Søg Garagen Hej Gæst! Register

El problemer; batteri konstant fladt
#1
Jeg har en PGO Comet der kører fornemt(45-50kmt) som har fået nogle problemer med genopladning af batteriet.
Efter opladning går der kun 3 dage før batteri er fladt og der hverken er blinklys, el-starter, horn eller benzin-måler.
Batteriet oplades ikke selv ved kørsel i 2-4 timer pr. dag.
Har fået udskiftet batteriet og opladet påny.
Problemet genopstår.
Forhandler (Enghave Motor) slår det hen og tilbyder en opladning mere.

Hvad skal jeg forlange at der kigges efter?

:?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Da maskinen ikke lader dit batteri op tyder det på en elektrisk fejl. Hvis du selv har et Multimeter og selv kan komme til batteriet kan du tjekke det:

1. Afkobl batteriet helt - både + og - pol
2. Start maskinen på kickstarteren - det kan du godt uden batteri.
3. Med multimeteret måler du spændingen på batteriledningerne på scooteren (altså ikke batteriet) der skulle gerne være omkring 12V i tomgang - og hivs du kan få en til at give halv gas (husk at stå på centerfod så baghjul kan snurre) skulle du gerne kunne måle min. 12,5-13V.

Hvis du kan måle spænding, skal du koble batteriets Minuspol til. Eftf. stiller du dit multimeter over på Strøm (Ampere). Så forbinder du den sorte ledning fra multimeteret til batteriets pluspol, og den røde ledning fra multimeteret til scooterens plus-ledning, således at ladestrømmen går igennem multimeteret.

Den skulle gerne lade med 1-2 Ampere (eller derover - alt efter scooter).

Hvis du ikke måler spænding (volt) er der en defekt der gør at der slet ikke kommer spænding til batteriet.

Måler du spænding men ingen støm (ampere) tyder det på at der er gået en komponent i det elektriske der styrer opladningen af batteriet.

Du skal ikke lade forhandler spise dig af med en ny opladning - er der garanti på må du kræve at de finder og reparerer defekten jf. købeloven.
Svar
#3
Havde samme problem, men der tog afladningen kun 2-4 timer. Det var ensretteren det var galt med.
Svar
#4
Det er netop den type 'service' Enghave Motor er berygtet for!

http://www.dmcn.dk/Forhandler/vis_anm_fo...l.asp?ID=2

http://www.aom.dk/Diskussion/Spms.asp?param=253
Svar
#5
walker1 Skrev:Det er netop den type 'service' Enghave Motor er berygtet for!

Det er artige sager du der har gravet frem Walker. Sidder her med en tilfreds følelse over ikke at have handlet der.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Dragking Skrev:Jeg har en PGO Comet der kører fornemt(45-50kmt) som har fået nogle problemer med genopladning af batteriet.
Efter opladning går der kun 3 dage før batteri er fladt og der hverken er blinklys, el-starter, horn eller benzin-måler.
Batteriet oplades ikke selv ved kørsel i 2-4 timer pr. dag.
Har fået udskiftet batteriet og opladet påny.
Problemet genopstår.
Forhandler (Enghave Motor) slår det hen og tilbyder en opladning mere.

Hvad skal jeg forlange at der kigges efter?

:?

Sikkert ir på et multistik, nu ved jeg ikke om der sidder en spændingsregulator oppe over bagskærmen som den gør på andre PGO, den er grim til at irre, og så lader den ikke.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Tusinde tak alle for jeres indlæg.
Det viste sig at være forkert samlede ledninger der var problemet.
Cometen blev forsøgt skrællet under et kort besøg til Fields sidste år og jeg greb knægtene i det men da havde de skilt den godt ad og stak af med batteri(??!) skruer og bolte.
Da det var en lørdag (Enghave Motor's værksted har ikke åbent om lørdagen) kom min gamle far forbi med traileren og han afleverede den til en lokal cykelhandler i Solrød som så stod for samlingen.
Så meget om så lidt.
Men nu virker det hele.
Den er iøvrigt til salg.

Dragking, Kbh. V
Svar
#8
Det kan altså også bare være batteriet, der ikke modtage amp. nok: Det ser jeg tit til daglig, selv helt nye batterier er "halvdøde" og kan ikke modtage el. holde på strømmen. Især de kinesiske i bla. Cityscooter, er helt slemme..., nå men det er jo 4T...fyfy.. :P

Prøv et nyt batteri af god kvalitet, og lad det helt op inden du monterer det (også selvom forhandleren siger at det er opladet)
Svar
#9
Det er næsten altid fordi ensretteren er i stykker, ellers er det bare nyt batteri eller ny syre, (:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: