Søg Garagen Hej Gæst! Register

Malossi variator?
#1
Jeg kan se at når man bestiller sådan en får man en trykfjeder med, er der nogen som ved hvordan den fjeder er ift. den originale som sidder i scooteren? Til oplysning er det en PGO der skal have en ny vario.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Lund Skrev:Jeg kan se at når man bestiller sådan en får man en trykfjeder med, er der nogen som ved hvordan den fjeder er ift. den originale som sidder i scooteren? Til oplysning er det en PGO der skal have en ny vario.


Den du'er ikke til PGO. Fjederen gør scooteren sløv. Det gjorde den på BiG'en. Jeg har haft 3 Mallossi variatorer, med medfølgende fjeder. Det er muligt den duer hvis scooteren er hypertunet, men den duer ikke til sports opsætningen(fjernede begrænsninger og en 47mm cylinder+ malossivario).
Svar
#3
Jps Skrev:Den du'er ikke til PGO. Fjederen gør scooteren sløv. Det gjorde den på BiG'en. Jeg har haft 3 Mallossi variatorer, med medfølgende fjeder. Det er muligt den duer hvis scooteren er hypertunet, men den duer ikke til sports opsætningen(fjernede begrænsninger og en 47mm cylinder+ malossivario).

Tak for svaret, er den blødere eller hårdere end den originale?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#4
Lund Skrev:Tak for svaret, er den blødere eller hårdere end den originale?
.

Jeg er ikke ekspert på fjederområdet. Men når man presser fjedrene sammen(med begge hænder), så føles malossi'en en smule hårdere, end den originale fjeder. Malossien er også en smule tykkere i matrialet, end den originale.
Svar
#5
Jps Skrev:.

Jeg er ikke ekspert på fjederområdet. Men når man presser fjedrene sammen(med begge hænder), så føles malossi'en en smule hårdere, end den originale fjeder. Malossien er også en smule tykkere i matrialet, end den originale.

Så burde tungere ruller kunne banke den fra hinanden, hmmmmm jeg ved sq ikke fordi jeg kan dælme ikke finde et stad på nettet hvor jeg både kan få fat i malossi multivar og en polini sølvfjeder, det kunne nemlig være sjovt at prøve den fjeder som du før har omtalt skulle være god Græder
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Lund Skrev:Så burde tungere ruller kunne banke den fra hinanden, hmmmmm jeg ved sq ikke fordi jeg kan dælme ikke finde et sted på nettet hvor jeg både kan få fat i malossi multivar og en polini sølvfjeder, det kunne nemlig være sjovt at prøve den fjeder som du før har omtalt skulle være god Græder

Ang. sølvfjederen fra Polini, så har jeg ikke haft den på min egen, men kun prøvet den på den BiG, jeg omtalte i mailen til dig. Men ja, det er irreterende at man ikke kan få begge dele samme sted fra, så sparer man jo et ekspeditionsgebyr. Tungere ruller til Malossifjederen, ja måske ville det hjælpe. Jeg har kun prøvet med 7-7,5 grams, de 2 gange jeg smed den i.
Svar
#7
Jps Skrev:Ang. sølvfjederen fra Polini, så har jeg ikke haft den på min egen, men kun prøvet den på den BiG, jeg omtalte i mailen til dig. Men ja, det er irreterende at man ikke kan få begge dele samme sted fra, så sparer man jo et ekspeditionsgebyr. Tungere ruller til Malossifjederen, ja måske ville det hjælpe. Jeg har kun prøvet med 7-7,5 grams, de 2 gange jeg smed den i.

Ja længere op i vægt skulle man da ikke gerne for at vride fjederen sammen Griner jeg fatter bare ikke at jeg ikke kan finde et eneste sted på nettet der har begge dele, det er sq da sært?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#8
Det er rigtigt at tungere ruller modvirker den hårdere fjeder men....

den hårdere fjeder medvirker til en højere friktion mellem rem og remskåle.

Friktion = varme = energi. Og energien kan kun blive taget et sted fra: motorkraften. Så du kan tabe effekt ved at skifte fjederen.

Jeg prøvede at skifte fjederen på Listoen til en strammere (16%) - jeg mistede topfart, optræk, moment, og benzinøkonomien blev ringere, samtidigt blev varioskjoldet brandvarmt efter bare 3 km kørsel. efter 5-6 km begyndte det ligefrem at dampe fra varioskjoldet hvis der var fugtigt.

Så det er ikke altid en strammere/hårdere fjeder er vejen frem.
Svar
#9
Corty Skrev:Det er rigtigt at tungere ruller modvirker den hårdere fjeder men....

den hårdere fjeder medvirker til en højere friktion mellem rem og remskåle.

Friktion = varme = energi. Og energien kan kun blive taget et sted fra: motorkraften. Så du kan tabe effekt ved at skifte fjederen.

Jeg prøvede at skifte fjederen på Listoen til en strammere (16%) - jeg mistede topfart, optræk, moment, og benzinøkonomien blev ringere, samtidigt blev varioskjoldet brandvarmt efter bare 3 km kørsel. efter 5-6 km begyndte det ligefrem at dampe fra varioskjoldet hvis der var fugtigt.

Så det er ikke altid en strammere/hårdere fjeder er vejen frem.

Jeg er heller ikke ude efter en gevaldig strammere fjeder, jeg mangler bare et alternativ til den originale PGO trykfjeder som har en elendig levetid.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
16% er laveste ekstra styrke, som du kan få. (Jeg har set nogen enkelte reklamere med 12% men if. min scooterpusher er det den samme fjeder om der står 12 eller 16.. hvorfor aner han ikke - salgstrick fra grossisten, måske).

Jeg har selv kørt 38.000 km på en enkelt fjeder på en PGO Hot 50, og den fejlede ikke noget da maskinen blev solgt.

Min kærestes BigMax har nu gået 17.000 på den samme fjeder, ligeledes uden problemer...

Mon ikke du har fået en enkelt mandagsmodel?
Svar
#11
Corty Skrev:16% er laveste ekstra styrke, som du kan få. (Jeg har set nogen enkelte reklamere med 12% men if. min scooterpusher er det den samme fjeder om der står 12 eller 16.. hvorfor aner han ikke - salgstrick fra grossisten, måske).

Jeg har selv kørt 38.000 km på en enkelt fjeder på en PGO Hot 50, og den fejlede ikke noget da maskinen blev solgt.

Min kærestes BigMax har nu gået 17.000 på den samme fjeder, ligeledes uden problemer...

Mon ikke du har fået en enkelt mandagsmodel?

Nope, det skyldes at jeg bor i et meget kuperet terræn, og kører dagligt frem og tilbage på arbejde i det terræn, vario arbejder det meste af tiden på de ca 25 km jeg har frem og tilbage så levetiden på ruller er sjældent over 2-3000 km, fjederen holder ca 5000 km, så er den blød som smør. Den mindste af mine knægte kører på flad vej frem og tilbage på arbejde, med nøjagtig samme vario og fjeder, hans ruller holder ca 5-6000 km, og trykfjederen har pt kørt 22.000 km, og den fejler intet.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar


Forum spring: