Svar: 2.047
Tråde: 34
Tilmeldt: Nov 2008
Runnerdude Skrev:Jo det er rigtigt. Jeg mangler en ventil. Men jeg tror nu ikke at Yamahas ingeniører kun valgte at udstyre den med 3 på grund af pladsmangel. En 4-ventilet 50 cc motor burde ikke være mærkbart større end en 3-ventilet - blot lidt mere kompleks og dermed dyrere. Jeg forestiller mig at man har fundet ud af, at to indsugningsventiler giver så meget forbedring i forbrændingen at det er pengene værd, mens fordelen ved to udstødningsventiler måske ikke opvejer de ekstra omkostninger.
8)
Nej det har du helt sikkert ret i
Så vidt jeg ved har Poulsen48's da også kun 3 ventiler :P
Svar: 989
Tråde: 56
Tilmeldt: Jun 2006
ChemicalBoy Skrev:Alle gamle bil motorer kører også kun med 2 ventiler per stempel
Definer gammel.
Systemet med 4 ventiler er faktisk ret gammel.
Bugatti lavede i 1922 en motor med 3 ventiler pr. cylinder, men systemet er set også før den tid.
I nyere tid fik mulitventil systemet vel sin udbreddelse i starten af 80'erne, altså tæt på 30 år hock:
Og 30 år indenfor bilverdenen er jo næsten at betragte som en menneskealder
Svar: 2.047
Tråde: 34
Tilmeldt: Nov 2008
Svar: 989
Tråde: 56
Tilmeldt: Jun 2006
ChemicalBoy Skrev:Ja det blev brugt på biler med store dyre motorer... Biler almindelige mennesker kørte rundt i og havde råd til at betale måtte nøjes med 2 per cylinder
Ikke korrekt. Toyota Starlet (P70) 1984-1989 brugte 3 ventiler pr cylinder. Og en Starlet går jeg ikke ud fra du vil kalde hverken en stor eller dyr bil
Honda Civic 1984-1992 havde både 12v og 16v motorer. Honda'en var så godt nok lidt dyrere end Starlet'en, men dog stadig en familie bil.
Men ellers har du ret i at de fleste biler der blev solgt var med 8v motor, men teknikken var altså tilstede på tidspunktet.
Dog vil jeg medgive at det ikke helt er 30 år siden multiventilerne fandt vej til familie bilerne, men "kun" ca 25 år
Og ser vi bare 5-8 år længere frem, altså til slutningen af 80'erne begyndelsen af 90'erne, ja så vandt multiventilerne altså indpas hos mange af fabrikanterne.
Selv købte jeg en Corsa (B) 1,4 16v i 1994, og den vil jo i dag være 15 år gammel, den vil jeg ikke kalde dyr, men til gengæld vil jeg godt kalde den gammel
Svar: 2.047
Tråde: 34
Tilmeldt: Nov 2008
Svar: 989
Tråde: 56
Tilmeldt: Jun 2006
ChemicalBoy Skrev:Ja men som sagt snakker jeg største delen af alle biler dengang og de var jo kun med 8 ventiler.
Min egen Golf 3 fra 92 har også kun 8 ventiler
Største delen ja, og pudsigt nok primært europæerne. Men de var på markedet, og modellerne solgte også i ganske pæne tal. Jeg kan i hvert fald huske at der kørte en hulens bunke både Honda'er og Toyota'er af omtalte modeller rundt der i 84 og frem ad.
Egentlig også sjovt at bemærke (som du også skriver) at de europæere med multiventilteknik som kom omkring midten/slutningen af 80'erne, ofte var mere sportsligt udlagte modeller alá VW Golf GTI 16, Opel Kadett GSI 16v, Citroen BX GTI 16v osv. Hos europæerne som sådan skal vi faktisk hen i strten af 90'ern før end vi sådan mere udbredt ser 16v motorer. Men selv motorer fra begyndelsen af 90'erne vil jeg altså tillade mig at kalde gamle, de er trods alt ca. 15-17 år gamle konstruktioner
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Runnerdude Skrev:Jo det er rigtigt. Jeg mangler en ventil. Men jeg tror nu ikke at Yamahas ingeniører kun valgte at udstyre den med 3 på grund af pladsmangel. En 4-ventilet 50 cc motor burde ikke være mærkbart større end en 3-ventilet - blot lidt mere kompleks og dermed dyrere. Jeg forestiller mig at man har fundet ud af, at to indsugningsventiler giver så meget forbedring i forbrændingen at det er pengene værd, mens fordelen ved to udstødningsventiler måske ikke opvejer de ekstra omkostninger.
8) Det er tildels pga. pladsmangel, men også pga. symmetrien. En større indsugningsventil vil give en hurtigere og bedre fordelt benzinfordeling, og dermed forbrænding. Det er ikke fordi, motoren ikke kan få nok ind og ud med to ventiler - det er fordelingen af indsugningen i kammeret, der er problemet. Rent praktisk, er det bedre, at lave to indsugningsventiler, istedet for én større ventil. Udstødningsventilen kan sagtens nå, at smide luften ud, og det er i pricippet ligegyldigt, i modsætning til indsugningen, hvordan den kommer ud. Da ventilerne styres af en enkelt overliggende knastaksel, og der også skal være plads til et tændrør, der af praktiske grunde ikke kan sidde i midten, er det altså tre ventiler og et tændrør - og ikke fire ventiler.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 2.047
Tråde: 34
Tilmeldt: Nov 2008
Struerboen Skrev:Største delen ja, og pudsigt nok primært europæerne. Men de var på markedet, og modellerne solgte også i ganske pæne tal. Jeg kan i hvert fald huske at der kørte en hulens bunke både Honda'er og Toyota'er af omtalte modeller rundt der i 84 og frem ad.
Egentlig også sjovt at bemærke (som du også skriver) at de europæere med multiventilteknik som kom omkring midten/slutningen af 80'erne, ofte var mere sportsligt udlagte modeller alá VW Golf GTI 16, Opel Kadett GSI 16v, Citroen BX GTI 16v osv. Hos europæerne som sådan skal vi faktisk hen i strten af 90'ern før end vi sådan mere udbredt ser 16v motorer. Men selv motorer fra begyndelsen af 90'erne vil jeg altså tillade mig at kalde gamle, de er trods alt ca. 15-17 år gamle konstruktioner
Helt klart ja. Japserne har altid været et skridt foran med teknologi end os andre, problemet var jo bare (og er det sikkert stadigvæk idag) at hvis du købte en toyota med ALT i udstyr så kunne du kun købe en golf med næsten ingen udstyr, men når du så skulle sælge bilen igen var toyota'en ingen penge værd mens golfen holdte sin pris temmelig godt
Men ja 90'ernes motorer er også gamle, det er jo ved at være et par dage siden som du selv siger hehe :P
Svar: 989
Tråde: 56
Tilmeldt: Jun 2006
ChemicalBoy Skrev:problemet var jo bare (og er det sikkert stadigvæk idag) at hvis du købte en toyota med ALT i udstyr så kunne du kun købe en golf med næsten ingen udstyr, men når du så skulle sælge bilen igen var toyota'en ingen penge værd mens golfen holdte sin pris temmelig godt
Det er sandt
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
ChemicalBoy Skrev:Helt klart ja. Japserne har altid været et skridt foran med teknologi end os andre, problemet var jo bare (og er det sikkert stadigvæk idag) at hvis du købte en toyota med ALT i udstyr så kunne du kun købe en golf med næsten ingen udstyr, men når du så skulle sælge bilen igen var toyota'en ingen penge værd mens golfen holdte sin pris temmelig godt
Men ja 90'ernes motorer er også gamle, det er jo ved at være et par dage siden som du selv siger hehe :P Ak ja, jeg kan mærke, at alderen er begyndt at trykke mig lidt
Jeg kan stadig huske, da ingen ville købe noget som helst, der var produceret i Japan :nonono:
Det var billige "kopivarer" af dårlig kvalitet, produceret for nul løn på slaveanstalter. Ville man have noget billigt juks, kunne man købe det i "kina og japan huset". Selv japanske biler eller tohjulede "riskogere", var noget, der rangerede lavere end "kinesere" idag. Gentager historien sig selv, med produkter fra Kina?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 2.047
Tråde: 34
Tilmeldt: Nov 2008
kragen Skrev:Ak ja, jeg kan mærke, at alderen er begyndt at trykke mig lidt
Jeg kan stadig huske, da ingen ville købe noget som helst, der var produceret i Japan :nonono:
Det var billige "kopivarer" af dårlig kvalitet, produceret for nul løn på slaveanstalter. Ville man have noget billigt juks, kunne man købe det i "kina og japan huset". Selv japanske biler eller tohjulede "riskogere", var noget, der rangerede lavere end "kinesere" idag. Gentager historien sig selv, med produkter fra Kina?
Hehe ja min far mener også at japser og kineser betyder det samme. :P
Mht til kinesere, ja så må tiden jo vise det, noget kunne godt tyde på at det tager sammen tur, men det kommer nu nok til at tage en del år endnu
Svar: 989
Tråde: 56
Tilmeldt: Jun 2006
kragen Skrev:Det var billige "kopivarer" af dårlig kvalitet, produceret for nul løn på slaveanstalter. Ville man have noget billigt juks, kunne man købe det i "kina og japan huset". Selv japanske biler eller tohjulede "riskogere", var noget, der rangerede lavere end "kinesere" idag. Gentager historien sig selv, med produkter fra Kina?
ALT gentager sig selv (næsten)
Det jeg spekulerer mere i er, hvad gør vi når man ikke kan komme længere øst på mht. lavtløns-områder ?? Hedder det mon så "Det er også alt det der afrikanske kopi gejl af tvivlsom kvalitet" ?
|