte over til Dans Værksted i Frederikshavn (flot forretning og værksted + super service! Grin ). Umiddelbart syntes han den lød fint. Han foreslog, at jeg kiggede på den elektriske choker, nu hvor benzinøkonomien er så dårlig. Den skal gerne køre ca. 25 km/l.

Jeg skruede hele karburatoren af og rensede den. Alt så fint ud.

Mht. den elektroniske choker:
Er det en magnet, som hæver og sænker spjældet? Hvornår er chokeren ”on”? Når spjældet er oppe eller nede?
Hvordan kontrolleres den? Da jeg skruede den af, satte jeg tænding på, men kunne ikke se at stemplet blev trukket op.
Ved kold motor – uden at give gas - kører motoren med en høj tomgang i ca. 45 sekunder, hvorefter den går ned i sit normale leje. Er det ensbetydende med, at chokeren virker?

På forhånd tak
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hejsa...

Udfra hvad du fortæller om din choker så virker den, men igen det er svært når man ik står ved "dyret" :wink: .

Jeg vil tro at det ligger i din karburator indstilling for den burde køre ca 20-25 km/l. Men hvis du kun har taget km/l på din rute, kan du ik regne med det for du har mange igang sætniger.

Når du næste gang har været ude at køre, så tjek farven på dit tændrør. Hvis det er mørkere en cocio cacaomælk, så kører du med en for fed blanding ( for meget benzin i forhold til luft ). Nogle kan "konpencere" med at løfte nålen, istedet for at dyse den ordenligt ind på hoveddysen. Tjek at din nål/strålespids, er sat i ca standart indstlling ( låseringen i miderste rille eller en over eller under ).

Din eletrode afstand skal ligge på ca 0,6mm.

Jeg tester selv el-choker på følgende måde. Pille den af karburatoren og lægger den på et stykke papir hvor jeg har sat en streg, hvor jeg enten ligger toppen eller bunden af klumpen så jeg har et fast punkt at måle fra.

Sætter tændingen til, så skal den enten skubbe eller trække i klokken.

HUSK at den skal være kold når du gør det, for er den varm vil den ik reagere Blink med øjet.

Håber du forstår lidt af det jeg har forklaret, ellers må du bare spørge løs :wink: .

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#3
Davs.

Det er et perfekt svar!. Rigtig mange tak. Andres input er naturligvis velkomne.

Det gamle tændrør var kaffebrunt efter noget blandet kørsel.. Den har i hvert fald ikke kørt for magert Grin

Mvh
Svar
#4
Lille-bror Skrev:Davs.

Jeg har netop købt en PGO Big MAX fra 2002, som har kørt 12500 km. Der er monteret en T-Hansen udstødning, og ringen ved tandremmen er fjernet. Topfarten er 70 km/t. Jeg skal have gjort den lovlig, for ikke at risikere at miste kørekortet.

Problemet er, at den kun kører ca. 12 km på en liter benzin. Det er ved aviskørsel, hvor den står meget i tomgang. Jeg ved ikke, hvordan forbruget er ved almindelig kørsel.
Den kører rent ved fuld gas. Når gassen slippes går den ned i en lidt høj tomgang. Efter ca. 10 sekunder falder den lidt i omdrejninger, og bliver der. Er det normalt?
Den firtakter (tror jeg), når jeg vil køre langsomt (25-35 km/t). Får den lidt mere gas, kører den rent fra omkring 40 km/t. Er det normalt eller tyder det på, at luftskruen er stillet alf for fedt? Jeg kan tydeligt se, at der er skruet på den skrue. Hvordan virker sådan en skrue? Mere mager blanding når den skrues med uret?
Jeg har sat nyt NGK tændrør BP6HS i (hvad skal elektrodeafstanden være)?
Luftfileret er fint. Rensede det og gav det nyt olie.

Jeg kørte over til Dans Værksted i Frederikshavn (flot forretning og værksted + super service! Grin ). Umiddelbart syntes han den lød fint. Han foreslog, at jeg kiggede på den elektriske choker, nu hvor benzinøkonomien er så dårlig. Den skal gerne køre ca. 25 km/l.

Jeg skruede hele karburatoren af og rensede den. Alt så fint ud.

Mht. den elektroniske choker:
Er det en magnet, som hæver og sænker spjældet? Hvornår er chokeren ”on”? Når spjældet er oppe eller nede?
Hvordan kontrolleres den? Da jeg skruede den af, satte jeg tænding på, men kunne ikke se at stemplet blev trukket op.
Ved kold motor – uden at give gas - kører motoren med en høj tomgang i ca. 45 sekunder, hvorefter den går ned i sit normale leje. Er det ensbetydende med, at chokeren virker?

På forhånd tak

Hold da op 12km literen Fortvivlethock: min hot50 kører mellem 30 - 35km literen ( på sommer dæk)

Tror os det er kaburatoren som tempo er inde på

og mit tændrør hedder NGK BP7HS, ved så ik om det har noget med at gøre
Svar
#5
Hehe. Ja, dyr i drift :wink:

Hvis chokeren ikke virkede, ville motoren vel 4-takte med fuld gas, eller?

Det dér 7'er rør, var også det, som sad i, da jeg købte den. Hos T-hansen gav de mig 6'eren...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Lille-bror Skrev:Hehe. Ja, dyr i drift :wink:

Hvis chokeren ikke virkede, ville motoren vel 4-takte med fuld gas, eller?

Det dér 7'er rør, var også det, som sad i, da jeg købte den. Hos T-hansen gav de mig 6'eren...

Jeg køber en kasse tændrør af gangen hos Thansen og siger det SKAL være NGK og til en PGO hot50 , men olien køber jeg IKKE hos dem :-)
Svar
#7
Det er i følge T-Hansen, det rigtige rør:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3244...1712458399

Men måske ikke til så meget tomgangskørsel. Det må jeg finde ud af, når karburatoren er fixet.
Svar
#8
Hejsa...

Det var så lidt håber at du for den til at køre lidt længere på literen :wink: . Du skal så lige huske på at du også har lidt mere vægt i kraft af dine aviser.

Det er ik nødvendigvis at den vil 4takt grundet defekt choker. Nogle af dem åbner først når de for strøm, mod andre som først lukker når de for strøm.

Måden du stiller luftskruen på, eller som jeg selv gør er. Når den er dyset ordenligt ind og den er VARM, stiller du den på støttefoden gerne center. Stiller den en smule højere i tomgange, så drejer du luftskruen indtil du finder punktet hvor den "vælter" i omdr.

Når du så tager en prøvetur. Hvis den så ik rigtig vil tage gassen, kan det være at den skal lidt ind eller ud på luftskruen.

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar


Forum spring: